Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
14 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
6 (21.4%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (28.6%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
11 (39.3%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (21.4%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.6%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
11 (39.3%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (17.9%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.1%)

Antal personer som röstat: 28

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 december 2025 kl. 09:25:56Nu finns hela serien Valdes jul - Vintermiraklet, alla 24 avsnitten, på TV2 Play med orörda och kompletta sluttexter!
Tack för tipset, det var verkligen inte en sekund för tidigt. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2025 kl. 06:39:07Men man kan undra varför det är så vanligt att tv-bolag och streamingtjänster våldför sig på sluttexterna? Det är som om man medvetet vill förringa alla duktiga yrkesmän- och kvinnor som har varit med i produktionen. Tävlingsvinnare och reklam för andra program skulle lika gärna kunna visas efter avsnittens slut.
Ja, det kan man verkligen undra. Särskilt på linjära TV-kanaler är det ju mer regel än undantag att "misshandla" sluttexter. På streamingtjänster är det väl nästan ingen annan än TV2 Play som misshandlar eftertexterna i själva "strömmen".

Däremot har ju nästan alla streamingtjänster att de gör sitt bästa för att man inte ska få se sluttexterna som standard. I webbläsare, i mobilappar och appar till Chromecast och smart-TV måste man oftast snabbt hinna trycka på "Visa eftertexterna" (eller liknande), för att den inte ska hoppa över eftertexterna; är man inte tillräckligt snabb hoppar den istället raskt till nästa avsnitt eller något annat rekommenderat program. Ännu värre är det om man castar från mobilen till Chromecast - då finns det flera tjänster (bl.a. Viaplay och TV4 Play) där det är helt omöjligt att få se sluttexterna, utan den insisterar på att hoppa till nästa avsnitt efter några sekunder; där jag inte lyckats hitta något sätt att förhindra det...

(Visst kan jag förstå att det är praktiskt för en del att kunna hoppa över eftertexterna - inte minst barnfamiljer, där man kan tänka sig att många barn har dåligt tålamod och vill fortsätta se genast - men det minsta man kan begära är väl ändå en inställning i alla streamingtjänster om man som standard vill se alla eftertexter i sin helhet)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 december 2025 kl. 23:03:00Ja, det kan man verkligen undra. Särskilt på linjära TV-kanaler är det ju mer regel än undantag att "misshandla" sluttexter. På streamingtjänster är det väl nästan ingen annan än TV2 Play som misshandlar eftertexterna i själva "strömmen".
DRTV gör på liknande sätt, även i "strömmen". De brukar skicka ner sluttexterna till ett smalt band i bildens nederkant medan de använder ljudspåret och resten av bilden för att presentera andra program.

Förra årets julkalender Tidsrejsen 2 hade kvar den "misshandeln" väldigt länge. Jag tror inte att de lade upp avsnitten med orörda eftertexter förrän de återpublicerade serien inför julen i år.

Den här julen har de misshandlat reprissändningen av Theo & Den Magiske Talisman på samma sätt, både linjärt och på webben.

Disneyfantasten

Okej, jag har ännu inte givit min åsikt kring senaste julkalendern, så jag gör det nu;

Jag tycker att Tidstjuven överlag var bra, inte den bästa julkalendern men den var både välgjord och sevärd och hade underhållningsvärde, trots att jag ibland störde mig på vissa saker, främst på Häxdomaren, men han var iallafall välspelad (av Loa Falkman, och han är som alltid mycket duktig), och på tal om det, överlag så var skådespeleriet riktigt bra genom hela kalendern.

Förövrigt är jag nyfiken på vad @Daniel Hofverberg , @Anders M Olsson  och @Erika  tyckte om årets julkalender.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2026 kl. 14:49:25Förövrigt är jag nyfiken på vad @Daniel Hofverberg , @Anders M Olsson  och @Erika  tyckte om årets julkalender.
Årets julkalendrar - Jag har följt tre stycken och laddat ner ytterligare fyra som har blivit tillgängliga i bättre versioner än tidigare.

Tidstjuven var väl ganska okej, om än ingen riktig höjdare. Den lämnade mig med en del obesvarade frågor om tidskikaren. Var kom den ursprungligen ifrån? Någon måste väl ha uppfunnit den, och hur hamnade den hos Bengtsson och pappa Pontus? Behöver tidskikaren inget drivmedel? Vi såg den användas gång på gång, men aldrig "laddas" eller fyllas på. Om tidsresor hade funnits i verkligheten skulle de säkert kräva en hel del energi...

