Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

TonyTonka

Vad tycker ni om Ronny & Julia (2000 års Julkalender), Kaspar i Nudådalen (2001 års Julkalender), Håkan Bråkan (2003 års Julkalender) och Allrams Höjdarpaket (2004 års Julkalender) ?  :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 31 oktober 2012 kl. 23:23:08
Vad tycker ni om Ronny & Julia (2000 års Julkalender)

Minns typ ingenting från den kalendern. Men tyckte den var smådryg.

Kaspar i Nudådalen (2001 års Julkalender)

Tycker den är gudamysig <3 Men det kan vara för att det är så otroligt många underbara skådespelare i den.

Håkan Bråkan (2003 års Julkalender)

Usch, fy fan, få bort skräpet... En av de värsta, tyckte den var patetisk redan som 9-åring.

Allrams Höjdarpaket (2004 års Julkalender) ?

Underbar! Älskar den! Men sedan älskar jag Allram Eest också.

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet 31 oktober 2012 kl. 23:42:24
Minns typ ingenting från den kalendern. Men tyckte den var smådryg.

Tycker den är gudamysig <3 Men det kan vara för att det är så otroligt många underbara skådespelare i den.

Usch, fy fan, få bort skräpet... En av de värsta, tyckte den var patetisk redan som 9-åring.

Underbar! Älskar den! Men sedan älskar jag Allram Eest också.

Okej, vad tycker du om dessa då?

LasseMajas Dektektivbyrå (2006)
En riktig jul (2007)
Skägget i Brevlådan (2008)
Superhjältejul (2009)
Tomtemaskinen (1993)
Jul i Mumindalen (1973)

Jag älskade också Allram Est, men jag öppnade typ alla luckor utom 4-5 stycken redan den 5 december och försökte lura i morsan och farsan att de "ramlat" av  ;D

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 31 oktober 2012 kl. 23:45:22
Okej, vad tycker du om dessa då?

LasseMajas Dektektivbyrå (2006)

Den var faktiskt riktigt bra. Såg den utan problem och den lyckades förmedal julkänsla också.

En riktig jul (2007)

Såg aldrig hela så kan inte säga något om den. Såg kanske två avsnitt, sedan tröttnade jag.

Skägget i Brevlådan (2008)

Usch! Också en av de värsta. Så extremt banal och tråkig, satt i sängen och skrek "vad i helvete är detta!?"

Superhjältejul (2009)

Meh. Helt ok, men inget speciellt. Tröttnade efter halva kalendern, så har aldrig sett slutet.

Tomtemaskinen (1993)

Åh <3 Kärlek!

Jul i Mumindalen (1973)

Sådär. Jag är Mumin-fantast så jag älskar ju att dem försökte få med Mumintrollet i en kalender, men den blev lite småtråkig här och var.

TonyTonka

Själv tycker jag:

LasseMajas Dektektivbyrå: Mycket bra, såg hela.
En Riktig Jul: Den var väl okej, men jag såg aldrig sista avsnittet.
Skägget i Brevlådan: Den var faktist okej, men orkade inte kollade på den efter avsnitt 8.
Superhjältejul: Inte direkt dålig, men jag var 14 när det sändes och jag tycker att det passar mindre barn.
Tomtemaskinen: Har inte sett hela ännu, men jag gillar Ika Nords insats som Findus.
Jul i Mumindalen: Faktist riktigt mysig, men somliga av dräkterna är lite creepy  :o

När jag ändå frågar om åsikter om julkalendrar, någon som har någon åsikt som Teskedsgumman, Herkules Jonssons Storverk, Albert och Herberts Jul, Ture Sventon Privatdektektiv, Håll Huvudet kallt (A.K.A Eddie & Johanna), Hotell Gyllene Knorren eller Trolltider? Har själv bara sett Hotell Gyllene Knorren av dessa, och den var ganska bra.  :)

Elios

Jag skulle vilja börja från 1998 när jag verkligen började se många julkalendrar.

