Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Vid det här laget är det ju inte helt ovanligt att många TV-program som sänds i TV glöms bort. Ett flertal av dem (tycker jag) är helt klart värda att lyftas fram på nytt. Problemet är dock att en del program är mycket svåra att få tag i. Här följer ett exempel på svårtillgängliga program som skulle vara kul att ta del av:

- Svenska Ords saga (1975-1976), verkar vara en TV-serie om Hasse och Tage bestående av diverse klipp från deras revyer.

- Mathias och runda tanten (1976), ingenting ligger uppe på internet och har inte visats i repris sedan slutet av 80-talet.

- Ommelek (1979), finns bara ett helt avsnitt av åtta på Youtube.

- Nöjesmassakern (1985), kompletta och oklippta avsnitt då DVD-utgåvan tyvärr klippt ner serien kraftigt.

Vidare skulle det ju vara kul att se mer av originaldubbningen med Sesam, dvs den med Carl Billquist och Björn Gustafson som Bert respektive Ernie. Den version ligger uppe på Youtube är ju med John Harryson och Peter Harryson i rollerna.

Finns det några SVT-program som ni tycker skulle vara kul att få se?

Mer info om Svenska ords saga (sida. 14):
https://www.alvin-portal.org/alvin/attachment/document/alvin-record:56575/ATTACHMENT-0003.pdf

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 juni 2025 kl. 19:47:24- Nöjesmassakern (1985), kompletta och oklippta avsnitt då DVD-utgåvan tyvärr klippt ner serien kraftigt.
Jag har ett vagt minne av att jag fick alla avsnitt av Nöjesmassakern (inspelat från SVT) från min numera bortgångne kontakt, en kort tid innan han gick bort - men jag kan inte svära på det, jag kan minnas fel och blanda ihop med något annat...

Jag ska kolla upp saken, och ta och leta. Om jag fick serien kan jag ha bränt ut det på DVD, när jag fick ont om hårddiskutrymme i något skede, och i så fall kan det ta sin lilla tid att hitta åt. Dessutom finns det en viss risk att filerna kan finnas på min havererade hårddisk, och i så fall är det oklart om det går att rädda.

Men vi får hålla tummarna. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2025 kl. 23:28:59Jag har ett vagt minne av att jag fick alla avsnitt av Nöjesmassakern (inspelat från SVT) från min numera bortgångne kontakt, en kort tid innan han gick bort - men jag kan inte svära på det, jag kan minnas fel och blanda ihop med något annat...

Jag ska kolla upp saken, och ta och leta. Om jag fick serien kan jag ha bränt ut det på DVD, när jag fick ont om hårddiskutrymme i något skede, och i så fall kan det ta sin lilla tid att hitta åt. Dessutom finns det en viss risk att filerna kan finnas på min havererade hårddisk, och i så fall är det oklart om det går att rädda.

Det gör inget om det skulle saknas något, huvudsaken är ju att det ändå finns lite så man får ett hum om hur det såg ut på 80-talet. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2025 kl. 23:28:59Jag har ett vagt minne av att jag fick alla avsnitt av Nöjesmassakern (inspelat från SVT) från min numera bortgångne kontakt, en kort tid innan han gick bort - men jag kan inte svära på det, jag kan minnas fel och blanda ihop med något annat...

Bästa i Nöjesmassakern är när Brasse drar i en spak så en spolartank ramlar ner & pajar en toa. Skrattade ihjäl mig åt det för 10 år sedan... gode gud

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 28 juni 2025 kl. 23:33:57Bästa i Nöjesmassakern är när Brasse drar i en spak så en spolartank ramlar ner & pajar en toa. Skrattade ihjäl mig åt det för 10 år sedan... gode gud
Det finns ju också en musikvideo med Harry Brandelius som sjunger Nordsjön. Ljudmaterialet är ju dock gammalt, men det är ändå Harry i äldre skepnad som mimar till sin egen inspelning ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 juni 2025 kl. 19:47:24Vidare skulle det ju vara kul att se mer av originaldubbningen med Sesam, dvs den med Carl Billquist och Björn Gustafson som Bert respektive Ernie. Den version ligger uppe på Youtube är ju med John Harryson och Peter Harryson i rollerna.
Du menar inte Svenska Sesam nu, utan dubbningar av amerikanska Sesame Street...? När sändes egentligen den originaldubben? Det är ju tyvärr svårt att hålla isär alla varianter och dubbningar av Sesam, och kräver nästan en doktorsavhandling för att bli klok på...

Jag vet att jag ska ha åtminstone en del avsnitt av Svenska Sesam, möjligtvis alla, men om jag även har något av amerikanska Sesam är jag faktiskt inte säker på; men inte omöjligt i alla fall. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2025 kl. 23:50:31Du menar inte Svenska Sesam nu, utan dubbningar av amerikanska Sesame Street...? När sändes egentligen den originaldubben? Det är ju tyvärr svårt att hålla isär alla varianter och dubbningar av Sesam, och kräver nästan en doktorsavhandling för att bli klok på...

