Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Filmatiion's Ghostbusters

Startat av Pangea, 14 oktober 2025 kl. 08:11:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pangea

På credit-listan till vol 1 (Media Dubb) står Gunnar Ernblad, Per Sandborgh, Ola Ilsedal, Carl-Johan Rehbinder.
Vem av dem gör karaktären Haunter? Lyssna på ljudfilen nedan och se om du kan komma med en kvalificerad gissning:

Daniel Hofverberg

Jag tycker att ljudklippet låter som Gunnar Ernblad. :)

Pangea

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2025 kl. 08:25:11Jag tycker att ljudklippet låter som Gunnar Ernblad. :)

Ja... det kanske inte var svårare än så  ;D Men vem gör karaktären Jake Kong då?

Daniel Hofverberg

Citat från: Pangea skrivet 14 oktober 2025 kl. 08:35:58Men vem gör karaktären Jake Kong då?
Mycket bra fråga, men det är i alla fall inte Gunnar eller Per - deras röster är svåra att ta miste på.

De andra tvås röster har jag tyvärr dålig koll på.

Will Siv

Citat från: Pangea skrivet 14 oktober 2025 kl. 08:35:58Ja... det kanske inte var svårare än så  ;D Men vem gör karaktären Jake Kong då?
Låter lite som Mattias Knave, men han stog ju inte med  ???

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2025 kl. 09:49:47Mycket bra fråga, men det är i alla fall inte Gunnar eller Per - deras röster är svåra att ta miste på.

De andra tvås röster har jag tyvärr dålig koll på.
Har heller ingen koll på hur Ola Ilsedal eller Carl-Johan Rehbinder låter, men det kan annars vara nån av dom.
- what.

MOA

Citat från: Pangea skrivet 14 oktober 2025 kl. 08:35:58Ja... det kanske inte var svårare än så  ;D Men vem gör karaktären Jake Kong då?
Vem är Ola Ilsedahl? Om inte så är det Carl-Johan Rehbinder när han pratar normalt

DingoPictures2005

Citat från: Pangea skrivet 14 oktober 2025 kl. 08:11:14På credit-listan till vol 1 (Media Dubb) står Gunnar Ernblad, Per Sandborgh, Ola Ilsedal, Carl-Johan Rehbinder.
Vem av dem gör karaktären Haunter? Lyssna på ljudfilen nedan och se om du kan komma med en kvalificerad gissning:
Som Daniel säger Gunnar Ernblad utan tvekan.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 14 oktober 2025 kl. 11:01:21Vem är Ola Ilsedahl?
Jag misstänker att det kan vara felstavat, och att det är Ola Isedal som åsyftas - han är en ganska känd svensk skådespelare, både från svenska filmer och teater, och son till gamla goda Tor Isedal.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ola_Isedal

Han var med i några dubbningar under ungefär samma tidsperiod, däribland RoboCop - därför känns det rimligt att anta att namnet är felstavat här.

Jag har dock dålig koll på hans röst, måste jag medge; trots att jag garanterat sett honom i en och annan film.

Oscar Isaksson

Det där är Carl-Johan Rehbinder. :)

Pangea

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 14 oktober 2025 kl. 11:29:05Det där är Carl-Johan Rehbinder. :)
Fantastiskt, Oscar! Vilka andra dubbar känner du igen Carl-Johan Rehbinder ifrån?

Oscar Isaksson

Citat från: Pangea skrivet 14 oktober 2025 kl. 11:59:59Fantastiskt, Oscar! Vilka andra dubbar känner du igen Carl-Johan Rehbinder ifrån?
Listan kan göras lång. Känner igen honom från bla Smurfarna, Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr, Frankensteins Faster, Bibelns äventyr. :)

Tintin

Citat från: Pangea skrivet 14 oktober 2025 kl. 11:59:59Fantastiskt, Oscar! Vilka andra dubbar känner du igen Carl-Johan Rehbinder ifrån?
Frankensteins Faster (1987) också. Inför slutet av Oktober varje år finns alltid en svag förhoppning att den svenska dubbningen av den ska dyka upp.

@Pangea är det dags för en ny podcast igen på Pixelklubben 64/ZX ?.

Precis som med mycket annat tecknat på köpfilm så vet jag att det saknas avsnitt jämfört mot hyrversionen (och det är "tyvärr" lättast att hitta köpfilmerna). 

Pangea

Citat från: Tintin skrivet 14 oktober 2025 kl. 13:15:06Frankensteins Faster (1987) också. Inför slutet av Oktober varje år finns alltid en svag förhoppning att den svenska dubbningen av den ska dyka upp.

Vad är Frankensteins faster för nåt mys? 

Pangea

Så till Filmation's Ghostbusters står bara en med kvinnligt namn crediterad (Åsa Göransson). Men jag känner inte igen hennes röst som Futura? Är det Göransson, eller känner ni igen rösten från något annat? 

Erika

Citat från: Pangea skrivet 14 oktober 2025 kl. 13:25:13Så till Filmation's Ghostbusters står bara en med kvinnligt namn crediterad (Åsa Göransson). Men jag känner inte igen hennes röst som Futura? Är det Göransson, eller känner ni igen rösten från något annat?
Rösten är visserligen förställd, men jag tycker nog mig höra spår av hennes röst. :) Vill också tillägga hon numera heter Karlin i efternamn sedan 30 år.

Bäst dock att fler lyssnar, för jag kan faktiskt ha hört fel! :)