1998: Karusellerna Sover var det som sagt då. Kommer knappt ihåg den minns jag blev skit rädd när hon med hatten och någon till spolades ner i en toalett men mer kommer jag faktiskt inte ihåg.

1999: Sedan innan det nya milleniumet skulle komma så var ju då 1999 års julkalender Julens Hjältar.
Den kom jag si sådär ihåg och jag såg nu för något år sen julkalendern igen och då tyckte jag ändå den var rätt bra faktiskt. Bajen Hunden hehe.

2000: Hade vi ju då den som du sa Ronny & Julia. Minns att jag tyckte rätt så mycket om den. Såg den för något år sen och minns den var väldigt trevlig.  ;D

2001: Ja då var det den här Kaspar i Nudådalen. Kom inte ihåg så mycket mer än att han fastnade med tungan i en stolpe men tyckte den var sådär. Lite dryg kanske.

2002: Såg jag med för något år sedan. Diesselråttor och Sjömansmöss ja det tyckte jag var en rätt så hygglig julkalender ändå.
Den var kanske lite löjlig emellan åt men ändå rätt så charmig på sitt sätt.
Den där store hunden där såg ju lite ut som Fluffy i Harry Potter och de vises sten, fast med bara ett huvud då förstås.  ::)

2003: Ja Håkan Bråkan är ju ändå en trevlig klassiker. Den är ju ändå Topp 5. Skämten där är ju roliga och de är ändå en gripande trevlig julkalender som har den där ordentliga kärnan.

2004: Minns jag tyckte väldigt mycket om Allrams Höjdarpaket. Den var rätt så knäpp ibland men den var helt okej.
Tyckte han med zynten var rätt så ball.

2005: Vilken julkalender var det? Hette den En December Dröm? Kom ihåg den var rätt så sorglig.
Men minns att jag inte tyckte något vidare om den. Verkade som en rätt så dryg och blek julkalender.

2006: Tyckte den var ja sådär. Ibland var LasseMajas Detektivbyrå rätt så fascinerad julkalender men också lite för mycket Morden i Midsomer ifall man säger så. Vad var egentligen huvudtemat här egentligen?? :-\

2007: Denna var ju inget vidare. En Riktig Jul såg jag inte så mycket på eftersom den kändes för tråkigt att behöva förstöra för någon man älskar nej det var rubbat som jag minns Johan Ulveson sa han inte var men som denna var. Men jag skulle inte ha något emot att se den igen.

2008: Jag älskar ju Anders och Måns. Iof var den ju rätt så skum men Skägget i Brevlådan var ju ändå rätt så charmig på sitt sätt måste jag ju säga. Har hört av vissa att den var rätt loij fast den var ju ganska rolig med.

2009: Alltså Superhjältejul var rätt så barnslig. Tyckte det var intressant med en massa olika skurkar och med Eva Rydberg som gangsterledare. Hehe. ;D Och ändå varje gång gick det skäpprätt rent åt skogen varje gång.

2010: Känns inte trevligt att säga och vet inte ifall jag sagt det tidigare men Hotell Gyllene Knorren är nog den värsta julkalendern någonsin. Jag såg kanske två, tre avsnitt sen vägrade jag kolla för den verkade helt slö. Fanns inget bra med den.

2011: Såg ärligt talat inte Tjuvarnas Jul men av det jag såg så verkade den rätt så bra.
Det kändes som att ibland så var den rätt så spännande att följa med alla mystiska varelser som fanns där.

Men de övriga du sa så har jag varken sett Herkules Jonssons Storverk, Albert och Herberts Jul, Ture Sventon Privatdetektiv eller Håll Huvudet Kallt. Men jag planerar att nu snart se Herkulens Jonssons Storverk.

