Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur rangordnar ni de handtecknade Asterix-filmerna och varför?

Startat av Anders, 1 april 2025 kl. 17:52:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Anders skrivet 10 april 2025 kl. 13:20:52Jag noterade att du inte hade inkluderat Asterix och vikingarna.

Ja, scenen med Asterix och Miraculix som äter upp alla jordgubbarna, och får Caius Bonus att gråta, var det enda från den filmen som jag faktiskt har minnen från när jag var liten. Den var faktiskt lite rolig. ;D Jag reagerade också på att Caesar såg helt annorlunda ut jämfört med resten av filmerna.

Asterix och britterna är nog den filmen med flest minnesvärda citat. Min favorit är nog denna från början av filmen:
"Romare, med guld i lasten! De har inte en ch-AAAAAAAANS..."
*En panorering över ett hundratal romerska skepp*
"De är faktiskt ett helt gäng!"

Asterix och hans tappra galler och Asterix 12 stordåd är egentligen de enda två av filmerna som inte har minnesvärda citat enligt mig, och förutom alla andra nämnda orsaker så hamnar de i botten i min lista på grund av detta.
Minns inte en enda replik från Britterna men däremot har jag sett 12 Stordåd i nästan 10 år(eller rent av)& den är lika bra efter alla år
Citat från: Anders skrivet 10 april 2025 kl. 13:20:52Jag noterade att du inte hade inkluderat Asterix och vikingarna.
Han har troligen inte sett den men gör det inte om du inte tänker se alla Asterix filmer. Den är inte bra

jimstrom

Har bara sett Asterix och vikingarna en gång, och det var inte under optimala förhållanden, så tycker inte att jag kan vara tillräckligt objektiv för att recensera den rättvist.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

MOA

Citat från: jimstrom skrivet 10 april 2025 kl. 20:11:29Har bara sett Asterix och vikingarna en gång, och det var inte under optimala förhållanden, så tycker inte att jag kan vara tillräckligt objektiv för att recensera den rättvist.
Om det var för evigheter sedan så se om den när du har tid, finns tillänglig på SF Anytime. Lyssna inte på mig utan bestäm själv

Anders

Efter att nyligen ha återsett några av filmerna, och med dem i mitt färska minne, har jag skrivit om min lista lite. Utifall någon blir förvirrad över att kommentarerna som citerar mitt första inlägg inte stämmer överens med mitt nuvarande. ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

MOA

Även om det inte framstår i filmen så tänker Prolix troligen när Mina hittar honom i skogen "Inte den där kärringen!"

MOA

Citat från: MOA skrivet  1 april 2025 kl. 19:06:21Detta ämne är ju skapat för mig!
Min kommande ranking
8.Asterix & Vikingarna
7.Asterix I Amerika
6.Asterix & Hans Tappra Galler
5.Asterix & Britterna
4.Asterix: Gallernas Hjälte
3.Asterix & Cleopatra
2.Asterix 12 Stordåd
1.Asterix & Bautastensmällen
Motivation beskrivs i annat inlägg

Kan nog vara den enda som tycker så här men Tappra Galler är bättre än Britterna. Varför? Jo för att den är mer minnesvärd

Anders

Lite off-topic kanske, men jag fick nyligen reda på att en penis är synlig i bild under en bråkdels sekund i Asterix i Amerika. I scenen när Centurion reser till Rom i sin häst och vagn för att prata med Caesar sitter det en tiggare som låtsas vara utan ben på gatan. När Centurion rusar mot honom i full fart reser sig tiggaren upp, varpå man får se hans penis blixtsnabbt, och flydde för livet. Jag läste om detta och undrade om det faktiskt var sant. Jag såg efter om det faktiskt var så i den svenska versionen på Internet Archive, vilket stämde!

Jag undrar om det var någon tecknare med humor som la in den för skojs skull och planerade att ta bort den innan slutproduktionen, men glömde.

MOA

Citat från: Anders skrivet 21 maj 2025 kl. 13:33:48Lite off-topic kanske, men jag fick nyligen reda på att en penis är synlig i bild under en bråkdels sekund i Asterix i Amerika. I scenen när Centurion reser till Rom i sin häst och vagn för att prata med Caesar sitter det en tiggare som låtsas vara utan ben på gatan. När Centurion rusar mot honom i full fart reser sig tiggaren upp, varpå man får se hans penis blixtsnabbt, och flydde för livet. Jag läste om detta och undrade om det faktiskt var sant. Jag såg efter om det faktiskt var så i den svenska versionen på Internet Archive, vilket stämde!

Jag undrar om det var någon tecknare med humor som la in den för skojs skull och planerade att ta bort den innan slutproduktionen, men glömde.
Såg jag aldrig men vilken dirty humor, påminner mig om jag måste bli färdig med rankingen snart

Anders

Citat från: MOA skrivet 21 maj 2025 kl. 14:02:22Såg jag aldrig men vilken dirty humor, påminner mig om jag måste bli färdig med rankingen snart
Jag vet inte om det är okej att dela länk till sådant material på Dubbningshemsidan egentligen, men jag kan i alla fall utfärda en VARNING om att ett tecknat könsorgan är synligt i följande länk:
Spoiler