Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

MOA, Benkt och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Micha_Sc skrivet Idag kl. 01:06:08Själv söker jag efter Solstollarna 1985 serien på tio avsnitt.
Vet att det finns ett par DVDer men de är väl kraftigt redigerade med blandat material.
Styvmoderlig behandling eller avsiktligt gjort?

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet Idag kl. 11:00:59Styvmoderlig behandling eller avsiktligt gjort?
Det handlade snarare om att det inte fanns någon som var intresserad av att bekosta utgivning av serien på DVD i komplett form. Däremot fanns det pengar så att det räckte till en enstaka skiva med klipp ur programmen.

Den första DVDn med klipp ur programmen sålde ganska bra, så man beslutade sig för att ge ut en DVD till med mer material, men den blev en flopp. Där stannade det. Om DVD nummer två hade sålt lika bra som den första hade det kanske gått att säkra finansiering för att ge ut hela serien.

Men båda säsongerna har publicerats i sin helhet på SVT Play, fast de är borttagna nu. Om någon har dem och kan lägga upp dem på Archive.org vore det en välgärning. @Daniel Hofverberg ? Om inte får jag leta i gömmorna, så kanske jag har dem sparade på någon hårddisk, någonstans...

Citat från: Micha_Sc skrivet Idag kl. 01:06:08Själv söker jag efter Solstollarna 1985 serien på tio avsnitt.
Vet att det finns ett par DVDer men de är väl kraftigt redigerade med blandat material.
Det finns faktiskt 20 avsnitt (två säsonger à 10 avsnitt).

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 11:31:40Men båda säsongerna har publicerats i sin helhet på SVT Play, fast de är borttagna nu. Om någon har dem och kan lägga upp dem på Archive.org vore det en välgärning. @Daniel Hofverberg ? Om inte får jag leta i gömmorna, så kanske jag har dem sparade på någon hårddisk, någonstans...
Mycket bra fråga - jag vet att jag såg Solstollarna på SVT Play när det låg ute, men är inte hundra på om jag laddade ner dem därifrån eller om jag bara tänkte göra det. Ska leta på hårddiskarna ikväll. :)

Benkt

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 11:44:15Mycket bra fråga - jag vet att jag såg Solstollarna på SVT Play när det låg ute, men är inte hundra på om jag laddade ner dem därifrån eller om jag bara tänkte göra det. Ska leta på hårddiskarna ikväll. :)
Jag har svårt att tänka mig att SVT lade ut hela avsnitten med tanke på all upphovsrättsskyddad musik. Det finns dock rippar därute av hela serien.

Micha_Sc

Det vore super om någon kan tänka sig hjälpa till att ladda upp 🙏

MOA

Citat från: Benkt skrivet Idag kl. 14:49:22Jag har svårt att tänka mig att SVT lade ut hela avsnitten med tanke på all upphovsrättsskyddad musik. Det finns dock rippar därute av hela serien.
Copyright musik förklarar varför dom var tvungna att korta ner avsnitten. Ett vanligt problem som inte kan lösas alla gånger

Anders M Olsson

Citat från: Benkt skrivet Idag kl. 14:49:22Jag har svårt att tänka mig att SVT lade ut hela avsnitten med tanke på all upphovsrättsskyddad musik. Det finns dock rippar därute av hela serien.
Jo, avsnitten var faktiskt kompletta när de låg ute på SVT Play / Öppet arkiv. Det var möjligen lite förvånande, eftersom det förekommer några internationella gästartister i andra säsongen.

Däremot är Toffelhjältarnas avsnitt kortade. Den serien ligger fortfarande kvar på SVT Play. Där har man tagit bort de tecknade filminslagen.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 16:44:47Jo, avsnitten var faktiskt kompletta när de låg ute på SVT Play / Öppet arkiv. Det var möjligen lite förvånande, eftersom det förekommer några internationella gästartister i andra säsongen.

Däremot är Toffelhjältarnas avsnitt kortade. Den serien ligger fortfarande kvar på SVT Play. Där har man tagit bort de tecknade filminslagen.
Också copyrightat material antar jag? Hur tillängligt är det programmet komplett?

Rufus

Citat från: Micha_Sc skrivet Idag kl. 15:00:31Det vore super om någon kan tänka sig hjälpa till att ladda upp 🙏
Citat från: MOA skrivet Idag kl. 17:01:48Också copyrightat material antar jag? Hur tillängligt är det programmet komplett?

På Superbits finns Solstollarna 1984 avsnitt 1-6 och Solstollarna med Ulla-Bella 1986 avsnitt 1-10. Vet inte säkert om avsnitten är hela i och för sig.