Trolltider dem är bra, brukade min kompis säga och ja jag kom inte ihåg så jättemycket men jag minns den var rätt så mysig.
Teskedsgumman var en rätt så trevlig julkalender kom jag ihåg. Undrar bara varför dem visade den både 1967 och 1976??  ???
Jul i Mumindalen minns jag att jag hyrde men såg bara några avsnitt kom inte ihåg så mycket mer än att Börje Ahlstedt spelade Mumin.
Tomtemaskinen ja den har jag här hemma. Såg bara typ 4 avsnitt sen glömde jag bort att fortsätta se den men den verkade väl rätt trevlig vill jag minnas. Vet dock inte om det är min typ av julkalender men man borde väl fortsätta ge den en chans i allafall tycker jag.

TonyTonka

2005 års Julkalender hette En Decemberdröm, och visst den var sorglig på sina ställen, men den är också knäpp, skum, underlig och rolig.

Här är mina omdömmen:

1998: När Karusellerna Sover - Såg den inte då den gick första gången (var bara 4 år) men när jag såg den på dvd när jag var 12 gillade jag den direkt. Tyckte dock att det var otäckt när Manfred trillade ner från HangOver i avsnitt 18.

1999: Julens Hjältar - Såg jag också på video som yngre. Minns att jag inte gillade då Julhunden/Bajenhunden avslöjades och tvingades gå, så till slut spelade jag över bandet.

2000: Ronny & Julia - Den första kalendern jag minns att jag sätt. Minns att jag blev rädd när Julias mamma tappade rösten på grund av en av Ronnys pappas uppfinningar, och därför vägrade jag att se fortsättningen på kalendern. Jag såg den igen ca. 2005 och tyckte då att det var lite småtrevlig, men inget särskilt.

2001: Kaspar i Nudådalen - Minns inte riktigt om jag såg den men jag har sett avsnitt 1-12 på video. Tyckte dock att somliga scener var lite småläskiga (som te.x när degen löper amok) och det tyckte jag även om jag var c.a 13-14 år när jag såg den. Trots detta är den faktist mysig, och jag tänker snart ge den en chans till.

2002: Dieselråttor och Sjömansmöss - Såg den inte då jag tyckte att den verkade tråkig. Flera år senare köpte jag den och tyckte att den var bra, särskilt Lucky Closette och Don Calzone.

2003: Håkan Bråkan - Gillad jag inte alls som barn. Jag minns att jag var rädd för scenerna där Mamma Karin bokstavligt talat går in i väggen. Jag tyckte den var äcklig, skum, vulgär och läskig. Därför orkade jag bara kolla till typ avsnitt 16.

2004: Allrams Höjdarpaket - Älskade jag som barn och jag älskar fortfarande den. Den har mycket charm samtidigt som det handlar om Julen och vänskap. Fast jag fattade aldrig varför många av höjdar-avsnitten utspelar sig på sommaren (åtminstonde till lucka 17)

2005: En Decemberdröm - Gillade jag också, även om jag inte var allt för förtjust i Lolas röst i början. Även om den var lite knäpp, och skum gillade jag det känslosamma och lite sorgliga delarna i mellan.

2006: LasseMajas Dektektivbyrå - En bra kalender som jag följde hela av. Blir dock kanske lite småläskig för mindre barn på vissa ställen, men jag hade inga problem (om jag minns rätt)

2007: En riktig jul - Jag följde den även fast jag inte var speciellt intresserad av den. Jag gillade dock Johan Ulveson iden. Jag såg som sagt aldrig sista avsnittet då jag var för upptagen med att greja med min nya kamera som gick sönder en vecka senare

2008: Skägget i Brevlådan - Den var faktist inte så dålig. Jag följde den till avsnitt 8, men sedan blev jag sjuk i förkyldning (eller om det var influensa) och när jag väl blev frisk orkade jag inte bry mig mer om kalendern. Minns dock att jag lyssnade på sista avsnittet av Radiokalendern.

