Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 december 2021 kl. 07:37:38
Gäster vid varje lucka;
1:   Ellen Bergström
2:   Kodjo Akolor
3:   Nassim Al Fakir
4:   Clara Henry
5:   Arantxa Álvarez
6:   Joel Adolphson
7:   Hampus Hedström
8:   Charlotte Björck
9.   Morgan Alling
10: Christine Meltzer
11: Per Andersson
12: Kodjo Akolor
13: Shanti Rydwall-Menon
14: Nassim Al Fakir
15: Clara Henry
16: Joel Adolphson
17: Ellen Bergström
18: Charlotte Björck
19: Morgan Alling
20: Hampus Hedström
21: Arantxa Álvarez
22: Shanti Rydwall-Menon
23: Per Andersson
24: Christine Meltzer
Såg ett avsnitt & de e verkligen något som bara e roligt ett par gånger

Gustav Jonsson

Är det inte lite konstigt att SVT börjar lägga upp julkalendern Snöfall på juldagen?

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2021 kl. 13:36:49
Så, vad tyckte ni om årets julkalender?  :)

Vilken av dem? :) I år har jag följt tre julkalendrar:

• Kometernes jul
  • En hederlig jul med Knyckertz
  • Drömmarnas jul / Juleønsket
Jag tycker att Kometernes jul på danska TV2 är klart bäst av de tre! Tyvärr är det inte enkelt (om ens möjligt) för oss svenskar att få konto på TV2s playtjänst, så jag blev tvungen att spela in avsnitten i realtid när de sändes. Serien handlar om fyra barn på ett tvåveckors vetenskapsläger där två av dem av misstag blir teleporterade till en planet längst ut i vårt solsystem. Den är befolkad av ludna varelser som kallas "9ser" efter planetens position i solsystemet, den nionde från solen. På danska uttalas ordet "nisser", och den anknytningen till julen lär väl de flesta fatta... :)

De andra två barnen i teamet gör sitt bästa för att få hem sina kamrater utan att väcka omgivningens misstankar. Trots den overkliga storyn känns det ändå trovärdigt och väldigt skickligt genomfört. Och serien har dessutom en skön signaturmelodi som verkligen fastnar i skallen. Med lite tur kommer serien att dubbas till svenska och läggas upp på TV4 Play nästa år.

Som god tvåa har jag den svenska, Knyckertz. Den är ganska rolig och samlar alla våra fördomar om tjuvar, fängelser och poliser med glimten i ögat. Men som vanligt är avsnitten i de svenska julkalendrarna i kortaste laget. Och Markus Granseths fjanterier efter lucköppningen kan jag vara utan. Tänk om alla gangstrar och terrorister i verkliga livet hade varit lika snälla som figurerna i den här serien! :)

På tredje plats sätter jag Drömmarnas jul / Juleønsket på TV4 Play och C More. Inte dålig, men inte heller helt i min smak. Den unga flickan Julie har bara en enda önskan inför julen, och det är att få fira den med hela sin familj. Det blir mer komplicerat än någon kunde ana eftersom hennes mamma är läkare och hennes pappa är brandman, och båda måste arbeta på julafton. Men den unge ängeln Rafael (Rafi) under utbildning stiger ner från himlen för att hjälpa Julie.

Utöver ovanstående tre har jag laddat ner flera andra julkalendrar från de nordiska tv-bolagen. Den norska, Kristiania magiske tivolitheater, började jag titta på, men den fångade inte omedelbart mitt intresse. Kanske ger jag den en ny chans efter jul.

Årets julkalender på DR, Tidsrejsen, såg jag i sin helhet på DVD redan i somras. Jag tyckte den var både välgjord och spännande, men jag gissade ganska tidigt vem "Agent Svart" var...

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 24 december 2021 kl. 23:36:54
Såg ett avsnitt & de e verkligen något som bara e roligt ett par gånger

Det medverkar flera kända personer där som jag tycker mycket om...

Jag brukar inte ha problem med skådespelare, kändisar, sångartister, programledare och dylika personer, men Christine Meltzer är en av de få som jag inte är vidare förtjust i överlag, samma med David Hellenius och Peter Magnusson, vilket bland annat främst beror på deras medverkan i Lilla Kycklingen, vilket gör det extra irriterande när de dubbar överlag...

