Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

En sak som slog mig nu är att om det finns en parkbänk vid en kanal eller liknande brukar den väl inte vara vänd med ryggen mot vattnet? Snarare står den väl vänd åt andra hållet så att man kan sitta och njuta av utsikten över vattnet, och med en gångbana mellan bänken och kajkanten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 juni 2025 kl. 06:56:33En sak som slog mig nu är att om det finns en parkbänk vid en kanal eller liknande brukar den väl inte vara vänd med ryggen mot vattnet? Snarare står den väl vänd åt andra hållet så att man kan sitta och njuta av utsikten över vattnet, och med en gångbana mellan bänken och kajkanten.
Nu när du säger det håller jag med att det känns ologiskt att bygga en bänk riktad mot vattnet, då man hellre bör vilja njuta av utsikten. Dessutom brukar man nog som regel inte bygga bänkar riktigt så nära vatten som bilderna vill göra gällande.

Så ingen av bilderna lär nog till fullo överensstämma med verkligheten. Däremot var ju bilderna över Stockholm, Göteborg och Malmö logiska såtillvida att AI-tjänsten ritat dit klassiska landmärken från respektive stad, så att man tydligt ska känna igen sig - då var bilderna över Umeå och Skellefteå mer tveksamma. I Skellefteå bör väl Sara Kulturhus ses som ett betydligt mer välkänt landmärke än både Citykompaniet och Landskyrkan - kulturhuset och tillhörande hotell har ju varit på riksnyheterna många gånger, och bör väl vara väldigt omtalat för de flesta. Men den byggnaden är kanske för ny för att AI-tjänsten ska veta om den, då den inte invigdes förrän 2021...?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 08:39:35Men den byggnaden är kanske för ny för att AI-tjänsten ska veta om den, då den inte invigdes förrän 2021...?
Det i bakgrunden på Göteborgs bilden borde väl vara Karlatornet som blev klart förra året så 2021 borde inte vara för nytt.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 01:06:02Grok 3 verkar fungera bättre på engelska än på svenska - när jag skrev på engelska och bad om en bild på Tintin och Snowy (som är det engelska namnet på Milou) i Stockholm, så fick jag det här resultatet:
Tintin and Snowy in Stockholm.jpg

Inte vet jag om det verkligen liknar Stockholm, men hunden är i alla fall mer lik Milou än den där märkliga antropomorfiska hunden man fick när man skrev på svenska...
Mycket bättre, mycket bättre

BPS

Jag prövade idag att skriva exakt så här "Skapa en bild på Tintin och Milou i Skellefteå" jag fick fram en bild på Tintin framför något slags hus kan det stämma med något som finns i Skellefteå?

Tintin i Skellefteå.png

MOA

Citat från: BPS skrivet  2 juni 2025 kl. 16:09:12Jag prövade idag att skriva exakt så här "Skapa en bild på Tintin och Milou i Skellefteå" jag fick fram den en bild på Tintin framför något slags hus kan det stämma med något som finns i Skellefteå?

Tintin i Skellefteå.png
Ser ut som ett konstverk, bra skapat

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  2 juni 2025 kl. 16:09:12Jag prövade idag att skriva exakt så här "Skapa en bild på Tintin och Milou i Skellefteå" jag fick fram en bild på Tintin framför något slags hus kan det stämma med något som finns i Skellefteå?

Tintin i Skellefteå.png
Med viss konstnärlig frihet så är det väl i alla fall någorlunda likt Sara Kulturhus, även om långt ifrån alla detaljer överensstämmer. Så här ser det riktiga ut:

(De första fyra våningarna är kulturhus med fem teaterscener av varierande storlek - den största med plats för 1300 sittande personer - och resten är hotell och restauranger)

Dock finns det ingen park med någon bänk precis intill kulturhuset, på det sätt som din bild vill göra gällande, utan närmaste park är flera hundra meter ifrån.

Men en fin bild i alla fall, och viss konstnärlig frihet kan man väl kanske leva med - och Tintin och Milou ser ju porträttlika ut. :)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 22:57:06Men en fin bild i alla fall, och viss konstnärlig frihet kan man väl kanske leva med - och Tintin och Milou ser ju porträttlika ut. :)
Ber man om en bild på Kapten Haddock och Professor Kalkyl blir det dock lite mindre porträttlikt.
Professor Kalkyl och Haddock.pngHaddock och Kalkyl.png

MOA

Citat från: BPS skrivet  3 juni 2025 kl. 18:34:00Ber man om en bild på Kapten Haddock och Professor Kalkyl blir det dock lite mindre porträttlikt.
Professor Kalkyl och Haddock.pngHaddock och Kalkyl.png
Skrev du in en specifik stad eller genererade den fram en random byggnad?

BPS

Citat från: MOA skrivet  3 juni 2025 kl. 19:01:40Skrev du in en specifik stad eller genererade den fram en random byggnad?
Jag skrev Professor kalkyl och Kapten Haddock i Stockholm så det där i bakgrunden ska nog föreställa Stockholms slott och inte någon random byggnad.