2009: Superhjältejul - Den var väl inte dålig eller så, men som sagt för mindre barn, jag var 14 då det sändes och det är INTE den rätta målgruppen för det här.

2010: Hotell Gyllene Knorren - Den var okej, tillräckligt bra för att jag skulle följa hela kalendern, men den är inget speciellt med denna kalendern som får den att sticka ut.

2011: Tjuvarnas Jul - Den var faktist riktigt bra även om den inte kommer upp i samma klass som Mysteriet på Greveholm. Den hade allt, spänning, känsla, drama och romantik. Däremot gillade jag inte Madame Bofvén så mycket, fast nu vet jag ju inte om det verkligen är meningen att man ska gilla henne, men ändå  :P

Andra Julkalendrar som jag sett i efterhand är:

Kurt Olssons Julkalender - Rolig, har den på dvd  ;D
Sunes Jul - Också väldigt rolig, hade den på dvd tills min gamla dvd-spelare gjorde  repor på den  :(
Klasses Julkalender - Intressant att det var livesändning, men jag föredrar andra Julkalendrar med mer handling. Kurt Olsson är förvisso lite samma, men han har åtminstånde mer humor.
Tomtemaskinen - Har inte sett hela kalendern än, men det jag sett verkar trevligt  :)
Mysteriet på Greveholm - (Den gick när jag bara var 1 år  :( ) Min absoluta favorit av alla Julkalendrar som finns. Den har allt, spänning, romantik, humor, drama, action och äventyr. Har såg den 24/7 förra helgen nästan  ;)
Albert och Herberts Julkalender - Kom precis på att jag sett ett fåtal avsnitt på video. Den verkade väl kul, men inget jag fastnade för.
Jul i Mumindalen - Mysig och trevlig, men som sagt ser några av kostymerna och dockorna lite creepy ut.
Övriga av kalendrarna har jag inte sett ännu.

Lilla My

Jag kan ju lika väl nämn alla jag har sett då. Varning för långt inlägg;

1967 / 1976 - Teskedsgumman
- Underbar kalender. Går inte att få mer gammaldags julkänsla än så!

1969 - Herkules Jonssons storverk
- Inte sett hela däremot, men det jag har sett har vart helt ok. Tage Danielsson ju <3

1973 - Mumindalen
- Som sagt, lite seg men helt ok.

1977 - Fem myror ...
- Då jag fullkomligt älskar Fem Myror så är det ju klart jag älskar kalendern!

1979 / 1985 - Trolltider
- Troll, skog, miniatyr-värld, sagoväsen, Eva Rydberg, Birgitta Andersson, behöver jag ens säga något mer? <3

1982 - Albert & Herberts julkalender
- Älskar Albert & Herbert! Kalendern var lite seg vid vissa platser men överlag var den helt ok.

1990 - Kurt Olssons julkalender
- Inte sett hela, men har älskat det jag sett!

1991 - Sunes jul
- Faktiskt så tycker jag den är lite överskattad. Alla älskar den men jag tycker den är lätt hafsig. Vissa saker är underbara däremot, och det är ju ingen dålig kalender. Sista episoden är dock ganska dålig, ett riktigt antiklimax-slut.

1993 - Tomtemaskinen
- Underbar! Pettson & Findus-freak här, och Ika och Ingvar är underbara motspelare!

1995 - Jul i Kapernaum
- En favoritkalender <3 Så extremt, extremt bra! Bra skådisar, bra sånger, bra story, riktigt spännande och helt enkelt underbar! Det enda jag inte gillar är scenerna med dockorna (som roligt nog verkar vara alla andras favoriter) eftersom jag tycker dem är väldigt barnsliga och allmänt dryga.

1996 - Mysteriet på Greveholm
- Också en favorit <3 Jag gillar den dock inte lika mycket som alla andra, men den är fortfarande underbar!