Daniel Hofverberg

Det är inte helt enkelt att hinna följa fyra olika julkalendrar, så därför ligger jag lite efter. Men nu har jag i alla fall äntligen hunnit se alla 24 avsnitt av En hederlig jul med Knyckertz (SVT), Drömmarnas jul (C More) och Kometernes jul (TV2 Danmark) samt 17 avsnitt av Kristiania magiske tivolitheater (NRK).

Klart bäst av de fyra är Kometernes jul. En mycket bra julkalender, som både är lärorik, underhållande, charmig och fängslande. Trots den minst sagt tillspetsade storyn upplevs den faktiskt realistisk och trovärdig, vilket är mycket imponerande - det är ganska få manusförfattare som lyckas med en sådan bedrift. :) Plus att ledmotivet är oerhört minnesvärt och helt omöjligt att få ur skallen.

Det är ju som sagt inte helt enkelt att komma åt TV2 Danmark, då deras Play-tjänst är svår eller omöjlig att teckna abonnemang på från Sverige och det bara är ett fåtal TV-leverantörer som tillhandahåller TV2 Danmark i sitt linjära utbud, så många här lär nog inte ha kunnat se den. Vi får hoppas att TV4 och C More köper in och dubbar Kometernes jul till nästa år, för det är en så bra julkalender som fler svenskar förtjänar att kunna se - plus att det vore väldigt intressant att se serien med svensk dubbning.

Näst bäst tycker jag om Drömmarnas jul, som förvisso varit något förutsägbar men ändå charmig, underhållande och engagerande. Definitivt väl värd att se. Men vem är det egentligen som spelar Ole i den svenska dubbningen? Han saknas tyvärr i den svenska creditlistan, trots att han har en ganska stor roll och medverkar i många avsnitt.

På tredje plats placerar jag Kristiania magiske tivolitheater, som tog en stund att komma in i men som sedan blev mycket engagerande och intressant. Intressanta rollfigurer och mycket välgjord.

Sämst av de fyra tycker jag om En hederlig jul med Knyckertz. Den var hyfsad och sevärd, och för all del hyfsat rolig mellan varven. Men det är helt klart en helt annan klass än fjolårets ovanligt lyckade Mirakel. Och jag stör mig verkligen på de superkorta avsnitten - så fort som det börjar bli intressant och handlingen kommer igång, så är det slut... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 december 2021 kl. 12:11:46
Utöver ovanstående tre har jag laddat ner flera andra julkalendrar från de nordiska tv-bolagen. Den norska, Kristiania magiske tivolitheater, började jag titta på, men den fångade inte omedelbart mitt intresse. Kanske ger jag den en ny chans efter jul.
Du borde verkligen ge Kristiania magiske tivolitheater en ny chans. Jag kände lika som du från början, och det tog 4 - 5 avsnitt innan konflikten utkristalliserades och handlingen kom igång på allvar - men efter det tycker jag att den blev riktigt bra.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 december 2021 kl. 12:11:46
Jag tycker att Kometernes jul på danska TV2 är klart bäst av de tre! Tyvärr är det inte enkelt (om ens möjligt) för oss svenskar att få konto på TV2s playtjänst, så jag blev tvungen att spela in avsnitten i realtid när de sändes. Serien handlar om fyra barn på ett tvåveckors vetenskapsläger där två av dem av misstag blir teleporterade till en planet längst ut i vårt solsystem. Den är befolkad av ludna varelser som kallas "9ser" efter planetens position i solsystemet, den nionde från solen. På danska uttalas ordet "nisser", och den anknytningen till julen lär väl de flesta fatta... :)
Jag förstod mig inte riktigt på var Planet 9 egentligen ligger. Är det hitanför eller bortanför Pluto? Jag är förstås väl medveten om att Pluto inte längre räknas som en planet, men när min generation gick i skola var det ju fortfarande en planet, och då var ju Pluto den nionde planeten i vårt solsystem...

Om nu Kometernes jul dubbas till svenska till nästa år ska det för övrigt bli väldigt intressant att se hur man översätter "9ser" - det känns som att vitsen med det ordet inte går att rädda i det svenska språket...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2021 kl. 23:00:15
Jag förstod mig inte riktigt på var Planet 9 egentligen ligger. Är det hitanför eller bortanför Pluto? Jag är förstås väl medveten om att Pluto inte längre räknas som en planet, men när min generation gick i skola var det ju fortfarande en planet, och då var ju Pluto den nionde planeten i vårt solsystem...

