Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Felaktig information om dubbningar

Startat av Jack P.W., 21 maj 2025 kl. 23:01:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg  
Om jag får fråga dig.
Varför finns det folk som lägger tid på att förstöra för andra?, visst jag kan förstå att ungar gör det som typ Idk3526353 användaren detta då många barn (inklusive mig själv som 13 åring) älskar kicken av att få andra människor förbannade.

Däremot de på dubbing database som har förfalskat upp creditlist screenshots är vuxna människor som spenderar tid på att aktivt förstöra för andra med missinfo.
Mycket av dessa människors lögner har också hamnat på Wikipedia, Behind the voice actors och liknande.
Du kan exempelvis läsa på Wikipedia att Hjálmar Hjálmarsson spelar Shrek men problemet med detta är att den rollistan inte finns online någonstans utom dubbing database, och jag har för mig att endast den isländska vhs utgåvan har credits.
Du kan också läsa på Behind the voice actors att Arnar Jónsson spelar Chi-Fu i Kung Fu Panda något som jag heller inte kunnat hitta någon som helst källbeläg till.
Förutom dubbing database som flera gånger innan ljugit om saker medvetet.

Jag tvekar inte en sekund på att båda dessa uppgifter är dynga som dessa människor bara hittat på ur tomma intet.
Det är ju inte första gången som dessa trolls har gjort detta.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 november 2025 kl. 12:11:28@Daniel Hofverberg 
Om jag får fråga dig.
Varför finns det folk som lägger tid på att förstöra för andra?, visst jag kan förstå att ungar gör det som typ Idk3526353 användaren detta då många barn (inklusive mig själv som 13 åring) älskar kicken av att få andra människor förbannade.

Däremot de på dubbing database som har förfalskat upp creditlist screenshots är vuxna människor som spenderar tid på att aktivt förstöra för andra med missinfo.
Mycket av dessa människors lögner har också hamnat på Wikipedia, Behind the voice actors och liknande.
Du kan exempelvis läsa på Wikipedia att Hjálmar Hjálmarsson spelar Shrek men problemet med detta är att den rollistan inte finns online någonstans utom dubbing database, och jag har för mig att endast den isländska vhs utgåvan har credits.
Du kan också läsa på Behind the voice actors att Arnar Jónsson spelar Chi-Fu i Kung Fu Panda något som jag heller inte kunnat hitta någon som helst källbeläg till.
Förutom dubbing database som flera gånger innan ljugit om saker medvetet.

Jag tvekar inte en sekund på att båda dessa uppgifter är dynga som dessa människor bara hittat på ur tomma intet.
Det är ju inte första gången som dessa trolls har gjort detta.
Tog bort infon om Hjálmar's medverkan i Shrek från wikipedia nu.
Detta då det med väldigt stor sannolikhet kan vara en lögn.

Monsieur Hulot

Har redan nämnt detta på en annan tråd, men vi kan ta det här också (här passar det nog bättre med tanke på rubriken).

Under längre tid på svenska och engelska wikipedia låg det uppe en konstig rollista över engelska röster för Pelle Svanslös-filmerna från 1981 respektive 1985, där bland annat Eleanor Audley skulle ha spelat Gullan från Arkadien, eller att Clarence Nash och Terry Thomas skulle ha spelat Bill och Bill.

Faktafelen är många, men vi tar enbart ett urval:

1. Clarence Nash var den ursprungliga engelska rösten till Kalle Anka, samt en rad olika djurläten för Disneys filmer. Med andra ord - Nash medverkade enbart i Disney-produktioner och ingen annanstans, så sannolikheten att han skulle varvas för detta uppdrag är mycket liten.

2. När de här filmer spelades in hade både Eleanor Audley och Terry Thomas dragit sig undan skådespeleriet helt och hållet, särskilt Thomas som fick abrupt avbröt karriären till följd av Parkinsons sjukdom.

3. Vidare skulle även Sebastian Cabot och Barbara Luddy ha medverkat i filmerna, som båda hade avlidit flera år innan filmerna. Så hur i hela friden kan de ha medverkat.