(Nu kommer vi till dem jag minns att jag kollade på när dem gick)

1997 - Pelle Svanslös
- Älskar Pelle Svanslös, älskar Björn Kellman, älskar kalendern <3 Kan vara småseg här och var, men det är inget större problem.

1998 - När karusellerna sover
- Favoritkalender <3 Den är dock sämre än jag minns den, för när jag var liten var detta min absoluta favorit. Men den är fortfarande extremt bra, med många bra skådespelare och riktigt intressant och annorlunda story.

1999 - Julens hjältar
- Ni kanske tycker det är ganska underligt, men detta är faktiskt min absoluta favorit-kalender. Jag vet inte vad det är, men den är så extremt bra! Riktigt annorlunda story, men den fungerar. Bra skådisar, extremt bra karaktärer, spännande och (när man är liten) läskig stämning då och då. Minns att jag var så extremt rädd för Hemska Tuggen som liten!

2000 - Ronny & Julia
- Som sagt, ingen favorit, men så minns jag inte så mycket ifrån denna också.

2001 - Kaspar i Nudådalen
- Allmänt mysig kalender.

2002 - Dieselråttor & Sjömansmöss
- Här kommer vi till min andra absoluta favorit! Har aldrig sett en kalender som fångat mig så. Jag var iförsig åtta när jag såg den, men jag tror inte det spelar någon roll för mina lärare älskade också den, och min mamma. Jag älskar den fortfarande än idag! Jag tror det är storyn som gör allt här, jag fullkomligt älskar tanken på halvmänskliga möss och råttor och att allt var i sådan miniatyr. Jag ville alltid hoppa in i TV'n så fort kalendern kom igång, och musiken är så extremt hemtrevlig och medryckande. Solklar favorit <3

2003 - Håkan Bråkan
- .... Och det är därför det är så synd att detta året blev en sådan katastrof! Jag avskyr denna kalendern,  den så billig och nedlåtande. Usch!

2004 - Allrams Höjdarpaket
- Denna var däremot helt ok! Älskar Allram! Fast jag föredrog bitarna med Tjet och Allram än Höjdarna, men det kanske beror på att Höjdarna var för yngre barn och jag var 10 när denna kom ut.

2005 - En Decemberdröm
- Detta är nog de värsta jäkla kalender jag sett. Usla skådespelare, hopplöst idiotisk story, extremt tråkig och dessutom nedlåtande. Jag var 11 och tyckte redan då att detta var uruselt. Såg kanske tre avsnitt innan jag slutade, jag satt och garvade för den var så dålig! Försökte ge den en chans till för att tag sedan, men det gick inte. Den är så extremt dålig!

2006 - Lasse-Majas Detektivbyrå
- Jag hade nog inte hört så mycket om Lasse-Maja innan denna kalender, så det var kul att bli introducerad. Den var riktigt bra faktiskt. Det tråkigaste av allt var nog ändå julspelet som polismästaren höll på med hela tiden. Det blev väldigt uttjatat med tiden.

2007 - En riktig jul
- Har som sagt bara sett något avsnitt så kan inte uttala mig om denna.

2008 - Skägget i Brevlådan
- Usch! Det är allt jag säger; Usch! Så banal, så tråkig, så dålig! Inte i klass med En Decemberdröm, men den kommer nära.

2009 - Superhjältejul
- Jag tycker det är synd att dem riktade denna kalender åt yngre barn (för det hoppas jag dem gjorde med den barnsliga taktiken på en julkalender) för denna kunde vart så mycket bättre än vad den är. Har som sagt inte sett slutet dock, slutade kolla i samma veva som det "spännande" kom, just för att jag hade tröttnat. Därför som jag pratade innan om att man måste ge sig ut i äventyret direkt, annars tröttnar man och äventyret i sig blir snabbt hafsigt och kort.

2010 - Hotell Gyllene Knorren
- Skönt med en kalender som gick åt rätt håll för en gångs skull! Det enda jag kan klaga på här är att den var lite småtråkig här och var, men det hände i alla fall något hela tiden och det var ingen dålig kalender.