Det förklaras ganska utförligt på kometernesjul.dk om du spelar video nummer 8, Findes Planet 9?

(Om jag förstår saken rätt är Pluto en av de s.k. transneptunska planeterna som hon ritar upp innan hon förklarar Planet 9:s bana.)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2021 kl. 23:00:15
Du borde verkligen ge Kristiania magiske tivolitheater en ny chans. Jag kände lika som du från början, och det tog 4 - 5 avsnitt innan konflikten utkristalliserades och handlingen kom igång på allvar - men efter det tycker jag att den blev riktigt bra.

Nu har jag sett hela serien Kristiania magiske tivolitheater och jag håller helt med. Det är nästan så att den petar ner Kometernes jul från förstaplatsen - men bara nästan! :)

Det är väl egentligen den enda av årets julkalendrar som känns helt trovärdig - den är varken saga eller science fiction, utan skulle faktiskt kunna ha hänt i verkligheten.

Synd bara att serien är geoblockerad så att man måste ha VPN för att kunna se eller ladda ner den, såvida man inte befinner sig i Norge. Man kan undra varför, med tanke på att förra årets julkalender, Stjernestøv, var (och är) tillgänglig i hela världen. Det skulle egentligen inte behövas någon annan blockering än den som språket i sig självt utgör. Om man förstår norska har man glädje av serien, annars inte.

En rolig detalj är att hunden som spelar Tikkens hund Nansen i själva verket heter "Skjærgaardens Bumbibears Bombo". :) Den är av rasen Leonberger.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2022 kl. 17:10:40
Nu har jag sett hela serien Kristiania magiske tivolitheater och jag håller helt med. Det är nästan så att den petar ner Kometernes jul från förstaplatsen - men bara nästan! :)

Det är väl egentligen den enda av årets julkalendrar som känns helt trovärdig - den är varken saga eller science fiction, utan skulle faktiskt kunna ha hänt i verkligheten.
Nu har jag också precis hunnit se klart alla 24 avsnitt av Kristiania magiske tivolitheater, och den blev bara bättre och bättre för varje avsnitt; och hamnar nog för mig också på en andra plats av (förra) årets julkalendrar. Som du säger är det den enda av julkalendrarna 2021 som är helt trovärdig och realistisk, även om man önskar att så inte var fallet; för särskilt upplyftande är den ju inte. I stort sett enda nackdelen med julkalendern är ju att de första avsnitten var lite sega och intetsägande - man borde ha kunnat få till någonting som mer lockar till att fortsätta se den på en gång.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2022 kl. 17:10:40
Synd bara att serien är geoblockerad så att man måste ha VPN för att kunna se eller ladda ner den, såvida man inte befinner sig i Norge. Man kan undra varför, med tanke på att förra årets julkalender, Stjernestøv, var (och är) tillgänglig i hela världen. Det skulle egentligen inte behövas någon annan blockering än den som språket i sig självt utgör. Om man förstår norska har man glädje av serien, annars inte.
Jag har mailat NRK och frågat varför julkalendern är geoblockerad, och har fått följande svar:

Citat från: NRKHei. Takk for e-post.

NRKs rettigheter for den nye julekalenderen begrenser seg dessverre kun til visning i Norge samt i tråd med EUs krav om portabilitet: nordmenn i EU/EØS som logger seg inn i NRK TV - https://info.nrk.no/tv/hvordan-bruker-jeg-nrk-tv-pa-reise-i-eos-land/

At andre kalendere er tilgjengelig i hele verden mens Kristiania magiske tivoliteater ikke er det har bakgrunn i at julekalenderen for første gang i år er produsert av et eksternt produksjonsselskap (Monster) og at de internasjonale rettighetene da er solgt til en internasjonal distributør.

