Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Meta Velander (1924-2025)

Startat av Jack P.W., 16 maj 2025 kl. 16:04:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Friman

Daniel Hofverberg

Sorgligt att höra, även om det väl inte var helt otippat då hon verkade ganska dålig när Aftonbladet intervjuade henne för ett år sedan. Men Veta Velander var en utmärkt skådespelare i alla möjliga sammanhang, även om jag tyvärr aldrig fick möjlighet att se henne på teaterscenen.

Vila i frid.

Skokaka

Jag var rädd för att det skulle hända, då hon blev 100 år. Men som sagt, åtminstone så fick hon leva till 100 år, så ett långt liv, i hela fall... Först Angela Lansbury, nu Meta Velander. Hälsa Angela åt oss.

Vila i frid, Meta "Mrs. Potts" Velander. :'( 

(Och åtminstone så får hon se Ingvar Kjellson igen, även...)

gstone

hon har gått till den stora dubb studion i himlen :'( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jack P.W.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 16 maj 2025 kl. 19:52:38Ännu en legendar försvunnen :'( Både hon och hennes make Ingvar Kjellson var strålande skådespelare! Nu är det inga många kvar av skådespelarna födda på 1920-talet. :-\ Vila i frid, båda två.
Än så länge av de svenska röstskådespelare födda på 1920-talet så lever Rigmor Strandberg (101 år), Nils Eklund (98 år), Sture Ström (97 år), Yvonne Lombard (95 år), och Ulf G. Johnsson (95 år). Annars är det inte särskilt många kvar av dem.

Oscar Isaksson

Citat från: Jack P.W. skrivet 16 maj 2025 kl. 22:52:30Än så länge av de svenska röstskådespelare födda på 1920-talet så lever Rigmor Strandberg (101 år)

Det var väldigt sent jag lärde mig att Rigmor Strandberg är dotter till Gardar Sahlberg. Har gemensam bekant så jag har hälsat många gånger när jag har mött henne på gatan. I mitt huvud har jag tänkt på henne mer som Jan-Olof Strandbergs fru och inte reflekterat över så mycket annat.

TonyTonka

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 maj 2025 kl. 00:23:44Det var väldigt sent jag lärde mig att Rigmor Strandberg är dotter till Gardar Sahlberg. Har gemensam bekant så jag har hälsat många gånger när jag har mött henne på gatan. I mitt huvud har jag tänkt på henne mer som Jan-Olof Strandbergs fru och inte reflekterat över så mycket annat.
Vad har hon gjort inom dubbning? Känner igen namnet
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Jack P.W.

Citat från: TonyTonka skrivet 17 maj 2025 kl. 14:33:48Vad har hon gjort inom dubbning? Känner igen namnet
Hon var röst till en av blommorna i Alice i Underlandet (i originaldubbningen år 1951) på den tiden krediterad som Rigmor Sahlberg.

MOA

Citat från: Jack P.W. skrivet 17 maj 2025 kl. 14:46:48Hon var röst till en av blommorna i Alice i Underlandet (i originaldubbningen år 1951) på den tiden krediterad som Rigmor Sahlberg.
Jaha hon hette Sahlberg som ogift, förklarar saken

Elios

Det är alltid tråkigt förstås men hann ju se en film med henne på bio. Hon spelade den rätt pigga men trötta damen Märta i Bäst Före och hon är ju verkligen en legend och 100 år. Vem blir ens det nuförtiden!? Den sista dubbningen jag kan hitta hon gjorde var i Superhjältarna och minns henne med för en massa annat hon gjort som Madame Medusa i Bernard och Bianca bland annat.  8)

Citat från: Jack P.W. skrivet 16 maj 2025 kl. 22:52:30Än så länge av de svenska röstskådespelare födda på 1920-talet så lever Rigmor Strandberg (101 år), Nils Eklund (98 år), Sture Ström (97 år), Yvonne Lombard (95 år), och Ulf G. Johnsson (95 år). Annars är det inte särskilt många kvar av dem.
Det är tyvärr oundvikligt att inte undgå att det är ju 100 år dom närmar sig och snart blir det ju tyvärr så att man får vara glad så länge dom finns kvar men sen är det dom födda på 1930-talet som gäller och dom börjar ju närma sig 90-års åldern. Bland annat så är ju både min farmor och mormor födda då. Min farmor blev 91 år, tidigare i år. Och förra månaden fyllde min mormor 89 år. Men jag träffade den sist nämnda här om dagen och hon var hur pigg som helst för att vara i den åldern.  ;D

MOA

Citat från: Elios skrivet 17 maj 2025 kl. 15:29:32Det är alltid tråkigt förstås men hann ju se en film med henne på bio. Hon spelade den rätt pigga men trötta damen Märta i Bäst Före och hon är ju verkligen en legend och 100 år. Vem blir ens det nuförtiden!? Den sista dubbningen jag kan hitta hon gjorde var i Superhjältarna och minns henne med för en massa annat hon gjort som Madame Medusa i Bernard och Bianca bland annat.  8)
Det är tyvärr oundvikligt att inte undgå att det är ju 100 år dom närmar sig och snart blir det ju tyvärr så att man får vara glad så länge dom finns kvar men sen är det dom födda på 1930-talet som gäller och dom börjar ju närma sig 90-års åldern. Bland annat så är ju både min farmor och mormor födda då. Min farmor blev 91 år, tidigare i år. Och förra månaden fyllde min mormor 89 år. Men jag träffade den sist nämnda här om dagen och hon var hur pigg som helst för att vara i den åldern.  ;D
Samma här & mormor fyller 90 i övermorgon & farmor fyller 95 på julafton

Anders

Vila i frid, Mrs. Pots och andra oförglömliga roller! :-\

Det är alltid sorgligt när någon som varit betydande för ens barndom går bort, även om de får nå en hög ålder!
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!