2011 - Tjuvarnas Jul
- YES! ÄNTLIGEN! Har lidit i sju år med halvdana eller urkassa kalendrar och så kommer detta, äntligen!! Underbara karaktärer, superba skådespelare och helt otrolig story! Satt och längtade efter nästa avsnitt efter varje dag. Här märker man av en bra kalender för den gjorde liksom allting rätt; Direkt på med karaktärer och story, härlig detaljrik omgivning, karaktärer med bakgrund och mysig musik. Inget billigt skräp eller tjafs riktat till tre-åringar. Detta är en riktig julkalender, och gud som jag längtat efter en bra kalender!

Jag önskar verkligen att dem släpper de allra första kalendrarna på DVD snart, för det är dem jag är sugen på att få se allra mest.

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  1 november 2012 kl. 18:15:57

Jag önskar verkligen att dem släpper de allra första kalendrarna på DVD snart, för det är dem jag är sugen på att få se allra mest.

Den enda som vore intressant att se som inte finns på dvd är I Regnbågslandet. Sedan vore det ju inte fel att se den allra första kalendern. Är det förresten någon av de äldre medlemmarna här som sett någon Julkalender  som inte finns tillgänglig på dvd än?

En fråga, är Robert Gustafsson också dålig i En Decemberdröm ?

En fråga till, är det hela kalendern eller bara utdrag ur den som finns på boxen med Fem Myror är fler än fyra elefanter ?

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  1 november 2012 kl. 22:14:54
Den enda som vore intressant att se som inte finns på dvd är I Regnbågslandet. Sedan vore det ju inte fel att se den allra första kalendern. Är det förresten någon av de äldre medlemmarna här som sett någon Julkalender  som inte finns tillgänglig på dvd än?

I Regnbågslandet (1970, har jag för mig?) blev aldrig en hit. De jag hört som har sett den har sagt att den antingen vart dålig eller allmänt tråkig. Så dröjer nog innan dem säljer den.
De jag är mest sugna på att se är Titteliture (1960), Den tänkande brevbäraren (1963), Farbror Pekkas handelsbod (1965) och Klart spår till Tomteboda (1968). En småstad vid seklets början (1966..?) gick faktiskt på TV för något år sedan, men jag såg bara en titt och glömde sedan bort att kolla. Insåg en vecka senare att det var just den, och blev otroligt deppig över att jag missade ögonblicket!

En fråga, är Robert Gustafsson också dålig i En Decemberdröm ?

Han är faktiskt också en besvikelse. Det säger mycket för jag älskar vanligtvis Robban, men i kalendern är även han smådryg och inget att ha.

En fråga till, är det hela kalendern eller bara utdrag ur den som finns på boxen med Fem Myror är fler än fyra elefanter ?

Både ja och nej. Själva kalendern Fem Myror var ju egentligen bara ihopsatta delar med gemensam bokstav (till exempel, lucka 3 har bokstav B eller liknande) plus en lucköppning som gjordes speciellt för kalendern. DVD-boxen (som jag är stolt ägare till) har mycket riktigt alla lucköppningar, vilket jag blev glad över! Sedan har den även varje lucka för sig ifall man vill se hur dem såg ut när det sändes.

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  1 november 2012 kl. 23:24:13
I Regnbågslandet (1970, har jag för mig?) blev aldrig en hit. De jag hört som har sett den har sagt att den antingen vart dålig eller allmänt tråkig. Så dröjer nog innan dem säljer den.
De jag är mest sugna på att se är Titteliture (1960), Den tänkande brevbäraren (1963), Farbror Pekkas handelsbod (1965) och Klart spår till Tomteboda (1968). En småstad vid seklets början (1966..?) gick faktiskt på TV för något år sedan, men jag såg bara en titt och glömde sedan bort att kolla. Insåg en vecka senare att det var just den, och blev otroligt deppig över att jag missade ögonblicket!

