Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 15 december 2012 kl. 10:55:07
Vad tycker du nu då när över halva kalendern gått och nu när Leif är tillbaka?  :)

Måste säga att den blir bättre och bättre. Från att vara lite seg och halvdan, till att vara helt underbar!

Jag är lite orolig däremot. Nu är det 9 dagar kvar, och allt tyder på att dem ska ned i en underjord (eller liknande) och härja också. Är bara rädd att dem inte ska hinna med allt, och att det kommer kännas påskyndat och stressat i slutet.

Lilla My

... Nu blev jag förvirrad, så jag sökte lite:

Innan kalendern var det inga direkt satta roller, förutom Pierre, Sven och familjen såklart. Man antog ju att Greven skulle komma tillbaka (märks rätt tydligt i titeln) och så. Men ingenstans stod det att Rune skulle komma tillbaka till rollen.

Blev ju snart klart att så inte var fallet, utan att Sven fick även spela hans roll. Helt ok för mig (Sven är en underbar skådespelare) men man bli ju ändå fundersam. Kollade upp lite, men det stod ingenting.

Runt den åttonde-nionde December fick jag rykten om att Rune var död, och då blev allt genast mycket klarare. Med tankar som att han kanske vart sjuk o.s.v., så det kändes inte så hemskt att hänga läpp över att han inte återkom som Greven.

Men jag har inte hört om hans död någon annanstans, och blev nyfiken i vad han spelade i mer för något. Hade han ens spelat med i något annat?

Min först anhalt var (som alltid) Wikipedia. Men Rune hade ingen egen Wikipedia-sida. Då skriver jag helt sonika in "Rune Bergman" i sökrutan (för jag vet att jag har läst hans sida någon gång) och vips så kom den upp. Svart på vitt stod det "död 26 November 2012". Bra, då var det klart!
... Trodde jag. Längst ned står där "... Han förväxlas inte sällan med skådespelaren Rune Bergman som bland annat medverkade i Mysteriet på Greveholm". Så, denna döda Rune är en gammal basist i Sven-Ingvars... Jaha?

Jag har nu sökt, googlat och letat igenom internet för att hitta mer fakta om Greveholm-Rune. Till slut kom man till alla fjantars andra wikipedia-lösning; Flashback.
Där skrev någon att dem ansvariga hade, via Facebook, skrivit:
"Till er som vill ta livet av Rune Bergman kan jag meddela att han, till åren kommen, lever i högsta välmåga i Malmö. Mycket riktigt avled Rune Bergman i november, men det var dansbandet Sven-Ingvars basist. Men också med hänsyn till skådespelarens höga ålder, så medverkar han inte i årets Mysteriet på Greveholm"

Ok, så. Det finns två Rune Bergman. Den vi letar efter är alltså inte död, bara gammal. Ja men, va fint att få det ur vägen!

Men allvarligt talat, var det bara jag som blev ganska förvirrad av detta?

TonyTonka

Citat från: Fantasygold skrivet 22 december 2012 kl. 02:28:11
... Nu blev jag förvirrad, så jag sökte lite:

Innan kalendern var det inga direkt satta roller, förutom Pierre, Sven och familjen såklart. Man antog ju att Greven skulle komma tillbaka (märks rätt tydligt i titeln) och så. Men ingenstans stod det att Rune skulle komma tillbaka till rollen.

Blev ju snart klart att så inte var fallet, utan att Sven fick även spela hans roll. Helt ok för mig (Sven är en underbar skådespelare) men man bli ju ändå fundersam. Kollade upp lite, men det stod ingenting.

Runt den åttonde-nionde December fick jag rykten om att Rune var död, och då blev allt genast mycket klarare. Med tankar som att han kanske vart sjuk o.s.v., så det kändes inte så hemskt att hänga läpp över att han inte återkom som Greven.

Men jag har inte hört om hans död någon annanstans, och blev nyfiken i vad han spelade i mer för något. Hade han ens spelat med i något annat?

Min först anhalt var (som alltid) Wikipedia. Men Rune hade ingen egen Wikipedia-sida. Då skriver jag helt sonika in "Rune Bergman" i sökrutan (för jag vet att jag har läst hans sida någon gång) och vips så kom den upp. Svart på vitt stod det "död 26 November 2012". Bra, då var det klart!
... Trodde jag. Längst ned står där "... Han förväxlas inte sällan med skådespelaren Rune Bergman som bland annat medverkade i Mysteriet på Greveholm". Så, denna döda Rune är en gammal basist i Sven-Ingvars... Jaha?

Jag har nu sökt, googlat och letat igenom internet för att hitta mer fakta om Greveholm-Rune. Till slut kom man till alla fjantars andra wikipedia-lösning; Flashback.
Där skrev någon att dem ansvariga hade, via Facebook, skrivit:
"Till er som vill ta livet av Rune Bergman kan jag meddela att han, till åren kommen, lever i högsta välmåga i Malmö. Mycket riktigt avled Rune Bergman i november, men det var dansbandet Sven-Ingvars basist. Men också med hänsyn till skådespelarens höga ålder, så medverkar han inte i årets Mysteriet på Greveholm"

Ok, så. Det finns två Rune Bergman. Den vi letar efter är alltså inte död, bara gammal. Ja men, va fint att få det ur vägen!

