Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Åsa-Nisse

Startat av Monsieur Hulot, 8 augusti 2025 kl. 20:17:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 augusti 2025 kl. 16:01:47Vad tycker du om nyinspelningen från 2011? Enligt mig är den precis lika onödig som den kommande nyinspelningen av Vi på Saltkråkan.
Det roliga är när Johan Wahlström sjunger "Sjögren har gift sig med en tjej som heter Britta, vi får hoppas han får smaka lite fitta" När man inte sett den på några år har jag för närvarande ingen åsikt

Monsieur Hulot

Citat från: Rufus skrivet 11 augusti 2025 kl. 20:24:16Det är den med Kjell Bergkvist va? Jag minns den knappt. Så ganska intetsägande får jag väl svara på den frågan då.
Ja, det är den med Kjell Bergqvist.

Monsieur Hulot

Även jag såg filmen på bio. Såg den hemma i Göteborg i början på 2011, det var inte en rolig upplevelse. Precis som tidigare påpekat är det ingen bra film alls.

Jag minns att det var en man i publiken som efter halva filmen skrek "fy fan" och gick därifrån. Jag var nära på att skratta när det hände, men som tur lyckades jag hålla masken. Jag brukar alltid se färdigt en film på bio (tycker att man ska göra det), men jag förstår att den killen inte ville se mer ;D

Monsieur Hulot

John Elfström blev ju under inspelningen av Åsa-Nisse i raketform (1966) förbannad över att Nisse och Klabbarparn lämnar en polis i sjönöd menar att Nisse aldrig skulle göra en sådan sak. Fast egentligen, sedan när har han varit 100 procent godhjärtad? I en av de första filmerna knuffar han ner sin fru Eulalia i en brunn och sedan råkar ju handlare Sjökvist ofta illa ut.

Jag skulle snarare tro att Elfström var förbannad på Arne Stivells crazy-humor i de fem sista filmerna (om man ens kan kalla den för humor). I vattnet simmar en polis och en massa vägskyltar som om det vore en väg. Det är nog mer troligt att Elfström blev rasande på detta scenario än att de skulle lämna någon i sjönöd.

Tintin

@Monsieur Hulot. Såg idag att det fanns lite bilder från Åsa-Nisse-filmerna och Fem myror är fler än fyra elefanter (presskonferens julkalendern 1977) på Sjöberg Bildbyrå.

Sjöberg Bildbyrå

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet 11 augusti 2025 kl. 23:05:40@Monsieur Hulot. Såg idag att det fanns lite bilder från Åsa-Nisse-filmerna och Fem myror är fler än fyra elefanter (presskonferens julkalendern 1977) på Sjöberg Bildbyrå.

Sjöberg Bildbyrå
Åh, måste kolla! :)

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 augusti 2025 kl. 23:12:50Åh, måste kolla! :)
Det finns också lite bilder från filminspelningen av Det kom en gäst (1947) som jag kommer ihåg att du nämnt. Jag ville se om det fanns något från Trenter-serien (1987).

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 augusti 2025 kl. 22:59:30John Elfström blev ju under inspelningen av Åsa-Nisse i raketform (1966) förbannad över att Nisse och Klabbarparn lämnar en polis i sjönöd menar att Nisse aldrig skulle göra en sådan sak. Fast egentligen, sedan när har han varit 100 procent godhjärtad? I en av de första filmerna knuffar han ner sin fru Eulalia i en brunn och sedan råkar ju handlare Sjökvist ofta illa ut.

Jag skulle snarare tro att Elfström var förbannad på Arne Stivells crazy-humor i de fem sista filmerna (om man ens kan kalla den för humor). I vattnet simmar en polis och en massa vägskyltar som om det vore en väg. Det är nog mer troligt att Elfström blev rasande på detta scenario än att de skulle lämna någon i sjönöd.
Fattar varför, det är något att bli förbannad över

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 11 augusti 2025 kl. 16:01:47Vad tycker du om nyinspelningen från 2011? Enligt mig är den precis lika onödig som den kommande nyinspelningen av Vi på Saltkråkan.
Vi ska väl inte döma ut Vi på Saltkråkan innan den faktiskt har kommit, och personligen kan jag hellre se ett existensberättigande med en nyversion av den serien. Vi på Saltkråkan är trots allt den Astrid Lindgren-filmatisering som har åldrats sämst, och som av framförallt barn upplevs som tämligen menlös och seg i dagens läge.

Mina syskonbarn älskar exempelvis allt med Astrid Lindgren utom just Vi på Saltkråkan, som de tycker är dödstråkig och inte vill se på alls. Förmodligen är de inte ensamma om det, och då kan det finnas en poäng med en uppdaterad version som fungerar bättre i dagens läge.

Det går inte riktigt jämföra med Åsa-Nisse - wälkom to Knohult, som (åtminstone enligt mig) är riktigt dålig - och kanske allvarligast för en komedi, är inte rolig alls...

