Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Windows 10 --> Windows 11

Startat av Anders M Olsson, 14 oktober 2025 kl. 17:16:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

I dag lägger som bekant Microsoft ner supporten för Windows 10 såvida man inte har speciellt avtal om förlängning. Rekommendationen är att uppgradera till Windows 11, men då stöter man ofta på problemet att datorn man har är för gammal för att uppfylla kraven för det nya operativsystemet.

Själv har jag flera datorer som inte uppfyller kraven, men ingen enda som egentligen skulle duga att uppgradera till Windows 11. Det skulle vara ren kapitalförstöring att tvingas kassera flera gamla men fullt fungerande datorer som fortfarande har fullt tillräcklig prestanda för mina behov. Jag skulle inte ens ha råd att byta alla datorerna på en gång.

Jag har länge vänt och vridit på problemet, och ett tag var jag på gång att köpa en begagnad laptop så att jag åtminstone hade en dator som gick att använda.

Men så fick jag se den här videon av en kunnig person som lugnt och sakligt går igenom hur man, trots Microsofts artificiella restriktioner, kan uppgradera nästan vilken dator som helst till Windows 11:

https://youtu.be/YT-3z1KFnt4

I dag har jag framgångsrikt uppgraderat två stationära datorer och en laptop till Windows 11, trots att det egentligen inte skulle gå.

En annan laptop lyckades jag inte helt med, så den har jag fått ge upp, i alla fall för stunden. Den fungerar visserligen med Windows 11, men om man stänger av och sätter på den igen fungerar inte längre tangentbordet och touchplattan. Man får ansluta en extern mus på USB så att man kan boota om datorn. Efter ombootning (utan power off/on) fungerar allt igen.

Nu har jag bara en stationär dator kvar med Windows 10, men den får vänta till senare. På den ska jag först uppgradera hårddisken till SSD, för den känns väldigt trög med en gammal och långsam mekanisk systemdisk. Sen tror jag att även den blir fullt användbar med Windows 11.

Uppgraderingen var mycket enklare än jag trodde. Jag har tidigare sett ganska komplicerade instruktioner om hur man kan installera Windows 11 på hårdvara som inte stöds. Men det här var snudd på "busenkelt".

Göran

Många verksamheter till exempel använder fortfarande Windows 95 såg det och blev förvånad när en av destinationsskyltarna på stationen här var ur funktion