Han är faktiskt också en besvikelse. Det säger mycket för jag älskar vanligtvis Robban, men i kalendern är även han smådryg och inget att ha.

Både ja och nej. Själva kalendern Fem Myror var ju egentligen bara ihopsatta delar med gemensam bokstav (till exempel, lucka 3 har bokstav B eller liknande) plus en lucköppning som gjordes speciellt för kalendern. DVD-boxen (som jag är stolt ägare till) har mycket riktigt alla lucköppningar, vilket jag blev glad över! Sedan har den även varje lucka för sig ifall man vill se hur dem såg ut när det sändes.

Coolt, då kanske man ska ta och köpa den då.  :D
Broster Broster verkar också intressant att se då alla tyckte att den var så dålig på den tiden, (jag gillar att kolla om saker verkligen är så dåliga som folk säger)

Det finns ju ett par äldre julkalendrar på dvd, Rulle på Rullseröd, Liv i Luckan, Stjärnhuset etc

Hur många kalendrar har förresten gått efter att det sänts som just kalendrar (jag menar alltså vilka som inte sänts som julkalender efter att de sänts som julkalender)? Jag känner till Mysteriet på Greveholm och Kaspar i Nudådalen

En fråga till, finns det någon speciell anledning till att du vill se just dom kalendrarna från 60-talet eller är de bara intressanta?

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  1 november 2012 kl. 23:44:31
Coolt, då kanske man ska ta och köpa den då.  :D
Broster Broster verkar också intressant att se då alla tyckte att den var så dålig på den tiden, (jag gillar att kolla om saker verkligen är så dåliga som folk säger)

Det gillar jag också att göra, och vice versa. Jag gillar när folk säger "det är asdåligt/asbra" till mig, för då blir jag bara mer sugen att kolla in det själv :)
Mamma säger att hon inte ens minns Broster Broster, så den kan inte ha vart så minnesvärd i alla fall (då hon minns t.ex. Julens Hjältar som hon inte ens gillade). Jag tycker det verkar vara en väldigt slapp story, så om dem inte konstant lägger på med färgstarka karaktärer eller händelser tror jag den kan vara väldigt seg och tråkig.

Hur många kalendrar har förresten gått efter att det sänts som just kalendrar (jag menar alltså vilka som inte sänts som julkalender efter att de sänts som julkalender)? Jag känner till Mysteriet på Greveholm och Kaspar i Nudådalen

Trolltider och Teskedsgumman har ju sänts ett ex antal gånger efter dem gått som kalendrar.
En småstad vid seklets början gick ju som sagt under en tid, tror det var på tvåan, för några år sedan. Tror det är den tidigaste dem släppt efter det att den gick som kalender, för de tidigare har aldrig visats i repris förutom små-snuttar.
Herkules Jonssons storverk har också sänds på TV ett ex antal gånger, men mer via betal-TV än ettan/fyran.
Mumindalen har sänts på Barnkanalen några gånger, men det var ett tag sedan nu, likaså Tomtemaskinen.
Jag är 50% säker på att Pelle Svanslös har visats också, men det var länge sedan. Kan nog ha vart runt 2000-skiftet, i samband med den andra Pelle-filmen som kom ut.

EDIT:
Jo! Stjärnsmällar & Julpussar har också gått på repris i SVT. Minns den mycket väl.

En fråga till, finns det någon speciell anledning till att du vill se just dom kalendrarna från 60-talet eller är de bara intressanta?

Det finns flera anledningar. Dels för att jag är så otroligt intresserad av svensk film från 60-talet, och då lägger man till att jag har ett ännu större intresse för äldre barnprogram (det är därför det är så bra med en mamma som är uppvuxen på den tiden  ;) ). Sedan verkar dem intressanta, speciellt Lill-Stina på reportage i Storskogen (som jag tror jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg) för sin unika stil med att det nästan bara är barn med och Klart spår till Tomteboda eftersom den blev så hatad av recensörer.

