Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 22 juli 2026 kl. 17:03:38Tack så mycket Monsieur! Mary Poppins från 82, vad var det? Förvånansvärt att senaste programmet bara är 8 år gammalt, förklarar också hur otillängliga program kan bli om dom försvinner från SVT
Jag tror att Mary Poppins (1982) var högläsning av boken i flera delar, i stil med Sagostunden där Astrid Lindgren läser sin bok Mio min Mio.

Hasses trädgård (2017) nämnde vi ju tidigare, men glömde självklart ta med det på listan ser jag nu. Därför nämner jag det i detta svarsinlägg! ;)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 juli 2026 kl. 20:19:24Jag tror att Mary Poppins (1982) var högläsning av boken i flera delar, i stil med Sagostunden där Astrid Lindgren läser sin bok Mio min Mio.

Hasses trädgård (2017) nämnde vi ju tidigare, men glömde självklart ta med det på listan ser jag nu. Därför nämner jag det i detta svarsinlägg! ;)
Är Mary Poppins alltså ottillängligt sedan det sändes på TV eller? Är som sagt obekant

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 22 juli 2026 kl. 20:31:35Är Mary Poppins alltså ottillängligt sedan det sändes på TV eller? Är som sagt obekant
Sista gången visad 1993, och sedan dess helt frånvarande.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 juli 2026 kl. 15:10:44Just det! Jag har glömt berätta en detalj angående hemvideo som jag själv faktiskt hade glömt!

När serien gavs ut på VHS 1995 bytte man ut nästan alla intron och nästan alla outron mot (då) nyinspelade live action-bitar med Gösta Ekman själv, som fick introducera varje avsnitt.

Hade VHS-bandet som liten (som sedan gick sönder) och tyckte att dessa introduktioner var fantastiskt roliga. Han nämner inför något av avsnitten att han aldrig kommer för sent, något som Inga Sörman alltid gör! ;D

Och då uppstår ett par frågor;
1. Kommer du bara lägga upp serien i oklippt skick eller kommer denna hemvideo-utgåva läggas upp också?

2. Om ovanstående förslag sker, skulle den oklippta TV-version och hemvideo-versionen ligga i samma projekt då?
Intressant, jag visste faktiskt inte ens om att Magister Flykt hade släppts på VHS; än mindre att man nyinspelat live-actionintroduktioner då. Det förklarar saken, då jag märkte att live-actionintroduktionerna hade lite bättre kvalitet än själva avsnitten. Inte minst har själva avsnitten på DVD-utgåvan typiska störlinjer à la VHS längst ned, som avslöjar att de kommer från något bandformat - men sådana finns inte på live-actionintroduktionerna, så de kommer alltså inte från något konsumentformat.

Jag antar att Herr Bohm och sillen fanns med på VHS-utgåvan också...? I och med att jag såg nu att även den kortfilmen har en live-actionintroduktion med Gösta Ekman (av typen: "Just det, ja - det var en sak till, det var en sill!").

Eftersom introduktionerna är så korta och trots allt tillför lite grann, så gör jag nog så att jag tar med dessa när jag klipper avsnitten - men givetvis återinsätter det tal-sjungande introt plus eftertexterna till alla avsnitt (som på DVD bara finns med i det första respektive sista avsnittet). :)

Enda problemet är att redigeringen kommer bli svår, då de på vissa avsnitt börjar med ljud från avsnittet en halv eller en sekund innan bilden börjar (så att man hör en aning av avsnittets ljud till live-actionintroduktionen); så det blir svårt att få det riktigt hundraprocentigt utan märkbara "skarvar"... :(

Sen blir det förstås en skarv med kvalitetsskillnad vid avsnitt 4, där live-actionintroduktionen kommer ha märkbart sämre kvalitet än själva avsnittet, men det kan man väl leva med.

För övrigt tycker jag det är märkligt att DVD-utgåvorna av både Magister Flykt och Kalles klätterträd är helt utan textning - nog brukade väl ändå en seriös distributör som Sandrew Metronome ha svensk text för hörselskadade på de allra flesta svenskspråkiga DVD-utgåvor...?
(Däremot finns svensk text till introt som bonusmaterial, liksom M&E-version av introt utan sång/tal till båda serierna)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2026 kl. 21:13:22Intressant, jag visste faktiskt inte ens om att Magister Flykt hade släppts på VHS; än mindre att man nyinspelat live-actionintroduktioner då. Det förklarar saken, då jag märkte att live-actionintroduktionerna hade lite bättre kvalitet än själva avsnitten. Inte minst har själva avsnitten på DVD-utgåvan typiska störlinjer à la VHS längst ned, som avslöjar att de kommer från något bandformat - men sådana finns inte på live-actionintroduktionerna, så de kommer alltså inte från något konsumentformat.

Jag antar att Herr Bohm och sillen fanns med på VHS-utgåvan också...? I och med att jag såg nu att även den kortfilmen har en live-actionintroduktion med Gösta Ekman (av typen: "Just det, ja - det var en sak till, det var en sill!").

Eftersom introduktionerna är så korta och trots allt tillför lite grann, så gör jag nog så att jag tar med dessa när jag klipper avsnitten - men givetvis återinsätter det tal-sjungande introt plus eftertexterna till alla avsnitt (som på DVD bara finns med i det första respektive sista avsnittet). :)

Enda problemet är att redigeringen kommer bli svår, då de på vissa avsnitt börjar med ljud från avsnittet en halv eller en sekund innan bilden börjar (så att man hör en aning av avsnittets ljud till live-actionintroduktionen); så det blir svårt att få det riktigt hundraprocentigt utan märkbara "skarvar"... :(

Sen blir det förstås en skarv med kvalitetsskillnad vid avsnitt 4, där live-actionintroduktionen kommer ha märkbart sämre kvalitet än själva avsnittet, men det kan man väl leva med.

