Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 22 november 2023 kl. 21:39:59Varför har vissa julkalendrar flera avsnitt än 24?
Man började visa julkalendern första advent därför har vissa äldre julkalendrar fler eller färre än 24 avsnitt. Det är ju också därför som de tidigare kallades adventskalendrar.

Sabelöga

Houba !

Sabelöga

KVF kommer visa den norska Kristiania magiske tivolitheater under titlen Luka og leikhúsið.

https://kvf.fo/greinar/2023/11/24/staettarmunur-evni-i-arsins-sjonvarpsjolakalendara
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet  1 november 2023 kl. 12:32:29Ja tillsammans med

* Mysteriet på Greveholm 2
* Sunes jul
* Tomtemaskinen
* Jul i Kapernaum
* Klasses julkalender

https://www.svt.se/kontakt/julkalendern-luckoppningen-och-julkoket

Märkligt att Panik i tomteverkstaden inte nämndes i den listan.
Kan det vara för att den publicerats tillsammans med sin uppföljare?

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 november 2023 kl. 13:32:39Kan det vara för att den publicerats tillsammans med sin uppföljare?
Fast då borde väll båda nämnas kan man ju tycka.
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet 27 november 2023 kl. 16:43:58Fast då borde väll båda nämnas kan man ju tycka.
Uppföljaren är ju dock ingen julkalender.

Lilla My

Citat från: Sabelöga skrivet 23 november 2023 kl. 14:49:29En omslagsbild har dykt upp för Julmiraklet :)

https://www.svtplay.se/julmiraklet
Jag vet att jag är sen till kalaset men - vad fan?

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet 27 november 2023 kl. 21:25:34Jag vet att jag är sen till kalaset men - vad fan?

SVT måste ju visa ett visst antal timmar på minoritetsspråken så de bryr sig antagningen inte om vad de visar och vill väl komma undan enkelt.

Lilla My

Blev oerhört besviken... Var taggad som fan på det hela fram tills nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 november 2023 kl. 21:28:11SVT måste ju visa ett visst antal timmar på minoritetsspråken så de bryr sig antagningen inte om vad de visar och vill väl komma undan enkelt.
Nog för att AI har kommit ganska långt på sistone, och det finns ju också hela böcker som har skrivits av ChatGPT - men jag misstänker också starkt att SVT här prioriterar kvantitet framför kvalitet...

Men hela Julmiraklet lär väl ändå inte ha kunnat produceras av AI, utan det lär väl ändå krävas skådespelare av något slag...? Även om det bara skulle röra sig om stillbilder och/eller enkel animation, så lär det ju åtminstone finnas någon berättarröst eller liknande...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 november 2023 kl. 21:31:57Nog för att AI har kommit ganska långt på sistone, och det finns ju också hela böcker som har skrivits av ChatGPT - men jag misstänker också starkt att SVT här prioriterar kvantitet framför kvalitet...

Men hela Julmiraklet lär väl ändå inte ha kunnat produceras av AI, utan det lär väl ändå krävas skådespelare av något slag...? Även om det bara skulle röra sig om stillbilder och/eller enkel animation, så lär det ju åtminstone finnas någon berättarröst eller liknande...
Jag undrar också hur man får bilderna att passa för om det är en AI som man bara beskriver en situation för bör väl i sådana fall varje bild var olik den förra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 november 2023 kl. 21:34:30Jag undrar också hur man får bilderna att passa för om det är en AI som man bara beskriver en situation för bör väl i sådana fall varje bild var olik den förra.
Ja, precis. Det finns ju fall där barnböcker skrivits med hjälp av AI, och där är ju problemet att nästan alla bilder ser olika ut, och att huvudrollen ändrar utseende stup i kvarten, då AI ännu inte är bra på att vara konsekventa.

Nog för att det kan finnas bättre AI-verktyg, som inte gemene man har tillgång till än, men ändock...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 november 2023 kl. 21:37:32Ja, precis. Det finns ju fall där barnböcker skrivits med hjälp av AI, och där är ju problemet att nästan alla bilder ser olika ut, och att huvudrollen ändrar utseende stup i kvarten, då AI ännu inte är bra på att vara konsekventa.

Nog för att det kan finnas bättre AI-verktyg, som inte gemene man har tillgång till än, men ändock...
Programmet/programmen är ju bara 5 min långt men man undrar ju också om dom gör 4 fyra olika versioner eller om något av dom är original och sedan översatt och sådana fall, hur då?
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 27 november 2023 kl. 21:48:18Programmet/programmen är ju bara 5 min långt men man undrar ju också om dom gör 4 fyra olika versioner eller om något av dom är original och sedan översatt och sådana fall, hur då?
Jag skulle gissa att en version är original, och sedan är resterande dubbade på traditionellt vis genom att anlita en dubbningsstudio.

Frågan är ju dock vilket språk som är originalet, och vilket det fjärde språket är...? Jag skulle gissa på att det fjärde språket är svenska, och att det är originalspråket (just för att det verkar mest praktiskt), men det är förstås inte omöjligt att det är ett fjärde samiskt språk.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 november 2023 kl. 21:52:02Jag skulle gissa att en version är original, och sedan är resterande dubbade på traditionellt vis genom att anlita en dubbningsstudio.

Frågan är ju dock vilket språk som är originalet, och vilket det fjärde språket är...? Jag skulle gissa på att det fjärde språket är svenska, och att det är originalspråket (just för att det verkar mest praktiskt), men det är förstås inte omöjligt att det är ett fjärde samiskt språk.

Eleverna som man tagit hjälp av kommer från Gällivare där man pratar nordsamiska men också från Tärnaby där det är sydsamer så att svenska skulle vara originalspråket är inte en dum idé.