Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Sabelöga

Snøfall 2 på ingång!

Källa: https://nrksuper.no/delta/sendinn/snofall2

Börjar spela in 2022, så kommer förmodligen att sändas 2023, kan man gissa?
Houba !

Erika

Det var riktigt goda nyheter. :)

Vize

Rättigheterna till Mirakel gick tydligen ut igår på SVT Play. Är det någon som har en egen kopia av avsnitten och kan lägga upp dem någonstans?

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet 25 juni 2021 kl. 00:46:44
Rättigheterna till Mirakel gick tydligen ut idag på SVT Play. Är det någon som har en egen kopia av avsnitten och kan lägga upp dem någonstans?
Den kommer väl på DVD som alla andra julkalendrar.

Vize

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 juni 2021 kl. 00:55:28
Den kommer väl på DVD som alla andra julkalendrar.
Varför klagar jag, finns ju upplagt på Dailymotion

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2021 kl. 20:30:56
Lite tråkigt, tycker jag. Tidsresan är förvisso en väldigt bra julkalender, men jag har den i lite för starkt minne och har nog sett den två gånger; så den känns inte så lockande att se om ännu en gång...

Jag har sett Tidsrejsen nu (köpte den på DVD). Jag tycker det är ett väldigt bra val av DR att köra den i repris som årets officiella julkalender. Den håller hög kvalité rakt igenom även om man förstås kan anmärka på en del detaljer som inte riktigt hänger ihop.

DR hade förmodligen inte kunnat vänta alltför länge med att återanvända serien, eftersom den så tydligt har utgångspunkten i att år 2014 är nutid. Om några år kommer den att vara hopplöst föråldrad, så det är lika bra att "smida medan järnet är varmt".

Många andra julkalendrar är mera tidlösa och blir inte inaktuella på samma sätt.

Utan att avslöja för mycket av handlingen kan jag berätta att jag väldigt tidigt i serien gissade korrekt vem Agent Svart var! :)

Erika

DR verkar (åtminstone ibland) sända en tidigare julkalender i repris ungefär vart sjunde år, Tidsresan hade nog ändå gått i repris förr eller senare. På tal om repriser, det ska bli intressant och se om DR kommer sända en ny nästa år. Vissa detaljer tyder på det, men i och med TV2 har "busat" till det lite nu, så känns det som DR kanske väljer att sända sin nya 2023 istället... 

Sabelöga

Det står här att "Julkungen sänds med finlandssvensk dubbning och textas till finska."

Vad menas med detta? Menas att serien Julkungen visades med en dubbning som gjordes i Finland på finlandssvenska? Vi vet från SMDb att Leopold Römpötti, Laura Jonstoij Berg, Märta Josefsson, Alexander Kaunitzmfl gjorde dom svenska rösterna när SVT visade den i dubbad form 2013-2014 men vet någon vilka som gjorde den finlandssvenska dubbningen eller om detta bara är klumpigt formulerat?

Dessutom har någon skrivit detta om kalendern på Wikipedia:
CitatKevin: Leopold Römpötti
Laura Jonstoij Berg, Märta Josefsson, Alexander Kaunitz, Andreas Andersson, Liv Mjönes, Sanna Bråding, Ellen Jelinek, Mimmi Sandén mfl. Helen Sjöholm sjunger Julens Konung i sista avsnittet.
Kan detta stämma måntro? Eftersom det inte anges någon källa tog jag bort det och la till SMDb:s info istället.
Houba !

Erika

Citat från: Erika skrivet 27 juni 2021 kl. 12:44:13
DR verkar (åtminstone ibland) sända en tidigare julkalender i repris ungefär vart sjunde år, Tidsresan hade nog ändå gått i repris förr eller senare. På tal om repriser, det ska bli intressant och se om DR kommer sända en ny nästa år. Vissa detaljer tyder på det, men i och med TV2 har "busat" till det lite nu, så känns det som DR kanske väljer att sända sin nya 2023 istället...

Och nu har det bekräftas - DR sänder en ny julkalender 2022, och därmed har både de och TV2 Danmark en ny julkalender samma år. Senast det hände var för nästan 20 år sedan...

Fler länkar:

https://www.tv2fyn.dk/fyn/endnu-engang-danner-fyn-rammen-om-en-eventyrlig-julekalender
https://www.bt.dk/underholdning/nissemagi-paa-dr-laver-ny-familiejulekalender
http://www.filmfyn.dk/pressemeddelelse-dr-familiejulekalender-optages-paa-fyn/

Sabelöga

Houba !

Erika

Läste i den här artikeln att Tjuvarnas jul (SVT:s julkalender 2011) kommer sändas dubbad till meänkieli.

CitatI år dubbar vi "Tjuvarnas jul". Det skapar intresse för språket.

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet  5 oktober 2021 kl. 18:25:35
Läste i den här artikeln att Tjuvarnas jul (SVT:s julkalender 2011) kommer sändas dubbad till meänkieli.
Har dom inte redan gjort det, tänkte jag och insåg att det var Selmas saga.

Kul som sagt med mer dubbning på Sveriges minoritetsspråk!  :D
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 oktober 2021 kl. 18:25:35
Intressant, och det är förstås alltid lovvärt att dubba till de officiella svenska minoritetsspråken.

Kommer den dubbningen sändas linjärt på SVT Barn, endast på SVT Play eller bådadera...? Jag kommer tyvärr inte ihåg hur det var med Selmas saga, vad gäller hur den tillgängliggjordes.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:08:01
Intressant, och det är förstås alltid lovvärt att dubba till de officiella svenska minoritetsspråken.

Kommer den dubbningen sändas linjärt på SVT Barn, endast på SVT Play eller bådadera...? Jag kommer tyvärr inte ihåg hur det var med Selmas saga, vad gäller hur den tillgängliggjordes.

Jag tror samtliga dubbningar av Selmas saga sändes även linjärt, men inte samtidigt.

Eller inte...? Kollade Svensk mediedatabas, och kunde enbart hitta uppgifter om sändningen med den samiska (nordsamiska?) dubbningen.

Sabelöga

Apropå sändningar, vet någon när Den andra världen sändes på svt? Jag hittade inget om det på SMDb.

https://www.svtplay.se/den-andra-varlden
Houba !