Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 00:32:09Det var tråkigt att höra. Jag har inte kunnat testa den, då nya versionen av Sora väl inte lanserats i Sverige, men de som gjort det verkar tycka att det är en av de bästa videomodellerna.

Utan Sora lär det alltså innebära att Google får i det närmaste monopol, då i princip alla kommer övergå till Veo 3; och monopol är ju sällan positivt för slutkonsumenterna... :(
(Det finns säkerligen några mindre kända videotjänster kvar också, men oftast har ju de stora namnen lättare att slå igenom än okända aktörer)
Du måste skämta.......

Det är bara positivt att AI bubblan punkteras och att ingen vill ha sånt skräp.

Stötta oss som skapar för hand istället.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 08:10:23Du måste skämta.......

Det är bara positivt att AI bubblan punkteras och att ingen vill ha sånt skräp.

Stötta oss som skapar för hand istället.
AI kommer inte försvinna bara för att en enskild tjänst försvinner, utan det kommer alltid nya.

Och det råder knappast någon tvekan om att AI delvis kommer användas vid all animation i framtiden, tillsammans med mänskliga tecknare - i flera decennier har ju AI använts för att gissa sig till mellanbilderna mellan de keyframes som de mänskliga animatörerna tecknar, då det annat än i undantagsfall knappast förekommit så kallade mellantecknare (eller in-between animators) sedan 1980-talet. Det lär utvecklas ännu mer, så att man behöver färre nyckelbilder och fler bilder som skapas automatiskt.

Även om du är jätteduktig, så gissar jag att du inte klarar av att på egen hand både skriva manus, regissera, teckna alla karaktärer och bakgrunder, teckna alla mellanbilder för alla 24 bilderna per sekund, skriva musik, spela flera instrument, spela in all musik, mixa ljud, designa förtexter och eftertexter och redigera allting till en färdig film...? Min gissning är att det är ganska få förunnat att klara av att göra allt detta helt ensam - och även om man kan, hur lång tid tar det att göra en film på det sättet...? Vid vinnartalet för årets Oscarsvinnare i kategorin bästa animerade kortfilm sa de att det tagit tre års heltidsarbete att göra den filmen på 17 minuter, och då var det ändå ett helt team inblandade (men inga datorer).

Och om videotjänsterna försvinner, hur ska då manusförfattare kunna nå ut med sina verk, och få en chans att få sålt sina produkter...? Det har i decennier varit väldigt svårt för manusförfattare att inleda karriärer, då det är väldigt svårt att få filmbolag att köpa loss manus; varför de flesta manusförfattare haft jättebra manus liggandes i byrålådan i flertalet år som ingen varit intresserad av. Det är oerhört mycket lättare för manusförfattare att inleda sin karriär och få sålt sina manus om de har en färdig film att visa upp, om än kanske bristfällig, hellre än bara ett manus i Word-format.

Så utan AI innebär det i förlängningen att nästa generations Steven Spielberg aldrig kommer få chansen, så att filmbranschen riskerar att mer eller mindre dö ut när nuvarande manusförfattaren blir för gamla...

Det betyder som sagt absolut inte att all användning av AI är bra - tvärtom förekommer väldigt mycket skräp - men man kan inte lägga ner en hel teknik bara för felaktig användning. På samma sätt slutar man knappast att tillverka alla bilar och bussar i världen bara för att bilar kan användas som mordvapen genom att köra på folk...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 09:25:47AI kommer inte försvinna bara för att en enskild tjänst försvinner, utan det kommer alltid nya.

Och det råder knappast någon tvekan om att AI delvis kommer användas vid all animation i framtiden, tillsammans med mänskliga tecknare - i flera decennier har ju AI använts för att gissa sig till mellanbilderna mellan de keyframes som de mänskliga animatörerna tecknar, då det annat än i undantagsfall knappast förekommit så kallade mellantecknare (eller in-between animators) sedan 1980-talet. Det lär utvecklas ännu mer, så att man behöver färre nyckelbilder och fler bilder som skapas automatiskt.
Det är inte AI.