För övrigt tycker jag det är märkligt att DVD-utgåvorna av både Magister Flykt och Kalles klätterträd är helt utan textning - nog brukade väl ändå en seriös distributör som Sandrew Metronome ha svensk text för hörselskadade på de allra flesta svenskspråkiga DVD-utgåvor...?
(Däremot finns svensk text till introt som bonusmaterial, liksom M&E-version av introt utan sång/tal till båda serierna)
Serien släpptes på köpvideo 1995 tillsammans med Herr Bohm och sillen med bonusfilm, precis som på den senare DVD-utgåvan.

Kul att introduktionerna med Gösta Ekman kommer finnas med, för jag minns dem som roliga! :)

Den restaurerade versionen av avsnitt 4 var väl om inte jag minns fel nedsaktad i POJ klassiska barnfilmer. Kommer det snabbas upp till samma hastighet som de övriga avsnitten eller blir det i samma skick som innan?

Att även Magister Flykt saknar textning på DVD kom inte helt överraskande, då Sandrews i samma veva gav ut Kalles klätterträd - en DVD-utgåva som enligt mig är en ren pest och borde undvikas!

Vilken av POJ-serierna tycker du (Daniel) för övrigt bäst om? Kalle, Farbrorn eller Flykt? För min del kan ni nog redan lista ut vilken det är! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 juli 2026 kl. 23:24:59Den restaurerade versionen av avsnitt 4 var väl om inte jag minns fel nedsaktad i POJ klassiska barnfilmer. Kommer det snabbas upp till samma hastighet som de övriga avsnitten eller blir det i samma skick som innan?
Det är inte optimalt att snabba upp eller sakta ner ljud, framförallt inte om ljudet är komprimerat med en inte alltför hög bitrate, eftersom det medför en viss försämring av ljudet och kan åstadkomma artefakter - så det vill man helst undvika om man inte måste. För att snabba upp och sakta ner ljud vill man helst ha bättre kvalitet på ljudet än vad det är på SF Anytime, och allra helst okomprimerat ljud i WAV-format. Så jag kommer lämna det orört. :)

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 juli 2026 kl. 23:24:59Vilken av POJ-serierna tycker du (Daniel) för övrigt bäst om? Kalle, Farbrorn eller Flykt? För min del kan ni nog redan lista ut vilken det är! :)
Det är för länge sedan jag såg mer än lösryckta delar av serierna för att kunna göra en rättvis jämförelse, så jag får nog återkomma om det.

MOA

Måste säga att Min Familjs idé är riktigt intressant: Vissa växer upp med skilda föräldrar, vissa växer upp utan en förälder, vissa växer upp med fler morsor & farsor, vissa växer upp med många syskon & vissa växer upp som ensambarn. Inga avsnitt är för närvarande tillängliga

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 23 juli 2026 kl. 20:06:06Måste säga att Min Familjs idé är riktigt intressant: Vissa växer upp med skilda föräldrar, vissa växer upp utan en förälder, vissa växer upp med fler morsor & farsor, vissa växer upp med många syskon & vissa växer upp som ensambarn. Inga avsnitt är för närvarande tillängliga
Vet du när programmet sändes första respektive sista gången?

Några program på senaste programlistan jag gjorde saknar årtal dessvärre :(

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 23 juli 2026 kl. 20:31:43Vet du när programmet sändes första respektive sista gången?

Några program på senaste programlistan jag gjorde saknar årtal dessvärre :(
Stod inte när programmet senast var tillängligt, sändes tydligen första gången 2014

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 23 juli 2026 kl. 22:02:10Stod inte när programmet senast var tillängligt, sändes tydligen första gången 2014
Då skriver jag in det nästa gång det är dags med uppdatering.

MOA

80-Talet är det mest svårtillängliga decenniet efter uppräkning

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 juli 2026 kl. 09:15:04Det var verkligen kul att höra! :D Ser fram emot att se serien i oklippt skick! Och i restaurerad skepnad dessutom!
Efter att ha jobbat febrilt i några dagar håller jag nu på med det sista för Farbrorn som inte vill va' stor, så jag räknar med att kunna ladda upp den till Archive imorgon. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 20:15:04Efter att ha jobbat febrilt i några dagar håller jag nu på med det sista för Farbrorn som inte vill va' stor, så jag räknar med att kunna ladda upp den till Archive imorgon. :)
Den långa drömmen om att se serien i oklippt skick igen har snart slagit in! Mer att se fram emot med andra ord!

Tack så jättemycket! :D

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 20:15:04Efter att ha jobbat febrilt i några dagar håller jag nu på med det sista för Farbrorn som inte vill va' stor, så jag räknar med att kunna ladda upp den till Archive imorgon. :)
Ursäkta om jag frågar om Julofsson & Lilla Blå men är dessa planerade för archive snart?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 20:31:11Ursäkta om jag frågar om Julofsson & Lilla Blå men är dessa planerade för archive snart?
Jul igen med Julofsson kommer ta lite tid att klippa ut, men kommer absolut framöver - jag kan inte säga exakt när än dock.

Vad gäller Lilla Blå har jag precis hittat åt några avsnitt till, utöver de jag tidigare hittat - jag måste titta igenom dessa för att se om det är nya avsnitt, eller om det är dubbletter av de tidigare från någon reprissändning. Jag återkommer när jag undersökt det. :)