Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Packetera applikation med setup installer, tips på program

Startat av Jabberjaw, 6 juni 2025 kl. 18:14:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Har spenderat cirka två år nu på att bygga en applikation i C# winform.

Och jag har kommit till det stadiet då jag gärna skulle vilja ha en setup/installation, för att kunna skicka med appen som en Windows tjänst (den kommer även installeras som en Windows Service) och då vill jag gärna ha en Readme, FAQ, Tjänsteavtal och liknande som man kan trycka sig igenom via en setup.exe. Har kollat lite på den här, men hittar inte om den är säker eller typisk ad-ware https://www.advancedinstaller.com/user-guide/tutorial-professional.html

Har någon tips på installationsskapande program,
helst 'Freeware' men som erbjuder en modern packetering och funktioner.

MOA

Är Jabberjaws konto hackat? Detta ser misstänkt ut som ett ämne en spambot kan skapa

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  6 juni 2025 kl. 19:01:59Är Jabberjaws konto hackat? Detta ser misstänkt ut som ett ämne en spambot kan skapa
Varför skulle det där röra sig om spam...? Det ser ut som ett helt oskyldigt inlägg, vad jag kan se. :)

Jabberjaw

Citat från: MOA skrivet  6 juni 2025 kl. 19:01:59Är Jabberjaws konto hackat? Detta ser misstänkt ut som ett ämne en spambot kan skapa
Editerat allt nonsens nu... Så blir det lättare att läsa vad tråden syftar på. Tänkte först att det kunde intressera någon, men insåg att dom flesta här kanske långt ifrån programmerar på sin fritid.
Söker som sagt en paketerare/setup/installer. Och gärna en hjälpfil editor. Om någon testat och kan gå i god för något, exempelvis som 
https://www.helpndoc.com/

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  7 juni 2025 kl. 00:48:07Editerat allt nonsens nu... Så blir det lättare att läsa vad tråden syftar på. Tänkte först att det kunde intressera någon, men insåg att dom flesta här kanske långt ifrån programmerar på sin fritid.
Söker som sagt en paketerare/setup/installer. Och gärna en hjälpfil editor. Om någon testat och kan gå i god för något, exempelvis som
https://www.helpndoc.com/
Jag programmerar på min fritid, men har tyvärr väldigt lite erfarenhet av C#, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. :(

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2025 kl. 09:47:50Jag programmerar på min fritid, men har tyvärr väldigt lite erfarenhet av C#, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. :(
Du kanske kan hjälpa mig utan att du vet om det, finns det inte även hjälpfils dokumentation för HTML/CSS i dokument form. Om du använt någon som fungerat bra, helst som kan exportera till PDF eller annat format då jag inte har köpt någon domän att hosta egen sida på ännu... Det ligger också på den mil långa att göra listan :(

Känner någon till något utav dessa då?

• ArchBee
  • Sonat
  • Adobe RoboHelp

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2025 kl. 09:47:50Jag programmerar på min fritid, men har tyvärr väldigt lite erfarenhet av C#, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. :(
Som jag förstår det är @Jabberjaw ute efter någon sorts installationsprogram, och då spelar det väl inte så stor roll vilket språk som själva applikationen är skriven i?

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 juni 2025 kl. 11:27:02Som jag förstår det är @Jabberjaw ute efter någon sorts installationsprogram, och då spelar det väl inte så stor roll vilket språk som själva applikationen är skriven i?
Precis, jag söker alltså främst om någon känner till en paketerare till Windows applikationer. Gärna någon som ni hört talas om är pålitlig och har gott rykte om sig, men skadar inte om den även har mycket funktioner och modifieringsmöjligheter inbyggt. 

Och så letar jag efter ett sätt att föra dokumentation över min applikation. Trodde först att dom flesta fortfarande använder chm hjälpfiler. Men verkar som det finns en rad olika tillvägagångssätt, och att bland annat Adobe har ett sådant verktyg. Dock så är väl just Adobe välkända för att ha höga prisplaner, och jag har ingen lust att betala 5000> för en applikation som skall användas några fåtal gånger. När jag väl skrivit hjälp dokumentationen så tror jag endast att jag kommer göra små justeringar såsom changelog/förändringslogg typ

Version 1.1
- exempel

Bra dock om man kan ha bilder och css/html i hjälpfilen. Men att man då kan exportera slutfilen som antingen html sida eller ren PDF. 😊