Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  2 december 2024 kl. 13:45:08Vilka 4 julkalendrar syftar du på?

Jag ser att det finns 7 kalendrar men inget om Kjell, vad det nu är för något.

Hittade nu den men inte via julkalender-listan. Verkar inte vara så julig och enligt mig inte är någon vidare bra serie, vad jag kan se. En serie om en docka i 3 minuters avsnitt. Tror inte många kollar på den faktiskt.

Det som finns nu är dessa:
Kommeternas jul
Hotell Gyllene knorren
Tjuvarnas jul
Piratskattens hemlighet
Drömmarnas jul
Tinka och kungaspelet
Tinka och själens spegel.

Här är julkalenderlistan: https://www.tv4play.se/lista/1FuSwaLm5RgJFw2NqcM9vN/julkalendrar-genom-tiderna
De fyra som man kommer åt med gratiskonto är:
Kometernas jul
Drömmarnas jul
Tinka och kungaspelet
Tinka och själens spegel

Om jag går in på julkalenderlistan enligt din länk ovan är det bara ovanstående fyra jag ser. De övriga tre är tydligen enbart för betalande abonnenter.

Kjell fanns med bland julkalendrarna när jag tittade tidigare i höstas, men inte nu längre. Det enda sambandet med julkalendrarna verkar vara att den är i 24 avsnitt.

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2024 kl. 06:19:54(Jag vet inte om Kjell verkligen kan räknas som julkalender.)
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2024 kl. 13:31:48Jag förstår heller inte riktigt varför Kjell finns listad som julkalender...
Citat från: Jonas9881 skrivet  2 december 2024 kl. 13:45:08Hittade nu den men inte via julkalender-listan. Verkar inte vara så julig och enligt mig inte är någon vidare bra serie, vad jag kan se. En serie om en docka i 3 minuters avsnitt. Tror inte många kollar på den faktiskt.
Jo, Kjell är en julkalender - dock inte särskilt julig, men TV4 lanserade den som en sådan 2015.

MB

Eurotroll har producerat den sydsamiska dubbningen av Snödrömmar.

RISTINE - Maja-Sofie Steinfjell
AILA - Anne-Katja Päivio Klemensson
MEERKE - Vilmi Persson Steinfjell
NEJHLA-AANTA & OLLE- Johan Martin Stenfjell
SÖREN & ANTARISE - Odd Willenfeldt
LENA - Katarina Päivio Klemensson
DORTJE - Jon-Alvar Pirak
KRÄSTA-Laara Gråik
REBECKA - Brita Iren Thomasson
STAJNA -Vanja Torkelsson
SIRE- Karin Rensberg Rihpa

Språkcoacher- Vanja Torkelsson & Karin Rensberg Rihpa
Översättning - Anja Labj & Maidi Persson Steinfjell
Inspelningstekniker-Philip Eliasson & Jörn Falk

BPS

Citat från: MB skrivet  2 december 2024 kl. 14:14:36Eurotroll har producerat den sydsamiska dubbningen av Snödrömmar.

RISTINE - Maja-Sofie Steinfjell
AILA - Anne-Katja Päivio Klemensson
MEERKE - Vilmi Persson Steinfjell
NEJHLA-AANTA & OLLE- Johan Martin Stenfjell
SÖREN & ANTARISE - Odd Willenfeldt
LENA - Katarina Päivio Klemensson
DORTJE - Jon-Alvar Pirak
KRÄSTA-Laara Gråik
REBECKA - Brita Iren Thomasson
STAJNA -Vanja Torkelsson
SIRE- Karin Rensberg Rihpa

Språkcoacher- Vanja Torkelsson & Karin Rensberg Rihpa
Översättning - Anja Labj & Maidi Persson Steinfjell
Inspelningstekniker-Philip Eliasson & Jörn Falk
Intressant information, för SVT väljer ju att använda sig av sitt vanliga upplägg i creditsen där det inte står vem som spelar vem...

