Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Walt Disney Miniklassiker

Startat av Disneyfantasten, 18 juni 2025 kl. 10:40:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Hittade ingen tråd om detta ämne, tyckte det var lika bra att starta ett nytt ämne istället för att fortsätta diskussionen vidare i Sing Along Songs tråden.

Enligt denna artikel;

https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/uploads/6/5/9/0/65903623/[brochure]_snow_white_swedish_1994_6.jpg

Så var det tänkt att Prinsen och Tiggarpojken skulle ges ut på VHS som "Miniklassiker" i Sverige 1994, och där stod det även att det skulle komma fler volymer, men varken den nyss nämnda eller några fler verkar ha getts ut i Sverige.

Undrar om @Oscar Isaksson  kanske känner till något om hur planeringarna såg ut?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juni 2025 kl. 10:40:19Så var det tänkt att Prinsen och Tiggarpojken skulle ges ut på VHS som "Miniklassiker" i Sverige 1994, och där stod det även att det skulle komma fler volymer, men varken den nyss nämnda eller några fler verkar ha getts ut i Sverige.
Om man kan lita på Disneyanias VHS-filmssida verkar det som att Prinsen och tiggarpojken faktiskt släpptes 1994 som Miniklassiker - om du kollar under bokstaven P ser du att det står att filmen gavs ut 1994 som Miniklassiker och 1997 som Disney's sagobibliotek:
https://www.d-zine.se/filmer/vhs.php#p

Jag har dock aldrig själv sett den förstnämnda utgåvan med egna ögon, och den finns heller inte listad i Svensk Mediedatabas - så jag hittar ingen annan källa än just Disneyania på att utgåvan faktiskt kom ut i handeln. Kanske @Anders M Olsson vet något om detta?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2025 kl. 14:02:50Om man kan lita på Disneyanias VHS-filmssida verkar det som att Prinsen och tiggarpojken faktiskt släpptes 1994 som Miniklassiker - om du kollar under bokstaven P ser du att det står att filmen gavs ut 1994 som Miniklassiker och 1997 som Disney's sagobibliotek:

Jag har dock aldrig själv sett den förstnämnda utgåvan med egna ögon, och den finns heller inte listad i Svensk Mediedatabas - så jag hittar ingen annan källa än just Disneyania på att utgåvan faktiskt kom ut i handeln. Kanske @Anders M Olsson vet något om detta?
Jo, det har jag också läst, dock var det många år sedan det skrevs, och det var nog just från den länkade broschyren som han vidarebefodrat det.  :) 

Det ska dock tilläggas att det är osäkert om den gavs ut i Sverige redan då, och iallafall när jag googlat på Google eller letat i Second Hand affärer så har jag inte hittat något som tyder på att miniklassiker-utgåvan gavs ut i Sverige, det är dock fullt möjligt att den planerades men av någon anledning blev inställd.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2025 kl. 14:02:50Om man kan lita på Disneyanias VHS-filmssida verkar det som att Prinsen och tiggarpojken faktiskt släpptes 1994 som Miniklassiker - om du kollar under bokstaven P ser du att det står att filmen gavs ut 1994 som Miniklassiker och 1997 som Disney's sagobibliotek:

Jag har dock aldrig själv sett den förstnämnda utgåvan med egna ögon, och den finns heller inte listad i Svensk Mediedatabas - så jag hittar ingen annan källa än just Disneyania på att utgåvan faktiskt kom ut i handeln. Kanske @Anders M Olsson vet något om detta?
Nej, jag vet inget om den saken. Jag tror att jag ska ha sagobiblioteksutgåvan i min samling, men någon svensk miniklassiker har jag aldrig sett. Det måste vara Johan Rhen som ligger bakom den uppgiften. Förmodligen har han tagit uppgiften från broschyren utan att veta om den verkligen kom ut i handeln.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juni 2025 kl. 10:40:19Undrar om @Oscar Isaksson  kanske känner till något om hur planeringarna såg ut?

Tyvärr sitter jag inte på någon information rörande Miniklassiker och Disney's sagobibliotek än det som redan är dokumenterat online.