Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: MOA skrivet 22 november 2025 kl. 21:01:29AI kan knappast betyda att det var bättre förr, hellre sämre nu
Om man läser beskrivningen verkar ju personen negativ till AI.

MOA

Citat från: BPS skrivet 22 november 2025 kl. 22:35:28Om man läser beskrivningen verkar ju personen negativ till AI.
Inte könstigt att det var bättre förr

Benkt

Det här är en av mina favoritkanaler nu, TabbyTopics är två katt-tjejer som gör resevloggar. :)

https://www.instagram.com/tabbytopics/

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 22 november 2025 kl. 23:33:28Inte könstigt att det var bättre förr
Jag har inget emot ai men jag har rädsla för att vem som helst kan använda det.
Vi har redan sett hur folk som Trump har missbrukat ai och inom dubb scenen så är jag rädd för hur galningar som Kirby kommer använda ai.

Kirby är en galning utan gränser som hotat att ta sitt liv om folk inte digitaliserar saker till honom, han har också ljugit om att vissa dubbningar exsisterar, bland annat så hittade han på att Änglahund visades dubbad på Tv1000 i Danmark.
Något han gick ännu längre med genom att påstå att klipp från dubben hade funnits på Youtube.
Skulle en galning som Kirby använda ai så skulle de garanterat försöka förfalska upp dubbningar.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 januari 2026 kl. 12:40:27Jag har inget emot ai men jag har rädsla för att vem som helst kan använda det.
Vi har redan sett hur folk som Trump har missbrukat ai och inom dubb scenen så är jag rädd för hur galningar som Kirby kommer använda ai.

Kirby är en galning utan gränser som hotat att ta sitt liv om folk inte digitaliserar saker till honom, han har också ljugit om att vissa dubbningar exsisterar, bland annat så hittade han på att Änglahund visades dubbad på Tv1000 i Danmark.
Något han gick ännu längre med genom att påstå att klipp från dubben hade funnits på Youtube.
Skulle en galning som Kirby använda ai så skulle de garanterat försöka förfalska upp dubbningar.
Allt kommer gå utför om det blir verklighet

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  4 januari 2026 kl. 14:01:37Allt kommer gå utför om det blir verklighet
Det är ett bra hjälpmedel säger inget om det, men det används redan i fel syften.

Det finns folk som generar naken bilder på sina ex med hjälp av ai, det finns folk som Trump som gör videos när han släpper avförning från ett stridsflyg på civila demonstranter och så har vi trolls i dubb communityn som jag vet med 100% skulle kunna göra ai genereringar av icke exsisterande eller förlorade dubbningar.
Kirby är en av dessa galningar.

Om du vill se Trumps video.

https://www.instagram.com/reel/DP_ELlFCZG8/

Monsieur Hulot

Förvånar mig inte om även AI kommer bli omodernt om några år. DVD som en gång i tiden var supermodernt har ju på senare år nästan blivit ute, så tids nog lär nog intresset för AI svalna också!

PatoskyeIII

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 januari 2026 kl. 18:04:16Förvånar mig inte om även AI kommer bli omodernt om några år. DVD som en gång i tiden var supermodernt har ju på senare år nästan blivit ute, så tids nog lär nog intresset för AI svalna också!
DVD är väl dock inte jämförbart med AI. DVD hade ju bara syfte som hemma videoformat och lagring medans AI kan användas för lite allt möjligt.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 januari 2026 kl. 18:04:16Förvånar mig inte om även AI kommer bli omodernt om några år. DVD som en gång i tiden var supermodernt har ju på senare år nästan blivit ute, så tids nog lär nog intresset för AI svalna också!
Om DVD fortfarande varit populärt hade ingen klagat

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet  4 januari 2026 kl. 18:09:12DVD är väl dock inte jämförbart med AI. DVD hade ju bara syfte som hemma videoformat och lagring medans AI kan användas för lite allt möjligt.
Precis, AI kan användas för bokstavligt talat allt mellan himmel och jord - allt för att underlätta hackerangrepp till att diagnosticera cancer och andra sjukdomar.

Därmed säger det också sig självt att tekniken kan användas för både bra och dåliga syften; för allt från att rädda liv till att förstöra liv...

PatoskyeIII

Jag lekte lite med Adobe Firefly och bad den återskapa introduktionen till Askungen ur From All of Us to All of You...

MOA

Citat från: PatoskyeIII skrivet 10 januari 2026 kl. 17:22:35Jag lekte lite med Adobe Firefly och bad den återskapa introduktionen till Askungen ur From All of Us to All of You...

Ser rätt övertygande ut, är det en ny AI funktion?

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 10 januari 2026 kl. 17:22:35Jag lekte lite med Adobe Firefly och bad den återskapa introduktionen till Askungen ur From All of Us to All of You...
Ser riktigt bra ut. Hur har du gått till väga? Har du gett den någon bild eller video som referens, eller har du enbart skrivit en textprompt?

Vet du vilken motor den har använt sig av? Såvitt jag vet har väl Adobe Firefly inga egna motorer, utan använder sig av befintliga AI-motorer.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2026 kl. 20:29:20Ser riktigt bra ut. Hur har du gått till väga? Har du gett den någon bild eller video som referens, eller har du enbart skrivit en textprompt?

Vet du vilken motor den har använt sig av? Såvitt jag vet har väl Adobe Firefly inga egna motorer, utan använder sig av befintliga AI-motorer.
Jag prövade också men fick inte samma resultat har dock problem med att ladda upp filen.
Man kan välja motor men den förinställda i alla fall för mig var Veo 3.1. Jag använder både textprompt och en bildreferens. Textprompten var A fariy creating a frame out of magic dust.

Man kunde ha upp till tre referensbilder men jag valde att bara ha följande: Donald Duck og vennene hans(1).jpg

Edit: Nu gick det att ladda upp videon.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 januari 2026 kl. 20:53:21Jag prövade också men fick inte samma resultat har dock problem med att ladda upp filen.
Man kan välja motor men den förinställda i alla fall för mig var Veo 3.1. Jag använder både textprompt och en bildreferens. Textprompten var A fariy creating a frame out of magic dust.

Man kunde ha upp till tre referensbilder men jag valde att bara ha följande: Donald Duck og vennene hans(1).jpg

Edit: Nu gick det att ladda upp videon.
Inte alls lika likt originalet, då vi inte ser till Tingeling, men för all del ändå en fin video.

Veo 3.1 är alltså Googles videomotor, så det bör alltså vara samma som om man genererar videor från Google Gemini - men såvitt jag kan se verkar det bara vara tillgängligt om man betalar för Gemini (inte med gratisversionen).

Går det att generera videor utan betalning med Adobe Firefly?