Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Felaktig information om dubbningar

Startat av Jack P.W., 21 maj 2025 kl. 23:01:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 januari 2026 kl. 23:35:07Problemet med just isländska dubs är att du inte kan hitta rollistor från seriösa källor till filmer som inte är "Kända" Disney klassiker, med några undantag som bland annat Bilar och Wall-E om du ej kollar de officiella rollistorna.
När jag lagt in dubb rollistor på isländska Wikipedia så har jag använt officiella rollistor och jag vill att det ska kunna användas, då det är bättre än inget.

Nu så finns en rollista till Bilar på isländska Wikipedia som jag tror ursprungligen är från någon troll sida.
Men har tänkt checka den med den officiella rollistan från D+ under veckan.

Nu har @Daniel Hofverberg lovat en isländsk avdelning men mitt problem är att min tid inte räcker till, till att skriva av varenda isländsk creditlista jag forskat fram till en Notepad fil vilket jag skulle behöva hjälp från allmänheten med.
Att trolls också aktivt vill förstöra genom att sprida felaktig info om isländska dubs är också varför jag är ännu mer motiverad att försöka få hjälp med denna isländska avdelning.

Det gör mig rentav förbannad när jag ser folk göra rollistor i photoshop, skriva falska påståenden, etc.
Typ som deras påståenden om Ólafur Darri Ólafsson i Svärdet i Stenen de hittat på för att jävlas.

90% av alla på Island som hänger i tecknat grupper är också helt hjärndöda människor som blint litar på dessa Fandoms och som inte tycker det är nödvändigt att informationen ska vara san.
För att visa hur ofta dessa troll sidor delas av isländska personer😭.
(Censurerat namn då jag ej vill hänga ut).
Även ironiskt att en person delar Felix Bergssons Fandom sida, då det var en av dessa djävulska sidor som hade fått Felix att tro att han hade medverkat i Aristocats (något han nämnde i en podcast) genom att lägga in det på den isländska Aristocats sidan, något som de också gjorde i min kompis @willdubguru namn då de hade hans sida som källa och sedan Felix listad, något de hade tagit ur röven och lagt in.

DingoPictures2005

Idag raderade jag typ 10 roller från Magnús Jónsson's Wikipedia.
10 roller från troll sidor och flera påhittade.
Så jävla mycket att gå igenom dock det är inte bara en sida utan några hundra med troll gjord info på isländska Wikipedia.

TonyTonka

Citat från: Sabelöga skrivet 17 januari 2026 kl. 21:45:32I allmänhet bör Fandom undvikas som källa på Wikipedia då det till huvudsak består av användargenererat innehåll.
Är inte Wikipedia också användargenererat? ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Sabelöga

Citat från: TonyTonka skrivet Igår kl. 00:54:26Är inte Wikipedia också användargenererat? ^^
Jo, och just därför får inte Wikipedia användas som källa på Wikipedia enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedia_som_källa_på_Wikipedia  ;)
Houba !