Valdes jul - Vintermiraklet (TV2 Danmark) var den bästa av 2025 års nya kalendrar, men nådde ändå inte riktigt upp till den kvalité som brukar känneteckna danska julkalendrar. Illusionen förstördes delvis av att Valdes mamma spelades av en annan skådespelerska (Amalie Dollerup) än i första säsongen för två år sen. Julie Agnete Vang, som ursprungligen gjorde rollen, väntade barn och kunde därför inte vara med. Även Valdes lillasyster Rita har bytt skådespelerska, men Lia Balestero, som gör rollen nu, är ganska lik sin föregångare både till utseende och uppträdande, så i det fallet gör det inte lika mycket. Den bästa skådespelaren måste utan tvekan vara Ulver Skuli Abildgaard som spelar Valdes morfar. Han är så fullständigt naturlig att man glömmer bort att han spelar en roll.

Tomteakademin (YLE Finland) litade mest till humor och var ganska osammanhängande. Historien irrade hit och dit, och det var svårt att hitta någon röd tråd. Kul för stunden, men ganska lättglömd.

Både DR (Danmark) och NRK (Norge) har den gångna julen kört repriser på gamla kalendrar. Det är serier som jag har sett tidigare och därför hoppade över. Annars förtjänar den norska Kristiania magiske tivolitheater ett speciellt hedersomnämnande. Om den inte hade varit en repris skulle den utan tvekan ha varit årets bästa julkalender. Jag har lite svårt för den danska Theo og den magiske talisman (i repris på DR). Den är lite för mörk för min smak, och handlar mycket om döden.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2026 kl. 18:36:52Valdes jul - Vintermiraklet (TV2 Danmark) var den bästa av 2025 års nya kalendrar, men nådde ändå inte riktigt upp till den kvalité som brukar känneteckna danska julkalendrar. Illusionen förstördes delvis av att Valdes mamma spelades av en annan skådespelerska (Amalie Dollerup) än i första säsongen för två år sen. Julie Agnete Vang, som ursprungligen gjorde rollen, väntade barn och kunde därför inte vara med. Även Valdes lillasyster Rita har bytt skådespelerska, men Lia Balestero, som gör rollen nu, är ganska lik sin föregångare både till utseende och uppträdande, så i det fallet gör det inte lika mycket. Den bästa skådespelaren måste utan tvekan vara Ulver Skuli Abildgaard som spelar Valdes morfar. Han är så fullständigt naturlig att man glömmer bort att han spelar en roll.
Fun Fact: Amalie Dollerup spelar Alice i danska omdubbningen av Alice I Underlandet

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2026 kl. 14:49:25Förövrigt är jag nyfiken på vad @Daniel Hofverberg , @Anders M Olsson  och @Erika  tyckte om årets julkalender.
Jag tyckte att Tidstjuven var ganska bra och underhållande - inte den bästa svenska julkalendern, men långt ifrån den sämsta heller. Jag tyckte inte riktigt att den nådde upp i samma klass som Mirakel, av samma regissörer och manusförfattare, men fungerade absolut hyfsat som underhållning för stunden. Men som Anders påpekade finns det en del obesvarade frågor och logiska luckor här och var, så man får nog inte fundera alltför mycket på logiken; då faller det snabbt isär... Är man van vid filmerna som i stort sett får ses som "facit" när det gäller tidsresor på film, Tillbaka till framtiden, så märks det att det här förekommer en hel del logiska luckor; plus då många klichéer och stereotypa rollfigurer.