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 augusti 2025 kl. 00:50:55Vi ska väl inte döma ut Vi på Saltkråkan innan den faktiskt har kommit, och personligen kan jag hellre se ett existensberättigande med en nyversion av den serien. Vi på Saltkråkan är trots allt den Astrid Lindgren-filmatisering som har åldrats sämst, och som av framförallt barn upplevs som tämligen menlös och seg i dagens läge.

Mina syskonbarn älskar exempelvis allt med Astrid Lindgren utom just Vi på Saltkråkan, som de tycker är dödstråkig och inte vill se på alls. Förmodligen är de inte ensamma om det, och då kan det finnas en poäng med en uppdaterad version som fungerar bättre i dagens läge.

Det går inte riktigt jämföra med Åsa-Nisse - wälkom to Knohult, som (åtminstone enligt mig) är riktigt dålig - och kanske allvarligast för en komedi, är inte rolig alls...
Originalet Vi på Saltkråkan har jag alltid tyckt är det allra bästa som Astrid Lindgren har varit inblandad i. På vilket sätt skulle det ha åldrats sämst? Det förstår jag inte. Tidlös mycket bra tv för barn. Sen är ju smaken olika, även bland barn. Men enligt min mening är en nyversion både onödig och fel.

Det som har åldrats sämst är ju snarare Åsa-Nisse-filmerna från 50-talet. Jag hör inte ens vad de säger. Det är snarare här som nyversioner behövs eller textning.

BPS

Citat från: Rufus skrivet 12 augusti 2025 kl. 05:43:37Originalet Vi på Saltkråkan har jag alltid tyckt är det allra bästa som Astrid Lindgren har varit inblandad i. På vilket sätt skulle det ha åldrats sämst? Det förstår jag inte. Tidlös mycket bra tv för barn. Sen är ju smaken olika, även bland barn. Men enligt min mening är en nyversion både onödig och fel.

Det som har åldrats sämst är ju snarare Åsa-Nisse-filmerna från 50-talet. Jag hör inte ens vad de säger. Det är snarare här som nyversioner behövs eller textning.
Det går för långsamt för dagens barn.

Disneyfantasten

Citat från: Rufus skrivet 12 augusti 2025 kl. 05:43:37Originalet Vi på Saltkråkan har jag alltid tyckt är det allra bästa som Astrid Lindgren har varit inblandad i. På vilket sätt skulle det ha åldrats sämst? Det förstår jag inte. Tidlös mycket bra tv för barn. Sen är ju smaken olika, även bland barn. Men enligt min mening är en nyversion både onödig och fel.

Fast Åsa-Nisse är inte gjort av Astrid Lindgren överhuvudtaget.

Bland Astrid Lindgrens verk så skulle jag personligen säga att det är Mio Min Mio som åldrats sämst, men smaken är ju som baken.

(av Astrid Lindgrens verk tycker jag personligen att Pippi Långstrump (både serien och de två filmerna) är de bäst-åldrade och bland de bästa filmatiseringarna av hennes verk, tätt följd av Ronja Rövardotter)

Monsieur Hulot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2025 kl. 09:34:50Fast Åsa-Nisse är inte gjort av Astrid Lindgren överhuvudtaget.

Bland Astrid Lindgrens verk så skulle jag personligen säga att det är Mio Min Mio som åldrats sämst, men smaken är ju som baken.

(av Astrid Lindgrens verk tycker jag personligen att Pippi Långstrump (både serien och de två filmerna) är de bäst-åldrade och bland de bästa filmatiseringarna av hennes verk, tätt följd av Ronja Rövardotter)
På tal om Astrid Lindgren, vet någon vad hon, som smålänning, tyckte om Åsa-Nisse? Jag ser vissa likheter mellan några av hennes verk om "Nesse"

- Emils pappa har ju en del likheter med honom till utseendet
- Det finns en lanthandlare i Bullerbyn precis som det finns en handlare i Knohult (Sjökvist)

Dessutom medverkar flera Astrid Lindgren-skådespelare i ett flertal av filmerna så nog borde hon väl ha hört talats om honom?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 12 augusti 2025 kl. 09:29:10Det går för långsamt för dagens barn.
Precis, det är alldeles för långsamt för dagens barn - det händer i princip ingenting, så dagens barn finner det olidligt tråkigt... Givetvis inte alla, men åtminstone om vi ska generalisera.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2025 kl. 09:34:50Bland Astrid Lindgrens verk så skulle jag personligen säga att det är Mio Min Mio som åldrats sämst, men smaken är ju som baken.
Det beror på - ser man till tekniska aspekter, specialeffekter och liknande så har Mio min Mio helt klart inte åldrats så bra - men storyn och manuset håller (i mina ögon) riktigt bra än idag, medan Vi på Saltkråkan lider av precis motsatt problem.

Rufus

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2025 kl. 09:34:50Fast Åsa-Nisse är inte gjort av Astrid Lindgren överhuvudtaget.
Vem har påstått att Åsa-Nisse skulle vara gjord av Astrid Lindgren?