Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan uppgraderar till modern teckentabell

Startat av Daniel Hofverberg, 28 augusti 2025 kl. 01:25:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Dubbningshemsidan startade 1997, vilket helt enkelt inte var igår, och det har satt sina spår. Ett sådant är att hela sajten är uppbyggd med den västeuropeiska teckentabellen ISO-8859-1 (Latin1), anpassad för bl.a. det svenska språket. Det var allmän praxis 1997, men nuförtiden har de flesta webbplatser sedan länge gått över till UTF-8/Unicode, för att kunna stödja i princip alla tecken i världen (oavsett språk); och det vore önskvärt även här för att bl.a. kunna stödja isländska skrivtecken. Dessutom använder det här forumet redan UTF-8 sedan den senaste versionen av forumprogramvaran, varför det är fördelaktigt om hela sajten kan använda samma teckentabell. Men då en sådan övergång kan ta veckor med hårt manuellt arbete, och hela eller delar av sajten skulle ligga nere under tiden, har jag avvaktat med att göra den förändringen på Dubbningshemsidan. Det är helt enkelt väldigt tidsödande och jobbigt.

Men med hjälp av AI (närmare bestämt ChatGPT) har jag nu fått tips om automatiserade metoder och skript för att enklare kunna uppgradera Dubbningshemsidan till UTF-8, och kommer därför att göra ett försök att göra den övergången. Men som vi alla vet kan man inte alltid lita på AI, och även om det är troligt att det fungerar finns det inga garantier - och då jag inte kan testa det här lokalt kan jag inte veta om det fungerar förrän det är för sent... Därför är min plan att i samband med övergången göra säkerhetskopior av hela filsystemet samt MySQL-databaserna, för att därför relativt snabbt kunna återställa säkerhetskopiorna om allt skulle skita sig.

Uppgraderingen till UTF-8 kommer preliminärt att ske natten mellan lördag och söndag (natten mellan 30 och 31 augusti), mellan ca kl. 00:00 och 04:00. Om det tar längre tid än beräknat kan jag eventuellt behöva göra paus och gå och lägga mig, och i så fall kommer det ta längre tid; kanske ända till söndag kväll. Under delar av tiden kommer hela Dubbningshemsidan att ligga nere, bl.a. när jag gör säkerhetskopior, men merparten av tiden kommer forumet ändå att fungera (då det redan är i UTF-8, och därmed inte behöver förändras).

Skulle skripten jag fått av AI inte alls fungera, och jag inte ser några förhoppningar att det ska fungera, så kommer jag genast återställa från säkerhetskopiorna; så då är sajten troligen uppe igen inom någon timme.

I samband med uppgraderingen kommer även Dubbningshemsidans design att piffas upp lite. Om det finns tid kommer även en ny avdelning att introduceras i samband med uppgraderingen, men jag kan inte lova att den hinner bli klar i tid varför det eventuellt kan dröja lite längre. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 augusti 2025 kl. 01:25:48Dubbningshemsidan startade 1997, vilket helt enkelt inte var igår, och det har satt sina spår. Ett sådant är att hela sajten är uppbyggd med den västeuropeiska teckentabellen ISO-8859-1 (Latin1), anpassad för bl.a. det svenska språket. Det var allmän praxis 1997, men nuförtiden har de flesta webbplatser sedan länge gått över till UTF-8/Unicode, för att kunna stödja i princip alla tecken i världen (oavsett språk); och det vore önskvärt även här för att bl.a. kunna stödja isländska skrivtecken. Dessutom använder det här forumet redan UTF-8 sedan den senaste versionen av forumprogramvaran, varför det är fördelaktigt om hela sajten kan använda samma teckentabell. Men då en sådan övergång kan ta veckor med hårt manuellt arbete, och hela eller delar av sajten skulle ligga nere under tiden, har jag avvaktat med att göra den förändringen på Dubbningshemsidan. Det är helt enkelt väldigt tidsödande och jobbigt.

Men med hjälp av AI (närmare bestämt ChatGPT) har jag nu fått tips om automatiserade metoder och skript för att enklare kunna uppgradera Dubbningshemsidan till UTF-8, och kommer därför att göra ett försök att göra den övergången. Men som vi alla vet kan man inte alltid lita på AI, och även om det är troligt att det fungerar finns det inga garantier - och då jag inte kan testa det här lokalt kan jag inte veta om det fungerar förrän det är för sent... Därför är min plan att i samband med övergången göra säkerhetskopior av hela filsystemet samt MySQL-databaserna, för att därför relativt snabbt kunna återställa säkerhetskopiorna om allt skulle skita sig.

