Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Månadens spel - Helt ny avdelning!

Startat av Daniel Hofverberg, 6 oktober 2025 kl. 01:40:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

De forna tävlingarna på Dubbningshemsidan, som ju mot slutet nästan alltid byggde på spel, verkar ha gett många blodad tand - för under senare år är det många som har efterfrågat fler spel på Dubbningshemsidan; och gärna regelbundet nya sådana. För att citera en som föreslagit detta: "spel som inte redan finns på femtioelva andra sidor".

Tyvärr fick ju tävlingarna ett abrupt slut, då inga filmbolag längre tycks vara intresserade av att bidra med vinster (men skulle någon filmbolagsrepresentant läsa det här och vilja ställa upp, så får ni mer än gärna höra av er!), men det behöver ju inte nödvändigtvis innebära ett slut för spel - det går ju faktiskt att spela även utan regelbundna vinster...

Det här är något som så sent som för ett år sedan hade varit helt omöjligt att genomföra - jag är trots allt bara en person, och dygnet har inte fler timmar hur gärna jag än hade velat det; och knappast troligt att någon programmerare skulle ställa upp på att utveckla på heltid för Dubbningshemsidan utan ersättning... Det faller liksom på sin egen orimlighet. Men med AI har saker och ting förändrats, och det som för ett år sedan hade tagit en månads heltidsarbete kan man nu (åtminstone under vissa omständigheter) klara på 10 timmar.

Därmed kan jag nu presentera Dubbningshemsidans nyaste avdelning Månadens spel, där tanken är att jag varje månad kommer publicera ett helt nytt spel - samtliga unika och exklusiva för Dubbningshemsidan, och även om idéerna i många fall är gamla kommer spelen i exakt de här tappningarna inte att finnas någon annanstans i världen. Alla spel kommer vara spelbara i webbläsaren, och fungera på både dator, mobil och surfplatta. Alla spel har också topplistor, så att du kan jämföra dig med andra. :)

Det blir (i mina ögon) ännu roligare längre fram, men vi mjukstartar så här den allra första månaden med en variant av Snake - som jag fantasilöst valt att kalla för Dubbing Snake - All Year Long. Spelet består av 12 banor, och du ska helt enkelt få ormen att överleva ett år; från januari till december. Spelet är till 90% utvecklat av ChatGPT, med en del bearbetning av undertecknad - vilket också är värdefullt för att få en inblick i vad AI klarar och inte klarar; och i det här fallet har den nya modellen ChatGPT 5 varit helt avgörande för att det skulle vara möjligt att utveckla ett helt spel på det här sättet.
(Snake var helt enkelt en tacksam första uppgift till AI, då det är enkelt att beskriva, har enkla regler och det inte finns någon upphovsrätt på det; därför valde jag det som första spel)

Som invigningsbonus, för att ge incitament till så många som möjligt att undersöka avdelningen och spela spelet, kommer jag med en specialare: Om någon klarar av hela spelet, alla 12 banor, kommer jag att ge vederbörande en liten vinst. Utan filmbolag i ryggen kan jag inte längre erbjuda några påkostade dyra vinster, utan se det för vad det är; ett litet symboliskt pris för att visa min tacksamhet. Kom ihåg det gamla talesättet: det är tanken som räknas...! Skulle flera personer klara av hela spelet, blir det i så fall den första som lyckas som får vinsten. :)

För att ni ska kunna vinna måste ni ange er e-postadress utöver namnet när ni blir ombedd att ange det för topplistan. Ni har oktober månad på er, och i början av november kommer jag att kontakta den första som lyckades att klara hela spelet. Om ingen skulle lyckas, så behåller jag vinsten och erbjuder till november månads spel istället.

Här hittar ni information och det allra första Månadens spel:
https://www.dubbningshemsidan.se/manadens-spel/

Trots att jag har testat intensivt den senaste månaden, så kan det fortfarande finnas buggar kvar - hittar ni sådana, så meddela vad som händer och när så ska jag eller ChatGPT försöka lösa dessa.

Jag rekommenderar att spela på dator, då det helt enkelt är lättare att se och styra på en större skärm och med tangentbord istället för fingrar, men föredrar ni mobil fungerar det förstås också.

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2025 kl. 01:40:09De forna tävlingarna på Dubbningshemsidan, som ju mot slutet nästan alltid byggde på spel, verkar ha gett många blodad tand - för under senare år är det många som har efterfrågat fler spel på Dubbningshemsidan; och gärna regelbundet nya sådana. För att citera en som föreslagit detta: "spel som inte redan finns på femtioelva andra sidor".

