Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Underskattade filmer

Startat av Disneyfantasten, 14 juni 2025 kl. 20:35:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Då det finns en tråd om överskattade filmer (vilket givetvis alltid är subjektivt per person) så tänkte jag att jag skulle fixa en mer positivt inställd tråd, som handlar om vilka finner vi tycker är underskattade, även det är förstås subjektivt.

Finns många sådana för mig, däribland;

- Mästerdetektiven Basil Mus (1986)

- Bernard och Bianca i Australien (1990)

- Raya och Den Sista Draken (2021)

- Önskan (2023)

- Vaiana 2 (2024)

- Framåt (2020)

- 102 Dalmatiner (2000)

- Vägen Till El Dorado (2000)

- Sinbad Legenden om De Sju Haven (2003)

- Änglahund (1989)

- Rock-A-Doodle (1991)

- Tummelisa (1994)

- Pingvinen och Lyckostenen (1995)

- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot (1998)

- Svanprinsessan (1994)

- Ferngully Den Sista Regnskogen (1992)

- På Rymmen (1995)

- Rex och Hans Vänner (1993)

- Flipper (1996)

- Shrek Den Tredje (2007)

- diverse DisneyToon-uppföljare

(med flera)

Vilka filmer tycker ni är underskattade?

(ni får självklart nämna filmer som jag nämnt i detta inlägg också om ni vill)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juni 2025 kl. 09:58:01Nja, riktigt så långt skulle jag inte sträcka mig, jag tycker tvärtemot att många DisneyToon-uppföljare faktiskt är välgjorda och sevärda, och lyckas bygga upp historierna på ett bra sätt och många av karaktärerna likaså. (nåja, kanske inte alla, två tydliga exempel på sådana filmer som inte är särskilt bra är Belles Magiska Värld och Ringaren i Notre Dame 2)

(Det är iallafall annat än vad man kan säga om Disney live-action adaptionerna som släppts på 2010 & 2020-talen som pendlar väldigt mycket i kvalitet, och värst av allt är Pinocchio.)

Jag kan däremot säga att de flesta Landet För Längesedan uppföljarna är mycket bättre än Resan Till Amerika 3 & 4 och Brisby och NIMHs Hemlighet 2.

Men för att återgå till ämnet: jag har en film att tillägga: Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar (2007), där får Törnrosa prova på att ta hand om kungariket.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 juli 2025 kl. 20:00:02Detta gäller exempelvis Jafars Återkomst, Aladdin och Rövarnas Konung, Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet, Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr, Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans, De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr, Djungelboken 2, Lejonkungen 3 Hakuna Matata, Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil, Bambi 2, Björnbröder 2, Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel, Askungen 3 Det Magiska Trollspöet, med flera.

(tyckte även förr att Lejonkungen 2 Simbas Skatt var underskattad, men det verkar som den generellt är mer uppskattad än de ovannämnda filmerna)
Kom på fler i efterhand;

- Hunden Rover Tar Semester (1991)

- Den Lilla Pandan (1995)

- Home (2015)

- Ice Age 5 Scratattack (2016)

(kommer kanske på fler senare)

Hursomhelst, det finns olika sorters definitioner av "underskattad", det kan vara att filmerna inte blivit uppmärksammade, att de inte blivit omtalade, att många inte har sett dem, att de fått dålig marknadsföring, att de fått blandad eller dålig kritik, osv. och filmerna jag skrivit här har lite olika definitioner av de orsaker som jag nämnde alldeles nyss. (några av dem har inte ens getts ut på DVD i Sverige)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 augusti 2025 kl. 09:30:45Kom på fler i efterhand;

- Hunden Rover Tar Semester (1991)

- Den Lilla Pandan (1995)

- Home (2015)

- Ice Age 5 Scratattack (2016)

