Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jönssonligan & Wall Enberg (2026)

Startat av BPS, 14 april 2025 kl. 15:11:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

BPS

Citat från: MOA skrivet 14 april 2025 kl. 21:32:25Nu blir Vanheden inte glad
Jag förstår inte hans synvinkel Jönssonligan kommer tillbaka är ju uppenbarligen uppskattad och har en bra rollsättning, alla filmer görs väl för att tjäna pengar men den här respekterar ju samtidigt originalfilmerna väldigt mycket.
Citat från: Ulf BrunnbergJag anser att det är smutsigt. Jag skäms över hela konceptet. Jag vill inte bli förknippad med karaktären Vanheden i det här sammanhanget

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 14 april 2025 kl. 15:11:16Det kommer en uppföljare till Jönssonligan kommer tillbaka självklart med samma briljanta rollsättning...
Jag har faktiskt inte sett Jönssonligan kommer tillbaka än (det borde jag faktiskt ta och göra snart!), men den har ju fått hyfsad kritik (3,1 av 5 i snitt av svenska kritiker) och blev populär, så det är väl inte särskilt otippat att de valt att spela in en uppföljare till den.

Det är mycket möjligt att även Se upp för Jönssonligan (2020) hade kunnat tjäna in mycket pengar, om den bara inte råkat få premiär mitt under brinnande pandemi; så att den inte kunde visas på bio...

Citat från: MOA skrivet 14 april 2025 kl. 21:32:25Nu blir Vanheden inte glad
Rätt gissat...
https://www.tv4.se/artikel/10JJm00ymtzi4yfDTcEl7Z/aennu-en-joenssonliganfilm-da-rasar-brunnberg-igen-lat-liket-vara

Citat från: BPS skrivet 15 april 2025 kl. 09:43:57Jag förstår inte hans synvinkel Jönssonligan kommer tillbaka är ju uppenbarligen uppskattad och har en bra rollsättning, alla filmer görs väl för att tjäna pengar men den här respekterar ju samtidigt originalfilmerna väldigt mycket.
Jag förstår heller inte varför Ulf Brunnberg blivit så besatt av att försöka stoppa nya Jönssonligan-filmer. Nya filmversioner är ju trots allt ingen ny företeelse, varken i Sverige eller internationellt, och alla filmer  - inklusive "hans" kära originalfilmer - görs förstås för att tjäna pengar...

Och det är ju inte så att originalfilmerna (*) kommer försvinna bara för att det kommer nya filmversioner - tvärtom kan originalfilmerna få en chans att få nytt liv och ses av nya generationer, som annars mer eller mindre hade dött ut... Filmer från tidigt 1980-tal är liksom inget förstahandsval när yngre generationer ska hitta "nya" filmer att se på.

Jag tror också att Ulf Brunnberg överskattar betydelsen av att han varumärkesskyddat några av rollfigurernas namn - att det skulle gå att stoppa den kommande filmen, eller att de skulle tvingas döpa om alla rollfigurer (som han säger i artikeln), förefaller mycket osannolikt. Jag är övertygad om att SF Studios har jurister som har kollat upp alla juridiska aspekter innan de bestämde sig för att spela in en ny film. Och att varumärkesskydd skulle förhindra filmbolag från att använda vissa karaktärsnamn i en film låter mycket långsökt, då det i så fall skulle ha blivit juridiskt kaos i många sammanhang genom åren...

(*): Om man nu ens kan kalla "originalfilmerna" för original, med tanke på att de i sin tur var en nyfilmatisering av danska Olsenbanden...

Monsieur Hulot

Jag kan väl förstå varför Ulf Brunnberg inte vill att det ska komma nya filmer, men om jag ska vara ärlig tycker jag faktiskt att den senaste filmen är riktigt bra :) Visst, man får väl acceptera den underligheten att Harry plötsligt förvandlats till skåning, men annars är filmen mycket lyckad.

Den har ju också fått mycket beröm av kritiker och publik - och däribland jag! Jag såg filmen på bio och tyckte den var väldigt bra! Bästa skådespelaren var självklart Jennie Silfverhjelm.

Samlaren

Nja Se upp för Jönssonligan var ingen komedi film det var med thriller men komedi drag.

Lilla My

Ulf Brunnberg är en tönt.

Han vill bara inte att någon ska ta det enda han har som håller honom kvar i rampljuset. Han klagade inte på de stundtals andra gångerna som Jönssonligan har försökt göra comeback eller remakes, men när det väl kommer en som faktiskt har potential, då JÄVLAR äre dåligt!

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 22 april 2025 kl. 18:18:09Ulf Brunnberg är en tönt.

Han vill bara inte att någon ska ta det enda han har som håller honom kvar i rampljuset.
han kankse kan börja dubba igen om han är så desperat efter job och eller uppmärksamhet
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Göran

Jag är taggad på den nya filmen skådespelarna var alla mycket bra i sina roller och jag gillar dansken

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 22 april 2025 kl. 18:18:09Ulf Brunnberg är en tönt.

Han vill bara inte att någon ska ta det enda han har som håller honom kvar i rampljuset. Han klagade inte på de stundtals andra gångerna som Jönssonligan har försökt göra comeback eller remakes, men när det väl kommer en som faktiskt har potential, då JÄVLAR äre dåligt!
Va inte så hård mot honom 

han har gjort några bra dubb roller

Göran

Citat från: gstone skrivet 23 april 2025 kl. 19:03:41Va inte så hård mot honom

Lite hård ton kanske men det är ju sant han går ju  emot vad som helst bara för att det är nytt.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 23 april 2025 kl. 19:03:41Va inte så hård mot honom

Det har han, och han är en bra skådis. Sjukt rolig också i rätt format.

Men jag kan samtidigt tycka han är en tönt. Hans och mina politiska läggningar är ju inte direkt sida vid sida om man säger så, och han gnäller så jävla mycket.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 23 april 2025 kl. 21:09:23Det har han, och han är en bra skådis. Sjukt rolig också i rätt format.

Men jag kan samtidigt tycka han är en tönt. Hans och mina politiska läggningar är ju inte direkt sida vid sida om man säger så, och han gnäller så jävla mycket.
jag misstänker att Hans och mina politiska läggningar inte är sida vid sida  heller