Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner (1956)

Startat av Beck, 21 maj 2025 kl. 22:03:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Jag ser att filmen ligger uppe på Archive nu, och vilken överraskning😃 Ljudet är skarpt och bilden mycket vacker! Det är definitivt den restaurerade versionen jag tidigare nämnt som ligger uppe där nu.

(Vad gäller bildformat så kvittar det helt, nu får man ju äntligen se filmen i fint skick!)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juni 2025 kl. 16:35:07Jag ser att filmen ligger uppe på Archive nu, och vilken överraskning😃 Ljudet är skarpt och bilden mycket vacker! Det är definitivt den restaurerade versionen jag tidigare nämnt som ligger uppe där nu.

(Vad gäller bildformat så kvittar det helt, nu får man ju äntligen se filmen i fint skick!)
Länk?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  2 juni 2025 kl. 16:35:07Jag ser att filmen ligger uppe på Archive nu, och vilken överraskning😃 Ljudet är skarpt och bilden mycket vacker! Det är definitivt den restaurerade versionen jag tidigare nämnt som ligger uppe där nu.

Varsågoda - jag satte på uppladdning i eftermiddags efter jobbet, så jag är förvånad över att det har gått så fort. Kanske Archive har förbättrat något på sistone, eller så är det bara en slump...? :)

Jag tycker också bilden är bra, och oerhört mycket bättre än VHS-ripparna som finns på Vimeo. Kan du avgöra om det är äkta HD eller uppskalat? Jag tycker spontant att det ser ut som äkta HD, men kan inte avgöra med 100% säkerhet.

Däremot är det ganska mycket brus i en del scener, men jag vet inte vilka kameror som användes vid inspelningen så det är inte alls omöjligt att det var så från första början...? I så fall bör man ju vid eventuell restaurering försöka få tillbaka allt till ursprungligt skick, såsom det såg ut på bio när det begav sig (om man nu inte är Disney och vill försöka få bort alla tillstymmelser till brus till varje pris...).

Citat från: Beck skrivet  2 juni 2025 kl. 14:54:55Ja, det är den versionen med text jag söker!  :D
Förutom då att min version, som du ser, är utan text; tyvärr.

Men jag hoppas att @Anders M Olsson kan ordna textning till den här HD-versionen - det vore som sagt mycket värdefullt, då åtminstone jag har svårt att uppfatta en del dialog här och var. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 22:42:07Jag tycker också bilden är bra, och oerhört mycket bättre än VHS-ripparna som finns på Vimeo. Kan du avgöra om det är äkta HD eller uppskalat? Jag tycker spontant att det ser ut som äkta HD, men kan inte avgöra med 100% säkerhet.
Det är definitivt HD-version. Svenska Filminstitutet brukar restaurera äldre filmer när de ska visas på nytt (biografer etc.) eftersom kopiorna ofta är skadade och då brukar de satsa på sina restaureringar så att filmerna blir bättre än någonsin. Mannekäng i rött (1958), en annan film filmad med Eastman Color förresten, blev i restaurerad version mycket vacker och det är tack vare den digitala restaureringen.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2025 kl. 22:42:07Men jag hoppas att @Anders M Olsson kan ordna textning till den här HD-versionen - det vore som sagt mycket värdefullt, då åtminstone jag har svårt att uppfatta en del dialog här och var. :)
Texter kommer, men det kommer att ta minst några dagar!

Jag instämmer med @Monsieur Hulot att det här måste vara en riktig HD-version. Dock kan man ifrågasätta i vilken grad den är restaurerad. Bilden är någorlunda fri från smuts och repor, men färger och kontrast skulle kanske kunna göras bättre. Men det handlar förstås om vilken budget man har, hur mycket arbete man är beredd att lägga ner och skicket på utgångsmaterialet.

Upplösningen på den effektiva bilden är 1486x1080, d.v.s. mycket nära 1:1,37 som är standarden för normalbild på 35mm film.

Om man tittar på bildkompositionen är det ganska tydligt att filmen är avsedd att visas i bredbild genom att beskära den i höjdled, d.v.s. open matte. I de flesta scenerna finns ganska mycket luft över skådespelarnas huvuden, så man "skalperar" ingen genom att maska bilden.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juni 2025 kl. 07:27:04Andra filmbolag använde helt enkelt befintliga och omodifierade filmkameror, men tog bara höjd för att bilden skulle maskas till bredbild på biograferna. Det är vad vi idag skulle kalla "Open Matte", men det är möjligt att begreppet inte myntades förrän senare.