Men allvarligt talat, var det bara jag som blev ganska förvirrad av detta?

Jag blev rätt förvirrad, men enligt ratsit finns det bara en Rune Bergman i Malmö, och han är född 1933-05-30, så rätt gammal är han. Han gjorde en mycket bra rolltolkning och är snäppet bättre än Sven Ahlström som gör hyfsat ifrån sig i rollen.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Fantasygold:  Hittade du något intressant om Greveholm-Rune?

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 22 december 2012 kl. 22:59:25
Fantasygold:  Hittade du något intressant om Greveholm-Rune?

Nej, jag hittade inget mer intressant om honom, så jag gav upp sökandet. Jag fick ju trots allt reda på det jag ville :)

Elios

Blev verkligen förvirrad. Tänkte visst har man väl sätt en wikipedia sida om Rune Bergman förr.
Tur man fick reda på lite information om mysteriet iallafall. Mysteriet med Greven borde man kanske säga.

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 23 december 2012 kl. 00:25:58
Blev verkligen förvirrad. Tänkte visst har man väl sätt en wikipedia sida om Rune Bergman förr.
Tur man fick reda på lite information om mysteriet iallafall. Mysteriet med Greven borde man kanske säga.

Eller Mysteriet med Rune af Grefveholm. Låter som en riktigt mysig deckare från 1700-talet.

TonyTonka

Nu närmar sig julkalendern 2012 final, vad tycker ni om årets kalender? Själv tycker jag en värdig utmanare till första Greveholm, ska till och med skriva en egen uppföljare med mig själv i huvudrollen  ;D

Dagens avsnitt var jädrigt bra  :D

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 23 december 2012 kl. 22:44:50
Nu närmar sig julkalendern 2012 final, vad tycker ni om årets kalender? Själv tycker jag en värdig utmanare till första Greveholm, ska till och med skriva en egen uppföljare med mig själv i huvudrollen  ;D

Dagens avsnitt var jädrigt bra  :D

Alltid tyckt om Greveholm, men den har aldrig vart min favorit av olika orsaker. Däremot var denna, som du sade, en värdig uppföljare, trots vad alla nissar med nostalgi-sjukan i ögonen säger. Vissa saker var bra, andra var mindre bra, som i den förra.

Denna gav mig dessutom sjukt många fanfiction-ideér. Har sedan den åttonde December jobbar med en story om Greveholm under 1700-talet, med karaktärer, intriger och stuff. Lite mörkare än vad orginal-Greveholm är, men ändå.

Föresten, någon med som vart otroligt besviken på att Greven gick in i elskåpet när han "dog"? Jag bara längtade efter att han skulle trilla ut från fönstret! Hade vart så mycket farligare, läskigare och tuffare.

Elios

Tycker ärligt talat det vore lite roligare om Greven kunde falla på något annat sätt.
Sen borde man ju inte vara så förvånad över att de ska rädda julen det sista avsnittet som alltid.
Själva julkalendern har absolut varit en värdig uppföljare. Funderar dock inte på att skriva någon slags egen uppföljare.
Jag nöjer mig med dessa två. Hoppas sista avsnittet imorgon blir ett trevligt slut men det borde ta med den andra familjen också och sen hade det ju varit görkul om vi får se vad de gör med greven. Hoppas nu på ett härligt fantastiskt slut.  ;D ;D

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 24 december 2012 kl. 02:45:19
Hoppas sista avsnittet imorgon blir ett trevligt slut men det borde ta med den andra familjen också och sen hade det ju varit görkul om vi får se vad de gör med greven. Hoppas nu på ett härligt fantastiskt slut.  ;D ;D

Själv väntar jag på att klockan ska bli sex. Directors Cut ska visas på SVT Play, och bara där, och den ska tydligen vara mycket längre än det ordinarie avsnittet :D Ska bli mumsigt!

TonyTonka

Går det att se i efterhand?

Lilla My

Jag antar att det kommer ligga ute på SVT Play under hela 24 December, sedan vet jag inte om dem har kvar det de resterande 30 dagarna eller ej. Men det borde dem. Dåligt drag annars. Men den kommer bara släppas på SVT Play, och inte visas i TV vid något tillfälle.

Själv laddar man ju ned alla avsnitt direkt från SVT Play så jag kan ju se dem när jag vill sedan ;)

Lilla My

.. Ok, dem dödade ju precis Greven på ett ÄNNU hemskare sätt än det jag hade tänkt... Gud vad sadistiska dem är egentligen.

Men grymt kul att se hela familjen Olsson samlad igen. Det gav mig en mysig känsla i hela mig ~

50 Spänn

Jag gillade sättet greven dog på, kändes som lite "poetisk rättvisa" i och med att han ändå fick den där kapseln till slut.

I övrigt var kalendern en duglig uppföljare, även om jag fortfarande föredrar originalet.