Uppgraderingen till UTF-8 kommer preliminärt att ske natten mellan lördag och söndag (natten mellan 30 och 31 augusti), mellan ca kl. 00:00 och 04:00. Om det tar längre tid än beräknat kan jag eventuellt behöva göra paus och gå och lägga mig, och i så fall kommer det ta längre tid; kanske ända till söndag kväll. Under delar av tiden kommer hela Dubbningshemsidan att ligga nere, bl.a. när jag gör säkerhetskopior, men merparten av tiden kommer forumet ändå att fungera (då det redan är i UTF-8, och därmed inte behöver förändras).

Skulle skripten jag fått av AI inte alls fungera, och jag inte ser några förhoppningar att det ska fungera, så kommer jag genast återställa från säkerhetskopiorna; så då är sajten troligen uppe igen inom någon timme.

I samband med uppgraderingen kommer även Dubbningshemsidans design att piffas upp lite. Om det finns tid kommer även en ny avdelning att introduceras i samband med uppgraderingen, men jag kan inte lova att den hinner bli klar i tid varför det eventuellt kan dröja lite längre. :)
Det låter väldigt intressant, vad är det för ledtråd?

Och en liten off-topic-fråga: Om jag hade rest tillbaka till 1997 och sagt till dig att om 28 år driver du fortfarande Dubbningshemsidan, hur tror du att du hade reagerat då? xD

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

TonyTonka

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 28 augusti 2025 kl. 12:39:00Det skulle stå avdelning, fråga mig inte hur jag fick det till ledtråd. xD
Jag vill inte avslöja vad det är för avdelning än, men jag kan säga så här: har du läst alla mina inlägg på forumet den senaste månaden, så har du fått en ledtråd om vad det är för avdelning. :)

Elios

Jag märkte litegrann idag att man inte kom in på forumet. Hade det att göra med den senaste uppgraderingen månntro?  ??? ??? ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 29 augusti 2025 kl. 23:44:23Jag märkte litegrann idag att man inte kom in på forumet. Hade det att göra med den senaste uppgraderingen månntro?  ??? ??? ???
Nej, för uppgraderingen har inte skett än - om du kollar närmaste almanacka ser du att det bara är natten till lördag, och inte natten till söndag... ;)

Vad menar du med "kom inte in på forumet"? Fick du något felmeddelande, eller vad exakt var det som hände? Fungerade övriga Dubbningshemsidan vid tillfället? Jag behöver mer information för att få någonting att gå på. :)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2025 kl. 01:28:46Nej, för uppgraderingen har inte skett än - om du kollar närmaste almanacka ser du att det bara är natten till lördag, och inte natten till söndag... ;)

Vad menar du med "kom inte in på forumet"? Fick du något felmeddelande, eller vad exakt var det som hände? Fungerade övriga Dubbningshemsidan vid tillfället? Jag behöver mer information för att få någonting att gå på. :)
Det bara stod att sidan inte kunde nås.

Adam Larsson

Du nämnde en ny design, kommer sidan se helt annorlunda ut?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 30 augusti 2025 kl. 20:12:14Du nämnde en ny design, kommer sidan se helt annorlunda ut?
Inte brutalt annorlunda, men en ny logga och troligen även nytt typsnitt. Ni kommer att känna igen er, men ändå inte. :)

Det är dock inte säkert att jag hinner med det i natt, utan det kan eventuellt få skjutas upp till senare, beroende på hur uppgraderingen går - jag kommer att prioritera uppgraderingen till UTF-8, och om jag orkar med något annat när det är klart gör jag det innan jag går och lägger mig.

Så här kommer det gå till. Runt midnatt (kan bli senare, men troligen inte tidigare) kommer jag stänga av hela servern, för att kunna ta en snapshot av hela disken med serverleverantörens verktyg. Därefter kommer jag slå på servern men låta sajten vara avstängd, och göra säkerhetskopior av databas och filer. På så sätt har jag dubbla chanser att snabbt få tillbaka allt, om något skulle gå åt skogen med uppgraderingen.

