Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Walt Disneys konstiga val

Startat av DingoPictures2005, 9 augusti 2025 kl. 16:20:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  9 augusti 2025 kl. 22:01:01Håller verkligen, ämnet är på väg att spåra ur
Jag håller med, och det första inlägget är utan tvekan grovt personangrepp. Som @BPS skriver är frågan i sig fullt berättigad, men det måste gå att uttrycka på ett annat sätt utan att antyda att någon är sinnessjuk; i synnerhet någon som inte ens är i livet och kan försvara sig.

@DingoPictures2005: Kan du formulera om ditt första inlägg, utan personangrepp och personliga påhopp på en bortgången person?

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2025 kl. 00:52:54Jag håller med, och det första inlägget är utan tvekan grovt personangrepp. Som @BPS skriver är frågan i sig fullt berättigad, men det måste gå att uttrycka på ett annat sätt utan att antyda att någon är sinnessjuk; i synnerhet någon som inte ens är i livet och kan försvara sig.

@DingoPictures2005: Kan du formulera om ditt första inlägg, utan personangrepp och personliga påhopp på en bortgången person?
Ändrat nu, Förlåt om det tolkades på det sättet undrade om tankesättet att casta samma personen till Hertigen och Kungen i Askungen och sedan ha ett röstbyte?
Röstbyten är som du vet något som jag avskyr, känns som att de pengarna hade kunnat gå till en extra skådespelare till Hertigen än till ett röstbyte.

Jag har även också länge ifrågasatt Lady & Lufsen som också innehåller ett röstbyte och få skådespelare.

Jag har aldrig fått ihop hur man kan lägga pengar på 2 personer till en roll men 1 person till flera roller i en dubb.

Anders M Olsson

Jag har sett Lady & Lufsen åtskilliga gånger, både på originalspråk och i svensk dubbning. Jag har aldrig stört mig på att samma skådespelare gör flera röster i originalversionen, eller ens tänkt på det tidigare. Man ser det förstås om man läser rollistan, men det är som sagt inget jag brukar tänka på när jag ser filmen. Filmen har gett mig mycket nöje och glädje genom åren.

Jag har svårt att tro att röstvalen skulle ha berott på Walt Disneys mentala hälsa eller dumsnålhet. Om din kompis påstår att Walt Disney var dumsnål tycker jag att du ska fråga honom/henne om källan. Det är inget jag kan påminna mig om att ha hört tidigare.

Det var nog snarare beslut i den kreativa processen, men de exakta grunderna kan vara svåra eller omöjliga att ta reda på så här långt i efterhand.

Det är i vilket fall som helst inget som går att göra något åt nu. Filmen är som den är, och om röstvalen stör dig är väl det enda du kan göra att låta bli att se filmen.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 augusti 2025 kl. 10:01:12Jag har sett Lady & Lufsen åtskilliga gånger, både på originalspråk och i svensk dubbning. Jag har aldrig stört mig på att samma skådespelare gör flera röster i originalversionen, eller ens tänkt på det tidigare. Man ser det förstås om man läser rollistan, men det är som sagt inget jag brukar tänka på när jag ser filmen. Filmen har gett mig mycket nöje och glädje genom åren.

Jag har svårt att tro att röstvalen skulle ha berott på Walt Disneys mentala hälsa eller dumsnålhet. Om din kompis påstår att Walt Disney var dumsnål tycker jag att du ska fråga honom/henne om källan. Det är inget jag kan påminna mig om att ha hört tidigare.

Det var nog snarare beslut i den kreativa processen, men de exakta grunderna kan vara svåra eller omöjliga att ta reda på så här långt i efterhand.

Det är i vilket fall som helst inget som går att göra något åt nu. Filmen är som den är, och om röstvalen stör dig är väl det enda du kan göra att låta bli att se filmen.
Gillar den isländska dubben, är mest röstbytena jag stör mig på i originalet, att en skådespelare gör flera roller brukar funka men det i samband med röstbyten förstår jag mig inte på.
Tycker röstbyten nästan alltid förstör inlevelsen, För mig så ska filmen vara levande och röstbyten förstör nästan alltid det levande med filmen.