4. När skulle de engelska versionerna ha spelats in? Det känns inte heller sannolikt att engelska skulle ha varit originalspråket för filmerna med tanke på att dialogen är lippsynkad till svenska.

Dessa uppgifter kommer från en enda person, som i slutändan blev avslöjad och portad från wikipedia (vad som hände sen vet jag inte då jag inte läser på där så ofta).

För ett tag sedan påpekade ju en användare här på forumet om att felaktig information lagts in på dubbningsfandom, och om jag ska vara ärlig tror jag det är denna person.

DingoPictures2005

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 20 november 2025 kl. 12:54:41Dessa uppgifter kommer från en enda person, som i slutändan blev avslöjad och portad från wikipedia (vad som hände sen vet jag inte då jag inte läser på där så ofta).

För ett tag sedan påpekade ju en användare här på forumet om att felaktig information lagts in på dubbningsfandom, och om jag ska vara ärlig tror jag det är denna person.
Grejen är den...
Det finns flera idioter som gör så här.
Ett urval troll användare
Kylefan92
Idk3526353
Artem Siedov
Mika Gregor Trzun
StarWarsfan419*1
Ivy0niks7*2

*1Tror denna människa är användaren Kirby.
Kirby är en helt sinnesjuk människa som ljugit om allt möjligt även väldigt grova icke dubb relaterade saker.
Hursomhelst en av denna personens dubb relaterade lögner var en dansk dub av All Dogs go to Heaven som personen också påstod sig att sångerna från hade varit uppe på yt av.
När jag ifrågasatte honom så svarade han, "They where removed a week ago or so", och sedan "I didn't thought thought you cared about non Swedish dubs so didn't share it".
Vad personen också ljög om var sin ålder han var 13 men sa sig vara en 32 åring från Danmark.
Den andra väldigt grova lögnen personen hittade på var att han var självmords benägen, Detta sa han när en person inte ville dela med sig av en dubbning till honom.
Yes detta fallerade på det faktum att han sa "Going to talk to my parents and get professional help", två dagar senare kom han tillbaka och sa "So, I talked to my parents no longer suicidal" och detta fallerar på det faktum att man inte tar sig ur en självmords depression på 2 dagar.

2* Denna jävel har stulit vattenstämplade bilder från @willdubguru sida.
Han har nu börjat redigera på NorskeDubberWiki och administratörerna där är inte villiga att bannlysa innan bekräftad felinfo kommer in.
Jag fruktar också av denna anledning att hela denna wikin kommer bli full med bs.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 november 2025 kl. 15:24:41Grejen är den...
Det finns flera idioter som gör så här.
Ett urval troll användare
Kylefan92
Idk3526353
Artem Siedov
Mika Gregor Trzun
StarWarsfan419*1
Ivy0niks7*2

*1Tror denna människa är användaren Kirby.
Kirby är en helt sinnesjuk människa som ljugit om allt möjligt även väldigt grova icke dubb relaterade saker.
Hursomhelst en av denna personens dubb relaterade lögner var en dansk dub av All Dogs go to Heaven som personen också påstod sig att sångerna från hade varit uppe på yt av.
När jag ifrågasatte honom så svarade han, "They where removed a week ago or so", och sedan "I didn't thought thought you cared about non Swedish dubs so didn't share it".
Vad personen också ljög om var sin ålder han var 13 men sa sig vara en 32 åring från Danmark.
Den andra väldigt grova lögnen personen hittade på var att han var självmords benägen, Detta sa han när en person inte ville dela med sig av en dubbning till honom.
Yes detta fallerade på det faktum att han sa "Going to talk to my parents and get professional help", två dagar senare kom han tillbaka och sa "So, I talked to my parents no longer suicidal" och detta fallerar på det faktum att man inte tar sig ur en självmords depression på 2 dagar.

