Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Matbluffar

Startat av Monsieur Hulot, Igår kl. 23:39:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Det är nog ingen hemlighet direkt att det finns otroligt många bluffprodukter i mataffärerna - något som lett till att konsumentföreningen Äkta vara 2015 startade antipriset Årets matbluff.

Jag tycker verkligen det är bra att falska matprodukter uppmärksammas, det leder på så vis att livsmedelsindustrin skärper sig och gör rätt för sig i fortsättningen. En produkt som jag verkligen tycker förtjänade att vinna Årets matbluff 2024 är glassen Himmelsk röra. Bara namnet ger mig eksem.

Finns det några matbluffar där ute ni känner till?

Lillefot

Lätta vann något år, tack vare att de dolde det faktum att de använde palmolja till stor del i sin produkt. Medans förpackningen stoltserade att den var gjord på svensk rapsolja och kärnmjölk.

För min del gjorde det väldigt lite, då jag redan tycker Lätta och de flesta margarinalternativen smakar bedrövligt jämfört med "riktiga" bredbara smör som Bregott och Gårdsgoda. Enda jag tyckt om än så länge (om det nu räknas) är Floras Plant Butter.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.