Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney Sing along volymerna

Startat av moviefan, 23 maj 2025 kl. 22:58:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Hur var dessa, och hur många fanns det ?  

BPS

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 maj 2025 kl. 23:19:532 volymer @Oscar Isaksson har lagt upp båda på Archive.
https://archive.org/details/sing-along-songs-ringaren-i-notre-dame
Tack för länken, jag har helt missat att Oscar lagt upp dessa.

@Oscar Isaksson - finns det någon form av dubbcredits att tillgå för dessa Sing Along Songs? Det förekommer ju trots allt en del nydubbat material, och det verkar inte stå utsatt dubbcredits under eftertexterna; av någon märklig anledning (annars brukar ju Disney nästan alltid sätta ut det). :(

Vem är det egentligen som spelar Benjamin Syrsa? Jag tycker inte att det låter som Jan Modin, till skillnad från i stort sett alla andra sammanhang i modern tid...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2025 kl. 03:45:24Tack för länken, jag har helt missat att Oscar lagt upp dessa.

@Oscar Isaksson - finns det någon form av dubbcredits att tillgå för dessa Sing Along Songs? Det förekommer ju trots allt en del nydubbat material, och det verkar inte stå utsatt dubbcredits under eftertexterna; av någon märklig anledning (annars brukar ju Disney nästan alltid sätta ut det). :(

Vem är det egentligen som spelar Benjamin Syrsa? Jag tycker inte att det låter som Jan Modin, till skillnad från i stort sett alla andra sammanhang i modern tid...
Rösten till Benjamin Syrsa är utan tvekan Peter Wanngren, hans röst går inte att ta miste på.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 maj 2025 kl. 03:45:24Tack för länken, jag har helt missat att Oscar lagt upp dessa.

@Oscar Isaksson - finns det någon form av dubbcredits att tillgå för dessa Sing Along Songs? Det förekommer ju trots allt en del nydubbat material, och det verkar inte stå utsatt dubbcredits under eftertexterna; av någon märklig anledning (annars brukar ju Disney nästan alltid sätta ut det). :(

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 maj 2025 kl. 07:09:29Rösten till Benjamin Syrsa är utan tvekan Peter Wanngren, hans röst går inte att ta miste på.

Tyvärr saknar de svenska utgåvorna av Sing Along Songs credits.

Det jag har fått bekräftat från KM är: Peter Wanngren - Benjamin Syrsa och Professor Uggla - John Harryson.
(Peter Wanngren är förövrigt godkänd för dessa filmer, mest pga av tidspress)

Även kassetten The Bare Necessities dubbades och skulle ges ut som den tredje volymen 1994. Tyvärr hände detta aldrig. (Delar av innehållet kan hittas som bonusmaterial på dvs tidiga Disney-DVD:er.) Troligtvis pga av dåliga försäljningsresultat från de två första volymerna. Jag har någon gång sett hur många volymer Buena Vista International Sweden AB hade uppskattat skulle säljas, det jämfördes med hur försäljningsresultatet såg ut USA och UK. Det var i alla fall runt ett dussin volymer som planerades)

EDIT: bladdrade i mina papper och ser en notis om att volymen Be Our Guest, även var långt gången i svensk bearbetning.

moviefan

Hade ni dessa vhs filmer ? Jag minns att jag hyrde någon, som liten. 

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 maj 2025 kl. 09:45:23Tyvärr saknar de svenska utgåvorna av Sing Along Songs credits.

Det jag har fått bekräftat från KM är: Peter Wanngren - Benjamin Syrsa och Professor Uggla - John Harryson.
(Peter Wanngren är förövrigt godkänd för dessa filmer, mest pga av tidspress)

Även kassetten The Bare Necessities dubbades och skulle ges ut som den tredje volymen 1994. Tyvärr hände detta aldrig. (Delar av innehållet kan hittas som bonusmaterial på dvs tidiga Disney-DVD:er.) Troligtvis pga av dåliga försäljningsresultat från de två första volymerna. Jag har någon gång sett hur många volymer Buena Vista International Sweden AB hade uppskattat skulle säljas, det jämfördes med hur försäljningsresultatet såg ut USA och UK. Det var i alla fall runt ett dussin volymer som planerades)

