Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 17 augusti 2025 kl. 14:35:35Inte förvånad.
Jag blir i alla fall förvånad, då jag vill minnas att jag läste en artikel om en studie som kom fram till helt andra resultat häromveckan - ska se om jag kan hitta åt den igen...

Men om det här stämmer är det ju en tydlig indikation på att skolor och universitet behöver börja lära ut hur man använder AI på rätt sätt, och när det är lämpligt att använda AI och när det inte är det. Vissa skolor gör det säkert redan idag, men inte alla; och det behöver bli mer konsekvent. AI är ju trots allt här för att stanna - det går inte att skruva tillbaka klockan några år - så det är viktigt att alla lär sig hur man använder AI på rätt sätt.

Våra folkvalda politiker hade nog också behövt en sådan utbildning, att döma av den senaste tidens händelser... :(

Tintin

Långt ifrån perfekt, men såg lite svenska exempel igår gjorda med Google Veo 3. Mest med "riktiga" människor men även "dubbat" tecknat. Tråkiga röster dock, men känns som tekniken kommer ikapp och blir bättre. 

I nuläge kan man bara göra kortare klipp, där man med egna ord beskriver hur man vill att handlingen ska vara men så småningom kommer man troligen kunna göra hela långfilmer.

För alla matlagningsintresserade så har Meny i P1 nyligen lagt upp ett program om AI-recept i repris.

Meny i P1

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 20 augusti 2025 kl. 08:57:58Långt ifrån perfekt, men såg lite svenska exempel igår gjorda med Google Veo 3. Mest med "riktiga" människor men även "dubbat" tecknat. Tråkiga röster dock, men känns som tekniken kommer ikapp och blir bättre.

I nuläge kan man bara göra kortare klipp, där man med egna ord beskriver hur man vill att handlingen ska vara men så småningom kommer man troligen kunna göra hela långfilmer.
I dagsläget är väl alla videotjänster med AI begränsade till 8 sekunder, om det inte har förändrats på sistone...? I så fall känns det som ganska avlägset att kunna göra hela långfilmer...

8 sekunder är trots allt väldigt kort även för en enskild scen.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2025 kl. 10:02:04I dagsläget är väl alla videotjänster med AI begränsade till 8 sekunder, om det inte har förändrats på sistone...? I så fall känns det som ganska avlägset att kunna göra hela långfilmer...

8 sekunder är trots allt väldigt kort även för en enskild scen.
De svenska exemplen var samlingar med korta klipp, men jag hittade också några kortfilmer gjorda med Veo 3 idag.

Ingen automatisk process, men har man tid och tålamod så går det. Mycket tack vare att man kan spara en skapad karaktär (och kanske även miljö). Sedan behövs såklart ett manus och en storyboard för att foga samman filmen på ett snyggt sätt.

BPS

SVT har tydligen börjat producera ai-serier i eftertexterna står det att musiken är gjord med Suno men även rösterna och animationen verkar lite suspekt och onaturligt.

https://www.svtplay.se/rita-aventyret

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 22 augusti 2025 kl. 18:46:11SVT har tydligen börjat producera ai-serier i eftertexterna står det att musiken är gjord med Suno men även rösterna och animationen verkar lite suspekt och onaturligt.

Att man valt att göra AI-genererad musik förvånar mig inte, och det känns som en logisk utveckling. SVT har ju nämligen i decennier haft avtal med Epidemic Sound för merparten av musiken i deras program. Epidemic Sound är ett företag som säljer friköpt musik, som man kan använda royaltyfritt utan att betala ersättning till STIM för varje användning - och logiskt sett borde det väl inte finnas hur mycket musik som helst att välja mellan i deras bibliotek...?

Enligt det här inlägget på LinkedIn från seriens projektledare verkar mycket riktigt även animation och röster vara AI-genererat:
https://www.linkedin.com/posts/gisselsson_innovation-barnunderh%C3%A5llning-ai-activity-7346891491102879744-_pnf/

Enligt kommentarerna i inlägget har de tydligen använt Hedra för video och röster:
https://www.hedra.com/

Enligt FAQn använder Hedra sig av ElevenLabs "bakom kulisserna" för generering av röster.

