Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Klassisk musik i filmer och serier

Startat av Monsieur Hulot, 14 september 2025 kl. 08:58:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Det är nog helt oundvikligt vid det här laget att klassisk musik fortfarande spelas i filmer och serier då och då, både i vuxenfilmer och barnprogram. Anledningen är nog förmodligen att det är smidigast att använda färdigskriven musik och för att styckena saknar upphovsinnehavare. Och i de flesta fall passar de mycket bra in i filmerna och serierna.

Ett exempel är ju Stanley Kubricks film 2001 - ett rymdäventyr (1968) som inleds med det storslagna stycket Also Sprach Zarathustra av Richard Strauss. An der schönen blauen Donau är likaså en klassiker som spelats i flertalet filmer och serier, exempel är avsnittet Pannkakstårtan ur Skymningssagor och avsnitt 5 ur Mr. Bean.

Även om denna inte version är den som spelas i 2001 är det ju ändå detta stycke som spelas i filmen. Däremot används i avsnitt 8 ur En himla många program, sketchen Testaren.

https://www.youtube.com/watch?v=exveTEjJa5E

Är det något mer klassiskt stycke ni vet som spelas i någon film eller serie, både odubbat och dubbat gills självklart ;)

Monsieur Hulot

Jag kom precis att tänka på en till serie där det spelas klassisk musik; Disneys serie Små Einsteins, bland annat i ett avsnitt spelas första satsen från Beethovens femma.

Disneyfantasten

Två klockrena exempel: Fantasia (1940) och Fantasia 2000 (1999).

Monsieur Hulot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 september 2025 kl. 19:58:56Två klockrena exempel: Fantasia (1940) och Fantasia 2000 (1999).
I den första Fantasia-filmen syns även kompositören Leopold Stokowski i ett par scener tillsammans med Musse Pigg - som Trollkarlens lärling. Ett gediget mästerverk!

Fantasia 2000 (1999) har jag tyvärr inte sett, men den verkar lovande :)

moviefan

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 september 2025 kl. 20:40:53I den första Fantasia-filmen syns även kompositören Leopold Stokowski i ett par scener tillsammans med Musse Pigg - som Trollkarlens lärling. Ett gediget mästerverk!

Fantasia 2000 (1999) har jag tyvärr inte sett, men den verkar lovande :)
Den är mycket bra.  ;)

Monsieur Hulot