Heldigvis har vi flere andre julekalendere i NRK TV og NRK Super TV og både Stjernestøv, Snøfall, Jul i Svingen og Julekongen er tilgjengelig i alle land - https://www.nrk.no/presse/programomtaler/julekalendere-pa-nrk-ar-for-ar-1.13221038
Lite egendomligt, och man kan ju undra vad den internationella distributören kommer att göra av serien...? Man får väl hoppas att de kommer att ganska aktivt pusha övriga nordiska kanaler att köpa in den, för intresset för julkalendrar brukar ju vara väldigt begränsat utanför Norden - mig veterligen är det väl i stort sett bara de nordiska länderna som sänder julkalendrar i TV...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2022 kl. 18:23:41
Lite egendomligt, och man kan ju undra vad den internationella distributören kommer att göra av serien...? Man får väl hoppas att de kommer att ganska aktivt pusha övriga nordiska kanaler att köpa in den, för intresset för julkalendrar brukar ju vara väldigt begränsat utanför Norden - mig veterligen är det väl i stort sett bara de nordiska länderna som sänder julkalendrar i TV...
Och Tyskland! Fast där klipps dom oftast om och visas som 12 avsnitt istället.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  2 januari 2022 kl. 18:44:16
Och Tyskland! Fast där klipps dom oftast om och visas som 12 avsnitt istället.
Hur fungerar det? Sänds julkalendern varannan dag, eller börjar de sändningarna först den 13 december?

Anders M Olsson

Jag har mailat NRK och frågat varför julkalendern är geoblockerad, och har fått följande svar:

Till skillnad från många andra mediebolag svarade de i alla fall vettigt och seriöst, även om det kanske inte precis är så vi allra helst vill ha det. För oss som ändå är ganska flitiga användare av VPN är det inget stort problem, men jag kan tänka mig att de allra flesta inte är beredda att teckna abonnemang på en VPN-tjänst bara för att kunna se den norska julkalendern.

Serien går väl att se även som en mera konventionell dramaserie utan att den nödvändigtvis måste presenteras som en julkalender? Med lite arbete går det nog att sälja den till andra länder, även sådana som inte har samma traditioner som vi själva inför julen. Vinter i Norden kan t.o.m. ses som spännande och exotiskt! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2022 kl. 20:15:36
Serien går väl att se även som en mera konventionell dramaserie utan att den nödvändigtvis måste presenteras som en julkalender? Med lite arbete går det nog att sälja den till andra länder, även sådana som inte har samma traditioner som vi själva inför julen. Vinter i Norden kan t.o.m. ses som spännande och exotiskt! :)
Sant, men däremot går den ju i stort sett bara att ses i anslutning till julen; eller åtminstone i december månad.

Men vi får hoppas att SVT eller någon annan svensk kanal köper in Kristiania magiske tivoliteater till nästa jul, så att fler personer får möjlighet att se den. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2022 kl. 20:15:36
Till skillnad från många andra mediebolag svarade de i alla fall vettigt och seriöst, även om det kanske inte precis är så vi allra helst vill ha det.
Jo, precis - det är tämligen klen tröst att hänvisa till att tidigare års julkalendrar finns att tillgå utanför Norge, men det var i alla fall ett vettigt och seriöst svar till skillnad från många andra. :)

Men som sagt, det är skönt att slippa de "goddag yxskaft"-svar som alltför många kanaler och tjänster slänger ur sig nuförtiden...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2022 kl. 18:58:49
Hur fungerar det? Sänds julkalendern varannan dag, eller börjar de sändningarna först den 13 december?
Schneewelt – eine Weihnachtsgeschichte (Snöfall), t.ex., visades två och två varje lördag och söndag från den 14 november 2018 fram till 23 december samma år.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  2 januari 2022 kl. 21:54:36
Schneewelt – eine Weihnachtsgeschichte (Snöfall), t.ex., visades två och två varje lördag och söndag från den 14 november 2018 fram till 23 december samma år.

Fast i det skicket kan man väl inte längre kalla serien för en julkalender? Då blir den som vilken annan barn- eller familjeserie som helst med julmotiv och skulle, i alla fall teoretiskt, kunna säljas in till väldigt många tv-bolag och streamingtjänster runt om i världen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 januari 2022 kl. 05:12:52
Fast i det skicket kan man väl inte längre kalla serien för en julkalender? Då blir den som vilken annan barn- eller familjeserie som helst med julmotiv och skulle, i alla fall teoretiskt, kunna säljas in till väldigt många tv-bolag och streamingtjänster runt om i världen.
Precis min tanke. Vart jag ville komma var ju att just julkalendrar på TV verkar vara en företeelse specifik för de nordiska länderna. Att sedan vissa nordiska julkalendrar kan ha sänts utanför Norden i annan form, utan formen av en julkalender, är en annan femma.