Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Operation Bäver (Hoppers, 2026)

Startat av Will Siv, 16 juli 2025 kl. 19:27:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2026 kl. 15:30:11Kan det vara någon liknande situation som med Zootopia/Zootropolis; att Hoppers är ett registrerat varumärke i vissa länder, så att de därför av juridiska skäl tvingades döpa om filmen...?

I bildversionen som användes på bio i Sverige var ju i alla fall Jumpers den angivna titeln, och den svenska titeln angavs bara via textremsa (från textningen för hörselskadade). Gissningsvis var det väl likadant även i Norge, Danmark och Finland.
Kanske det. Man får kanske ta och kolla om det finns något europeiskt varumärke som heter Hoppers.

Det som jag finner lite lustigt är att originaltiteln, i Filmstadens system, står angiven som Hoppers ändå. 
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 38

Carlswell

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2026 kl. 15:30:11I bildversionen som användes på bio i Sverige var ju i alla fall Jumpers den angivna titeln, och den svenska titeln angavs bara via textremsa (från textningen för hörselskadade). Gissningsvis var det väl likadant även i Norge, Danmark och Finland.
Hur är det med ljudspåret i den engelska versionen på svenska biografer?

Har de bytt ut ordet "hoppers" mot "jumpers" även i den talade dialogen? Se t.ex. repliken vid 24 sekunder in i trailern "We call it hoppers."

Strax därefter ser man en dataskärm där det står HOPPING. Har de även ändrat bildversionen där så det står JUMPING?

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 maj 2026 kl. 17:10:38Strax därefter ser man en dataskärm där det står HOPPING. Har de även ändrat bildversionen där så det står JUMPING?
Har för mig att det stod "HOPPING". (Det finns ju ingen svensk bildversion.)
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 38

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 maj 2026 kl. 17:10:38Hur är det med ljudspåret i den engelska versionen på svenska biografer?

Har de bytt ut ordet "hoppers" mot "jumpers" även i den talade dialogen? Se t.ex. repliken vid 24 sekunder in i trailern "We call it hoppers."
Det vet jag inte, då jag såg filmen med svensk dubbning. Visserligen gick filmen under en begränsad period i textad originalversion på vardagskvällar, men jag såg filmen vid en matinéföreställning en helg; och då var det bara dubbad version som gällde i Skellefteå.
(Operation Bäver visas än idag på bio i Skellefteå, men åtminstone den senaste månaden är det bara den dubbade versionen som finns kvar; och bara på lördag- och söndageftermiddagar i en mindre salong)

Men när filmen släpps på Disney+ borde det väl vara samma ljudspår och samma bildversion som på bio, så att vi bör kunna avgöra då. Om inte annat, så bör åtminstone versionen på SF Anytime vara samma version som på bio, för det är ju trots allt en ren nordisk tjänst som inte finns utanför de nordiska länderna.