Frågan är om Hedra kan generera längre videor än andra tjänster...? För alla publikt tillgängliga videotjänster jag hittat åt är begränsade till 8 sekunder video, och även om man ser till varje enskild scen verkar scenerna i Rita äventyret vara betydligt längre än så. SVT betalar säkert för det dyraste abonnemanget i Hedra, då 75 dollar per månad lär vara en droppe i havet för de flesta företag.

En intressant användning av AI, och resultatet är över förväntan i mina ögon (och öron). Visst hör man att det inte är riktiga skådespelare som gör rösterna om man lyssnar noga, men för sådana här produktioner för barn är det nog good enough. :)

Med de sparkrav som SVT haft på sig de senaste åren finns det nog ärligt talat inte ens på kartan att animera sådana här enkla produktioner manuellt utifrån barnens teckningar; det skulle bli alldeles för dyrt och ta alldeles för lång tid. SVT har väl inte animerat någonting själva på ganska många år, utan bara köpt in animerade produktioner från annat håll...?

BPS

Apropå SVT en ny säsong av Det sitter i väggarna började idag och där har man använt väldigt mycket ai-bilder.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2025 kl. 15:14:47Jag blir i alla fall förvånad, då jag vill minnas att jag läste en artikel om en studie som kom fram till helt andra resultat häromveckan - ska se om jag kan hitta åt den igen...

Är du förvånad över att det visar sig att om man använder en maskin att tänka åt en så blir man dummare?

Obs: Hyperbolisk. Men ändock - folk som använder ChatGPT till minsta lilla blir dummare. Att använda Google/en sökmotor kräver i alla fall att du vet vad du ska söka efter och får leta upp resultaten själv.

På tal om det - jag HATAR fortfarande att jag inte kan stänga av den idiotiska automatiska AI-responsen varje gång jag ska googla skit. Jag ignorerar den varje gång men det hade varit skönt att kunna gömma den. Längtar tills någon plugin kommer som löser skiten...

Lilla My

Citat från: BPS skrivet 24 augusti 2025 kl. 08:35:17Apropå SVT en ny säsong av Det sitter i väggarna började idag och där har man använt väldigt mycket ai-bilder.
Hatar.....

Lilla My

Citat från: BPS skrivet 22 augusti 2025 kl. 18:46:11SVT har tydligen börjat producera ai-serier i eftertexterna står det att musiken är gjord med Suno men även rösterna och animationen verkar lite suspekt och onaturligt.

Det här är ju fruktansvärt...

VARFÖR finns detta?! Jag blir genuint ledsen.

EDIT: Skrev ett argt mejl till dem. Jag brukar inte bli frustrerad nog att agera Karen men nu jävlar gör jag det...

PatoskyeIII

Citat från: Lilla My skrivet 24 augusti 2025 kl. 20:08:36Det här är ju fruktansvärt...

EDIT: Skrev ett argt mejl till dem. Jag brukar inte bli frustrerad nog att agera Karen men nu jävlar gör jag det...
Det är väl för att tittarna ska kunna anknyta? När de berättar om husets historia och personerna som har bott där är det väl lättare att anknyta om det finns någon slags bild

Lilla My

Citat från: PatoskyeIII skrivet 24 augusti 2025 kl. 20:21:58Det är väl för att tittarna ska kunna anknyta? När de berättar om husets historia och personerna som har bott där är det väl lättare att anknyta om det finns någon slags bild
Det var inte det som var fruktansvärt. Det är SVT äckliga ai-serie som är fruktansvärd.

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 24 augusti 2025 kl. 20:08:36Det här är ju fruktansvärt...

Bra gjort Karen

PatoskyeIII

Citat från: Lilla My skrivet 24 augusti 2025 kl. 20:27:31Det var inte det som var fruktansvärt. Det är SVT äckliga ai-serie som är fruktansvärd.
Den är också förståelig för att man vill skapa interaktivitet med barnen

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 24 augusti 2025 kl. 20:45:20Den är också förståelig för att man vill skapa interaktivitet med barnen
Precis, och att SVT ska ha råd att anlita animatörer att animera sådana serier från scratch utifrån barnens teckningar i dagens läge finns inte ens på kartan; i synnerhet inte med de sparkrav som SVT nu har på sig att spara in pengar överallt.

Det är ju precis därför som SVT också övergått till att använda AI för att texta nyhetssändningar, då de helt enkelt inte längre har råd med direkttextarna som textade under direktsändning vid varenda nyhetssändning. Men då blir ju resultatet också därefter, som vi alla har fått erfara... :(