Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg finns det några serier (eller i detta fall rariteter) som du vet att du har på DVD-skivor? Och hur lång tid att föra över sådana filer till datorn och allra sist lägga upp det på Archive?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 augusti 2025 kl. 12:40:27@Daniel Hofverberg finns det några serier (eller i detta fall rariteter) som du vet att du har på DVD-skivor? Och hur lång tid att föra över sådana filer till datorn och allra sist lägga upp det på Archive?
Jag har fått ganska mycket av min bortgångne kontakt under åren, och ganska mycket av det vet jag att jag bränt ut på DVD på grund av brist på hårddiskutrymme - nuförtiden har jag gott om utrymme sedan jag köpte en till 18 TB hårddisk för något år sedan, men länge hade jag väldig brist på utrymme så att jag därför brände ut allt jag inte trodde mig behöva i närtid... :(

Att föra över filer från DVD till datorn går ganska snabbt, troligtvis max en halvtimme per skiva, men det som lär ta tid är att faktiskt hitta åt skivorna ifråga. Det kan ta allt från en minut till ett år...

Jag vet att jag ska ha alla avsnitt av den danska tecknade serien Trälarna med svenskt tal, som sändes på SVT 1980 - 1982 med repris 1986; och som även gavs ut på 16 mm-film på 1980-talet. Den har inte ens släppts på DVD eller streaming i hemlandet Danmark, mig veterligen ingenstans i världen, så knappast troligt att den kommer släppas i Sverige. Jag tror tyvärr inte kvaliteten var så bra, men i brist på bättre bildkällor får man väl lov att göra det bästa av situationen.
(Tre avsnitt av serien finns att streama via en dansk bibliotekstjänst om man har danskt lånekort, och är kanske inte helt omöjligt att få tag i om man känner någon dansk person - men resterande avsnitt tror jag aldrig har släppts i någon form alls sedan de sändes på TV i Danmark och Sverige)

Hur ovanligt det är låter jag vara osagt, då jag ärligt talat är ganska oinsatt, men jag är ganska säker på att jag ska ha alla avsnitt av de svenska tecknade serierna Matulda och Megasen och Vill du flyga med Matulda? från 1967/1975.

Så vet jag att jag har alla avsnitt av de ursprungliga oklippta versionerna av Toffelhjältarna och Toffelhjältarna går igen, inklusive alla tecknade filmer som klippts bort på SVT Play. Jag ska nog ha minst ett par andra jullovsmorgon-program också från SVT - vissa har jag spelat in själv och vissa fick jag av min kontakt.

Sen vet jag att jag ska ha ett flertal underhållningsprogram från SVT, men jag kommer inte ihåg några titlar på rak arm.

Men det grämer mig att jag inte hann få Pippi Långstrump: En filmfantasi från 1949, den första Pippi Långstrump-filmen med Viveca Serlachius i huvudrollen, av min kontakt; som han hade på VHS men inte hann digitalisera innan han gick bort... Den verkar ju nästan omöjlig att få tag i. :(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2025 kl. 01:19:11Men det grämer mig att jag inte hann få Pippi Långstrump: En filmfantasi från 1949, den första Pippi Långstrump-filmen med Viveca Serlachius i huvudrollen, av min kontakt; som han hade på VHS men inte hann digitalisera innan han gick bort... Den verkar ju nästan omöjlig att få tag i. :(
Astrid Lindgren ogillade filmen så den kommer nog aldrig släppas eller sändas igen. Är det odigitaliserade kvar eller har kontaktens anhöriga kastat bort det?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 22 augusti 2025 kl. 11:05:09Astrid Lindgren ogillade filmen så den kommer nog aldrig släppas eller sändas igen. Är det odigitaliserade kvar eller har kontaktens anhöriga kastat bort det?
Det vet jag inte, då jag inte känner hans anhöriga. Jag har inte träffat min kontakt fysiskt, utan bara via telefon, e-post och Messenger, och därför känns det kanske inte så jättekul att börja gräva fram kontaktuppgifter till anhöriga till honom och fråga ut om sådant här... :(