Valdes jul - Vintermiraklet var helt klart årets bästa julkalender, och riktigt bra och engagerande. Den längre speltiden på alla danska julkalendrar i relation till de svenska gör helt klart stor skillnad för karaktärsutveckling och djup, och jag tyckte att den här höll ihop logiskt; även om den kanske inte riktigt nådde samma höga klass som första Valdes jul - Skovens vogter för två år sedan. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, men absolut bra och mycket sevärd. Bra skådespelare, och jag uppskattar att ingen rollfigur blir fullt lika stereotyp eller klyschig som i Tidstjuven, utan upplevs mycket mer realistisk trots den osannolika premissen.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2026 kl. 18:36:52Valdes jul - Vintermiraklet (TV2 Danmark) var den bästa av 2025 års nya kalendrar, men nådde ändå inte riktigt upp till den kvalité som brukar känneteckna danska julkalendrar. Illusionen förstördes delvis av att Valdes mamma spelades av en annan skådespelerska (Amalie Dollerup) än i första säsongen för två år sen. Julie Agnete Vang, som ursprungligen gjorde rollen, väntade barn och kunde därför inte vara med. Även Valdes lillasyster Rita har bytt skådespelerska, men Lia Balestero, som gör rollen nu, är ganska lik sin föregångare både till utseende och uppträdande, så i det fallet gör det inte lika mycket. Den bästa skådespelaren måste utan tvekan vara Ulver Skuli Abildgaard som spelar Valdes morfar. Han är så fullständigt naturlig att man glömmer bort att han spelar en roll.
Jag håller med att det är lite tråkigt att Valdes mamma bytt skådespelare - det förtar lite av filmillusionen, även om Amalie Dollerup spelar mycket bra.

Men jag måste medge att jag helt missat att Rita också bytt skådespelare - nu var det ju förvisso inte igår jag såg den första julkalendern, men jag trodde faktiskt att det var samma skådespelare (men blev lite konfunderad att hon trots åldern inte verkade ha åldrats nämnvärt de senaste två åren); så där måste de ha lyckats hitta en väldigt lik barnskådespelare...

Tomteakademin missade jag helt, då det varit så stökigt här i december, så att jag därför helt glömde bort den... Kanske ingen enorm förlust...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2026 kl. 18:36:52Både DR (Danmark) och NRK (Norge) har den gångna julen kört repriser på gamla kalendrar. Det är serier som jag har sett tidigare och därför hoppade över. Annars förtjänar den norska Kristiania Magiske Tivoliteater ett speciellt hedersomnämnande. Om den inte hade varit en repris skulle den utan tvekan ha varit årets bästa julkalender.
Jag vill också verkligen puffa för Kristianias magiska tivoliteater, som är en oerhört bra julkalender; och bland det bästa som producerats i något nordiskt land på ganska många år. Också en av fåtalet julkalendrar som känns 100% realistisk, utan minsta lilla logiska lucka eller trovärdighetsproblem. :)

Lite synd att SVT inte repriserat den julkalendern med svensk dubbning den här julen, som de gjorde ifjol, då den förtjänar att uppmärksammas mer än vad som har skett. Inte heller finns den tillgänglig på YLE Arenan med den finlandssvenska dubbningen längre, och den versionen var jag heller inte efterklok nog att ladda hem när det begav sig... Nog för att många svenskar nog skulle kunna hänga med på norskan på NRK TV om de ger det en ordentlig chans, framförallt med norsk text till, men den blir ju ändå mer svårtillgänglig då de flesta jag känner aldrig ens skulle ämna till att försöka se någonting utan svensk text eller tal...

Erika

Jag uppskattade Tidstjuven, och tycker det är den SVT-julkalender som hållit jämnast kvalitet sedan Selmas saga. Inget ont om de julkalendrar som sändes 2017-2024, men jag har upplevt att samtliga har lidit lite av utfyllnad i någon form och ett par julkalendrar kändes det även som man bara hade tagit ett långfilmsmanus utan bry sig om att bearbeta det i någon större utsträckning. Därför var det skönt med något som kändes det alltid varit påtänkt att vara en julkalender. Det fanns absolut även en del skavanker med Tidstjuven, som både Anders och Daniel redan har tagit upp, men överlag är jag nöjd.

Finska Tomteakademin 2 var underhållande i all sin enkelhet, men kändes ganska spretig i handlingen. Tyckte även bättre om föregångaren. 

Det var även kul att få Snöfall 2 i finlandssvenskdubbad version, och det var en välgjord dubbning. Dock lite trist med vissa kontinuitetsmissar (t. ex. Julius helt plötsligt är morfar istället för farfar). 

Jag kunde tyvärr inte se Valdes jul - Vintermiraklet. Jag såg heller inte Theo & den magiske talisman och Kristianias magiska tivoliteater då jag har redan sett dem.