MOA

Citat från: BPS skrivet  3 juni 2025 kl. 19:10:01Jag skrev Professor kalkyl och Kapten Haddock i Stockholm så det där i bakgrunden ska nog föreställa Stockholms slott och inte någon random byggnad.
Jaha, prova globen nästa gång

Daniel Hofverberg

Bara för att se hur bra det går när man blandar olika filmuniversum har jag nu testat att låta Grok 3 generera bilder med figurer ihopblandade från olika sammanhang - oftast med helt okej resultat, men dock inte alltid.

Nu vet vi hur det hade kunnat se ut om Disney, Warner Bros. och Tintinimaginatio s.a. går ihop...!

Kalle Anka, Scooby-Doo och Tintin är på gemensam semester i Skellefteå:
Kalle, Scooby och Tintin i Skelleftea.jpg
Kalle, Scooby och Tintin  i Skelleftea 2.jpg

Proportionerna mellan dem verkar variera lite, och Scooby-Doo verkar ha krympt kraftigt till den nedre bilden, men man ser ju vilka det ska föreställa utan tvekan. Om motiven verkligen kan föreställa Skellefteå låter jag dock vara osagt...

Därefter reser Kalle, Scooby och Tintin vidare norrut till Luleå:
Kalle, Scooby och Tintin i Lulea.jpg
Kalle, Scooby och Tintin i Lulea 2.jpg

Om den där fyren (?) i bakgrunden är något känt landmärke i Luleå låter jag vara osagt, men fortfarande är figurerna hyfsat porträttlika. Lite märkligt dock att det varierar mellan mer handtecknad stil och en lite mer fotorealistisk stil.

När jag ber den att istället rita bilden enligt konststilen surrealism blir resultatet så här:

Kalle, Scooby och Tintin i Lulea, surrealistisk stil.jpg

Fortfarande fullt godkänt, och norrsken förekommer ju i Luleå så det kan man också köpa.

Men när jag istället ber om samma bild enligt konststilen expressionism blir det betydligt värre... :(
Kalle, Scooby och Tintin i Lulea, expressionism.jpg

Vad sjutton har de gjort med stackars Tintin...? Har Scooby-Doo och Tintin fått barn, genom något slags medicinskt mirakel, som har resulterat i denna märkliga varelse...? ;)

Nog för att expressionismen inte direkt var känd för att göra realistiska avbildningar, men någonstans går väl ändå gränsen...? :o

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juni 2025 kl. 23:35:11Bara för att se hur bra det går när man blandar olika filmuniversum har jag nu testat att låta Grok 3 generera bilder med figurer ihopblandade från olika sammanhang - oftast med helt okej resultat, men dock inte alltid.

Nu vet vi hur det hade kunnat se ut om Disney, Warner Bros. och Tintinimaginatio s.a. går ihop...!

Kalle Anka, Scooby-Doo och Tintin är på gemensam semester i Skellefteå:
Kalle, Scooby och Tintin i Skelleftea.jpg
Kalle, Scooby och Tintin  i Skelleftea 2.jpg

Proportionerna mellan dem verkar variera lite, och Scooby-Doo verkar ha krympt kraftigt till den nedre bilden, men man ser ju vilka det ska föreställa utan tvekan. Om motiven verkligen kan föreställa Skellefteå låter jag dock vara osagt...

Därefter reser Kalle, Scooby och Tintin vidare norrut till Luleå:
Kalle, Scooby och Tintin i Lulea.jpg
Kalle, Scooby och Tintin i Lulea 2.jpg

Om den där fyren (?) i bakgrunden är något känt landmärke i Luleå låter jag vara osagt, men fortfarande är figurerna hyfsat porträttlika. Lite märkligt dock att det varierar mellan mer handtecknad stil och en lite mer fotorealistisk stil.

När jag ber den att istället rita bilden enligt konststilen surrealism blir resultatet så här:

Kalle, Scooby och Tintin i Lulea, surrealistisk stil.jpg

Fortfarande fullt godkänt, och norrsken förekommer ju i Luleå så det kan man också köpa.

Men när jag istället ber om samma bild enligt konststilen expressionism blir det betydligt värre... :(
Kalle, Scooby och Tintin i Lulea, expressionism.jpg

Vad sjutton har de gjort med stackars Tintin...? Har Scooby-Doo och Tintin fått barn, genom något slags medicinskt mirakel, som har resulterat i denna märkliga varelse...? ;)

Nog för att expressionismen inte direkt var känd för att göra realistiska avbildningar, men någonstans går väl ändå gränsen...? :o
Kalle ser sur ut men det är inte könstigt. Det könstiga är att Tintins huvud muterat till Scooby, seriöst WTF! Ännu mer könstigt än antropomorfisk Milou

Elios

MOA

Citat från: Elios skrivet  4 juni 2025 kl. 13:00:01Gjorde dessa nyss:
Dom där killarna ser bra ut, inga deformerade ansikten. Bra gjrot Elios :D