Föresten, jag antar att ni redan vet detta men Söndagsöppet sände småsnuttar från alla kalendrar 1995;

http://youtu.be/EhQGagB4-PU - 1960 - 1969

http://youtu.be/V6t-Mll3N7o - 1970 - 1979

http://youtu.be/EdBcj6Axuao - 1980 - 1989

http://youtu.be/CcQWS3ezn8k - 1990 - 1995

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet  2 november 2012 kl. 00:13:56

Föresten, jag antar att ni redan vet detta men Söndagsöppet sände småsnuttar från alla kalendrar 1995;

http://youtu.be/EhQGagB4-PU - 1960 - 1969

http://youtu.be/V6t-Mll3N7o - 1970 - 1979

http://youtu.be/EdBcj6Axuao - 1980 - 1989

http://youtu.be/CcQWS3ezn8k - 1990 - 1995
Jag visste det inte, ska kolla in det imorgon  :)

Hur tycker du att Julbåten Juliana (1962), Tomtefamiljen i storskogen (1963), Barnen i Höjden (1972), Långtradarchafförens berättelser (1975) och Julius Julskötare (1978) och Det blir jul på Möllegården (1980) verkar? Julius Julskötare tycker jag verkar intressant tack vare att Björn Skifs medverkar, och Långtradarchafförens berättelser verkar också vara bra eftersom att Beppe Wolgers är med i den.

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  2 november 2012 kl. 00:20:55
Julbåten Juliana

Den verkar mysig, men det säger jag med 60-talskärleken ikopplad. Har inte hört så mycket om den, varken positivt eller negativt, så skulle gärna vilja se den.

Tomtefamiljen i storskogen

Den verkar helmysig! Riktigt julig kalender! Också en jag verkligen vill se, då min mamma säger att hon minns den med glädje.

Barnen i Höjden

Denna verkar däremot väldigt trist, och har bara läst halvdan kritik ifrån den. Mamma säger att den var usel.

Långtradarchafförens berättelser

Också en jag gärna vill se. Dels p.g.a. skådespelarna (Beppe, Eva Rydberg, Ernst-Hugo, Povel Ramel, Posse Parnevik, Hasse, Halvar Björk, jag blir knäpp på alla underbara skådisar!<3) och dels p.g.a. all positiv kritik jag hört om den. Den ska tydligen innerhålla sånger också, och jag är duktigt nyfiken på det då jag är för bra musik och mycket sång i kalendrarna.

Julius Julskötare

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna. Inte hört något speciellt om den, mamma minns den inte och det verkar vara tafatt och lam story. Men man ska inte säga något innan man doppat fötterna i.

Det blir jul på Möllegården

Ett ord; intressant! Denna har jag bara hört positiv kritik ifrån, och den verkar både lite "vuxen" (eller ja, tvärt emot barnslig om man ska säga så) och julig. Också en jag väldigt gärna vill att dem släpper på DVD så man kan se den!

Då frågar jag, hur tycker du/ni Trollkalendern och Marias barn verkar? De båda sägs vara de värsta kalendrarna i världshistorien, speciellt Marias barn, och jag kan förstå dem. Påtryck av kyrkan som krävde mer kristet i TV'n, och snuvade barnen på en intressant och livlig kalender. Fy!

TonyTonka

Då frågar jag, hur tycker du/ni Trollkalendern och Marias barn verkar? De båda sägs vara de värsta kalendrarna i världshistorien, speciellt Marias barn, och jag kan förstå dem. Påtryck av kyrkan som krävde mer kristet i TV'n, och snuvade barnen på en intressant och livlig kalender. Fy!

Vilken kalender är Trollkalendern? Är det Trolltider som du syftar på?

Marias Barn verkar lite skum tycker jag nog. Den verkar också lite tråkig, bara en berättarröst och en massa målade bilder  :-\