Hursomhelst, det finns olika sorters definitioner av "underskattad", det kan vara att filmerna inte blivit uppmärksammade, att de inte blivit omtalade, att många inte har sett dem, att de fått dålig marknadsföring, att de fått blandad eller dålig kritik, osv. och filmerna jag skrivit här har lite olika definitioner av de orsaker som jag nämnde alldeles nyss. (några av dem har inte ens getts ut på DVD i Sverige)
Jag håller med om Ice Age 5 Scratattack (2016), har inte set dom andra än 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 augusti 2025 kl. 09:30:45Kom på fler i efterhand;

- Hunden Rover Tar Semester (1991)

- Den Lilla Pandan (1995)

- Home (2015)

- Ice Age 5 Scratattack (2016)

Oliver & gänget kan nog också ses som underskattad, tror jag.

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet  9 augusti 2025 kl. 20:21:21Oliver & gänget kan nog också ses som underskattad, tror jag.
Instämmer, det har nog med att göra att det var den sista filmen som kom ut innan Disneys renässans-period började.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Kom på ännu en film som jag vill lägga till;

Den Förfärlige Snömannen (2019)

Jag älskar verkligen den filmen, enligt mig DreamWorks bästa och mest underskattade film, jag har inte hört negativt om den filmen från någon, men det är knappt någon som pratar om denna film känns det som, den filmen har allt, den har bra animation, fint budskap, den är sorglig och handlingen går att hänga med i och karaktärerna är väl skrivna. Sen har filmen även en bra svensk dubbning.

Så småningom kommer jag även att göra samma liknande grej med filmerna jag skrivit i denna tråd en och en.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Mästerdetektiven Basil Mus (1986)
Detta är den Disney-film som räddade studion från konkurs på 1980-talet och den fick både positivt mottagande och bra marknadsföring, ändå verkar den inte ha behandlats särskilt schysst, till exempel att båda DVD-utgåvorna inte fått särskilt mycket bonusmaterial (inget spel till exempel) och så har filmen inte ens getts ut på Bluray i Norden, men jag har mestadels hörs positivt om den filmen.

Filmen har både bra animation, handling som går att hänga med i, bra sånger, bra soundtrack (bakgrundsmusik), väl skrivna karaktärer, en magnifik skurk (med en rolig kumpan), och en välgjord svensk dubbning, med bra dubbprestationer av bl.a. Frej Lindqvist, Anders Nyström, Cecilia Schiöld-Olin, Hans Josefsson, Allan Svensson, m.fl. och regisserad av den legendariske Doreen Denning.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Bernard och Bianca i Australien (1990)
Denna film fick dålig marknadsföring när den väl kom och verkar liksom tidigare nämnda Basil Mus också ha ignorerats av företaget, den fick dock mestadels positiva recensioner och jag har mestadels hört positivt om denna film.

Jag gillar den faktiskt bättre än den första filmen, jag gillar animationen i den, även om filmen inte har några sånger så älskar jag soundtracket/bakgrundsmusiken i den, budskapet är fint, handlingen går att hänga med i, filmens skurk är också både hotfull och rolig samtidigt, och Wilbur är mycket rolig också. Sen har filmen en välgjord svensk dubbning med Hans Lindgren, Margareta Sjödin och Åke Lagergren som repriserar sina roller, och även är välcastad i övrigt med Staffan Hallerstam, Steve Kratz, Trolle Carlsson, Allan Svensson, med flera, och regisserad av Doreen Denning (igen).

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Raya och Den Sista Draken (2021)
Denna film fick blandade recensioner som mestadels varit positiva även om den kritiserades för narrativet men fick ingen vidare bra marknadsföring, mycket kan förstås bero på Covid-pandemin som då var i farten.

Jag tycker verkligen om denna film, den har bra animation, handlingen går att hänga med i och karaktärerna är väl skrivna, plus så är filmen sorglig också, sen är den svenska dubbningen också mycket välgjord, speciellt Ellen Bergström och Laila Adéle gör ypperligt bra ifrån sig i sina roller.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Önskan (2023)
Denna film blev kritiserad när den kom på bio och marknadsföringen gick sådär.