Tyvärr fick ju tävlingarna ett abrupt slut, då inga filmbolag längre tycks vara intresserade av att bidra med vinster (men skulle någon filmbolagsrepresentant läsa det här och vilja ställa upp, så får ni mer än gärna höra av er!), men det behöver ju inte nödvändigtvis innebära ett slut för spel - det går ju faktiskt att spela även utan regelbundna vinster...

Det här är något som så sent som för ett år sedan hade varit helt omöjligt att genomföra - jag är trots allt bara en person, och dygnet har inte fler timmar hur gärna jag än hade velat det; och knappast troligt att någon programmerare skulle ställa upp på att utveckla på heltid för Dubbningshemsidan utan ersättning... Det faller liksom på sin egen orimlighet. Men med AI har saker och ting förändrats, och det som för ett år sedan hade tagit en månads heltidsarbete kan man nu (åtminstone under vissa omständigheter) klara på 10 timmar.

Därmed kan jag nu presentera Dubbningshemsidans nyaste avdelning Månadens spel, där tanken är att jag varje månad kommer publicera ett helt nytt spel - samtliga unika och exklusiva för Dubbningshemsidan, och även om idéerna i många fall är gamla kommer spelen i exakt de här tappningarna inte att finnas någon annanstans i världen. Alla spel kommer vara spelbara i webbläsaren, och fungera på både dator, mobil och surfplatta. Alla spel har också topplistor, så att du kan jämföra dig med andra. :)

Det blir (i mina ögon) ännu roligare längre fram, men vi mjukstartar så här den allra första månaden med en variant av Snake - som jag fantasilöst valt att kalla för Dubbing Snake - All Year Long. Spelet består av 12 banor, och du ska helt enkelt få ormen att överleva ett år; från januari till december. Spelet är till 90% utvecklat av ChatGPT, med en del bearbetning av undertecknad - vilket också är värdefullt för att få en inblick i vad AI klarar och inte klarar; och i det här fallet har den nya modellen ChatGPT 5 varit helt avgörande för att det skulle vara möjligt att utveckla ett helt spel på det här sättet.
(Snake var helt enkelt en tacksam första uppgift till AI, då det är enkelt att beskriva, har enkla regler och det inte finns någon upphovsrätt på det; därför valde jag det som första spel)

Som invigningsbonus, för att ge incitament till så många som möjligt att undersöka avdelningen och spela spelet, kommer jag med en specialare: Om någon klarar av hela spelet, alla 12 banor, kommer jag att ge vederbörande en liten vinst. Utan filmbolag i ryggen kan jag inte längre erbjuda några påkostade dyra vinster, utan se det för vad det är; ett litet symboliskt pris för att visa min tacksamhet. Kom ihåg det gamla talesättet: det är tanken som räknas...! Skulle flera personer klara av hela spelet, blir det i så fall den första som lyckas som får vinsten. :)

För att ni ska kunna vinna måste ni ange er e-postadress utöver namnet när ni blir ombedd att ange det för topplistan. Ni har oktober månad på er, och i början av november kommer jag att kontakta den första som lyckades att klara hela spelet. Om ingen skulle lyckas, så behåller jag vinsten och erbjuder till november månads spel istället.

Här hittar ni information och det allra första Månadens spel:
https://www.dubbningshemsidan.se/manadens-spel/

Trots att jag har testat intensivt den senaste månaden, så kan det fortfarande finnas buggar kvar - hittar ni sådana, så meddela vad som händer och när så ska jag eller ChatGPT försöka lösa dessa.

Jag rekommenderar att spela på dator, då det helt enkelt är lättare att se och styra på en större skärm och med tangentbord istället för fingrar, men föredrar ni mobil fungerar det förstås också.
Testar spelet just nu men i stort sett så krälar bara ormen, och det är det enda som händer på skärmen, ska det vara något pussel eller liknande? Ser bara rutor men inget hinder eller liknande för att klara en bana? Eller missar jag något nu?

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet  6 oktober 2025 kl. 12:13:27Testar spelet just nu men i stort sett så krälar bara ormen, och det är det enda som händer på skärmen, ska det vara något pussel eller liknande? Ser bara rutor men inget hinder eller liknande för att klara en bana? Eller missar jag något nu?
Du ska ta äpplena som dyker upp, och när du tagit tillräckligt många kommer du till nästa bana; som får successivt fler hinder. :)

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2025 kl. 12:21:02Du ska ta äpplena som dyker upp, och när du tagit tillräckligt många kommer du till nästa bana; som får successivt fler hinder. :)
Upptäckte nu att jag är tvungen att zooma ut från webbläsaren för att se allting, använder firefox.
Chrome kanske fungerar bättre. Så om du spelar på firefox så måste du zooma ut till 170% för att se allting!
Kan vara bra att veta :)

Anders M Olsson

Citat från: Haap skrivet  6 oktober 2025 kl. 12:25:44Upptäckte nu att jag är tvungen att zooma ut från webbläsaren för att se allting, använder firefox.
Chrome kanske fungerar bättre. Så om du spelar på firefox så måste du zooma ut till 170% för att se allting!
Kan vara bra att veta :)
Jag har samma problem, men det spelar ingen roll vilken webbläsare jag använder. Jag har testat Firefox, Chrome och Edge, och i samtliga ser man inte hela spelplanen. Man får trycka Ctrl + några gånger för att hela spelplanen ska synas.