Det gissar jag kommer ta någonstans mellan 10 och 30 minuter - därefter kommer jag att slå på forumet igen, och kommer sedan att påbörja uppgradering av databasen till UTF-8. Under den tiden kommer forumet att fungera, men lär vara segt då servern kommer jobba hårt med att byta ut alla tecken mot UTF-8 - att gå igenom texten i varenda recension (och bl.a. byta ut alla ÅÄÖ) lär inte gå på nolltid, trots att ett skript sköter arbetet så att jag inte behöver göra det manuellt. Det rör sig trots allt om över 1 GB i ren text som ska gås igenom.

Det sista steget är att uppgradera alla sidor och skript från Latin1 till UTF-8, vilket innebär alla creditlistor, alla rena sidor och dylikt; vilket också lär ta ett tag.

Det är väldigt svårt att tidsberäkna allt det här, så det kan röra sig om allt från en halvtimme till sex timmar. Om det inte blir för sent så att jag orkar något mer när arbetet är klart, och inga problem har uppstått, så kommer jag därefter att förändra designen. Blir det för sent, så att jag måste lägga mig direkt efteråt, så kommer de visuella förändringarna att ske en annan dag; troligtvis imorgon. :)

willdubguru

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2025 kl. 20:31:12Inte brutalt annorlunda, men en ny logga och troligen även nytt typsnitt. Ni kommer att känna igen er, men ändå inte. :)

Det är dock inte säkert att jag hinner med det i natt, utan det kan eventuellt få skjutas upp till senare, beroende på hur uppgraderingen går - jag kommer att prioritera uppgraderingen till UTF-8, och om jag orkar med något annat när det är klart gör jag det innan jag går och lägger mig.

Så här kommer det gå till. Runt midnatt (kan bli senare, men troligen inte tidigare) kommer jag stänga av hela servern, för att kunna ta en snapshot av hela disken med serverleverantörens verktyg. Därefter kommer jag slå på servern men låta sajten vara avstängd, och göra säkerhetskopior av databas och filer. På så sätt har jag dubbla chanser att snabbt få tillbaka allt, om något skulle gå åt skogen med uppgraderingen.

Det gissar jag kommer ta någonstans mellan 10 och 30 minuter - därefter kommer jag att slå på forumet igen, och kommer sedan att påbörja uppgradering av databasen till UTF-8. Under den tiden kommer forumet att fungera, men lär vara segt då servern kommer jobba hårt med att byta ut alla tecken mot UTF-8 - att gå igenom texten i varenda recension (och bl.a. byta ut alla ÅÄÖ) lär inte gå på nolltid, trots att ett skript sköter arbetet så att jag inte behöver göra det manuellt. Det rör sig trots allt om över 1 GB i ren text som ska gås igenom.

Det sista steget är att uppgradera alla sidor och skript från Latin1 till UTF-8, vilket innebär alla creditlistor, alla rena sidor och dylikt; vilket också lär ta ett tag.

Det är väldigt svårt att tidsberäkna allt det här, så det kan röra sig om allt från en halvtimme till sex timmar. Om det inte blir för sent så att jag orkar något mer när arbetet är klart, och inga problem har uppstått, så kommer jag därefter att förändra designen. Blir det för sent, så att jag måste lägga mig direkt efteråt, så kommer de visuella förändringarna att ske en annan dag; troligtvis imorgon. :)
Does this mean Icelandic will be opened on Dubbningshemsidan ?

Daniel Hofverberg

willdubguru

Anders M Olsson

Hur har det gått? Det är nog något som inte blev helt rätt. De svenska tecknen ser väldigt konstiga ut. Jag har testat i Chrome, Edge, Firefox och Safari och det ser likadant ut i alla fyra webbläsarna.

Jag försöker ladda upp ett skärmklipp för att visa hur tokigt det ser ut, men nu går det inte ens att ladda upp bilder. Jag får felmeddelandet:
CitatSkärmklipp 2025-08-31 11.02.22.jpg
Det uppstod ett problem vid uppladdningen av Skärmklipp 2025-08-31 11.02.22.jpg.
Din bilaga kunde inte sparas. Detta kan hända om det tog för lång tid att ladda upp eller om filen är större än vad servern tillåter.
Konsultera serveradministratören för mer information.
Bilden är bara ett par hundra kilobytes, så den kan knappast vara för stor.

Anders M Olsson

Citat från: willdubguru skrivet 30 augusti 2025 kl. 23:29:51Wonderful !! I'm looking forward to seeing them posted. :)
Don't be too excited. I think that what @Daniel Hofverberg means is that an Icelandic section might be considered for the (far?) future, not that it's imminent.