Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Njutafilms och Studio S Entertainment

Startat av Monsieur Hulot, 9 juni 2025 kl. 23:20:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Det är nog ingen större nyhet vid det här direkt att DVD-filmer produceras allt mindre, men det finns dem som fortfarande satsar stora summor på DVD och Blu-Ray-utgåvor. Och de vi ska prata om i denna tråd är bolagen Njutafilms och Studio S Entertainment.

Dessa bolag (som ju skulle kunna ses som samma bolag med tanke på att de är nästan identiskt lika) producerar både DVD-filmer och Blu-Ray-filmer, både som separata utgåvor och i stora boxar. De mest kända är ju de äldre svenska filmerna som givits ut i fina boxar med bildgalleri och mycket annat roligt bonusmaterial. Några exempel är Den stora Hillmanboxen, Den stora serieboxen m.fl.

Boxarna (och de separata filmerna också förstås) går att köpa på Ginza, CDON och på Studio S' egen hemsida. Det skulle vara extra bra i dessa tider att köpa film direkt från dem med tanke på denna länk:https://www.studiosentertainment.se/hjalp/

Jag har redan köpt ett stort antal Blu-Ray-filmer från dem; Göta Kanal (1981) och Strul (1988) är några filmer jag köpt. Det skulle vara kul och tillfredsställande om vi tillsammans också kunde hjälpa dem från undergång.

(För övrigt tror och hoppas jag att DVD-eran får en renässans med tanke på att LP-eran fick en sådan)

Lillefot

Förvisso trevligt med aktörer som fortfarande satsar på fysiska medier, och det vore en förlust om de försvinner från marknaden helt och hållet. Det går även att swisha gåvosummor till dem för dem som nöjer sig med det, de skriver det på länken.

Jag får dock medge att jag inte gillar intrycket av hur de hanterar beställningar direkt från dem. Att söka igenom ett dokument med filmer och sedan skriva ner koderna, det är betydligt mindre bekvämt än att gå igenom ett butiksgränssnitt. Men det kan jag godta beroende på omständigheterna.

Att däremot behöva skicka in personliga uppgifter med beställningen via mail till dem får mina varningsflaggor att gå igång. Det känns inte alls säkert och gör att jag kommer troligen inte beställa något direkt från dem. Då går jag hellre via en riktig butik som krypterar dem vid beställningen.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Jag tycker också det är lovvärt med independentdistributörer som fortfarande satsar i hög grad på fysiska medier, inte minst som de större filmbolagen allt oftare väljer att enbart släppa filmer digitalt. För äldre filmer är ju Njutafilms och Studio S Entertainment dessutom ofta de enda alternativen, då de flesta andra filmbolag bara distribuerar nyproducerade filmer; där äldre filmer ofta glöms bort helt.

Så jag hoppas verkligen att Njutafilms/Studio S överlever, så att vi kan få se fler äldre filmer se dagens ljus. :)

Citat från: Lillefot skrivet  9 juni 2025 kl. 23:37:47Jag får dock medge att jag inte gillar intrycket av hur de hanterar beställningar direkt från dem. Att söka igenom ett dokument med filmer och sedan skriva ner koderna, det är betydligt mindre bekvämt än att gå igenom ett butiksgränssnitt. Men det kan jag godta beroende på omständigheterna.
Tidigare har ju Njutafilms/Studio S Entertainment inte haft någon egen försäljning alls, utan bara sålt till butiker och underleverantörer. Så det här nya initiativet med att kunna köpa direkt från dem ska väl snarare ses som ett alternativ till andra butiker - trots allt har ju varken CDON eller Ginza allt som släpps, så det är inte alls givet att allt som Njutafilms/Studio S släppt finns att få tag i från annat håll.

Sett till den aspekten tycker jag det är bra att alternativ finns, och att de inte har råd att i rådande läge lägga ner hundratusentals kronor på att bygga en ny webbshop är väl begripligt.

Citat från: Lillefot skrivet  9 juni 2025 kl. 23:37:47Att däremot behöva skicka in personliga uppgifter med beställningen via mail till dem får mina varningsflaggor att gå igång. Det känns inte alls säkert och gör att jag kommer troligen inte beställa något direkt från dem. Då går jag hellre via en riktig butik som krypterar dem vid beställningen.
Alla de uppgifterna finns ju dock redan publikt tillgängliga på nätet, för i stort sett alla svenska invånare som inte har skyddad identitet - så det är ju inget mer än vad som går att hitta åt på nätet på diverse sajter, så det känns inte så anmärkningsvärt i mina ögon. På den gamla goda tiden när distributörer fortfarande skickade ut recensionsexemplar till bl.a. Dubbningshemsidan skickades exempelvis namn, adresser och telefonnummer alltid via vanlig okrypterad e-post.

Sannolikheten att utomstående ska snappa upp skickade e-postmeddelanden är ju också mycket liten. Däremot är det förstås högst olämpligt att skicka kreditkortsnummer via e-post, så det är säkerligen delvis därför de har betalning via Swish som man gör separat utöver mailet; då det är just betalningen som är den mest känsliga biten.

Skulle man däremot ha skyddad identitet, för att man exempelvis lever under hotbild på hemlig ort, är det ju dock klokt att skydda sig och undvika att skicka namn och adresser via e-post - då är det ju uppgifter som inte går att hitta på nätet, och även om risken är liten att utomstående ska fånga upp e-post så är den inte noll; och om man gömmer sig från exempelvis ett våldsamt ex eller kriminella nätverk så finns det ju också någon som faktiskt konkret vill försöka ta reda på ens nya adress...