2* Denna jävel har stulit vattenstämplade bilder från @willdubguru sida.
Han har nu börjat redigera på NorskeDubberWiki och administratörerna där är inte villiga att bannlysa innan bekräftad felinfo kommer in.
Jag fruktar också av denna anledning att hela denna wikin kommer bli full med bs.
Hoppas jag inte stöter på honom när jag besöker den wikisidan. Alltså WTF är ens detta? Han är helt sjuk i huvudet, så här går det knappast till i verkligheten

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 20 november 2025 kl. 16:02:14Hoppas jag inte stöter på honom när jag besöker den wikisidan. Alltså WTF är ens detta? Han är helt sjuk i huvudet, så här går det knappast till i verkligheten
Kirby är bannlyst från de flesta dubb relaterade hemsidor.
Detta då han betett sig väldigt grovt.
Nu senast så spottade han ut sympatier med Behring Breivik och Charlie Kirk.
Visst jag tycker inte att Charlie Kirk förtjänade att dö, men han var absolut ingen bra person, han höll på att sprida Trumps propaganda och nazistiska värderingar.
Behring är bara efterblivet att sympatisera med, han är en ren galning och han tror också själv att han är en hjälte.
Men men säger ju vilken vidrig människosyn som Kirby har.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 november 2025 kl. 16:56:48Kirby är bannlyst från de flesta dubb relaterade hemsidor.
Detta då han betett sig väldigt grovt.
Nu senast så spottade han ut sympatier med Behring Breivik och Charlie Kirk.
Visst jag tycker inte att Charlie Kirk förtjänade att dö, men han var absolut ingen bra person, han höll på att sprida Trumps propaganda och nazistiska värderingar.
Behring är bara efterblivet att sympatisera med, han är en ren galning och han tror också själv att han är en hjälte.
Men men säger ju vilken vidrig människosyn som Kirby har.
Tur det, någon som honom borde inte finnas på någon sida om han bara skriver massa skit

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 20 november 2025 kl. 17:01:43Tur det, någon som honom borde inte finnas på någon sida om han bara skriver massa skit
Han har däremot gjort massa nya konton.
Blaire, Chloefromtexas och massa andra.
Chloefromtexas var en kanal han gjorde där han slängde upp grova trakasserier till folk som hade klippt banden med honom, främst gjorde han videor mot WillDubGuru men denna kanal verkar vara borttagen dock.
Jag är också 90% säker på att starwarsfan kontot är han, då de skriver på ett liknande sätt och då båda fantiserar ihop BULLSHIT som inte stämmer.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 november 2025 kl. 17:25:35Han har däremot gjort massa nya konton.
Blaire, Chloefromtexas och massa andra.
Chloefromtexas var en kanal han gjorde där han slängde upp grova trakasserier till folk som hade klippt banden med honom, främst gjorde han videor mot WillDubGuru men denna kanal verkar vara borttagen dock.
Jag är också 90% säker på att starwarsfan kontot är han, då de skriver på ett liknande sätt och då båda fantiserar ihop BULLSHIT som inte stämmer.
Ok kollade fort kanalen är kvar men trakasserierna är borta.
Troligen nedtaget av yt då de strider mot deras tos.
https://youtube.com/@chloefromtexasskinny2.0?si=9fH9FbiS9YWhQTnB

DingoPictures2005

@Oscar Isaksson 

Av nyfikenhet har du förresten stött på rollistor gjorda i photoshop och liknande när du forskat?
Visst 90% eller nog snarare 95% av alla människor är ju ärliga men det krävs ju bara ett rövhål för att förstöra för alla som gör legit research.

Jag vet att du nämnde att du också tyckte det var obegripligt att folk pysslar med sådant här vansinne också.

DingoPictures2005

Jag blir både ledsen och arg när jag ser att info från dessa trolls hamnar på Wikipedia och liknande.

För hela storyn.
Ett av alla dessa djävulska trolls på Dubbing Database har lagt in info om att Ólafur Darri Ólafsson spelar Black Bart i den isländska Svärdet i Stenen.
Något som min isländska kontakt bekräftat är ren bullshit och dessutom så är inte Ólafur krediterad på rollistan.

Nu har dock info från dessa jävlar hamnat på Wikipedia.
Visserligen så redigerade jag bort detta dock.