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2025 kl. 01:19:11Men det grämer mig att jag inte hann få Pippi Långstrump: En filmfantasi från 1949, den första Pippi Långstrump-filmen med Viveca Serlachius i huvudrollen, av min kontakt; som han hade på VHS men inte hann digitalisera innan han gick bort... Den verkar ju nästan omöjlig att få tag i. :(
Att den inte verkar haft några TV-visningar gör det såklart svårare. Den finns i Svensk mediedatabas (men inte alla som åtkomst till).

https://smdb.kb.se/catalog/id/001416359

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2025 kl. 11:12:16Det vet jag inte, då jag inte känner hans anhöriga. Jag har inte träffat min kontakt fysiskt, utan bara via telefon, e-post och Messenger, och därför känns det kanske inte så jättekul att börja gräva fram kontaktuppgifter till anhöriga till honom och fråga ut om sådant här... :(
Ja det är nog bara onödigt så bäst att inte göra det om det är inte ett väldigt viktigt meddelande

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 augusti 2025 kl. 12:40:27@Daniel Hofverberg finns det några serier (eller i detta fall rariteter) som du vet att du har på DVD-skivor?
En annan sällsynt SVT-serie jag precis hittat åt är den brittiska tecknade serien Lilla Blå (Little Blue) från 1976 med svenskt tal, med Jan Blomberg som berättare. Den sändes ett par gånger på SVT. :)

Jag verkar ha 9 avsnitt av serien, men jag hittar väldigt lite om den på nätet så jag har ingen aning om jag har alla avsnitt eller inte - inte ens IMDb eller Wikipedia verkar ha någon komplett avsnittslista...

Därutöver vet jag att jag har åtminstone hela säsong 1, och troligen även säsong 2, av den österrikisk-svenska familjeserien Peter från Alpskogen (Waldheimat) från 1983 med svenskt tal; dubbad av ingen mindre än Doreen Denning. Den har jag länge tänkt att lägga ut på Archive, men har tyvärr problem med att klippa ner filerna - när jag klipper filerna blir hela avsnitten extremt osynk mellan bild och ljud... Serien har släppts på DVD i Tyskland, så har man tålamod kan man alltid synka om till DVD-bild, men det har jag varken tid eller ork att göra just nu. :(

Tintin

Även utländska barn och ungdomsserier (på andra språk än engelska, norska och danska) som gått på SVT (men som saknar undertexter t om på DVD) skulle vara intressant.

Passar på att tipsa om Das Geheimnis des Steins (1992) igen. Inte SVT, men filmat i Sverige med merparten svenska skådespelare. För ett år sedan hittade jag en engelsk dubbning som gjorde att det gick att se hela serien. I rollerna bl a Carl-Ivar Nilsson, Per Oscarsson, Bo Brundin, Sune Mangs, Tjadden Hällström och Carl-Magnus Dellow.

Om man söker på IMDb så är det bara barnskådespelarna som finns listade, vilket gör att många troligen inte vet om att den finns.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=17011.0

Radioteatern fyller även 100 år i år, och skulle man utöka ämnet till radiodramatiseringar och svensk film också blir det bredare. Tyvärr har de bara lagt ut klipp och kuriosa på SR, medan det på NRK Radio finns flera sommarlovsteatrar som även sänts i Sverige. Jag brukade ofta lyssna innan sommarlovsmorgon började på TV (eller på reprisen). En jag skulle vilja höra är Hjältar och monster på himlavalvet (säsong 1 och 2). Säsong 3 finns utgiven på kassett och CD.

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg har du de 5 sista avsnitten med Albert & Herbert? Visserligen finns de på DVD, men ligger (av okända skäl) inte uppe på Öppet Arkiv (trots att de andra avsnitten ligger där) ???