Monsieur Hulot

Även om alla filmerna inte är något att hurra för tycker jag ändå att DVD-boxarna med äldre svenska filmer är värda att köpa. Även om en box har ett och annat rötägg i sig finns det också bra filmer i dem.

Här är ett urval av filmer från Studio S som jag personligen tycker om:
- Kronblom-filmerna (1947, 1949): finns i Den stora Serieboxen
- Mannekäng i rött (1958): finns i Den stora Hillmanboxen
- En vandring i solen (1978): finns i Göstas rariteter (som dock bör ifrågasättas)

Monsieur Hulot

En rolig detalj är att han som ger ut samtliga filmer på DVD och Blu-ray från Studio S, Sven-Erik "SEO" Olsson, har en roll i Tage Danielssons film SOPOR (1981) som kom ut på Blu-ray i vintras.

Där kan vi prata om en film som enligt mig fått oförtjänt dålig kritik. Det är långt den bästa Svenska Ord-filmen, men ändå sevärd!

Monsieur Hulot

Jag har precis kollat igenom DVD-boxen Göstas rariteter och ska jag vara ärlig tycker jag att en del av filmerna inte var något vidare, men är självklart värd att köpa :)

1. Yngsjömordet (1966)
Visserligen bra skådespelare, men det svårt att ta filmen på allvar av ett par anledningar:

- Filmen är baserad på en verklig händelse som ägde rum i Skåne på 1800-talet, och det blir en aning skumt att samtliga skådespelare då pratar Dramaten-svenska.
- Mordoffret Hanna Johansdotter som i verkligheten var mörkhårig har plötsligt blivit blond och spelas av Christina Schollin. Inget ont om Christina, men hon passade inget vidare bra i rollen.

2. En vandring i solen (1978)
Klart den bästa filmen i boxen, med bra skådespelare och gripande handling. Denna film är också den enda i boxen som har kommentatorspår, i detta fall med Gösta själv och Ronny Svensson.

3. En kärleks sommar (1979)
Betydligt sämre en föregående filmer av dessa anledningar:

- Huvudkaraktären David är genom hela filmen en tråkig och ihålig karaktär, och om man hade någon sympati för honom försvann den ganska snabbt när han örfilar den unga tjejen han är kär i.
- Gösta Ekman känns spontant lite för ung för denna roll. Jag tror den hade passat bättre för Stig Grybe (som tyvärr också är borta).

4. Mannen som blev miljonär (1980)
Inte lika dålig som En kärleks sommar, dock ganska dålig av dessa anledningar:

- Filmens handling känns väldigt och osammanhängande, och det är ganska svårt att avgöra om det är en komedi eller thriller.
- Göstas allergi mot blommor känns ganska poänglös för filmens handling, då den aldrig leder fram till något.
- Det är också ganska svårt att avgöra vem som är den bärande huvudrollen för filmen.

5. Kalabaliken i Bender (1983)
Inte bara den sämsta filmen i boxen, utan även den sämsta filmen som Gösta Ekman varit med i. Anledningarna är följande (som jag också nämnt i Gnälltråden):

- Inte en enda rolig replik leveras från någon skådespelare.
- Manuset är tunt och obegripligt.
- Skämten går från att vara larviga till dåliga.
- Skådespelarna känns oengagerade och verkar inte bry sig.
- Anakronismer förekommer flera gånger i filmen. Antagligen ska det väl vara skämt, men de är i så fall dåligt skrivna. Exempelvis scenen med gräddtårtan med tårtljus.

6. Dödspolare (1985)
Vare sig en bra film eller avslutning för en DVD-Box. Den är dock inte värre än Kalabaliken i Bender, men åker i diket av följande anledningar:

- Grundhandlingen känns ganska märklig.
- Filmen känns aldrig som att den kommer igång, då den mestadels känns onödigt utdragen till den grad att hälften av den lika gärna kunde ha klippts bort.

Som ni märker är det en ganska märklig blandning av filmer att ge ut som hyllning till Gösta Ekman som avled 2017, men den är ur filmisk synvinkel också ganska intressant. Om någon annan sett någon/några av filmerna, skriv vad NI tycker :)

BPS

Jag önskar att Studio S i framtiden kan släppa Pippi Långstrump från 1949, i år hade man ju kunnat göra det som del av 80-årsjubileumet. De har ju gett ut en DVD box med vad de kallar Astrid Lindgren klassiker alltså hennes 50-tals filmer men aldrig Pippi från 1949.

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet 24 juni 2025 kl. 16:06:30Jag önskar att Studio S i framtiden kan släppa Pippi Långstrump från 1949, i år hade man ju kunnat göra det som del av 80-årsjubileumet. De har ju gett ut en DVD box med vad de kallar Astrid Lindgren klassiker alltså hennes 50-tals filmer men aldrig Pippi från 1949.
Det vore ju intressant att se hela filmen någon gång. Kopian som legat på Youtube en gång i tiden var starkt nedklippt och överlag en risig och ledsen bildkvalitet.

Monsieur Hulot

Jag noterar att både Den stora Deckarboxen 1 och Den stora 91:an-boxen båda är utgången och går inte längre att köpa, däremot finns gudskelov Den stora serieboxen och Den stora Hillmanboxen fortfarande att köpa på CDON, Kvarnvideo och Ginza. Pass på att köpa dem och flera av de andra boxarna innan de försvinner!

Kan övrigt notera att båda boxarna med Åsa-Nisse finns att köpa också, men de kan man klara sig utan (åtminstone jag).