Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Birgit Carlstén (1949-2025)

Startat av Beck, 2 juni 2025 kl. 19:37:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Skådespelerskan Birgit Carlstén har gått bort, hon blev 75 år gammal...
https://www.sverigesradio.se/artikel/birgit-carlsten-dod-blev-75-ar-gammal

Birgit gjorde rösten till Stormamma i Micke och Molle (1981).
Svenska röster och credits - Micke och Molle (Dubbningshemsidan)

Vila i frid...

Disneyfantasten

Nu verkar Niklas Rygert, Fredrik Kjellqvist, Tommy Körberg och Anna-Lotta Larsson vara de sista överlevande bland de som medverkade som röster i svenska dubbningen av Micke och Molle...

Elios

Det var ju jäkligt konstigt. Pratade om henne precis här om dagen om Micke och Molle. Sen så är det med väldigt skumt att hon gått bort samtidigt som författaren Katarina Mazetti som hon tävlade emot i På Spåret nyårsafton 2006.
Aldrig stött på så många sammanträffande på en och samma gång!?  ???

Skokaka

Nåja, åtminstone så fick hon ett långt liv... Vila i frid, Birgit "Stormamma" Carlsten... :'(

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  2 juni 2025 kl. 19:59:11Nåja, åtminstone så fick hon ett långt liv... Vila i frid, Birgit "Stormamma" Carlsten... :'(
nja, jag vet inte riktigt, men Meta Velander blev iallafall 100 år, och det är definitivt ett långt liv, båda har dubbat fågel-damer i Disneyfilmer.

PatoskyeIII

gstone

Min Mormor och Morfar har träffat henne
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Jätte tråkigt 

Hon fick inte heller chansen att dubba någon gång igen :'(

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 juni 2025 kl. 20:07:37Min Mormor och Morfar har träffat henne
Det var intressant att veta.

(lite orelaterat är att min mamma har träffat Lasse Kronér, han lever dock fortfarande, han har iallafall dubbat Hugo i Ringaren i Notre Dame samt Överste Kråkan i KM Studios dubbning av Dumbo)

Tillbaka till tråden, jag såg Micke och Molle mycket som barn och har därmed stor nostalgi för den, den har även en mycket bra svensk dubbning skapad av fenomenet Doreen Denning.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juni 2025 kl. 20:13:34Det var intressant att veta.

(lite orelaterat är att min mamma har träffat Lasse Kronér, han lever dock fortfarande, han har iallafall dubbat Hugo i Ringaren i Notre Dame samt Överste Kråkan i KM Studios dubbning av Dumbo)
På samma bana Min morfar träffade Leppe Sundewall

Elios

Citat från: gstone skrivet  2 juni 2025 kl. 20:22:53På samma bana Min morfar träffade Leppe Sundewall

Jag har träffat en del dubbare genom åren. Nu iår Tomas Bolme. Förra året Tommy Nilsson och för 6 år sedan Vivian Cardinal. Har säkert stött på en och annan mer någon gång med.  ;D

Lillefot

Tragiskt, det var inte direkt en hög ålder att dö vid med dagens mått. Mickes mentor har lämnat vår jord. :'(
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

MOA

Citat från: Lillefot skrivet  2 juni 2025 kl. 22:24:00Tragiskt, det var inte direkt en hög ålder att dö vid med dagens mått. Mickes mentor har lämnat vår jord. :'(
R.I.P Stormamma, det är hon som sjunger bästisar va?