Snödrömmar samiska credits.jpg

Daniel Hofverberg

Jag ligger en aning efter med årets julkalendrar, men har sett två avsnitt av Snödrömmar och ett avsnitt av Tidsrejsen 2 så här långt.

Snödrömmar verkar ganska bra så här långt, och känns ovanligt påkostad för att vara en svensk julkalender - hittills verkar den bättre än SVTs julkalendrar de senaste åren i alla fall, och jag uppskattar det samiska temat. Men jag stör mig lite på Christine Meltzers alltför stereotypa rollfigur, men barnen kanske uppskattar sådana väldigt svartvita stereotypa karaktärer...?

Tidsrejsen 2 verkar riktigt bra, och som vanligt verkar danskarna hålla en väldigt hög klass på sina julkalendrar. Att döma av det första avsnittet känns den dock lite rörigare än första Tidsresan med ett större persongalleri, men jag hoppas att det klarnar tids nog. Bra skådespelare dock, och imponerande att de har fått Bebiane Ivalo Kreutzmann att reprisera sin roll från den första julkalendern trots att det gått tio år sen dess.

Och norska NRK har väl ingen ny julkalender i år...?

Känner man för animerad svenskdubbad julkalender har Amazon Prime Video i år dock Angry Birds: Mysterieön, som släpps med ett avsnitt varje dag fram till jul. Det är rent tekniskt sett ingen julkalender, utan har i andra länder släppts i omgångar med flertalet avsnitt vid samma tillfälle, men Amazon har tydligen utnyttjat svenskarnas tradition med julkalendrar genom att just här släppa den som en julkalender med ett avsnitt per dag. Det passade väl bra, då serien råkar ha just 24 avsnitt och därmed fungerar som julkalender; fast mycket till julstämning verkar inte finnas...

Serien verkar inte så tokig, men för ovanlighetens skull på Prime Video finns bara svenskt och engelskt ljudspår; inga andra språk - inte ens norska, danska eller finska. Istället finns dock svensk textning för hörselskadade, som följer den svenska dubbningens dialog, vilket jag inte stött på med något annat på Prime Video. :)

Angry Birds: Mysterieön är för ovanlighetens skull dubbad av KM Studio, medan Prime Video annars nästan alltid verkar anlita Iyuno. Dubbningen verkar välgjord, och det finns utsatta dubbcredits på svenska, norska, danska och finska (där alla fyra är dubbade av KM Studio) - detta trots att något norskt, danskt eller finskt ljudspår faktiskt inte går att välja på från Sverige, så att man inte kommer åt de dubbningar som det visas dubbcredits för... ???

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2024 kl. 02:07:13Jag ligger en aning efter med årets julkalendrar, men har sett två avsnitt av Snödrömmar och ett avsnitt av Tidsrejsen 2 så här långt.

Snödrömmar verkar ganska bra så här långt, och känns ovanligt påkostad för att vara en svensk julkalender - hittills verkar den bättre än SVTs julkalendrar de senaste åren i alla fall, och jag uppskattar det samiska temat. Men jag stör mig lite på Christine Meltzers alltför stereotypa rollfigur, men barnen kanske uppskattar sådana väldigt svartvita stereotypa karaktärer...?

Tidsrejsen 2 verkar riktigt bra, och som vanligt verkar danskarna hålla en väldigt hög klass på sina julkalendrar. Att döma av det första avsnittet känns den dock lite rörigare än första Tidsresan med ett större persongalleri, men jag hoppas att det klarnar tids nog. Bra skådespelare dock, och imponerande att de har fått Bebiane Ivalo Kreutzmann att reprisera sin roll från den första julkalendern trots att det gått tio år sen dess.
Både Snödrömmar och Tidsrejsen 2 verkar välgjorda och sevärda. Utöver dessa är det tunnsått med nya julkalendrar. Varken TV2 Danmark, TV4 eller NRK har något nytt att bjuda på i år.