Flera filmer som var under inspelning 1952-1953 kunde lanseras som vidfilm trots att de inte var tänkta så från början. I vissa fall tog man om scener som inte skulle ha gjort sig så bra med beskärning i höjdled.

Ett förhållandevis tidigt och väldigt tydligt exempel på avsiktlig Open Matte är Sommarens dårskap från 1955. Där finns det massor av dokumentation från året då den gjordes som bekräftar att det hela tiden var meningen att visa den på bio i bredbild. Trots det valde Criterion att ge ut 2022 års restaurerade utgåva på Blu-ray i 1:1,37, vilket skapade en del rabalder i forum på nätet.
Märkligt med tanke på att dom löste det problemet förut

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 juni 2025 kl. 10:32:59Texter kommer, men det kommer att ta minst några dagar!
Hur går det med textningen till Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner? Även om du skrev "minst några dagar", så börjar vi vara uppe i närmare 90 dagar nu...

Det är absolut ingen brådska, men jag skulle gärna vilja se filmen. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2025 kl. 23:50:02Hur går det med textningen till Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner? Även om du skrev "minst några dagar", så börjar vi vara uppe i närmare 90 dagar nu...

Jo, jag vet. Jag har lite dåligt samvete för det. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt. Den ursprungliga planen var att jag bara skulle skriva av de befintliga inbrända texterna, men efter att ha testat lite insåg jag ganska snabbt att de inte höll måttet. Dels var de onödigt kortfattade, dels innehöll de en del fel.

Istället påbörjade jag en egen transkribering, vilket förstås tog betydligt längre tid. När jag kommit halvvägs var det en massa andra saker som kom emellan, så jag fick lägga projektet åt sidan.

Men jag hoppas och tror att jag ska få tid att återuppta, och förhoppningsvis slutföra, arbetet nästa vecka.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2025 kl. 23:50:02Hur går det med textningen till Kalle Stropp, Grodan Boll och deras vänner? Även om du skrev "minst några dagar", så börjar vi vara uppe i närmare 90 dagar nu...

Här kommer ett första utkast. Jag kan inte garantera att allt är 100% rätt. Det är tidvis svårt att höra vad som sägs med Thomas Funcks förställda röster, så jag ser gärna att ni kommer med rättelser om ni har lättare än jag att urskilja replikerna.

Det bör i alla fall vara mera komplett och korrekt än den gamla inbrända textningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 september 2025 kl. 22:08:39Här kommer ett första utkast. Jag kan inte garantera att allt är 100% rätt. Det är tidvis svårt att höra vad som sägs med Thomas Funcks förställda röster, så jag ser gärna att ni kommer med rättelser om ni har lättare än jag att urskilja replikerna.

Det bör i alla fall vara mera komplett och korrekt än den gamla inbrända textningen.
Tack så mycket. Går det bra om jag lägger till textningen till videon på Archive.org, så att den blir mer lättillgänglig? Även om den inte är 100% korrekt, så måste det hursomhelst vara bättre än ingen textning alls. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 00:48:51Tack så mycket. Går det bra om jag lägger till textningen till videon på Archive.org, så att den blir mer lättillgänglig? Även om den inte är 100% korrekt, så måste det hursomhelst vara bättre än ingen textning alls. :)
Visst, gör så, bara det går att skicka upp en ny version senare om det skulle bli tillägg och/eller korrigeringar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 september 2025 kl. 07:39:01Visst, gör så, bara det går att skicka upp en ny version senare om det skulle bli tillägg och/eller korrigeringar.
Absolut, det är inga svårigheter att ladda upp nya versioner, då jag kan gå in i "Edit" närsomhelst. :)
(Och textningsfiler är ju så små, så att de går blixtsnabbt att ladda upp även till sega servrar; till skillnad från ändringar i videor)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2025 kl. 09:07:12Absolut, det är inga svårigheter att ladda upp nya versioner, då jag kan gå in i "Edit" närsomhelst. :)
(Och textningsfiler är ju så små, så att de går blixtsnabbt att ladda upp även till sega servrar; till skillnad från ändringar i videor)
Glöm inte att även ändra beskrivningen, där det nu står "svenskt tal utan text"! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 september 2025 kl. 10:19:42Glöm inte att även ändra beskrivningen, där det nu står "svenskt tal utan text"! :)
Det har du så rätt i, tack för påminnelsen. Fixar det när jag kommer hem från jobbet. :)