Jag tycker verkligen om denna film, animationen är bra, handlingen går att hänga med i, sångerna är också bra, karaktärerna är väl skrivna, speciellt Asha som vill alla i riket väl och känner att de förtjänar bättre, plus så är Disney-referenserna också mycket roliga, filmen har även en välgjord svensk dubbning, speciellt Daniela Rathana Sörensen i huvudrollen.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Vaiana 2 (2024)
Denna film är lite speciell då den ursprungligen var tänkt att vara en serie för Disney+ innan man i sista minuten bestämde att det istället skulle bli en långfilm, när den kom så fick den trots bra marknadsföring inte så värst lysande kritik.

Jag tycker visserligen att första filmen är snäppet bättre, men 2an är inte alls dålig på något sätt trots att den på intet sätt är perfekt och felfri, jag gillar animationen och de nya karaktärerna (varav den roligaste nog är Matangi), jag gillar sången "Det Vi Skulle Bli", sen får vi åter Wiktoria Johansson, Björn Bengtsson, Jamil Drissi och Jennifer Brown, Irene Lindh är en bra ersättare för Gunvor Pontén (som tragiskt nog gick bort året innan), och även övriga karaktärer är väl rollbesatta med Göran Engman, Yamineth Dyall, Vilgot Hedtjärn, Molly Pettersson Hammar.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Framåt (2020)
Denna film fick positiva recensioner men inte lika bra marknadsföring, jag har dock inte hört negativt om den filmen från någon.

Denna film har fin handling och fint budskap, den är sorglig, har bra animation och det känns kreativt med sagovareöser i en moderniserad värld, och har även en välgjord svensk dubbning.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30102 Dalmatiner (2000)
Filmen fick ingen vidare bra kritik när den kom och verkar ofta ignoreras av företaget.

Detta är en av de få Disney-live-action-adaptioner som jag faktiskt tycker är riktigt bra (även om jag fortfarande tycker bäst om den tecknade), jag såg denna mycket som barn och tycker fortfarande mycket om den, jag gillar handlingen, karaktärerna, miljöerna, osv. och även den svenska dubbningen är välgjord, med Mona Seilitz som repriserar sin outstandiga roll som Cruella De Vil, likaså även Isabelle Moreau, Linus Wahlgren, Johannes Brost, Johan Hedenberg, Andreas Nilsson, med flera.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Vägen Till El Dorado (2000)
Denna film, som är en av DreamWorks tidigare filmer och en av deras handritade, fick inte så värst lysande kritik och heller ingen vidare bra marknadsföring, men jag har mestadels hört positivt om den filmen.

Denna film har bra animation, bra sånger, intressanta karaktärer, dina miljöer och handlingen går att hänga med i, dessutom så är även den svenska dubbningen mycket välgjord, speciellt Fredde Granberg, Peter Settman och Alexandra Rapaport gör ypperligt bra ifrån sig i sina roller.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Sinbad Legenden om De Sju Haven (2003)
Detta var DreamWorks sista handritade långfilm, och fick ingen bra kritik eller marknadsföring och har även blivit en av DreamWorks mindre omtalade filmer.

Jag gillar handlingen, animationen och karaktärerna, den svenska dubbningen är också mycket välgjord, med Jakob Stadell, Alexandra Rapaport, Annica Smedius, m.fl.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2025 kl. 20:35:30Änglahund (1989)
Detta är Don Bluth fjärde långfilm, och den första av de två som producerades i samarbete med Goldcrest, filmen fick blandad kritik när den kom och dålig marknadsföring, denna film anses av många vara slutet bland Don Bluths bra filmer bland de som gjordes av hans förra studio.

Jag gillar handlingen, karaktärerna, sångerna, animationen, osv. och den svenska dubbningen är mycket välgjord också, med Lars-Erik Berenett, Magnus Ehrner, Robin Carlsson, Rolf Skoglund, Johan Ulveson, m.fl.

Det är synd att filmen inte getts ut på DVD i Sverige.