På TV2 Danmark kör man Tinkas juleeventyr i repris från 2017 plus Krummernes jul från 1996. Efter att ha sett tre avsnitt av den senare tycker jag verkligen inte att det är någon höjdare, men det är möjligt att den tar sig efter hand. Även om jag har sett Tinka tidigare spelar jag in den för att få den med dansk text. Den är nämligen helt otextad på DVD, och inte heller TV4 Play hade någon text när den fanns att se där.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2024 kl. 02:07:13Och norska NRK har väl ingen ny julkalender i år...?
Nej, man kör Stjernestøv i repris från 2020. Men NRK har en mycket fin webbsida där man kan se praktiskt taget alla de tidigare julkalendrarna i NRK:s historia:
https://www.nrk.no/presse/programomtaler/julekalendere-pa-nrk-ar-for-ar-1.13221038
I år är det bara en enda kalender som saknas, nämligen Jul på Sesam stasjon.

Där har vi något som SVT borde ta efter!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 december 2024 kl. 06:53:25Nej, man kör Stjernestøv i repris från 2020. Men NRK har en mycket fin webbsida där man kan se praktiskt taget alla de tidigare julkalendrarna i NRK:s historia:
https://www.nrk.no/presse/programomtaler/julekalendere-pa-nrk-ar-for-ar-1.13221038
I år är det bara en enda kalender som saknas, nämligen Jul på Sesam stasjon.

Där har vi något som SVT borde ta efter!
Stjernestøv känns som att jag har i lite för färskt minne för att ta mig tid att se om, trots att den var bra och välgjord.

Men mycket fin service att kunna se nästan alla äldre julkalendrar, och på ett så tydligt och överskådligt sätt - verkligen ett föredöme för nordisk public service. :)

Jul på Sesam stasjon (1992) lär tyvärr sannolikt inte kunna publiceras igen, då den lider av samma rättighetsproblem som Svenska Sesam - nämligen att Sesame Workshop numera inte längre tillåter licensiering av lokala versioner av Sesame Street som frångår originalets koncept med att muppar och människor interagerar med varandra; vilket innefattar Jul på Sesam stasjon. Julkalendern har dock getts ut på DVD i Norge innan rättighetsproblemen började, men den är utgången sedan länge och lär nog inte vara så lätt att få tag i...

Jonas9881

Jag kontaktade SVT angående varför det bara finns 5 avsnitt av 1960 års julkalendern och ställde en massa frågor om kvaliten av bilderna på resterande 19 avsnitten, hur den är.

Och även om jag bara skulle få se hur den bilden faktiskt är.

Även om jag inte trodde att jag skulle få se en bild skickad till mig hoppades jag ändå på svar på mina frågor jag ställde till SVT.

Men allt jag fick var "Nej, vi kan tyvärr inte tillhandahålla någon bild på hur det ser ut. Du får helt enkelt acceptera att vi inte lägger ut alla avsnitt."

Innan detta svaret fick jag "Det som gäller är det första scenariot du nämner. Alla avsnitten finns digitaliserade, men de övriga 19 har blivit så dålig kvalitet vid digitaliseringen att de inte går att se på och därför har vi inte lagt ut dem."

Jag kan väl ändå tycka att tittarna ska avgöra kvaliten om den är tittbar eller inte. Det är ju ändå från 1960-talet så man ska ju inte kräva att kvaliten är toppen, så då funderar jag på om dom verkligen ens vill lägga ut alla avsnitt.

Då jag inte ser några problem över det, förutom att SVT tydligen vill ha perfekt bild. Kan man ju inte begära från en 1960-tals serie.

Jag ställde samma fråga igen då Anders som är kommunikatör inte lyssnade på frågorna. Och hoppas att jag får svar denna gång iallafall på frågorna.

Man kan inte tro att han är en kommunikatör när han inte lyssnar på vad jag ställer för frågor till honom.

Dom kan väl digitalisera avsnitten igen om det blev för dålig vid digitaliseringen förra gången.
Eller förbättra det med tekniken som finns idag.