Jag vet att jag ska ha åtminstone en del avsnitt av Svenska Sesam, möjligtvis alla, men om jag även har något av amerikanska Sesam är jag faktiskt inte säker på; men inte omöjligt i alla fall. :)
Har du Sesam inspelat från slutet av 80-talet? Då Är det möjligt att det är en repris från den versionen som dubbades 1976 och alltså inte Svenska Sesam eller senare dubbningen.

Mathilda Gustafsson

Apropå Sesam tänker jag på 90-tals versionen minns speciellt att Kakmonstret hade en rap tänk er Ernst Günther rappa som Kakmonstret! Någon som har de avsnitten förresten? Hade varit sjukt kul att se

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2025 kl. 23:50:31Du menar inte Svenska Sesam nu, utan dubbningar av amerikanska Sesame Street...? När sändes egentligen den originaldubben? Det är ju tyvärr svårt att hålla isär alla varianter och dubbningar av Sesam, och kräver nästan en doktorsavhandling för att bli klok på...

Förlåt för att jag var otydlig. 1976 sändes ett stort antal avsnitt med Sesam, som (vad jag vet) enbart hette Sesam. I denna version var det dock andra röster, bland annat till Bert och Ernie som gjordes av Carl Billquist respektive Björn Gustafson.

Svenska Sesam från 1981-1982 skulle ju såklart också vara kul att se i helhet :)

Hoppas mina svar kändes tydligare nu!

Mathilda Gustafsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 29 juni 2025 kl. 10:45:15Förlåt för att jag var otydlig. 1976 sändes ett stort antal avsnitt med Sesam, som (vad jag vet) enbart hette Sesam. I denna version var det dock andra röster, bland annat till Bert och Ernie som gjordes av Carl Billquist respektive Björn Gustafson.
Som Steffan sa gick det i repris både 1987 och 1988 då var ju VHS mer utbrett så hoppas att någon har inspelat

https://smdb.kb.se/catalog/id/001707048

https://smdb.kb.se/catalog/id/001707743

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2025 kl. 23:50:31Jag vet att jag ska ha åtminstone en del avsnitt av Svenska Sesam, möjligtvis alla, men om jag även har något av amerikanska Sesam är jag faktiskt inte säker på; men inte omöjligt i alla fall. :)
Så du kan alltså ha alla 30 avsnitt av Svenska Sesam?

Tintin

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2025 kl. 11:41:25Som Steffan sa gick det i repris både 1987 och 1988 då var ju VHS mer utbrett så hoppas att någon har inspelat

https://smdb.kb.se/catalog/id/001707048

https://smdb.kb.se/catalog/id/001707743

Det visades även på Barnkanalen under 2003 och 2004

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Sesam+year%3A2000-2009+typ%3Atv

Mathilda Gustafsson

Tintin

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2025 kl. 12:59:28Det är inte samma Sesam, det där är 90-tals versionen repris från 1996.

https://smdb.kb.se/catalog/id/001736267
Det blir såklart rörigt när det finns många olika versioner. Men är det Sesam (1976) man är ute efter (som även visades i Midvinterbio på  80-talet) så gick de avsnitten på Barnkanalen 2003 och 2004.  

Mathilda Gustafsson

Citat från: Tintin skrivet 29 juni 2025 kl. 13:17:38Det blir såklart rörigt när det finns många olika versioner. Men är det Sesam (1976) man är ute efter (som även visades i Midvinterbio på  80-talet) så gick de avsnitten på Barnkanalen 2003 och 2004. 
Det är ju inte versionen från 1976 som visades 2003 det är versionen från 1996 det förstår man om man läser beskrivningen med de svenska rösterna Magnus Ehrner, Steve Kratz, Cecilia Schiöld och Louise Raeder nämns och de var inte aktiva inom dubbning 1976. Sen vet jag ju att det inte är versionen från 1976 för att jag är uppvuxen med versionen från 90-talet

Tintin

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2025 kl. 13:36:08Det är ju inte versionen från 1976 som visades 2003 det är versionen från 1996 det förstår man om man läser beskrivningen med de svenska rösterna Magnus Ehrner, Steve Kratz, Cecilia Schiöld och Louise Raeder nämns och de var inte aktiva inom dubbning 1976. Sen vet jag ju att det inte är versionen från 1976 för att jag är uppvuxen med versionen från 90-talet
Det stämmer (som du säger) angående rösterna, men jag är så säker på att det var samma version som visades i Midvinterbio på 80-talet. Jag spelade t om in ett avsnitt på DVD+RW, men vet att jag fick läsproblem på den skivan (för att man brukade prova olika märken). Jag vet
även att jag hade ett eller flera avsnitt av Nu vill jag röra på mig (1985) på en skiva som fick läsproblem. Kanske också "raritet" idag (men troligen inte så efterfrågat) ;) däremot är det en viss skillnad på SVT Öppet arkiv och NRK-arkivet vad man väljer att göra tillgängligt.

https://www.youtube.com/watch?v=tUsTMLxT4ks

Någon annan på forumet kanske minns angående Sesam och Barnkanalen ?. Hade man åtminstone haft en stillbild med Barnkanalen-loggan.