Man kan diskutera om Ctrl + zoomar ut eller in. Texten blir större, men märkligt nog blir rutorna i spelplanen samtidigt mindre så att hela får plats. Jag behövde dock inte gå ända till 170% som @Haap. För mig räckte det att gå till 120% för att hela spelplanen skulle synas.

Kanske beror det på vad man har för upplösning på bildskärmen? Jag kör Windows 11 i 1920x1200.

Egentligen är jag helt ointresserad av spel, men jag ville ändå testa av nyfikenhet. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 oktober 2025 kl. 13:19:39Jag har samma problem, men det spelar ingen roll vilken webbläsare jag använder. Jag har testat Firefox, Chrome och Edge, och i samtliga ser man inte hela spelplanen. Man får trycka Ctrl + några gånger för att hela spelplanen ska synas.

Man kan diskutera om Ctrl + zoomar ut eller in. Texten blir större, men märkligt nog blir rutorna i spelplanen samtidigt mindre så att hela får plats. Jag behövde dock inte gå ända till 170% som @Haap. För mig räckte det att gå till 120% för att hela spelplanen skulle synas.

Kanske beror det på vad man har för upplösning på bildskärmen? Jag kör Windows 11 i 1920x1200.

Egentligen är jag helt ointresserad av spel, men jag ville ändå testa av nyfikenhet. :)
Det låter mycket märkligt - jag har själv testat i både Edge och Chrome utan problem, och för mig syns alltid utan att jag behöver zooma in något. Jag kör Windows 10 i 1920x1080 pixels.

Ska prova på min stationära dator i afton, och se hur det ser ut där...

Någon annan som också drabbas av det här problemet?

Det fungerar också bra på mobil för mig i både stående och liggande format, men i stående format blir spelplanen i minsta laget så att det kan bli aningen svårmanövrerat.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2025 kl. 14:19:16Det låter mycket märkligt - jag har själv testat i både Edge och Chrome utan problem, och för mig syns alltid utan att jag behöver zooma in något. Jag kör Windows 10 i 1920x1080 pixels.

Ska prova på min stationära dator i afton, och se hur det ser ut där...

Någon annan som också drabbas av det här problemet?

Det fungerar också bra på mobil för mig i både stående och liggande format, men i stående format blir spelplanen i minsta laget så att det kan bli aningen svårmanövrerat.
Nu har jag testat på två andra datorer, båda laptoppar med Windows 10.

På den första är skärmupplösningen 1920x1080, och där fungerade det först utan anmärkning. Men det var med skalningen i Windows inställd på 150% (det rekommenderade värdet), eftersom texten annars skulle bli för liten och svårläst. När jag ändrade skalningen till 100% kom felet fram, så även vid skalningen 125%.

På den andra är skärmupplösningen lägre, 1366x768, skalning 100%, och där fungerar det utan anmärkning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 oktober 2025 kl. 15:05:57Nu har jag testat på två andra datorer, båda laptoppar med Windows 10.

På den första är skärmupplösningen 1920x1080, och där fungerade det först utan anmärkning. Men det var med skalningen i Windows inställd på 150% (det rekommenderade värdet), eftersom texten annars skulle bli för liten och svårläst. När jag ändrade skalningen till 100% kom felet fram, så även vid skalningen 125%.

På den andra är skärmupplösningen lägre, 1366x768, skalning 100%, och där fungerar det utan anmärkning.
Ja, nu är du inne på nånting. På laptopen där jag utvecklat ser jag att skalningen som standard är inställd på 125%, och där ser det perfekt ut - när jag ställer om den till 100% så uppstår felet, och allt verkar förskjutet så att man inte ser ungefär 10 rutor ur rutnätet längst till höger; så går man ur bild till höger dröjer det en stund innan ormen dyker upp igen till vänster. :(

Det är med största sannolikhet någonting med CSS som spökar. Ska försöka lösa det här så fort som möjligt.