Finns många alternativ men SVT väljer att inte bry sig om det.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Sabelöga

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 11:15:00Jag kontaktade SVT angående varför det bara finns 5 avsnitt av 1960 års julkalendern och ställde en massa frågor om kvaliten av bilderna på resterande 19 avsnitten, hur den är.

Och även om jag bara skulle få se hur den bilden faktiskt är.

Även om jag inte trodde att jag skulle få se en bild skickad till mig hoppades jag ändå på svar på mina frågor jag ställde till SVT.

Men allt jag fick var "Nej, vi kan tyvärr inte tillhandahålla någon bild på hur det ser ut. Du får helt enkelt acceptera att vi inte lägger ut alla avsnitt."

Innan detta svaret fick jag "Det som gäller är det första scenariot du nämner. Alla avsnitten finns digitaliserade, men de övriga 19 har blivit så dålig kvalitet vid digitaliseringen att de inte går att se på och därför har vi inte lagt ut dem."

Jag kan väl ändå tycka att tittarna ska avgöra kvaliten om den är tittbar eller inte. Det är ju ändå från 1960-talet så man ska ju inte kräva att kvaliten är toppen, så då funderar jag på om dom verkligen ens vill lägga ut alla avsnitt.

Då jag inte ser några problem över det, förutom att SVT tydligen vill ha perfekt bild. Kan man ju inte begära från en 1960-tals serie.

Jag ställde samma fråga igen då Anders som är kommunikatör inte lyssnade på frågorna. Och hoppas att jag får svar denna gång iallafall på frågorna.

Man kan inte tro att han är en kommunikatör när han inte lyssnar på vad jag ställer för frågor till honom.

Dom kan väl digitalisera avsnitten igen om det blev för dålig vid digitaliseringen förra gången.
Eller förbättra det med tekniken som finns idag.

Finns många alternativ men SVT väljer att inte bry sig om det.
Fast är det lika dålig kvalitet som Sverige åt svenskarna går det ju inte att digitalisera. SVT kan ju inte gärna lägga ut brus heller.

Här är den enda kända kopian av filmen Sverige åt svenska för övrigt: 
https://www.youtube.com/watch?v=ANnRGRfQ6k0&t=395s Inte fullständig och ljudet kommer och går. Hur ska man kunna restaurera det?
Houba !

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2024 kl. 02:07:13Och norska NRK har väl ingen ny julkalender i år...?
Nej, men dom har köpt in Trolltider och Julehjertets hemmelighet.
Houba !

Jonas9881

Citat från: Sabelöga skrivet  4 december 2024 kl. 14:14:06Fast är det lika dålig kvalitet som Sverige åt svenskarna går det ju inte att digitalisera. SVT kan ju inte gärna lägga ut brus heller.

Här är den enda kända kopian av filmen Sverige åt svenska för övrigt:
https://www.youtube.com/watch?v=ANnRGRfQ6k0&t=395s Inte fullständig och ljudet kommer och går. Hur ska man kunna restaurera det?
Den är ju redan digitaliserad. Och även om dom skulle välja att digitalisera den igen om förhoppning att kvaliten ska bli bättre om det hände något förra gången dom testade, så kan det ju inte bli sämre än en svart bild utan ljud. Som man kan säga att det är nu då avsnitten ens inte finns tillgängliga på svtplay.

Bättre att det är bild och brussigt, ljudet faller bort ibland och suddig bild än att man väljer att inte ladda upp avsnitten.

Undrar varför just 1960 års julkalender endast har 5 avsnitt, vad som egentligen har hänt med resterande.
För jag har ju sett på svenska filmer från 30-40 talet. Och där är ju bilden helt okej att titta på.

