Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (48.1%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
6 (22.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (29.6%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (22.2%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.7%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.4%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (37%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (18.5%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.4%)

Antal personer som röstat: 27

Göran

Årets julkalender Tidstjuven tror ni det är en svensk version av Tidsresan?

Anders M Olsson

Citat från: Göran skrivet 16 juni 2025 kl. 10:21:11Årets julkalender Tidstjuven tror ni det är en svensk version av Tidsresan?
Efter att ha läst beskrivningen tycker jag inte den verkar ha någon större likhet med Tidsrejsen, förutom att båda handlar om tidsresor.

SVT har varit medproducenter till den ursprungliga Tidsrejsen från 2014 och årets uppföljare Arven efter Drago. Det vore konstigt om de dessutom skulle spela in en egen version efter samma idé.

Erika

Försöker hitta en bättre källa än Instagram, men tydligen är Theo og den magiske talisman (2018) årets julkalender på DR.

Själv trodde jag DR skulle satsa på ett inköp i år och sända Snøfall 2 i danskdubbad version. 

Erika

Citat från: Erika skrivet 22 juni 2025 kl. 09:05:11Försöker hitta en bättre källa än Instagram, men tydligen är Theo og den magiske talisman (2018) årets julkalender på DR.
Nu är det bekräftatTheo og den magiske talisman (2018) är DR:s julkalender i år.

Erika

Detta hade jag helt missat, men NRK:s julkalender i år är en ny säsong (har även sett t. ex. norska Wikipedia har snarare använt uttrycket nytolkning) av Nissene på låven (2001; sändes senare på Kanal 5 under titeln Tomtar på loftet).

Skulle tro att den, precis som originalet, kommer rikta sig till en äldre publik. NRK kommer garanterat också sända något för den yngre publiken, troligtvis en repris eller ett inköp då nästa nya julkalender (Skimmer) har premiär först nästa år.  

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 juni 2025 kl. 07:51:03Jag noterar att det i eftertexterna står att serien är samproducerad med NRK, SVT, RÚV och YLE. Det känns som en säker garanti för att den kommer att dyka upp på svensk TV, eller i alla fall på SVT Play, så småningom. 
Ute nu (med svenska undertexter).

https://www.svtplay.se/haxjakten

Erika

Citat från: Tintin skrivet 22 augusti 2025 kl. 11:47:23Ute nu (med svenska undertexter).

https://www.svtplay.se/haxjakten
Det var snabbt och kul att den har dykt upp, men SVT borde även sänt eller lagt ut Tidsrejsen 2Häxjakten trots allt fortsätter där den förra slutade.

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 22 augusti 2025 kl. 12:07:24Det var snabbt och kul att den har dykt upp, men SVT borde även sänt eller lagt ut Tidsrejsen 2Häxjakten trots allt fortsätter där den förra slutade.
Jag har nu mailat SVT med frågan om varför de inte har publicerat/visat Tidsrejsen 2 och påpekade att de borde visat den först.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 22 augusti 2025 kl. 12:07:24Det var snabbt och kul att den har dykt upp, men SVT borde även sänt eller lagt ut Tidsrejsen 2Häxjakten trots allt fortsätter där den förra slutade.
Jag håller med att det känns väldigt märkligt att visa Häxjakten först när det är en form av uppföljare till Tidsrejsen 2 - allt annat än logiskt, även om det förstås är kul att SVT valt att släppa den nya serien så snabbt...

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 augusti 2025 kl. 14:17:08Jag har nu mailat SVT med frågan om varför de inte har publicerat/visat Tidsrejsen 2 och påpekade att de borde visat den först.
Jag har nu fått ett svar av SVT, men som vanligt av typen "goddag yxskaft".

De svarade att deras rättigheter till Tidsrejsen (d.v.s. julkalendern från 2014) hade gått ut, men att jag kunde skicka in ett reprisönskemål. Men nu var det ju inte det jag frågade om...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 augusti 2025 kl. 12:55:53Jag har nu fått ett svar av SVT, men som vanligt av typen "goddag yxskaft".

De svarade att deras rättigheter till Tidsrejsen (d.v.s. julkalendern från 2014) hade gått ut, men att jag kunde skicka in ett reprisönskemål. Men nu var det ju inte det jag frågade om...
Mycket märkligt - så betyder det att de inte ens vet om att 2024 års julkalender existerar...? ???

Man kan ju tycka att DR borde ha informerat om den när SVT ville köpa in Häxjakten...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2025 kl. 17:00:06Mycket märkligt - så betyder det att de inte ens vet om att 2024 års julkalender existerar...? ???

Man kan ju tycka att DR borde ha informerat om den när SVT ville köpa in Häxjakten...
Jag har svarat tillbaka och förklarat min fråga närmare, så med lite tur kanske jag får ett vettigare svar.

I Tidsrejsen 2 står bara RÚV och YLE som medproducenter i eftertexterna, men i Arven efter Drago (Häxjakten) har även NRK och SVT tillkommit.

Så om SVT är medproducenter till Häxjakten (men inte till julkalendern) betyder det kanske att de inte behöver köpa in den serien, utan att de automatiskt får tillgång till den, och bara den.

PatoskyeIII

Är det inte konstigt att Häxjakten inte dubbats?

Daniel Hofverberg

Citat från: PatoskyeIII skrivet 23 augusti 2025 kl. 18:03:07Är det inte konstigt att Häxjakten inte dubbats?
Linjärt sänds Häxjakten på SVT24 på söndagar kl. 21:00; inte på SVT Barn och alltså heller ingen särskilt barnvänlig tid - så SVT verkar uppenbarligen inte betrakta serien som något barnprogram, även om de i tablåbeskrivningen kallar serien för "Dansk dramaserie för unga".

Själv kan jag väl tycka att det är ett gränsfall, då danska julkalendrar och även denna "spin-off" inte känns lika barnanpassade som SVTs svenska julkalendrar; utan är nog avsedda för en lite äldre målgrupp. Men om Tidsrejsen 2 hade sänts och dubbats till svenska, så att man fått en tydligare koppling till Tidsresan från 2014, så hade det varit mer logiskt att dubba även Häxjakten; men som det är nu skriver SVT inte ett ord om någon koppling till Tidsresan i sin tablåbeskrivning...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2025 kl. 17:00:06Mycket märkligt - så betyder det att de inte ens vet om att 2024 års julkalender existerar...? ???

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 augusti 2025 kl. 18:01:19Jag har svarat tillbaka och förklarat min fråga närmare, så med lite tur kanske jag får ett vettigare svar.
Det blev inget vettigare svar. De upprepade bara samma felaktiga svar en gång till. Jag börjar tro att det är en AI som svarar på tittarfrågor, ingen levande människa... :(

Nu har jag skickat in frågan en tredje gång och försökt förtydliga mig ytterligare.