Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Harry Potter (Serien, 2027-)

Startat av Göran, 27 maj 2025 kl. 23:13:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Göran skrivet 31 maj 2025 kl. 19:09:18Nej, de kommer inte få någon normal uppväxt när de är huvudkaraktärer i en av världens största franchises. Och där finns ju redan rasistiska inlägg på internet om Arabella Stanton.
Rasism på henne? Kan inte se nånting särskilt med henne?

BPS

Citat från: Elios skrivet 31 maj 2025 kl. 19:40:37Rasism på henne? Kan inte se nånting särskilt med henne?
Vissa tycker att hon har fel hudfärg för att vara Hermione men det är bara trams det syns på henne att hon passar bra

gstone

Citat från: Göran skrivet 31 maj 2025 kl. 19:09:18Nej, de kommer inte få någon normal uppväxt när de är huvudkaraktärer i en av världens största franchises. Och där finns ju redan rasistiska inlägg på internet om Arabella Stanton.
att göra  rasistiska kommenterar om ett lite barn är hemsk dessa människor skitstövlar
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 30 maj 2025 kl. 23:14:04Hon har ju dock gått ut med hur mycket hon ogillar alla från de gamla filmerna som gått ut som öppna trans allies, till den grad att hon vägrar se någon serie eller film som innehåller dessa skådespelare.

Hela anledningen till att en ny serie görs överhuvudtaget är ju p.g.a. att hon inte kan hantera att Daniel blivit så förknippad med hennes karaktär.
Har du någon källa till att det är därför en ny serie görs? Hur kan ens J.K. Rowling ha så stor makt över Warner Bros...?

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2025 kl. 19:45:49att göra  rasistiska kommenterar om ett lite barn är hemsk dessa människor skitstövlar
Ja, där kan vi alla vara överens. Rasistiska eller nedvärderande kommentarer på nätet överlag är förstås inte acceptabelt.

gstone

Citat från: BPS skrivet 31 maj 2025 kl. 19:43:48Vissa tycker att hon har fel hudfärg för att vara Hermione men det är bara trams det syns på henne att hon passar bra
Särskilt eftersom hon spelade Matilda vilket är en likadan roll

BPS

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2025 kl. 21:04:59Särskilt eftersom hon spelade Matilda vilket är en likadan roll
Håret och tänderna är ju en perfekt match med det som beskrivs i böckerna också hon har det naturligt som man fick göra kosmetiskt med Emma Watson.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 29 maj 2025 kl. 23:59:53Jag skulle nog inte vilja påstå att det är mest barn som läser dom. Och då tänker jag mig mest på åldern 5-12 år. För att jag tror nog det mest är tonåringar som läser dom då och då är man ju fortfarande barn upp till 18 år. (Upp till 20 år om man åker på barnbiljett)
Men jag känner många som är runt min ålder som fortfarande läser dom och dom är vuxna. Själv är jag ju 30 år och jag lyssnar på dom på ljudbok. Det är kanske inte på samma sätt som att läsa dom men för min del så är det så jag känner funkar bäst för mig.
Men menade du med här att barn är det som läser böckerna eller inkluderar du med ljudbok?
Vilken ålder menar du när du säger att det mest är barn som läser det?
Med läser inkluderar jag ljudböcker, då jag anser att det är vedertaget att man ändå kallar det för att läsa en bok; även om det sker i ljudform.

De inbundna Harry Potter-böckerna på Adlibris anger alla en rekommenderad ålder på 9 - 12 år, så utifrån det kan vi väl anta att många som läser böckerna lär vara i den åldern; och det finns säkerligen också en och annan som börjar läsa böckerna före 9 års ålder. Självklart är det också många personer som är äldre än så som läser böckerna - tonåringar och även fullvuxna - men då relativt många lär stirra sig blint på de åldersgrupper som bokförlaget rekommenderar så lär nog ganska många vara just i åldern 9 - 12 år. Jag menar: inte många föräldrar lär nog våga köpa något märkt med "9 - 12 år" till sina tonårsbarn; i synnerhet inte om de börjar närma sig sena tonåren...?

På ljudbokstjänsten StoryTel tillhör Harry Potter-böckerna kategorin "Barn", även om de inte specificerar en specifik ålder.

Åtminstone när jag var i tonåren var de flesta livrädda att ses läsa eller titta på något som rekommenderades för personer under tonåren, då det ansågs barnsligt och "ocoolt", så det har nog avskräckt vissa tonåringar från att ge böckerna en chans... Jag gissar att attityderna i samhället inte har förändrats så mycket sedan dess.

Är man runt 9 - 11 år så är man säkerligen läskunnig, men hinner sannolikt inte läsa snabba textremsor obehindrat på TV och bio; i synnerhet inte med den snabba dialog som är mer regel än undantag i dagens läge. I 12-årsåldern börjar en hel del kanske hinna läsa tillräckligt snabbt för att få utbyte av textade filmer och serier, även om de flesta nog föredrar dubbning om de har valmöjligheten.

gstone

fler skådespelare hav avslöjats

bland annat

Johnny Flynn som Lucius Malfoy. 

Bel Powley som Petunia Dursley 

Daniel Rigby som  Vernon Dursley, 

Katherine Parkinson spelar Molly Weasley

Och Bertie Carvel som trolldomminster Cornelius Fudge
källa
https://deadline.com/2025/06/harry-potter-cast-draco-lucius-malfoy-petunia-vernon-dursley-1236427857/

BPS

Bel Powley för den svenska publiken kanske mest känd för sin roll i tv-serien MI High som SVT hela tiden repriserar kommer spela Petunia Dursley.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 10 juni 2025 kl. 06:28:16Bel Powley för den svenska publiken kanske mest känd för sin roll i tv-serien MI High som SVT hela tiden repriserar kommer spela Petunia Dursley.
Då kanske Ida Högberg dubbar henne i Harry Potter också.