Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

TonyTonka

https://www.ginza.se/product/trolltider-legenden-om-bergatrollet-2023/19259/

Hur kommer det sig att förra årets julkalender finns på dvd, men inte 2022 års julkalender? Är det samma situation som med 2015 och 2017 års julkalendrar?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Sabelöga

Citat från: TonyTonka skrivet  7 november 2024 kl. 14:37:23https://www.ginza.se/product/trolltider-legenden-om-bergatrollet-2023/19259/

Hur kommer det sig att förra årets julkalender finns på dvd, men inte 2022 års julkalender? Är det samma situation som med 2015 och 2017 års julkalendrar?  ???
Misstänker helt enkelt Trolltider väcker större intresse.
Houba !

BPS

Citat från: Sabelöga skrivet  7 november 2024 kl. 20:14:24Misstänker helt enkelt Trolltider väcker större intresse.
Kronprinsen som försvann är dock väldigt välproducerad för att vara en svensk julkalender så det är ändå lite konstigt att just den inte släpps...

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  7 november 2024 kl. 20:14:24Misstänker helt enkelt Trolltider väcker större intresse.
Det misstänker jag också. Försäljningen av fysiska medier har ju (tyvärr) minskat, så förmodligen räcker det inte längre med sådant som främst är av intresse för barn - men Trolltider kan även vuxna vara intresserade av att köpa, i och med kopplingen till gamla Trolltider (som många vuxna har starka nostalgiska känslor till).

Kronprinsen som försvann däremot lär nog få vuxna vilja köpa, utan främst barn och ungdomar; och de har nog till största delen övergått till digital konsumtion.

Citat från: BPS skrivet  7 november 2024 kl. 20:26:26Kronprinsen som försvann är dock väldigt välproducerad för att vara en svensk julkalender så det är ändå lite konstigt att just den inte släpps...
Visserligen, men hur många vuxna vill köpa den...? Och de barn och ungdomar som är intresserade har nog till stor del övergett fysiska medier, tyvärr. :(

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet  7 november 2024 kl. 14:37:23https://www.ginza.se/product/trolltider-legenden-om-bergatrollet-2023/19259/

Att 2015 års julkalender (Tusen år till julafton) aldrig har getts ut på DVD beror på rättighetsskäl. Det är ganska välkänt, och det har vi diskuterat här flera gånger tidigare.

Men såvitt jag känner till har det aldrig förklarats varför 2017 års kalender (Jakten på tidskristallen) inte blev utgiven. Samma med Kronprinsen som försvann. Vi vet inte, men man kan naturligtvis ha olika teorier.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 november 2024 kl. 21:53:57Att 2015 års julkalender (Tusen år till julafton) aldrig har getts ut på DVD beror på rättighetsskäl. Det är ganska välkänt, och det har vi diskuterat här flera gånger tidigare.

Men såvitt jag känner till har det aldrig förklarats varför 2017 års kalender (Jakten på tidskristallen) inte blev utgiven. Samma med Kronprinsen som försvann. Vi vet inte, men man kan naturligtvis ha olika teorier.
Jag kan självklart inte svära på det, men om jag bara gissar så skulle det kunna vara för deras mörkare innehåll jämfört med andra kalendrar.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 november 2024 kl. 21:58:53Jag kan självklart inte svära på det, men om jag bara gissar så skulle det kunna vara för deras mörkare innehåll jämfört med andra kalendrar.
Var och en har självklart rätt att göra sina egna gissningar.

Själv tror jag inte att det har att göra med vare sig innehåll eller målgrupp, utan mer med vilka produktionsbolag som är inblandade. SVT producerar väl inte längre sina egna julkalendrar, utan lägger ut arbetet till olika externa bolag som kan ha olika idéer om hur deras produktioner ska göras tillgängliga.

SVT har ju tidigare sagt att de inte längre ger ut några DVDer, så om julkalendrarna ska ges ut hänger det på en överenskommelse mellan respektive produktionsbolag och SF som ger ut DVDerna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 november 2024 kl. 21:53:57Att 2015 års julkalender (Tusen år till julafton) aldrig har getts ut på DVD beror på rättighetsskäl. Det är ganska välkänt, och det har vi diskuterat här flera gånger tidigare.

Det bör i alla fall inte finnas rättighetsproblem bakom Jakten på tidskristallen, i och med att den har sänts flera gånger i våra nordiska grannländer (och släppts på deras Play-tjänster). Sen vad orsaken är kan vi ju bara spekulera i, men knappast rättighetsskäl i alla fall.

moviefan

Vilken är eran favorit julkalender ?  

Anders M Olsson

Igår den 11/11 lade SVT upp första avsnittet av Kristianias magiska tivoliteater på SVT Play. Fortsättning följer med ett avsnitt om dagen t.o.m. den 4 december.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 november 2024 kl. 02:01:29Igår den 11/11 lade SVT upp första avsnittet av Kristianias magiska tivoliteater på SVT Play. Fortsättning följer med ett avsnitt om dagen t.o.m. den 4 december.
Trevligt. Jag vet inte om jag har tid och motivation att se om den ännu en gång, då jag fortfarande har den i lite väl starkt minne (efter att ha sett den en gång på NRK och en gång på SVT) - men det är en riktigt bra julkalender, så om någon här har missat den kan den varmt rekommenderas. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 13 november 2024 kl. 16:20:37

Trailer till Tidsrejsen 2.
Min danska är något bristfällig, men det ser ju helt klart intressant ut. Jag ser fram emot Tidsrejsen 2, och jag hoppas att den kommer vara lika bra som den första Tidsresan. :)

Så hoppas jag att SVT har det goda omdömet att dubba och sända julkalendern nästa jul, men då de på sistone helt verkar ha tappat stinget när det gäller danska julkalendrar så är jag tyvärr lite skeptisk till att det kommer att hända...

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 30 september 2024 kl. 15:11:58Har ingen (bra) källa, men TV2 Danmark kommer sända Tinkas juläventyr (Tinkas juleeventyr) i repris i år.
Utöver Tinkas juleeventyr kommer TV2 Danmark även att sända Krummernes jul från 1996 i repris. Dessutom finns sen den 1 november hela kalendern Alletiders nisse från 1995 på TV2 Play, alla 24** avsnitten. Den senare kommer dock inte att sändas linjärt den här gången, utan finns bara på webben.
** Det finns faktiskt ett 25:e avsnitt, ett extraavsnitt som ursprungligen sändes den 30 november, men som har utelämnats nu.

https://underholdning.tv2.dk/2024-10-23-efterspurgt-tv-2-julekalender-sendes-igen-efter-23-aar

Alletiders nisse
(1995) är nummer två av totalt fyra kalendrar som kretsar kring den unge tomten Pyrus. De övriga sändes ursprungligen 1994, 1997 och 2000.

Det är inte helt lätt att som svensk komma åt TV2 Play, men det går. Svenska kreditkort accepteras inte som betalning hos TV2, men man kan komma runt problemet genom att köpa ett presentkort här:
https://play.tv2.dk/info/gavekort