Och det ser inte bättre ut, det bästa är om man fortsätter teckna varje ruta enskilt.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 09:25:47Även om du är jätteduktig, så gissar jag att du inte klarar av att på egen hand både skriva manus, regissera, teckna alla karaktärer och bakgrunder, teckna alla mellanbilder för alla 24 bilderna per sekund, skriva musik, spela flera instrument, spela in all musik, mixa ljud, designa förtexter och eftertexter och redigera allting till en färdig film...? Min gissning är att det är ganska få förunnat att klara av att göra allt detta helt ensam - och även om man kan, hur lång tid tar det att göra en film på det sättet...? Vid vinnartalet för årets Oscarsvinnare i kategorin bästa animerade kortfilm sa de att det tagit tre års heltidsarbete att göra den filmen på 17 minuter, och då var det ändå ett helt team inblandade (men inga datorer).
Vem säger att jag måste göra precis allt själv  ??? 

Och även om jag inte kan få någon att göra ny musik så finns det mycket "libary music" som andra har skapat så andra kan använda det, men allt annat kan jag väl göra själv.

(det är inte alltid 24 rutor per sekund, i animation är det egentligen mest 12 rutor per sekund, men det beror på)

Och använder man AI skapar man inget själv, det är inte samma om man använder en dator manuellt.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 09:25:47Och om videotjänsterna försvinner, hur ska då manusförfattare kunna nå ut med sina verk, och få en chans att få sålt sina produkter...? Det har i decennier varit väldigt svårt för manusförfattare att inleda karriärer, då det är väldigt svårt att få filmbolag att köpa loss manus; varför de flesta manusförfattare haft jättebra manus liggandes i byrålådan i flertalet år som ingen varit intresserad av. Det är oerhört mycket lättare för manusförfattare att inleda sin karriär och få sålt sina manus om de har en färdig film att visa upp, om än kanske bristfällig, hellre än bara ett manus i Word-format.

Så utan AI innebär det i förlängningen att nästa generations Steven Spielberg aldrig kommer få chansen, så att filmbranschen riskerar att mer eller mindre dö ut när nuvarande manusförfattaren blir för gamla...
På samma sätt man alltid gjort innan AI

Menar du att man bara skulle använda AI för att illustrera hur filmen kan se ut innan man börjar, ok, men då måste det va garanterat att själva filmen görs för hand utan AI

Igen, Spielberg hade inte AI.

Problemet är att flera filmproducenter är snåla och bryr sig bara om pengar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 09:25:47Det betyder som sagt absolut inte att all användning av AI är bra - tvärtom förekommer väldigt mycket skräp - men man kan inte lägga ner en hel teknik bara för felaktig användning. På samma sätt slutar man knappast att tillverka alla bilar och bussar i världen bara för att bilar kan användas som mordvapen genom att köra på folk...
Det är inte samma sak.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 10:50:17Det är inte AI.
Jo, det är det - även om det kanske inte kallats så, så har AI använts sedan tidigt 1990-tal.

Alla datoranimerade filmer i världen sedan åtminstone 1990 har använt sig av AI i mer eller mindre hög grad, även om man inte kallade det för AI på den tiden utan troligen för algoritmer för att beräkna mellanbilder.

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 10:50:17Vem säger att jag måste göra precis allt själv  ???

Och även om jag inte kan få någon att göra ny musik så finns det mycket "libary music" som andra har skapat så andra kan använda det, men allt annat kan jag väl göra själv.
Du kanske inte måste göra allt själv, men det är heller inte säkert att du känner duktiga regissörer, manusförfattare, redigerare och musiker; som har tid att släppa allt i åratal för att göra en film du kommit på...

Ska du göra en långfilm själv och teckna alla mellanbilder själv, så lär du få hålla på i 20 år - och vad ska du leva på under tiden...?

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 10:50:17Och använder man AI skapar man inget själv, det är inte samma om man använder en dator manuellt.
Tvärtom, den vanligaste metoden är att man använder AI för en del av arbetet, men inte hela - vanligast är att man tecknar själv, men sedan använder AI för att skapa rörelser och/eller mellanbilder. Just för att fortfarande ha 100% mänsklig kontroll, men spara in mängden personal som behövs.

Visst går det att göra allt med AI, inklusive att generera bilder och karaktärer, men då blir det inte alls lika bra. På samma sätt kan man också programmera appar, spel eller webbsajter med enbart AI, men det blir mycket bättre resultat om man själv också är en duktig programmerare så att man kan göra en del av arbetet själv (såsom jag och alla hos min arbetsgivare arbetar nuförtiden).

Citat från: Will Siv skrivet Idag kl. 10:50:17Problemet är att flera filmproducenter är snåla och bryr sig bara om pengar
Det argumenterar jag inte emot, men det lär knappast bli bättre över tid; snarare tvärtom i takt med att man inte vågar räkna med att intäkterna kommer täcka alla kostnader.

