Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Göran

Citat från: BPS skrivet 21 juni 2025 kl. 19:16:59"Skapa en bild av Beppe Wolgers" Jag skulle nog påstå att den mer återskapat Kapten Långstrump men den är ju betydligt mer lik än bilden @A fick i alla fall.

Beppe Wolgers.png
@Daniel Hofverberg Vad får du om du tar samma prompt i Grok?

Daniel Hofverberg

Citat från: Göran skrivet 22 juni 2025 kl. 19:21:28@Daniel Hofverberg Vad får du om du tar samma prompt i Grok?
Så här ser Beppe Wolgers ut enligt Grok, med exakt samma prompt som @BPS:

Beppe Wolgers bdf34355-8978-440f-99ab-03278bcc35f7.jpg
Beppe Wolgers fb33c748-3de7-412c-a8c1-c9f89ba6ad81.jpg
(Med Grok får man alltid två bilder bredvid varandra, när man begär bilder)

Ingen slående likhet, kan man väl lugnt konstatera... ;)

Jag vet inte vem det är en avbildning av, men inte sjutton är det Beppe Wolgers i alla fall...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juni 2025 kl. 20:29:37Så här ser Beppe Wolgers ut enligt Grok, med exakt samma prompt som @BPS:

Jag vet inte vem det är en avbildning av, men inte sjutton är det Beppe Wolgers i alla fall...
Mindre lik än sig själv

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juni 2025 kl. 20:29:37Så här ser Beppe Wolgers ut enligt Grok, med exakt samma prompt som @BPS:

Jag vet inte vilken som är mindre lik den jag fick eller den här men ingen av de är Beppe Wolgers i alla fall på min bild var det väl vara skägget som stämde hyfsat.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 22 juni 2025 kl. 20:37:25Jag vet inte vilken som är mindre lik den jag fick eller den här men ingen av de är Beppe Wolgers i alla fall på min bild var det väl vara skägget som stämde hyfsat.
Däremot lyckades ju Grok att åstadkomma något som verkligen ser ut som ett foto, och ser mycket naturligt och realistiskt ut (inga missbildade kroppsdelar, dubbla näsor eller annat som brukar vara typiskt AI) - så man kan ju undra om det är någon verklig person den har avbildat, eller om den hittat på ett ansikte taget ur luften...?

Beppe Wolgers är det ju i alla fall inte, så långt kan vi alla vara överens...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juni 2025 kl. 20:44:23Däremot lyckades ju Grok att åstadkomma något som verkligen ser ut som ett foto, och ser mycket naturligt och realistiskt ut (inga missbildade kroppsdelar, dubbla näsor eller annat som brukar vara typiskt AI) - så man kan ju undra om det är någon verklig person den har avbildat, eller om den hittat på ett ansikte taget ur luften...?

Beppe Wolgers är det ju i alla fall inte, så långt kan vi alla vara överens...
Vet inte hur känd Beppe Wolgers är nu men Efraim Långstrump är mycket känd, vad händer om man skriver hans namn eller Pippis farsa. Försök inte att skriva *****kung

BPS

Citat från: MOA skrivet 22 juni 2025 kl. 21:03:00Vet inte hur känd Beppe Wolgers är nu men Efraim Långstrump är mycket känd, vad händer om man skriver hans namn eller Pippis farsa. Försök inte att skriva *****kung
"Skapa en bild av Efraim Långstrump" nästan samma bild skulle jag säga fast med Villa Villekulla i bakgrunden...

Efraim Långstrump.png

MOA

Citat från: BPS skrivet 22 juni 2025 kl. 21:27:22"Skapa en bild av Efraim Långstrump" nästan samma bild skulle jag säga fast med Villa Villekulla i bakgrunden...

Efraim Långstrump.png
Blev bara bättre nu. Försök med Prussiluskan så får vi se hur ful hon blir

BPS

Citat från: MOA skrivet 22 juni 2025 kl. 21:32:10Blev bara bättre nu. Försök med Prussiluskan så får vi se hur ful hon blir
"Skapa en bild av Fröken Prysselius" Här fick jag två olika för att ChatGPT gjorde något test med olika modeller...

Fröken Prysselius.pngFröken Prysselius 2.png

MOA

Citat från: BPS skrivet 22 juni 2025 kl. 22:23:12"Skapa en bild av Fröken Prysselius" Här fick jag två olika för att ChatGPT gjorde något test med olika modeller...

Fröken Prysselius.pngFröken Prysselius 2.png
Så identiskt bra. Prussiluskan fanns inte i böckerna om Pippi, hennes karaktär skapades av olika kvinnor som oroade sig över att Pippi bodde ensam. Sedan dess blev Prussiluskan en stor karaktär i serien

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 22 juni 2025 kl. 21:27:22"Skapa en bild av Efraim Långstrump" nästan samma bild skulle jag säga fast med Villa Villekulla i bakgrunden...

Efraim Långstrump.png
Imponerande. Exakt samma prompt med Grok blev betydligt mindre imponerande:
Efraim Langstrump 003a7fb0-6543-4e2c-b949-c92386cb240e.jpg

Ingen aning vem det där är, men definitivt inte Efraim Långstrump i alla fall; inte i någon känd film, serie eller bok... :(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 00:46:53Imponerande. Exakt samma prompt med Grok blev betydligt mindre imponerande:
Efraim Langstrump 003a7fb0-6543-4e2c-b949-c92386cb240e.jpg

Ingen aning vem det där är, men definitivt inte Efraim Långstrump i alla fall; inte i någon känd film, serie eller bok... :(
Ser ut som han levde på 1800-Talet, vet inte vilka kändisar som levde på den tiden. Är långt ifrån säker

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 11:02:48Ser ut som han levde på 1800-Talet, vet inte vilka kändisar som levde på den tiden. Är långt ifrån säker
Personen på bilden är ju också alldeles för ung för Efraim Långstrump...

När jag bad Grok om en bild på Pippi Långstrump fick jag dock ett bättre resultat - det är inte alls någon perfekt avbild, men man ser då vem det ska föreställa i alla fall. :)

Pippi Langstrump 5291a5ec-1426-473e-a582-ff25e596afb3.jpg

Men huset som skymtar i bakgrunden ser verkligen inte ut som Villa Villekulla...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 13:49:53Personen på bilden är ju också alldeles för ung för Efraim Långstrump...

När jag bad Grok om en bild på Pippi Långstrump fick jag dock ett bättre resultat - det är inte alls någon perfekt avbild, men man ser då vem det ska föreställa i alla fall. :)

Pippi Langstrump 5291a5ec-1426-473e-a582-ff25e596afb3.jpg

Men huset som skymtar i bakgrunden ser verkligen inte ut som Villa Villekulla...
Lite annorlunda kläder men Pippi är ändå lik sig själv

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 14:01:10Lite annorlunda kläder men Pippi är ändå lik sig själv
Precis. När jag bad den att lägga till Ville Villekulla i bakgrunden, så fick jag det här resultatet:
Ville Villekulla d56ca702-5aef-4300-bf50-79fce4d589e6.jpg

Fortfarande ingen Ville Villekulla, men istället har det dykt upp någon liten flicka i bakgrunden - vem sjutton ska det föreställa...?