Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ny reboot-tråd: Kompletta Svenska dubbningar av Disneys TV-serier (diskussions-tråd)

Startat av Disneyfantasten, 20 mars 2025 kl. 12:50:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Disneyfantasten

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2025 kl. 21:58:20The Return of Malcho.

Kollar på serien via Internet Archive.

Den dyker upp i början.
Tack.
Jovisst är det Gunnar Ernblad som "small mamluk-sprite". Jag hörde även Dan Malmer som Dörr nr 1.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 september 2025 kl. 22:17:07Tack.
Jovisst är det Gunnar Ernblad som "small mamluk-sprite". Jag hörde även Dan Malmer som Dörr nr 1.
Intressant, ursprungligen trodde jag att Pocahontas var hans enda dubbning fram tills att jag för fem år sedan läste hans namn i rollistan av Batman, så då är det alltså tre stycken vid det här laget.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2025 kl. 22:22:35Intressant, ursprungligen trodde jag att Pocahontas var hans enda dubbning fram tills att jag för fem år sedan läste hans namn i rollistan av Batman, så då är det alltså tre stycken vid det här laget.
Han var även med i Richard Scarrys äventyrsvärldSpindelmannen och Rockos moderna liv som Filburt. Sjung introt till Candys sommarläger och Louie & co.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 september 2025 kl. 22:28:12Han var även med i Richard Scarrys äventyrsvärld, Spindelmannen och Rockos moderna liv som Filburt. Sjung introt till Candys sommarläger och Louie & co.
Tack, åtta stycken alltså.

Många personer verkar imponera med att vara med i fler dubbningar än man tror, alltid lär man sig något nytt.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 september 2025 kl. 22:32:05Tack, åtta stycken alltså.

Många personer verkar imponera med att vara med i fler dubbningar än man tror, alltid lär man sig något nytt.
Det är vad jag kommer ihåg och har skrivit upp men är övertygad om att han medverkat i fler saker än så.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , sedan jag skaffade Disney+ så har jag pusslat ihop en hel del roller från olika Disney-serier, om det är några tillägg eller rättelser i DuckTales, Nya Äventyr Med Nalle Puh, Piff & Puff Räddningspatrullen, Luftens Hjältar, Darkwing Duck, Långbens Galna Gäng, Den Lilla Sjöjungfrun, Timon och Pumbaa och Quack Pack som du har så är du mer än gärna välkommen att bidra.  :) (samt även Aladdin som jag tog mig en titt genom med Internet Archive eftersom den inte finns tillgänglig på Disney+)

Vidare är jag nyfiken om du har någon uppgift angående de två avsnitten av Luftens Hjältar som saknas på Disney+ samt originaldubningen av de omdubbade avsnitten av Darkwing Duck?

Disneyfantasten

Innan jag publicerar Sofia Den Första så vill jag gärna säga vilka jag hittills identifierat;

- Mikaela Tidermark Nelson dubbar både en av småalverna, speldose-ballerinan, Jonna, m.fl. (har inte precis alla i huvudet, men jag har tidigare identifierat henne i andra roller, hennes röst är noterbar)

- Andreas Nilsson TROR jag är den elake mini-draken men är inte helt säker

- Ole Ornered gör också massa roller i serien, hans röst är också noterbar

(hela seriens rollistor är en enda stor röra, då avsnitten på Alexander Lundahls blogg inte är fullständiga och Disney+ inte har utförliga credits på sina TV-serier, men jag minns att både SVT och DVD-filmerna av denna hade utförliga credits för varje avsnitt, även hos Elena Från Avalor så var creditsen utförliga för varje avsnitt)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2025 kl. 18:25:36Innan jag publicerar Sofia Den Första så vill jag gärna säga vilka jag hittills identifierat;

- Mikaela Tidermark Nelson dubbar både en av småalverna, speldose-ballerinan, Jonna, m.fl. (har inte precis alla i huvudet, men jag har tidigare identifierat henne i andra roller, hennes röst är noterbar)

- Andreas Nilsson TROR jag är den elake mini-draken men är inte helt säker

- Ole Ornered gör också massa roller i serien, hans röst är också noterbar

(hela seriens rollistor är en enda stor röra, då avsnitten på Alexander Lundahls blogg inte är fullständiga och Disney+ inte har utförliga credits på sina TV-serier, men jag minns att både SVT och DVD-filmerna av denna hade utförliga credits för varje avsnitt, även hos Elena Från Avalor så var creditsen utförliga för varje avsnitt)
Christian Fex är Riddar-Kungen och Wu-Chang.

Pandan Kai tror jag görs av Niklas Gabrielsson.

Jag tror att Sir Jaxon och Sir Oliver görs av Anders Öjebo men är långt ifrån säker.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2025 kl. 19:45:25Christian Fex är Riddar-Kungen och Wu-Chang.

Pandan Kai tror jag görs av Niklas Gabrielsson.

Jag tror att Sir Jaxon och Sir Oliver görs av Anders Öjebo men är långt ifrån säker.
Adam Fietz tror jag är Jätten Harry.

Drak-Hertiginnan görs av Charlotte Ardai Jennefors.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 november 2025 kl. 21:19:01Adam Fietz tror jag är Jätten Harry.

Drak-Hertiginnan görs av Charlotte Ardai Jennefors.
I ett annat avsnitt görs Harry av Ole Ornered.

Disneyfantasten

I Lejonvakten;

Örnen Hadithi har tre röster, förutom Hans Josefsson som vi tidigare kommit fram till så görs han även av Anders Öjebo och Johan Hedenberg.

Kobran Ushari (som i tidigare gjordes av Adam Fietz) verkar i säsong 3 göras av Andreas Nilsson men är långt ifrån säker.

Noshörningen Kifaru (som i tidigare säsong görs av Jan Åström) har en annan röst här.

Hyenan Cheezi låter i säsong 3 som Andreas Nilsson.

Leoparden Makucha låter som han i säsong 2 görs av Christian Fex.

Krokodilen Makuu låter i senare säsonger (2 & 3) av Adam Fietz.

Johan Schinkler gör krokodilen Kiburi.

Hoppas att vi får mer besked om säsong 2 & 3 snart.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2025 kl. 20:42:12I Lejonvakten;

Örnen Hadithi har tre röster, förutom Hans Josefsson som vi tidigare kommit fram till så görs han även av Anders Öjebo och Johan Hedenberg.

Kobran Ushari (som i tidigare gjordes av Adam Fietz) verkar i säsong 3 göras av Andreas Nilsson men är långt ifrån säker.

Noshörningen Kifaru (som i tidigare säsong görs av Jan Åström) har en annan röst här.

Makuchas gäng görs av Steve Kratz och Johan Hedenberg.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 november 2025 kl. 20:42:12I Lejonvakten;

tack

den hjälp är uppskattad
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"