Tintin

Jag började att titta på Tomteakademin 1 och 2, men kände att de var lite för lättsamma för min smak, så det blev Tidstjuven och Valdes jul - Vintermiraklet för mig i år. Kan bara hålla med om i vad övriga skrivit. Tidstjuven var OK, men tyckte bättre om förra årets kalender Snödrömmar.

För mig som inte sett Valdes jul - Skovens vogter (förrän delvis i efterhand) så tyckte jag att de hittat formen bättre i   Vintermiraklet. Enligt Juleweb.dk så visste jag redan på förhand att mamman och dottern skulle spelas av andra skådespelare. Man tänker inte så mycket på det om man börjar se Skovens vogter direkt efter, men jag föredrar castingen i Vintermiraklet. Jämfört också mot Tidstjuven så fungerar de humoristiska inslagen mycket bättre i Valdes jul.

Både Tidstjuven och Valdes jul - Vintermiraklet (med sina slut) öppnar ju upp för en långfilm och en ny julkalender. Jag hoppas då att de försöker undvika skådespelarbyten igen. Om en vecka hålls ju även auktionen i Västervik. Men inte hört något om budgivning via telefon, så det är nog på plats som gäller. Ska bli spännande att se vad tidskikaren går för.

Även läst 5 adventsböcker (varav 1 satts upp som musikal 2025). Brukar även försöka ge Sveriges Radios julkalender en chans varje år. Är en van ljudbokslyssnare, men drama kräver lite mer. Spökjul på Dimmeborg ligger på SR fram till 31:a Januari 2026.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 december 2025 kl. 19:24:44Jag har börjat följa den finska julkalendern Mysteriet med renviskaren (2014) som lär vara YLEs genom tiderna mest sedda julkalender, och av det jag har sett hittills tycker jag att den verkar vara väldigt bra. Möjligen kan man ha synpunkter på att avsnitten är ganska korta.

https://arenan.yle.fi/1-50589341

Tyvärr är den helt på finska, och det finns inte ens svenska undertexter.

Därför har jag som ett experiment försökt att skapa egna svenska undertexter genom att utnyttja både DeepL och Google Translate för översättningen. Ovanpå det har jag gjort en hel del manuell redigering för att det ska bli mera naturlig svenska. Själv kan jag så gott som ingen finska, men jag tycker ändå att det i stort sett har blivit fullt begripligt.

Om någon här kan finska är ni mer än välkomna att granska min översättning och rätta felen.

Här kommer till en början svenska texter till de första åtta avsnitten. Man måste nog ladda ner avsnitten för att kunna spela dem tillsammans med de svenska undertexterna. Det kan man göra med yle-dl.
Nu har jag äntligen fått klart svenska texter till hela serien Mysteriet med renviskaren!

Se den! Den är faktiskt bra.

Och som tidigare - om någon som kan både finska och svenska vill granska översättningen tar jag tacksamt emot rättelser.

Tintin

Tintin

Tidskikaren gick för 40 000 kr på dagens auktion i Västervik.

https://www.facebook.com/reel/1205710137718503

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 10 januari 2026 kl. 21:55:45Tidskikaren gick för 40 000 kr på dagens auktion i Västervik.

https://www.facebook.com/reel/1205710137718503
När nu pengarna gick till BRIS är det ju alltid värdefullt, de behöver förstås alltid pengar - men jag hoppas att den som vann auktionen inte förväntat sig något märkvärdigt; för den där rekvisitan kostade knappast särskilt många kronor att tillverka...

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2026 kl. 23:28:26När nu pengarna gick till BRIS är det ju alltid värdefullt, de behöver förstås alltid pengar - men jag hoppas att den som vann auktionen inte förväntat sig något märkvärdigt; för den där rekvisitan kostade knappast särskilt många kronor att tillverka...
Målet var att försöka samla in minst 50 000 kr till BRIS (och de lyckades de ju bra med tack vare tidskikaren). Man kunde även köpa lotter och vinna rekvisita bl a vargmynt (som sågs kort i slutet av julkalendern).

Förmodligen 1 (eller ett begränsat antal) mynt till flera vinnare. Så det fanns lite mer prisvärda alternativ till auktionen. 

https://www.youtube.com/watch?v=7DfSpZJdwVk