Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Månadens spel - Helt ny avdelning!

Startat av Daniel Hofverberg, 6 oktober 2025 kl. 01:40:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2026 kl. 08:42:50Det som förbryllade mig var att Ñ kom upp ganska ofta, däremot har jag aldrig sett något É eller Ü. É är förhållandevis vanligt i svenskan, i ord som t.ex. idé, armé, bidé, moské, kafé, manér osv. Av ord med Ü kan jag bara komma på ett, nämligen müsli.
Det har du rätt i, och det har jag faktiskt inte haft en tanke på. Frågan är om ord med É godkänns även med vanligt E, så att man i likhet med Ñ kan skriva kafe istället för kafé, och så vidare...? Om så är fallet gör det ju inget med avsaknaden av det tecknet, men annars blir det ett problem som måste lösas då det som du säger förekommer ganska ofta.

Ord med tyskt Y är väl så pass ovanliga i svenskan, så att vi bör kunna bortse från det. Om man inte kan skriva Müsli kan man förmodligen leva med det...

Jag har i alla fall tagit bort Ñ, så att man aldrig mer ska kunna få det - det behövs ju inte när de fåtal ord som använder tecknet ändå godkänns med vanligt N. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2026 kl. 08:42:50Jag har inte spelat spelet idag, men jag testade att starta om det trettio gånger.

Av trettio försök fick jag 10 som innehöll en eller flera av bokstäverna Q, W och Z och 20 som inte gjorde det. En tredjedel, 33,3% innehöll alltså någon av de svåra bokstäverna.
Så utifrån det kan vi dra slutsatsen att det definitivt blivit bättre, men inte nödvändigtvis tillräckligt bra så att man kan lita på att det är en statistiskt säkerställd slump...?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2026 kl. 08:42:50Ok, jag tror dig när du säger att de fyra orden finns med i SAOL. De finns dock inte med i det tryckta exemplar av SAOL som står i min bokhylla, men det är inte den senaste upplagan. Jag har även en digital version av SAOL i datorn. Den är väldigt bekväm att använda, men stöds tyvärr inte längre av akademin. Där finns jalapeño med, men inte señor och de motsvarande feminina varianterna.
Jag ser nu att enligt notisen i online-versionen av SAOL på svenska.se, så tillkom señor och de motsvarande feminina varianterna i SAOL 2015:
https://svenska.se/saol/?sok=se%C3%B1or&pz=2

I historiska SAOL-översikten syns det också tydligt, då ordet inte ger några träffar innan 2015:
https://spraakbanken.gu.se/saolhist/start.php?lemma=se%F1or&submitbn=Tabell&fr=a&till=%F6%F6&limit=100&order=0&seed=0&mode=SAOLprod&med%5B%5D=Dalin&med%5B%5D=SAOL01&med%5B%5D=SAOL06&med%5B%5D=SAOL07&med%5B%5D=SAOL08&med%5B%5D=SAOL09&med%5B%5D=SAOL10&med%5B%5D=SAOL11&med%5B%5D=SAOL12&med%5B%5D=SAOL13&med%5B%5D=SAOL14&med%5B%5D=SO&urval=0&inte_alla=OFF&finns%5B%5D=Dalin&finns%5B%5D=SAOL01&finns%5B%5D=SAOL06&finns%5B%5D=SAOL07&finns%5B%5D=SAOL08&finns%5B%5D=SAOL09&finns%5B%5D=SAOL10&finns%5B%5D=SAOL11&finns%5B%5D=SAOL12&finns%5B%5D=SAOL13&finns%5B%5D=SAOL14&finns%5B%5D=SO

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 januari 2026 kl. 09:13:04Det har du rätt i, och det har jag faktiskt inte haft en tanke på. Frågan är om ord med É godkänns även med vanligt E, så att man i likhet med Ñ kan skriva kafe istället för kafé, och så vidare...? Om så är fallet gör det ju inget med avsaknaden av det tecknet, men annars blir det ett problem som måste lösas då det som du säger förekommer ganska ofta.
Jag har testat nu, och kame, frotte och kafe godkänns! (Det är ingen idé att testa med ord som ide, arme och maner eftersom det finns andra ord som stavas likadant, fast utan accent.)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 januari 2026 kl. 09:13:04Så utifrån det kan vi dra slutsatsen att det definitivt blivit bättre, men inte nödvändigtvis tillräckligt bra så att man kan lita på att det är en statistiskt säkerställd slump...?
Jag gissar att det är ungefär det utfall man kan vänta sig av den viktning som du har nu. Om chansen är 1/112 för var och en av bokstäverna Q, W och Z betyder det att ungefär var 37:e bokstav blir en av de tre. Varje gång slumpas 15 bokstäver fram, så man behöver bara starta om spelet 2 till 3 gånger för att vara nästan säker på att få minst en av dem.

Tidigare var oddsen 1/56 för var och en, eller 1/19 för någon av de tre. Om man då drar 15 bokstäver slumpmässigt är det inte så konstigt att man nästan alltid får med minst en av dem.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2026 kl. 09:52:27Jag har testat nu, och kame, frotte och kafe godkänns! (Det är ingen idé att testa med ord som ide, arme och maner eftersom det finns andra ord som stavas likadant, fast utan accent.)
Så bra, då kan vi klara oss även utan det som särskilt tillval. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 januari 2026 kl. 09:52:27Jag gissar att det är ungefär det utfall man kan vänta sig av den viktning som du har nu. Om chansen är 1/112 för var och en av bokstäverna Q, W och Z betyder det att ungefär var 37:e bokstav blir en av de tre. Varje gång slumpas 15 bokstäver fram, så man behöver bara starta om spelet 2 till 3 gånger för att vara nästan säker på att få minst en av dem.

Tidigare var oddsen 1/56 för var och en, eller 1/19 för någon av de tre. Om man då drar 15 bokstäver slumpmässigt är det inte så konstigt att man nästan alltid får med minst en av dem.
Okej, så då verkar det som att slumpningen är som den ska, utifrån nuvarande viktning.

Om sen viktningen är rätt eller inte utifrån faktisk förekomst av bokstäver i svenska ord är en senare fråga - det kan jag inte bedöma, då jag inte hittar någon bra tillförlitlig källa för det, så tills vidare har jag inget annat val än att lita på ChatGPT på den punkten.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 12 januari 2026 kl. 23:13:44Jag måste säga att Ordjakten är riktigt jävla kul. Men å andra sidan älskar jag att leka med bokstäver och ord, så det är inte konstigt egentligen. :D
Roligt att du uppskattar spelet - jag tycker också att det är kul och trevligt.

Har du idéer på fler liknande spel med ord eller liknande framöver, så tar jag tacksamt emot dessa. Det största arbetet är trots allt redan gjort, i och med ansträngningen att få in validering mot Svenska Akademiens Ordlista (samt motsvarande ordlistor i Norge och Danmark), så därför vore det fiffigt att spara tid genom att kunna använda samma ordlistor/databaser framöver även för andra spel - det bör finnas mycket man kan göra med samma grund kring ordlistor, men med olika upplägg och förutsättningar. :)

Vad tycker @Haap om januari månads spel? Du är ju trots allt nästan den enda som spelat de två tidigare spelen...