Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lilo & Stitch(2025)

Startat av gstone, 19 mars 2025 kl. 12:29:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: gstone skrivet 21 maj 2025 kl. 22:25:49Jag förutsätter att dom flesta här nog vet vem Lisa Nilson är
Första dubbning? Aldrig sett att hon dubbat tidigare

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2025 kl. 13:14:20Mycket intressant och lite otippat. Frågan är vad vi som faktiskt tyckte att Snövit var riktigt bra kommer tycka om Lilo & Stitch, med tanke på deras ord i recensionen...?
Jag tycker att Sydsvenskans filmrecensioner numera är ganska läsvärda och väl underbyggda, även om jag inte nödvändigtvis behöver hålla med om vartenda ord de skriver.

Annat var det för 25 år sen när den (ö-)kände filmkritikern Jan Aghed härskade på Sydsvenskans filmredaktion. Han hade som princip att totalsåga kommersiella publikfavoriter, och höja till skyarna obskyra konstnärliga filmer som ingen normal människa vid sina sinnes fulla bruk skulle vilja se.

På den tiden kunde man verkligen lita på recensionerna i Sydsvenskan. Om Aghed i Sydsvenskan sågade en film kunde man vara säker på att den var bra och sevärd, men om han berömde en film gällde det att hålla sig så långt borta från den som möjligt.

Eftersom de andra medarbetarna på filmredaktionen var rädda för Jan Aghed vågade de aldrig skriva vad de själva tyckte om en film, utan skrev som de trodde att Aghed skulle ha gjort.

Eftersom jag ännu inte har sett Snövit väntar jag med att ge ett eget omdöme om just den. Men "sanslöst skitdålig omtolkning" skulle kunna passa in på flera av Disneys "levande" nyinspelningar av de tecknade klassikerna. Lilo och Stitch verkar däremot intressant - kanske rent av den första riktigt bra nyinspelningen? Så den tänker jag se på bio inom de närmaste dagarna.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 07:38:48Jag tycker att Sydsvenskans filmrecensioner numera är ganska läsvärda och väl underbyggda, även om jag inte nödvändigtvis behöver hålla med om vartenda ord de skriver.

Annat var det för 25 år sen när den (ö-)kände filmkritikern Jan Aghed härskade på Sydsvenskans filmredaktion. Han hade som princip att totalsåga kommersiella publikfavoriter, och höja till skyarna obskyra konstnärliga filmer som ingen normal människa vid sina sinnes fulla bruk skulle vilja se.

På den tiden kunde man verkligen lita på recensionerna i Sydsvenskan. Om Aghed i Sydsvenskan sågade en film kunde man vara säker på att den var bra och sevärd, men om han berömde en film gällde det att hålla sig så långt borta från den som möjligt.

Eftersom de andra medarbetarna på filmredaktionen var rädda för Jan Aghed vågade de aldrig skriva vad de själva tyckte om en film, utan skrev som de trodde att Aghed skulle ha gjort.
Några exempel  ???

Alla dom "konstnärliga" filmer han rekommenderade kan väl inte vara dåliga
- what.

gstone

Citat från: MOA skrivet 21 maj 2025 kl. 23:32:00Första dubbning? Aldrig sett att hon dubbat tidigare
Ja första gång någonsin 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 07:38:48Jag tycker att Sydsvenskans filmrecensioner numera är ganska läsvärda och väl underbyggda, även om jag inte nödvändigtvis behöver hålla med om vartenda ord de skriver.
Läser bara DN 

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 07:38:48Annat var det för 25 år sen när den (ö-)kände filmkritikern Jan Aghed härskade på Sydsvenskans filmredaktion. Han hade som princip att totalsåga kommersiella publikfavoriter, och höja till skyarna obskyra konstnärliga filmer som ingen normal människa vid sina sinnes fulla bruk skulle vilja se.

Vilket monster 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

gstone

Citat från: Will Siv skrivet 22 maj 2025 kl. 08:46:04Några exempel  ???

Alla dom "konstnärliga" filmer han rekommenderade kan väl inte vara dåliga
Har du sett några"konstnärliga" filmer som faktiskt är bra ?🙄

gstone

Jag läser inte Sydsvenskan, inte min typ av tidning

Riktar sig inte till den samhället grupp jag tillhör  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 09:15:03Har du sett några"konstnärliga" filmer som faktiskt är bra ?🙄
Jag kan tänka mig ganska många, men det beror väl på vad exakt man läser in i ordet "konstnärligt"...

Anders M Olsson

SVTs recension är inte alls lika entusiastisk som Sydsvenskans - 3 poäng av 5.
https://www.svt.se/kultur/recension-lilo-och-stitch-i-regi-av-dean-fleischer-camp

"Men i övrigt tillför inte den här versionen mycket alls. Trots sina bjärta färger framstår den som en blek kopia."

"Jag hoppas verkligen att alla barn tar sina nyköpta Lilo och Stitch-gosedjur under armen och letar upp originalfilmen."

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 09:16:23Jag läser inte Sydsvenskan, inte min typ av tidning

Riktar sig inte till den samhället grupp jag tillhör  ::)
Det är väl ingen större skillnad på "typ av tidning" mellan DN (som du säger att du läser) och Sydsvenskan. Båda är stora dagstidningar i Bonnierkoncernen och kan sägas vara "grenar på samma träd". Det handlar nog mer om var i landet man bor, och att det är naturligt att välja en tidning från ens eget närområde.

gstone

vad än nu dessa gnälla kritiker gubbar säger så ser jag framemot att sed en på söndag :)

gstone

jag undrar lite vad meningen är med att Anders M Olsson  postar dessa negative recessioner ? ::)

Kan vi tnte hålla tråden positiv :)

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 21 maj 2025 kl. 21:24:45Från David Lindgrens Instagram:

https://www.instagram.com/p/DJ7Tpltu11d/?igsh=MWswZXA2anZua25hZw==
Hur som haver tänker jag ändå fora credits på söndag och lägga upp i fall det kan vara till någon hjälp :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2025 kl. 11:16:13Det är väl ingen större skillnad på "typ av tidning" mellan DN (som du säger att du läser) och Sydsvenskan. Båda är stora dagstidningar i Bonnierkoncernen och kan sägas vara "grenar på samma träd". Det handlar nog mer om var i landet man bor, och att det är naturligt att välja en tidning från ens eget närområde.
Dessutom har både DN och Sydsvenskan samma politiska färg (inriktning) - d.v.s. oberoende liberal. Det ska förvisso officiellt inte påverka recensioner eller nyhetssidor, men däremot ledarsidor.

En skillnad är dock att en av recensenterna på Dagens Nyheter är Fredrik Sahlin, som är ansedd som en av Sveriges mest välrenommerade filmkritiker och som tidigare jobbade på Kulturnyheterna. Hans omdömen brukar jag som regel lita på, och han är alltid väldigt bra på att formulera sig och motivera sina åsikter. Men han är ju bara en av flertalet olika recensenter på DN, så det är ju inget specifikt för DN överlag.

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2025 kl. 11:44:23jag undrar lite vad meningen är med att Anders M Olsson  postar dessa negative recessioner ? ::)

Kan vi tnte hålla tråden positiv :)
Det är väl tvärtom mycket intressant att få höra vad olika personer tycker om filmen - det är liksom hela poängen med ett diskussionsforum... ;)