Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Birgitta Alm (1937-2025)

Startat av TonyTonka, 15 juni 2025 kl. 14:43:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Birgitta Alm, rösten till Perdita i orginaldubbningen av Pongo och de 101 dalmatinerna är död.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/nye07a/svt-profilen-birgitta-alm-ar-dod

Vila i frid.  :'( 
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Monsieur Hulot

Mycket tråkigt att höra :'( Det är inte många skådespelare kvar som lever i den filmen.

Jag samlar ju på autografer och jag hade ett litet tag funderat på att skriva till henne, men det blir alltså inte. :-\  Jag är ändå glad över att jag ändå har minst en av röstskådespelarnas autograf därifrån; Mona Andersson.

Lillefot

Tragiskt, men hon började komma upp i åldern hon med så det är inte alltför förvånande.

Hoppas hon får säga hej till Per Myrberg i livet efter detta.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

TonyTonka

Citat från: Lillefot skrivet 15 juni 2025 kl. 16:22:43Tragiskt, men hon började komma upp i åldern hon med så det är inte alltför förvånande.

Hoppas hon får säga hej till Per Myrberg i livet efter detta.
Glöm inte Hans Lindgren, som ju dubbade hennes karaktärs make :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lillefot

Citat från: TonyTonka skrivet 15 juni 2025 kl. 16:35:46Glöm inte Hans Lindgren, som ju dubbade hennes karaktärs make :)
Det har du rätt i, Per vara bara i minnet mer då hans bortgång var inte alltför länge sedan. :'(
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 15 juni 2025 kl. 16:55:45Det har du rätt i, Per vara bara i minnet mer då hans bortgång var inte alltför länge sedan. :'(
Ja dog han inte runt förra nyår? Han blev mycket äldre i alla fall

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 15 juni 2025 kl. 16:35:46Glöm inte Hans Lindgren, som ju dubbade hennes karaktärs make :)
Min favorit röstskådespelare❤❤❤❤❤.
Önskar verkligen att jag hade fått chansen att snacka med Hans Lindgren.
Har dock för mig att Daniel varit i kontakt med Hans.

Jag var dock bara 7 år när Hans dog.
Har för han dog av rökning också tyvärr liksom min morfar också gjorde i ung ålder.
Aldrig förstått varför man börjar med sådan idioti.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 15 juni 2025 kl. 17:09:07Min favorit röstskådespelare❤❤❤❤❤.
Önskar verkligen att jag hade fått chansen att snacka med Hans Lindgren.
Har dock för mig att Daniel varit i kontakt med Hans.

Jag var dock bara 7 år när Hans dog.
Har för han dog av rökning också tyvärr liksom min morfar också gjorde i ung ålder.
Aldrig förstått varför man börjar med sådan idioti.
Var 8 & långt innan jag blev dubbningsnörd. R.i.P Långben

Jack P.W.

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 juni 2025 kl. 16:14:49Mycket tråkigt att höra :'( Det är inte många skådespelare kvar som lever i den filmen.

De enda kvarstående från filmens svenska dubbning från 1961 nu är Kristina Adolphson (född 1937, hon var Anitas röst), Roland Grönros (född 1948, han var Svartis röst), Lena Ewert (född 1939, hon spelade en av kor), och Mona Andersson (född 1936, också spelade en av kor).

Jack P.W.

Disneyfantasten

Citat från: Jack P.W. skrivet 15 juni 2025 kl. 21:25:51De enda kvarstående från filmens svenska dubbning från 1961 nu är Kristina Adolphson (född 1937, hon var Anitas röst), Roland Grönros (född 1948, han var Svartis röst), Lena Ewert (född 1939, hon spelade en av kor), och Mona Andersson (född 1936, också spelade en av kor).
Och från Svärdet i Stenen är det Peter Schildt och Sture Ström.

Från Askungen (1967-års dubbning) är det Kristina Adolphson och Björn Forsberg.

Från Djungelboken är det Pontus Gustafsson, Ulla Neumann och Jörgen Düberg.

Från Aristocats är det Margareta Sjödin, Åsa Eisborg, Bobo Håkansson och Mats Åhlfeldt.

Från Dumbo (1972-års dubbning) är det Jan Malmsjö, Git Skiöld, Meg Westergren, Lars Winerdal, Annica Risberg, Kerstin Dahl, Kerstin Bagge, och förmodligen de som gjorde de elaka pojkarna vilka det nu var, det är några som tror att Staffan Hallerstam gjorde den rödhårige av dem och han är definitivt vid livet fortfarande.

Från Robin Hood är det Jonas Bergström, Björn Gustafson, Birgitta Andersson, Mats Åhlfeldt, Emma Eickman, Malin Graffman, Bobo Håkansson, Kerstin Wolgers-Dunér och förmodligen de som gjorde kaninungarna.

Från Bernard och Bianca är det Margareta Sjödin, Pernilla Glaser, Kerstin Wolgers-Dunér, Jonas Bergström, Katarina Strandmark, och förmodligen de som gjorde Pennys vänner från barnhemmet.

Från Törnrosa (1980-års dubbning) är det Birgitta Larsson, Jonas Bergström, Lill Lindfors, Gunilla Norling och Sture Ström.

Från Micke och Molle är det Niklas Rygert, Tommy Körberg, Fredrik Kjellqvist och Anna-Lotta Larsson.

Från Snövit och De Sju Dvärgarna (1982-års dubbning) är det Anna-Lotta Larsson, Helena Brodin, Sture Ström, Olle Persson och Stephan Karlsén*.

(*anledningen till att jag sätter detta tecken på är för att jag inte fått 100% bekräftat på om huruvida det är han eller inte)

Skokaka