Daniel Hofverberg

@Haap och @Anders M Olsson : Testa nu, och se om det fungerar bättre; även utan att behöva zooma in eller ändra skalning? ChatGPT har föreslagit en fix som åtminstone för mig löser allt, men med nackdelen att spelplanen plötsligt blev mindre på dator; med mer fri yta både under, vänster och höger. Men det kanske man kan leva med, då det åtminstone fungerar och ser ut som förr i mobil. :)

Beskrivningen jag fått av ChatGPT är följande, som ärligt talat inte säger mig speciellt mycket:
Citat från: ChatGPTYes — det där beteendet är nästan alltid en DPR/zoom-mismatch mellan canvasens "backing store" och den synliga (CSS) storleken. På 100 %/högre upplösningar har din canvas troligen fler logiska kolumner än vad rutan visar, så du ritar ~9–10 kolumner utanför högerkanten.
Lösningen är att göra canvasen DPR-medveten och alltid rita i CSS-pixlar, samtidigt som vi snäpper både bredd och höjd till hela celler (som du redan gör).

Rena rama grekiskan för mig, men lösningen som den föreslog gjorde i alla fall susen för mig...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2025 kl. 20:06:53@Haap och @Anders M Olsson : Testa nu, och se om det fungerar bättre; även utan att behöva zooma in eller ändra skalning? ChatGPT har föreslagit en fix som åtminstone för mig löser allt, men med nackdelen att spelplanen plötsligt blev mindre på dator; med mer fri yta både under, vänster och höger. Men det kanske man kan leva med, då det åtminstone fungerar och ser ut som förr i mobil. :)
Jag tycker det ser okej ut nu. Men jag har bara testat snabbt på min stationära dator, inte på de två laptopparna som jag testade med innan. Jag ska försöka hinna med det i morgon.

Haap

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2025 kl. 20:06:53@Haap och @Anders M Olsson : Testa nu, och se om det fungerar bättre; även utan att behöva zooma in eller ändra skalning? ChatGPT har föreslagit en fix som åtminstone för mig löser allt, men med nackdelen att spelplanen plötsligt blev mindre på dator; med mer fri yta både under, vänster och höger. Men det kanske man kan leva med, då det åtminstone fungerar och ser ut som förr i mobil. :)

Beskrivningen jag fått av ChatGPT är följande, som ärligt talat inte säger mig speciellt mycket:
Rena rama grekiskan för mig, men lösningen som den föreslog gjorde i alla fall susen för mig...
Det ser bättre ut nu, behöver inte skala eller göra någoting för att se allt som behövs. Jag använder ju en 1440p skärm, ser kanske lite mindre ut än det gjorde innan, men jag behöver inte ändra något längre för att kunna se allt. Sen om man vill se det större kan man ju bara zoom in/ut själv om man så önskar.

Anders M Olsson

Nu har jag även testat på mina två laptoppar, och i princip fungerar spelet överallt, även med olika skärmupplösningar och skalningar.

Det som möjligen är ett problem är det som du redan har påtalat, nämligen att spelplanen under vissa omständigheter kan bli förhållandevis liten, med mycket outnyttjad yta runt omkring.

Det kan man i vissa fall förbättra genom olika kombinationer av fullskärm (tryck F11) och olika skalning i webbläsaren (tryck Ctrl + eller Ctrl - en eller flera gånger).

Om man förstorar spelplanen alltför mycket kan den delvis falla utanför skärmen i nederkanten, och det lite märkliga är då att rullningslisten till höger försvinner när man går in på spelsidan, så det går inte att korrigera genom att rulla tillbaka spelplanen på den synliga delen av skärmen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 oktober 2025 kl. 10:53:07Det som möjligen är ett problem är det som du redan har påtalat, nämligen att spelplanen under vissa omständigheter kan bli förhållandevis liten, med mycket outnyttjad yta runt omkring.
Jag ska se om jag kan hitta en lösning på det, utan att samtidigt sabotera för det övriga. :)

Bäst att spara undan en kopia av all källkod innan jag börjar mecka, så att jag kan gå tillbaka om det skulle orsaka problem med synligheten igen...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 oktober 2025 kl. 10:53:07Nu har jag även testat på mina två laptoppar, och i princip fungerar spelet överallt, även med olika skärmupplösningar och skalningar.

Det som möjligen är ett problem är det som du redan har påtalat, nämligen att spelplanen under vissa omständigheter kan bli förhållandevis liten, med mycket outnyttjad yta runt omkring.
Nu tror jag att jag har fått till det, så att spelplanen utnyttjar så mycket som går av skärmen, men ändå hålla sig till 16:9-format. Åtminstone för mig ser det bra ut i 1920x1080 oavsett skalning, och jag har inte sett några mystiska fenomen med osynliga rutor utanför bild eller liknande; samtidigt som den nyttjar så mycket som går av skärmytan. :)

(Skulle du eller någon annan upptäcka problem i vissa upplösningar, så har jag dock sparat den gamla koden så att jag kan backa tillbaka om det skulle visa sig orsaka buggar med den nya versionen)

Elios

Kom till tredje banan på första försöket.  ::)