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 24 augusti 2025 kl. 17:11:37@Daniel Hofverberg har du de 5 sista avsnitten med Albert & Herbert? Visserligen finns de på DVD, men ligger (av okända skäl) inte uppe på Öppet Arkiv (trots att de andra avsnitten ligger där) ???
Frågat SVT om detta? Säkert lika könstig anledning som Fem Myror

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 24 augusti 2025 kl. 17:11:37@Daniel Hofverberg har du de 5 sista avsnitten med Albert & Herbert? Visserligen finns de på DVD, men ligger (av okända skäl) inte uppe på Öppet Arkiv (trots att de andra avsnitten ligger där) ???
Tyvärr tror jag inte det, om det nu inte fanns med i någon större samling som jag fick av min kontakt innan hans bortgång. Jag har inget minne av att han nämnde Albert & Herbert i alla fall. :(

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 juni 2025 kl. 22:55:28Jag vet inte om dessa räknas som rariteter, men jag skulle vilja se dessa serier i helhet:

- Kalles klätterträd (1975-1976)

- Farbrorn som inte vill va' stor (1979)

- Magister Flykt (1984)
- Farbrorn som inte vill va' stor (1979) har visats på bio tidigare, men nu såg jag att det var dags igen (och i flera städer).

https://www.bioroy.se/program/farbrorn-som-inte-vill-va-stor

Det står att filmen är 55 min och indelad i fem episoder (alltså ett mindre), men när jag tittar på YouTube går alla avsnitt in på 52,45 utan inledningar och eftertexter (så det kanske är hela ?). Speltiden enligt DVD:n är 71 min. Vill man veta säkert, troligen bäst att fråga Folkets Bio.

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet 27 augusti 2025 kl. 18:14:34Det står att filmen är 55 min och indelad i fem episoder (alltså ett mindre), men när jag tittar på YouTube går alla avsnitt in på 52,45 utan inledningar och eftertexter (så det kanske är hela ?). Speltiden enligt DVD:n är 71 min. Vill man veta säkert, troligen bäst att fråga Folkets Bio.
TV i Sverige och andra PAL-länder går med 25 bilder i sekunden, men på bio visar man normalt film med 24 bilder i sekunden. Om det är exakt samma film är det förklaringen till skillnaden i speltid mellan YouTube och bio.

Monsieur Hulot

Jag har den närmaste tiden tittat på säsong 5 med Albert & Herbert och kan konstatera att den kanske  kanske inte kommer läggas upp på SVT Play. Anledningarna kan vara följande:

1. Den tekniska bild- och ljudkvalitéten (särskilt i avsnitten De fattiga och de rika, Gammal man gör så gott han kan och Rum att hyra) är tyvärr ganska bristande.

2. I avsnitten Ja må han leva! och I nöd och lust använder Sten-Åke Cederhök (Albert) ett ganska fräckt språkbruk som kan uppfattas som stötande. Det ena avsnittet kan tolkas som rasistiskt, medan det andra sexistiskt.

3. Det avslutande avsnittet i denna säsong och för originalserien En glad pensionär slutar ganska tragiskt. Det handlar om att "Hebbe" ska resa jorden runt, varpå han säljer hemmet och lämnar Albert på ålderdomshem.

Alla andra säsonger av serien ligger ju uppe och då blir det ju bara konstigt (och framförallt mycket mystiskt) att exkludera en säsong av en serie som om den aldrig existerat. ???

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  8 september 2025 kl. 23:20:28Jag har den närmaste tiden tittat på säsong 5 med Albert & Herbert och kan konstatera att den kanske  kanske inte kommer läggas upp på SVT Play. Anledningarna kan vara följande:

1. Den tekniska bild- och ljudkvalitéten (särskilt i avsnitten De fattiga och de rika, Gammal man gör så gott han kan och Rum att hyra) är tyvärr ganska bristande.

2. I avsnitten Ja må han leva! och I nöd och lust använder Sten-Åke Cederhök (Albert) ett ganska fräckt språkbruk som kan uppfattas som stötande. Det ena avsnittet kan tolkas som rasistiskt, medan det andra sexistiskt.

3. Det avslutande avsnittet i denna säsong och för originalserien En glad pensionär slutar ganska tragiskt. Det handlar om att "Hebbe" ska resa jorden runt, varpå han säljer hemmet och lämnar Albert på ålderdomshem.

Alla andra säsonger av serien ligger ju uppe och då blir det ju bara konstigt (och framförallt mycket mystiskt) att exkludera en säsong av en serie som om den aldrig existerat. ???
Dessa avsnitt låter inte särskilt roliga så kan fatta varför dom inte ligger uppe. Sten Åkes humör gick nog för långt där