Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 14:39:42Det kanske inte är en sällsynt film egentligen, men jag tycker vi nämner i alla fall.

Bamse i Trollskogen från 1991 är den tionde och sista av de "klassiska" Bamse-filmerna med Olof Thunberg. Den har visats flera gånger i TV och har givits ut på VHS och DVD. Men ändå känns det som att den också drabbats av en förbannelse.

Alla andra avsnitt av serien ligger uppe på SVT Play och kan ses tills vidare, men denna inte alls. Tyvärr är också samtliga DVD-utgåvor av serien utgångna sedan evigheter.

Precis som med exkluderingen av den sista säsongen av Albert & Herbert känns det mycket mystiskt att man tar med alla avsnitt utom det sista. Det kan väl knappast vara någonting olämpligt eller skrämmande i filmen ???

Jag har alltid älskat Bamse-serien. Det är en stämning som man blir varm av och därför är det ju lite tråkigt att man specifikt exkluderar det sista avsnittet.
Häxan kan nog vara läskig för dom yngre barnen men det är knappast en anledning, låg Trollskogen uppe tidigare & finns den på en annan online sida?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 15:04:34Häxan kan nog vara läskig för dom yngre barnen men det är knappast en anledning, låg Trollskogen uppe tidigare & finns den på en annan online sida?
Nej. Bamse i Trollskogen har varit helt frånvarande från "playen". Har för mig att den legat på Youtube, men har förmodligen plockats bort med tanke på att det inte kommer upp något ordentligt resultat.

Precis som de andra avsnitten i serien såg jag även detta och tyckte det var fantastiskt, men jag blev inte rädd för häxan :(

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 14:39:42Det kanske inte är en sällsynt film egentligen, men jag tycker vi nämner i alla fall.

Bamse i Trollskogen från 1991 är den tionde och sista av de "klassiska" Bamse-filmerna med Olof Thunberg. Den har visats flera gånger i TV och har givits ut på VHS och DVD. Men ändå känns det som att den också drabbats av en förbannelse.

Alla andra avsnitt av serien ligger uppe på SVT Play och kan ses tills vidare, men denna inte alls. Tyvärr är också samtliga DVD-utgåvor av serien utgångna sedan evigheter.
Speciell känsla att se Bamse i Trollskogen när den sändes första gången i TV. Det var några år sedan jag såg den nu. 

På 90-talet sändes också Bamse och den lilla åsnan två gånger på rad. Johan Anderblad berättar om hur det gick till.

https://www.youtube.com/watch?v=ET1iPCnGWzk

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 15:17:12Nej. Bamse i Trollskogen har varit helt frånvarande från "playen". Har för mig att den legat på Youtube, men har förmodligen plockats bort med tanke på att det inte kommer upp något ordentligt resultat.

Precis som de andra avsnitten i serien såg jag även detta och tyckte det var fantastiskt, men jag blev inte rädd för häxan :(
Copyright, Inte alls könstigt men könstigt att den saknas på SVT

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 15:37:41Speciell känsla att se Bamse i Trollskogen när den sändes första gången i TV. Det var några år sedan jag såg den nu.

På 90-talet sändes också Bamse och den lilla åsnan två gånger på rad. Johan Anderblad berättar om hur det gick till.

https://www.youtube.com/watch?v=ET1iPCnGWzk
Blev Bamse i Trollskogen skadad av tuggummi innan den skulle visas?

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 18:40:53Blev Bamse i Trollskogen skadad av tuggummi innan den skulle visas?
Nej, det var någon av de andra. 

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 19:58:39Nej, det var någon av de andra.
Hoppas det bara var en kopia och inte ett originalband som blev stekt!

Monsieur Hulot

På tal om Bamse undrar jag vad det är för slags utgångsmaterial. Spontant tycker jag att det ser ut som någon form av 16-millimeter eller 35-millimeter som sedan kopierats till videofilm eller liknande, med tanke på att det då och då är ränder i bild som skulle kunna vara på orestaurerad biofilm.

Ännu en gång är det mycket mystiskt att alla avsnitt utom ett ligger uppe.

https://www.svtplay.se/bamse