Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Test, uppladdning av bild

Startat av Anders M Olsson, 25 augusti 2025 kl. 14:39:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Daniel Hofverberg

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2025 kl. 14:42:26Jag får File not Found när jag klickar på den bifogade filen...? ???
Märkligt. Jag testar för att se om det blev något fel vid uppladdning motsvarande det som @gstone råkade ut för i tråden "Bidra med creditlistor". Allt verkar fungera som det ska i Firefox, men i Chrome blir det konstigheter.

Jag har tidigare råkat ut för att vissa bilder inte går att ladda upp, men om man sparar ner dem och ändrar dem bara lite, t.ex. väljer en lite annan kompressionsgrad brukar de gå igenom.

Daniel Hofverberg

Nu fungerar plötsligt bilden i den här tråden igen - har du laddat upp den på nytt, eller har det magiskt börjat att fungera av sig självt...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2025 kl. 14:54:37Nu fungerar plötsligt bilden i den här tråden igen - har du laddat upp den på nytt, eller har det magiskt börjat att fungera av sig självt...?
Nej, jag har inte gjort något mer...

Det fungerar nu även i Chrome för mig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 augusti 2025 kl. 14:56:55Nej, jag har inte gjort något mer...

Det fungerar nu även i Chrome för mig.
Jag ser att hårddiskutrymmet på servern hade tagit slut, så det kan tänkas vara därför det har strulat; så det är inte säkert att det alls har med webbläsaren att göra. :)

Jag har rensat lite grand nu, men det är ändå bara 1 GB ledigt utrymme på serverns hårddisk just nu, så det är fortfarande på tok för lite... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2025 kl. 15:00:47Jag ser att hårddiskutrymmet på servern hade tagit slut, så det kan tänkas vara därför det har strulat; så det är inte säkert att det alls har med webbläsaren att göra. :)

Jag har rensat lite grand nu, men det är ändå bara 1 GB ledigt utrymme på serverns hårddisk just nu, så det är fortfarande på tok för lite... :(
Det kan kanske även förklara uppladdningsproblemen som @gstone råkade ut för.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 augusti 2025 kl. 15:02:54Det kan kanske även förklara uppladdningsproblemen som @gstone råkade ut för.
Ja, beroende på när han försökte ladda upp är det mycket möjligt. Jag såg bara att disken var full nu när jag kom hem från jobbet, men jag har ingen aning hur länge det varit så - men om disken vid tillfället var nästan full är det fullt möjligt att det rymdes att spara inlägg, men inte bifogade filer.
(Filsystemet och databasen ligger på samma server, och samsas alltså om samma diskutrymme)

När jag kollade stod det på 0 bytes ledigt på disken, så då kommer förstås absolut ingenting att fungera (hade det pågått några minuter längre hade förmodligen hela sajten dött), men före det lär det ju ha varit en period då normalstora inlägg rymdes på disken men inte större bifogade filer.

gstone

Mer av  LEGO Disney Prinsessor: Skurkarna förenas Credits
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2025 kl. 17:05:13Mer av  LEGO Disney Prinsessor: Skurkarna förenas Credits
Du får gärna minska ner på dina bilder - 4032x3024 pixels är mer än lovligt overkill, och mer än vanlig full-HD (1920x1080 pixels) bör rimligen aldrig behövas. Det är säkert delvis sådana här bilder som orsakar att hårddiskutrymmet tar slut. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2025 kl. 20:49:59Du får gärna minska ner på dina bilder - 4032x3024 pixels är mer än lovligt overkill, och mer än vanlig full-HD (1920x1080 pixels) bör rimligen aldrig behövas. Det är säkert delvis sådana här bilder som orsakar att hårddiskutrymmet tar slut. :)
Jag håller helt med. Dessutom är kameran ett bra hjälpmedel för att fotografera dubbcredits på bio när det inte går att göra på något annat sätt. Men när man är hemma och tittar på streaming är det mycket bättre att göra skärmdumpar i datorn. Att fotografera bilden på TVn är som att gå över ån efter vatten, plus att resultatet blir mycket sämre än med direkta skärmdumpar.

Om man vill dumpa credits på Disney+ måste man först stänga av webbläsarens hårdvaruacceleration. Om man inte gör det blir skärmdumparna helt svarta. Glöm bara inte att slå på accelerationen igen när du är färdig, annars kan det bli ryckigt att titta!

I Chrome går man till "Inställningar / System / Använd grafikacceleration när det är tillgängligt" och stänger av det.

I Firefox går man till "Inställningar / Allmänt / Prestanda / Använd rekommenderade prestandainställningar" och bockar bort det. Då får man en ny inställning "Använd om möjligt hårdvaruacceleration" som också ska bockas bort.

Sen kan man göra skärmdumpar som vanligt med Print Screen-tangenten. Det kan också vara bra att spela videon i fullskärm och pausa den när den creditssidan kommer upp som man vill spara ner. Sen väntar man några sekunder tills tidsskalan och andra ovidkommande detaljer har försvunnit innan man trycker på Print Screen.

När jag testade fick jag png-filer i storleksordningen 250-300 kB vilket är bra mycket bättre än med fotografier som är åtta - tio gånger så stora, och i betydligt sämre kvalité.

Men om man vill vara riktigt ordentlig kan man dessutom skala ner bilderna till 720p och spara som jpg vilket är fullt tillräckligt för god läsbarhet. T.ex. kan man använda ffmpeg så här:
ffmpeg -i "Skärmbild 2025-08-26 103929.png" -vf scale=-1:720 -update 1 "Skurkarna förenas 1.sv.jpg"Eller så kan man använda något annat grafikprogram som man trivs med.

Då blir varje bild bara några tiotals kilobytes.

Sen är förstås frågan vad @Daniel Hofverberg anser om att vi lägger upp skärmdumpar av credits från Disney+? Är det någon hjälp eller inte? Daniel har ju själv Disney+ och kan själv lätt ta fram samma credits.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 augusti 2025 kl. 11:40:52Men om man vill vara riktigt ordentlig kan man dessutom skala ner bilderna till 720p och spara som jpg vilket är fullt tillräckligt för god läsbarhet. T.ex. kan man använda ffmpeg så här:
ffmpeg -i "Skärmbild 2025-08-26 103929.png" -vf scale=-1:720 -update 1 "Skurkarna förenas 1.sv.jpg"Eller så kan man använda något annat grafikprogram som man trivs med.
Jag visste faktiskt inte att man kunde använda FFMPEG för att hantera bilder - jag trodde bara att det var för video...?

Alltid lär man sig något nytt. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 augusti 2025 kl. 11:40:52Sen är förstås frågan vad @Daniel Hofverberg anser om att vi lägger upp skärmdumpar av credits från Disney+? Är det någon hjälp eller inte? Daniel har ju själv Disney+ och kan själv lätt ta fram samma credits.
Vitsen för mig är begränsad, då jag ju som sagt ganska enkelt själv kan ta fram samma credits - det är mest om det är flertalet avsnitt som jag kan spara tid genom att slippa starta uppspelning av varenda avsnitt.

Däremot kan det ju kanske vara till nytta för andra här tills dess att jag lägger ut dubbcreditsen till respektive produktion, då det ju ibland kan ta veckor eller rentav någon månad mellan varje uppdatering - men är det väldigt stora filer får ni gärna ta bort filerna/inläggen ifråga när jag lagt ut respektive creditlista, så att det inte ryker flera megabyte varje gång som sedan aldrig kommer tillbaka. :)

Daniel Hofverberg

Testar för att dubbelkolla att uppladdning fungerar nu.SE-nalle_puh_pa_honungsjakt.jpg