EDIT: bladdrade i mina papper och ser en notis om att volymen Be Our Guest, även var långt gången i svensk bearbetning.
Jag tyckte att det lät som John Harryson hos Professor Uggla och Peter Wanngren hos Benjamin Syrsa.

moviefan

Såg nu på Färger i en vind volymen, reagerade på att det var en annan text på Känn en doft av kärleken

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 24 maj 2025 kl. 10:56:59Såg nu på Färger i en vind volymen, reagerade på att det var en annan text på Känn en doft av kärleken.
Inte bara annan text, det är annorlunda överlag;

https://www.youtube.com/watch?v=pQ_rJTrBZtM

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 maj 2025 kl. 11:01:20Inte bara annan text, det är annorlunda överlag;

https://www.youtube.com/watch?v=pQ_rJTrBZtM

Den texten var ju rätt fin. Är det samma som sjunger på Färger i en vind vhs, som i LK ? 

moviefan

Finns det möjlighet att någon kan ladda upp Känn en doft av kärleken versionen, från Sing along vhs på youtube ? 

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 maj 2025 kl. 09:45:23Även kassetten The Bare Necessities dubbades och skulle ges ut som den tredje volymen 1994. Tyvärr hände detta aldrig. (Delar av innehållet kan hittas som bonusmaterial på dvs tidiga Disney-DVD:er.) Troligtvis pga av dåliga försäljningsresultat från de två första volymerna. Jag har någon gång sett hur många volymer Buena Vista International Sweden AB hade uppskattat skulle säljas, det jämfördes med hur försäljningsresultatet såg ut USA och UK. Det var i alla fall runt ett dussin volymer som planerades)

EDIT: bladdrade i mina papper och ser en notis om att volymen Be Our Guest, även var långt gången i svensk bearbetning.
Ursäkta sent svar men...

- Circle of Life verkar heller inte ha getts ut i Norden trots att Lejonkungen kom ut mellan Aladdin och Pocahontas bland de "nya" stora årsfilmerna från Disney Animated Canon och både Friend Like Me och Colors of The Wind gavs ut i Norden

- jag visste inte att Sing Along sålde dåligt i Norden, men det kan nog stämma eftersom Norden ändå är en liten marknad jämfört med USA och Storbritannien plus att det främst var Disneyklassikerna som hade så stor marknadsföring, enligt vad jag läst på WILLDUBGURUs hemsida så var Skönheten och Odjuret och Djungelboken som båda hade köpvideopremiär höst-säsongen 1993 det stora genombrottet, sedan kom Robin Hood och Bambi vår-säsongen 1994, sedan kom Aladdin och Snövit och De Sju Dvärgarna höst-säsongen 1994, osv. och Lejonkungen som gavs ut i Norden augusti 1995 slog alla bio och video-rekord när den väl kom

- sången Lookout For Mr Stork användes på bonusmaterialet av 2001-års DVD-utgåva av Dumbo, så då är jag nyfiken: vilka var kören och Benjamin Syrsa i denna?

- du skrev att det var runt ett dussin volymer som planerades, så då måste jag dubbelkolla för att undvika missförstånd: menar du volymer i Sverige? Och isåfall, vilka fler volymer var planerade? (Friend Like Me och Heigh Ho gavs ut i Sverige april 1994, Colors of The Wind gavs ut i Sverige februari 1996 och slutligen gavs Ringaren i Notre Dame volymen ut mot slutet av 1996, sen var Bare Necessities och Be Out Guest också planerade)

(om jag minns rätt så är dussin 12, och jag har räknat ihop det sammanlagda jag fått veta till hälften av detta)

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet  5 juni 2025 kl. 16:49:05Finns det möjlighet att någon kan ladda upp Känn en doft av kärleken versionen, från Sing along vhs på youtube ?
Den finns redan där, tyvärr är dock animations-bilderna inte alls där.

https://www.youtube.com/watch?v=77Bge7KRdTM

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  5 juni 2025 kl. 16:49:05Finns det möjlighet att någon kan ladda upp Känn en doft av kärleken versionen, från Sing along vhs på youtube ?
Varför just på YouTube...? Som vi ganska nyligen konstaterat finns ju alla Sing Along-VHS:erna i sin helhet på Archive. :)
https://archive.org/details/sing-along-songs-ringaren-i-notre-dame

Det måste rimligtvis innefatta även den låten, om du bara hittar åt rätt volym.