Så det bästa vi kan hoppas på är att filmbolagen minskar ner personal genom att använda AI för en del av processen, men fortfarande behålla mänskliga tecknare och personer som har full kreativ kontroll.

Fördelen då är att animatörer som blir uppsagda kan få nya jobb på annat håll, då fler filmbolag kommer våga satsa på animation än idag, när det inte kommer krävas fullt lika mycket pengar. Idag är det ju exempelvis i stort sett inga produktionsbolag i Sverige (däremot enstaka företag i Danmark och Norge) som gör animerad film i större skala, men behövs det inte lika mycket personal blir incitamenten större att våga satsa på det framöver. Det gör också att det blir mer realistiskt att våga satsa på lite smalare filmer, som fram tills nu inte varit ekonomiskt lönsamma och därmed oftast inte blivit av alls.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:25:06Jo, det är det - även om det kanske inte kallats så, så har AI använts sedan tidigt 1990-tal.

Alla datoranimerade filmer i världen sedan åtminstone 1990 har använt sig av AI i mer eller mindre hög grad, även om man inte kallade det för AI på den tiden utan troligen för algoritmer för att beräkna mellanbilder.
Det är inte samma grej.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:25:06Du kanske inte måste göra allt själv, men det är heller inte säkert att du känner duktiga regissörer, manusförfattare, redigerare och musiker; som har tid att släppa allt i åratal för att göra en film du kommit på...

Ska du göra en långfilm själv och teckna alla mellanbilder själv, så lär du få hålla på i 20 år - och vad ska du leva på under tiden...?
Du inser väl att man inte gör allt på en gång, musiken är vanligtvis det sista som görs (såvida inte den är gjord först och filmen ska följa den istället för tvärtom)

Jag är redan på gång med det (fast, inte bara med en film)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:25:06Tvärtom, den vanligaste metoden är att man använder AI för en del av arbetet, men inte hela - vanligast är att man tecknar själv, men sedan använder AI för att skapa rörelser och/eller mellanbilder. Just för att fortfarande ha 100% mänsklig kontroll, men spara in mängden personal som behövs.

Visst går det att göra allt med AI, inklusive att generera bilder och karaktärer, men då blir det inte alls lika bra. På samma sätt kan man också programmera appar, spel eller webbsajter med enbart AI, men det blir mycket bättre resultat om man själv också är en duktig programmerare så att man kan göra en del av arbetet själv (såsom jag och alla hos min arbetsgivare arbetar nuförtiden).
Nej, allt det görs för hand, data-genererat är inte samma som AI-genererat.

Du börjar nästan fatta, det är ju det vi säger emot och då måste såna program antingen reguleras eller stoppas.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:25:06Det argumenterar jag inte emot, men det lär knappast bli bättre över tid; snarare tvärtom i takt med att man inte vågar räkna med att intäkterna kommer täcka alla kostnader.

Så det bästa vi kan hoppas på är att filmbolagen minskar ner personal genom att använda AI för en del av processen, men fortfarande behålla mänskliga tecknare och personer som har full kreativ kontroll.

Fördelen då är att animatörer som blir uppsagda kan få nya jobb på annat håll, då fler filmbolag kommer våga satsa på animation än idag, när det inte kommer krävas fullt lika mycket pengar. Idag är det ju exempelvis i stort sett inga produktionsbolag i Sverige (däremot enstaka företag i Danmark och Norge) som gör animerad film i större skala, men behövs det inte lika mycket personal blir incitamenten större att våga satsa på det framöver. Det gör också att det blir mer realistiskt att våga satsa på lite smalare filmer, som fram tills nu inte varit ekonomiskt lönsamma och därmed oftast inte blivit av alls.
Varför slutar du då inte med sidan och forumet och bara låter botar göra allt om du tycker AI gör det bättre än dig själv, eller nån av oss......

Eller varför inte ersätta alla röstskådespelare med AI röster......

Om du inte vill ha det så så borde du inte alls vara för mer AI, särskilt när den inte används för det vi vill slippa (disk, städning, sopor, etc)

Och jag förstår inte alls vad du försöker säga, det är ju främst Filminstitutet b.l.a som saboterat för animation, hörde nyligen att en utländsk film fick 17 miljoner(!) av dom, om dom bara kunde ge samma för animation istället......

Och det är INTE bra om folk förlorar sina jobb, om det hände dig skulle du bli glad....... Knappast.

Och tvärtom behövs det FLER som kan jobba med det och många vill det.
- what.