Vem är det egentligen som har klantat sig med digitaliseringen må tro. För jag kan ju tycka att om man klarar av att digitalisera svenska filmer från tidigt 30-tal så bör det väl inte vara några problem med 60-talet heller.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Sabelöga

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 15:01:43Den är ju redan digitaliserad. Och även om dom skulle välja att digitalisera den igen om förhoppning att kvaliten ska bli bättre om det hände något förra gången dom testade, så kan det ju inte bli sämre än en svart bild utan ljud. Som man kan säga att det är nu då avsnitten ens inte finns tillgängliga på svtplay.

Bättre att det är bild och brussigt, ljudet faller bort ibland och suddig bild än att man väljer att inte ladda upp avsnitten.

Undrar varför just 1960 års julkalender endast har 5 avsnitt, vad som egentligen har hänt med resterande.
För jag har ju sett på svenska filmer från 30-40 talet. Och där är ju bilden helt okej att titta på.

Vem är det egentligen som har klantat sig med digitaliseringen må tro. För jag kan ju tycka att om man klarar av att digitalisera svenska filmer från tidigt 30-tal så bör det väl inte vara några problem med 60-talet heller.
Håller inte med. Det är väll begripligt att dom inte laddar upp material som ändå inte går att titta på?

Och nej, Sverige åt svenskarna finns inte digitaliserad. Den finns däremot utgiven på VHS i okänt liten utgåva och detta är tydligen den enda kända kopian.

Skillnaden mellan material och material är inte bara dess ålder utan hur dom bevarats och fysiskt underhållits. Sådant kan skilja sej markant.
Houba !

Jonas9881

Citat från: Sabelöga skrivet  4 december 2024 kl. 15:42:47Håller inte med. Det är väll begripligt att dom inte laddar upp material som ändå inte går att titta på?

Och nej, Sverige åt svenskarna finns inte digitaliserad. Den finns däremot utgiven på VHS i okänt liten utgåva och detta är tydligen den enda kända kopian.

Skillnaden mellan material och material är inte bara dess ålder utan hur dom bevarats och fysiskt underhållits. Sådant kan skilja sej markant.
Tydligen finns Sverige åt svenskarna digitaliserad. Finns ju på youtube som du själv länkade.

"Går att titta på" är än väldigt lång skala på hur man uppfattar materialet, och person 1 kan uppfatta det som fullt tittbar medans person 2 tycker att kvaliten ska vara HD. Så även om kvaliten är dålig och ibland brusig så är det ju ändå bättre att det läggs ut så var och en får avgöra själv om man vills se det eller inte, än att tänka "nej det är lite brusigt vi lägger inte ut det alls då ingen komma kolla på avsnitten ändå" som tydligen SVT har resonerat.

Jag tycker åtminstånde att varje person får avgöra själv om man vill se det eller inte, än att inte ens får chansen till det.

Sabelöga

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 december 2024 kl. 16:10:01Tydligen finns Sverige åt svenskarna digitaliserad. Finns ju på youtube som du själv länkade.

"Går att titta på" är än väldigt lång skala på hur man uppfattar materialet, och person 1 kan uppfatta det som fullt tittbar medans person 2 tycker att kvaliten ska vara HD. Så även om kvaliten är dålig och ibland brusig så är det ju ändå bättre att det läggs ut så var och en får avgöra själv om man vills se det eller inte, än att tänka "nej det är lite brusigt vi lägger inte ut det alls då ingen komma kolla på avsnitten ändå" som tydligen SVT har resonerat.

Jag tycker åtminstånde att varje person får avgöra själv om man vill se det eller inte, än att inte ens får chansen till det.
Jag misstänker som sagt att det inte bara är "lite brusigt" när SVT väljer att inte ens lägga ut det, menmen.
Houba !

MB

Citat från: Sabelöga skrivet  4 december 2024 kl. 16:11:33Jag misstänker som sagt att det inte bara är "lite brusigt" när SVT väljer att inte ens lägga ut det, menmen.
Ifallet julkalendern Regnbågslandet finns det ju skärmbilder på kvaliteten på det avsnitt som SVT inte velat visa och det kan närmast liknas med en VHS där bilden är tagen från någon gammal filmkopia där färgen har gulnat.