Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Utbytta röstskådespelare

Startat av Adam Larsson, 2 juli 2025 kl. 12:43:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Tror ni att det finns aggression eller bråk mellan röstskådespelare som tar över andras roller eller som blir utbytta i en roll? Jag menar skulle typ Per Erik Hallin blivit arg och börjat ogilla och skapa ett förakt mot Andreas Nilsson för att han blev Kalle Anka? 

@Christian Hedlund du kanske har svar baserade på egna upplevelser?

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  2 juli 2025 kl. 12:43:10Tror ni att det finns aggression eller bråk mellan röstskådespelare som tar över andras roller eller som blir utbytta i en roll? Jag menar skulle typ Per Erik Hallin blivit arg och börjat ogilla och skapa ett förakt mot Andreas Nilsson för att han blev Kalle Anka?

@Christian Hedlund du kanske har svar baserade på egna upplevelser?
I fallet med Per-Erik och Andreas vet vi ju att det inte finns något sånt,  tvärtom har de ju sjungit tillsammans som Kalle Anka och gjort det till en kul grej att de båda är Kalle.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2025 kl. 12:45:12I fallet med Per-Erik och Andreas vet vi ju att det inte finns något sånt,  tvärtom har de ju sjungit tillsammans som Kalle Anka och gjort det till en kul grej att de båda är Kalle.
Bättre att båda är kompisar än fiender

Monsieur Hulot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juli 2025 kl. 12:45:12I fallet med Per-Erik och Andreas vet vi ju att det inte finns något sånt,  tvärtom har de ju sjungit tillsammans som Kalle Anka och gjort det till en kul grej att de båda är Kalle.
Dessutom ska de vara goda vänner också. Ja, det är mycket roligt Kalle Anka har sjungit ihop med Kalle Anka!

Daniel Hofverberg

Dessutom har jag ju pratat med Per-Erik Hallin i samband med en konsert för flertalet år sedan, så jag vet att han inte alls hyste något agg på något sätt.

Han uttryckte det snarare något i stil med. "Det var lite synd att inte ha blivit tillfrågad igen, men sånt är livet", men han betonade att han är väldigt nöjd med Andreas Nilsson som Kalle. Om det någon gång behövs en ny röst var han också helt övertygad om att danska Bjarne Hansen (som tidigare gjort Kalle Ankas danska röst) skulle bli godkänd av Disney även för Sverige, då han tydligen talar flytande svenska utan brytning.

Per-Erik slutade ju frivilligt, då han ville ta en liten paus och fokusera på sångkarriären ett litet tag; men efter att Andreas tog över blev han aldrig tillfrågad igen. Eller rättare sagt blev han tydligen tillfrågad att hoppa in som Kalle Anka en enda gång någon gång under tidigt 2000-tal, när Andreas inte kunde, men då hade inte Per-Erik möjlighet - och efter det hade ingen frågat honom igen.

DingoPictures2005

Något jag aldrig förstått är varför Morten Røhrt som är relativt känd ville ersätta helt okända Calvin Ray Stiggers i den norska Lejonkungen.
Det är i mitt tycke skadligt för karriären att ersätta en helt okänd människa i en roll.

Lite annan trivia är att Christopher Lloyd tydligen var tänkt som ersättare till Eddie Murphy i Mulan 2 men Christopher Lloyd ville inte överta en roll i en produktion.
Detta står på IMDb.

Morgan Freeman, Mel Brooks, Tom Hanks, Dan Castellaneta, Tom Kenny, Michael Keaton, Christopher Lloyd, Robin Williams, Carl Reiner, Patrick Stewart, Harry Shearer, William Shatner, Jeffrey Tambor, Jack Black, John Goodman, Steve Buscemi, och Martin Short var också förslagna till den skit produktionen men tror aldrig de hade gått med på det och lyckligtvis så tackade Christopher Lloyd nej på tillfrågan.
Det var nog också för det bästa då jag tror Christopher hade skadat sin karriär rejält genom att överta en roll.