Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

"Skapa en bild av Scooby-Doo i Skellefteå"
Scooby-Doo i Skellefteå.png

MOA

Citat från: BPS skrivet 10 juni 2025 kl. 16:01:05"Skapa en bild av Scooby-Doo i Skellefteå"
Så likt utanför Sara Kulturhus

Elios

Citat från: BPS skrivet  9 juni 2025 kl. 22:24:21Nu när jag försöker göra en bild så får jag samma svar men om jag går tillbaka i historiken och går in samma chatt som jag tidigare genererat bilder i så går det...

"Skapa en bild där Asterix och Tintin träffas" märk väl att jag inte skrivit något annat och inget alls om den här pubmiljön. ChatGPT verkar ha missat att Tintin är nykterist.
Asterix och Tintin träffas.pngAsterix träffar Tintin.png
Jag har faktiskt gjort en berättelse där och då dricker Tintin och hamnar i slagsmål.

Elios

Citat från: BPS skrivet  8 juni 2025 kl. 22:46:57Jag skrev in "Skapa en bild av Tintin på apoteket" och då fick jag fram de här två bilderna jag vet inte varför men den har valt att använda Apotek Lejonet i Malmö som bakgrund. Hur är det möjligt att man kan skriva "Tintin på apoteket" utan några som helst andra detaljer men så väljer den Apotek Lejonet av alla apotek i världen. Jag har väldigt svårt att förstå de här valen som den gör. Kanske har den något slags minne eftersom att jag tidigare gjort bilder på Tintin i Malmö?

Tintin på apoteket.pngTintin vid Apoteket.png
Såhär blev min version i Chatgpt:

BPS

Citat från: Elios skrivet 10 juni 2025 kl. 19:58:40Såhär blev min version i Chatgpt:
Den är ju mycket mer logisk än de jag fick fram. Vad hade du för prompt?

MOA

Citat från: BPS skrivet 10 juni 2025 kl. 20:10:52Den är ju mycket mer logisk än de jag fick fram. Vad hade du för prompt?
Den mest logiska ai genererade bilden jag sett, om andra bilder kunde vara så realistiska

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 10 juni 2025 kl. 16:01:05"Skapa en bild av Scooby-Doo i Skellefteå"
Snygg bild, även om likheten med Sara Kulturhus kanske inte var slående. Omgivningen stämmer heller inte, då det inte finns någon kyrka precis bredvid Sara Kulturhus - inte ens en väg på samma sätt som bilden gör gällande.

Dessutom känns Scooby-Doo oproportionerligt stor i jämförelse med omgivningen...?

Citat från: MOA skrivet 10 juni 2025 kl. 15:01:31Vars är ena armen? Scoobys öron blev plötsligt längre
Scooby har kanske förlorat ena armen i slagsmål med Scrappy-Doo...? ;)

Elios

Citat från: BPS skrivet 10 juni 2025 kl. 20:10:52Den är ju mycket mer logisk än de jag fick fram. Vad hade du för prompt?
Jag skrev samma sak som du.

Göran

ChatGPTs åsikter om Tintin 2...

Tintin 2.pdf

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 11 juni 2025 kl. 20:39:00ChatGPTs åsikter om Tintin 2...

Tintin 2.pdf
ChatGPT har helt klart blivit väldigt mycket bättre på kort tid - för något år sedan så spottade den ju ofta ur sig mer eller mindre obegripliga texter, och man såg på långa vägar att texterna var AI-genererade. Men det här var ju väldigt välskrivet och välformulerat. Visst är språket onödigt högtravande med en del tillkrånglade ord, men förutom det är det inget som skriker AI-genererat, utan det hade mycket väl kunnat vara skrivet även av levande människor. :)

Göran

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2025 kl. 20:50:54ChatGPT har helt klart blivit väldigt mycket bättre på kort tid - för något år sedan så spottade den ju ofta ur sig mer eller mindre obegripliga texter, och man såg på långa vägar att texterna var AI-genererade. Men det här var ju väldigt välskrivet och välformulerat. Visst är språket onödigt högtravande med en del tillkrånglade ord, men förutom det är det inget som skriker AI-genererat, utan det hade mycket väl kunnat vara skrivet även av levande människor. :)
Den människan hade dock varit död vid det här laget om de bokstavligen varit vakna sedan 2011 som ChatGPT skriver

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 11 juni 2025 kl. 20:56:48Den människan hade dock varit död vid det här laget om de bokstavligen varit vakna sedan 2011 som ChatGPT skriver
Visserligen, men även levande människor överdriver ju ofta, så att man inte ska tolka det som står bokstavligt. Liknande omskrivningar och överdrifter ser man nästan varje dag i tidningarnas insändarspalter. :)

Daniel Hofverberg

En jämförelse mellan Grok 3 och Dezgo med exakt samma prompt - Yogi Björn och Bobo sitter på en parkbänk i Malmö.

Först Grok:
Yogi Björn b9078274-20da-40f4-a237-56917b02cf81.jpg

Och nu Dezgo:
Yogi_Bear_and_Boo_Boo_sitting_on_a_park_bench_in_Malmo_Sweden_888385375.png

Groks version kan man åtminstone se vilka det ska föreställa, och Yogi ser väl i alla fall helt okej ut - men med Dezgo ser jag ingen som helst likhet med vare sig Yogi Björn och ännu mindre Bobo...

Om någondera har någon nämnvärd likhet med Malmö låter jag vara osagt.

ChatGPT gissar jag inte tillåter avbildning av så kända karaktärer...?

gstone

Förhoppningsvis kommer det instifta lagar som att AI media inte kan använda för att ersätta riktiga konstnärer (animatörer, skådespelare. röstskådespelare, manusförfattare etc) 

Vore ju fruktansvärd om mindre folk fick job i. Underhållnings industrin för att AI gjord deras job istället  :'( :'(

Förhoppningsvis låter inte diverse fackförbund/ unions detta hända🙏🙏🤞
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2025 kl. 23:33:28En jämförelse mellan Grok 3 och Dezgo med exakt samma prompt - Yogi Björn och Bobo sitter på en parkbänk i Malmö.

Först Grok:
Yogi Björn b9078274-20da-40f4-a237-56917b02cf81.jpg

Och nu Dezgo:
Yogi_Bear_and_Boo_Boo_sitting_on_a_park_bench_in_Malmo_Sweden_888385375.png

Groks version kan man åtminstone se vilka det ska föreställa, och Yogi ser väl i alla fall helt okej ut - men med Dezgo ser jag ingen som helst likhet med vare sig Yogi Björn och ännu mindre Bobo...

Om någondera har någon nämnvärd likhet med Malmö låter jag vara osagt.

ChatGPT gissar jag inte tillåter avbildning av så kända karaktärer...?
Gosiga björnar, mycket bättre när Peter Griffin dödar Yogi Björn i Family Guy