Jag ser det som väldigt tråkigt att folk aktivt vill förstöra för oss researchers och jag skulle gärna ta ett snack med de som redigerar isländska Wikipedia om Dubbing Database lögner men tyvärr inga kunskaper i isländska för att utföra detta.

Måne

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 december 2025 kl. 17:06:21Jag blir både ledsen och arg när jag ser att info från dessa trolls hamnar på Wikipedia och liknande.

För hela storyn.
Ett av alla dessa djävulska trolls på Dubbing Database har lagt in info om att Ólafur Darri Ólafsson spelar Black Bart i den isländska Svärdet i Stenen.
Något som min isländska kontakt bekräftat är ren bullshit och dessutom så är inte Ólafur krediterad på rollistan.

Nu har dock info från dessa jävlar hamnat på Wikipedia.
Visserligen så redigerade jag bort detta dock.

Jag ser det som väldigt tråkigt att folk aktivt vill förstöra för oss researchers och jag skulle gärna ta ett snack med de som redigerar isländska Wikipedia om Dubbing Database lögner men tyvärr inga kunskaper i isländska för att utföra detta.
Frågan är väll mer dock att dom kanske tror att det är Olafur Darri Olafsson.
Man behöver inte vara ett så kallat "troll" för att man försöker skriva något.
Wikipedia är samtidigt ett forum som så många andra är fritt att ändra information in. ( samma gäller andra fandoms)

t.ex så hade någon skrivit att "Martin Mystik" gick på SVT. Vilket det absolut inte har.
Det har bara gått på Jetix.

Vill man inte att saker ska ändras så får man skapa en sida som t.ex Daniel gjort. :)

DingoPictures2005

Citat från: Måne skrivet  5 december 2025 kl. 18:51:18Frågan är väll mer dock att dom kanske tror att det är Olafur Darri Olafsson.
Man behöver inte vara ett så kallat "troll" för att man försöker skriva något.
Wikipedia är samtidigt ett forum som så många andra är fritt att ändra information in. ( samma gäller andra fandoms)

t.ex så hade någon skrivit att "Martin Mystik" gick på SVT. Vilket det absolut inte har.
Det har bara gått på Jetix.

Vill man inte att saker ska ändras så får man skapa en sida som t.ex Daniel gjort. :)
Jag håller på att hjälpa Daniel med en isländsk avdelning men problemet är att jag skulle behöva mer hjälp av allmänheten för att sammanställa rollistor då min tid inte räcker till.

Däremot så har jag kunnat hitta ganska säkra belägg på att dessa människor är trolls, Bland annat så har en forum medlem visat bilder på egengjorda rollistor folk bakom Dubbing Database gjort för att jävlas.

Andra användare där har också hittat på saker som en äldre Ungersk dub av Alice i Underlandet som min kompis William visade.

Som sagt läs allt för kontext.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 december 2025 kl. 19:07:13Jag håller på att hjälpa Daniel med en isländsk avdelning men problemet är att jag skulle behöva mer hjälp av allmänheten för att sammanställa rollistor då min tid inte räcker till.

Däremot så har jag kunnat hitta ganska säkra belägg på att dessa människor är trolls, Bland annat så har en forum medlem visat bilder på egengjorda rollistor folk bakom Dubbing Database gjort för att jävlas.

Andra användare där har också hittat på saker som en äldre Ungersk dub av Alice i Underlandet som min kompis William visade.

Som sagt läs allt för kontext.
När gjorde ungerska dubbningen av Alice I Underlandet & stod det inte någon liknande sak om Peter Pan? Man blir så trött

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  5 december 2025 kl. 19:31:31När gjorde ungerska dubbningen av Alice I Underlandet & stod det inte någon liknande sak om Peter Pan? Man blir så trött
Yes finns även missinfo om Peter Pan och Lady & Lufsen ungerska dubs med påhittade rollistor på sidan.
Dock aldrig gjort någon jättestor research på ungerska dubs då de aldrig riktigt intresserat mig.

Angående Alice.
Filmen verkar ha blivit dubbad 1992 för första vhs utgåvan.

Rollista finns här.
https://www.iszdb.hu/?audio=2060

Datum när dubben gjordes finns här.
https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/hungarian.html