Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2024 kl. 09:06:07Det är både och, det där. Om man döper filer till .mp4 kommer bara en mindre optimering att göras, där den bibehåller videon som den är och i stort sett bara flyttar moov-atomen till början (är ljudet i ett format som inte webbläsare klarar av kommer även ljudet att kodas om).

Om man däremot döper filer till .mpeg4, så kommer Internet Archive att koda om den webbanpassade videon till SD-upplösning och en lite märklig upplösning på 854x480 pixels med en hyfsat låg bitrate.

Vilket man föredrar är väl en smaksak, men nog lär väl många i dagens läge tycka att 854x480 pixels är i minsta laget; nu när de allra flesta har tillräckligt snabba internet-anslutningar för att kunna strömma HD-video utan större problem...
(Jag gissar att det har historiska skäl, för nog borde väl åtminstone 720p vara lugnt för de allra flesta idag...?)

Hur kan den här då ha två stycken? En heter ia.mp4 och en bara mp4 en har samma storlek som originalet och den andra är komprimerad kan en video verkligen ha två?

ttps://archive.org/details/kalle-ankas-jul-tv-3

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 januari 2024 kl. 19:20:10Hur kan den här då ha två stycken? En heter ia.mp4 och en bara mp4 en har samma storlek som originalet och den andra är komprimerad kan en video verkligen ha två?

ttps://archive.org/details/kalle-ankas-jul-tv-3
Filen med .ia.mp4 är den automatiska fil som Archive skapar om originalfilen har filtillägget .mp4, som åtminstone har flyttat moov-atomen till början och om nödvändigt har kodat om ljudet till ett för webben mer anpassat format; men som under vissa omständigheter (oklart exakt vilka) också verkar komprimera/koda om videon.

Har man döpt originalfilen till .mpeg4, så kommer den nedkomprimerade filen som Archive skapar istället att heta .mp4, och då verkar den alltid kodas om och skalas ned till SD-upplösning.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2024 kl. 20:47:16Filen med .ia.mp4 är den automatiska fil som Archive skapar om originalfilen har filtillägget .mp4, som åtminstone har flyttat moov-atomen till början och om nödvändigt har kodat om ljudet till ett för webben mer anpassat format; men som under vissa omständigheter (oklart exakt vilka) också verkar komprimera/koda om videon.

Har man döpt originalfilen till .mpeg4, så kommer den nedkomprimerade filen som Archive skapar istället att heta .mp4, och då verkar den alltid kodas om och skalas ned till SD-upplösning.
Men originalfilen verkar ju heta .mpeg4 så då borde det väl bara vara en komprimerad version som heter MP4 och inte två olika Eller?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 januari 2024 kl. 20:50:56Men originalfilen verkar ju heta .mpeg4 så då borde det väl bara vara en komprimerad version som heter MP4 och inte två olika Eller?
Min bästa gissning är att originalfilen tidigare har hetat .mp4, och har sen döpts om till .mpeg4 - då kommer den tidigare .ia.mp4-filen att finnas kvar, men den som faktiskt används i onlinespelaren är den som heter .mp4 (och som kallas för "H.264" i översikten till höger).

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2024 kl. 20:55:08Min bästa gissning är att originalfilen tidigare har hetat .mp4, och har sen döpts om till .mpeg4 - då kommer den tidigare .ia.mp4-filen att finnas kvar, men den som faktiskt används i onlinespelaren är den som heter .mp4 (och som kallas för "H.264" i översikten till höger).
Det stämmer, jag fick klagomål på att den versionen som spelades upp inte var komprimerad...

Will Siv

Citat från: gstone skrivet 26 december 2023 kl. 16:59:51Jag tycker Mara och Dorabella borde blivit ett romantiskt par !

Go lesbiske  ! :D
Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2023 kl. 01:08:37HÅLLER MED - var så säker på att de var dit de var på väg, men fegade ur i sista sekund att göra något faktiskt konkret av det, antaglien p.g.a rädlsan för all backlash de skulle fått. Buuuh!
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2023 kl. 03:06:04Ja, det var faktiskt min första tanke också - det kändes logiskt och upplagt för det, så jag blev ärligt talat lite förvånad när den känslan helt rann ut i sanden...
Jag har faktiskt tänkt precis samma tanke, då det som sagt kändes upplagt för det från tidigt skede. Man kan ju onekligen undra om det var skrivet så i manuset från början, men att de av någon anledning ändrat sig i sista minuten (kanske efter påtryckningar från SVT)...?
Citat från: Erika skrivet 28 december 2023 kl. 14:08:34Som tidigare nämnt i tråden, det fanns gott om scener som talade for att det skulle bli Mara och Dorabella i slutändan. Dorabella var heller inte intresserad av Kotte, och att han var förtjust i henne var ju bara en blinkning till originalet från 1979 och inget annat. Därför var det konstigt att det ändå blev Kotte och Dorabella, då det inte fanns något som tydde på det.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 december 2023 kl. 15:40:58Det är väldigt enkelt att se att det finns något mellan Dorabella och Mara de reagerade även min 2,5 åring på.
Glad att jag inte är den enda som märkte det, skärskilt när Dorabella pratade med Wallace när dom var i Maras tillhåll.....
- what.

gstone

Citat från: Will Siv skrivet 13 februari 2024 kl. 14:58:18Glad att jag inte är den enda som märkte det, skärskilt när Dorabella pratade med Wallace när dom var i Maras tillhåll.....
Först trodde jag bara att det var för att jag läste så mycket Gelphie content online ;D ;D

Men jag väldigt glad att andra ser det med.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Sabelöga

Apropå saker jag skriver nu, är det någon som hört talats om julkalendern "Jesus hjälten" från 1987? Det skulle nämligen ha varit Stockholmskanalens svar på Trollkalendern (Trolltider) från 1985. Den ska vara en berättelse om det kristna julevangeliet ur Bibeln.
Houba !

Erika

Citat från: Sabelöga skrivet 14 februari 2024 kl. 01:34:32Apropå saker jag skriver nu, är det någon som hört talats om julkalendern "Jesus hjälten" från 1987? Det skulle nämligen ha varit Stockholmskanalens svar på Trollkalendern (Trolltider) från 1985. Den ska vara en berättelse om det kristna julevangeliet ur Bibeln.
Sitter och skriver på mobilen, så lite knasigheter kan förekomma...

Nej, aldrig hört talas om. Dock vid en snabb titt via KB:s tidningstjänst låter det snarare som det handlar om en arbetstitel på Marias barn. Visserligen nämns Stockholmskanalen i en förhandstitt, men även något som kallas för Björnes bod vilket bör vara det som i slutändan kom att få namnet Björnes magasin. Om jag är inte minns helt fel så sändes 1987 års julkalender som en del av det programmet. Förhandstitten gäller Expressen 1987-04-20.

Funderar dock på om det inte är så Jesus hjälten var tänkt att sändas på Stockholmskanalen, men SVT kom att istället få sända den och då under en annan titel. Det skulle kunna förklara vissa detaljer kring 1987 års julkalender. Detta är endast en teori.

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 14 februari 2024 kl. 01:34:32Apropå saker jag skriver nu, är det någon som hört talats om julkalendern "Jesus hjälten" från 1987? Det skulle nämligen ha varit Stockholmskanalens svar på Trollkalendern (Trolltider) från 1985. Den ska vara en berättelse om det kristna julevangeliet ur Bibeln.
Citat från: Erika skrivet 14 februari 2024 kl. 09:17:42Funderar dock på om det inte är så Jesus hjälten var tänkt att sändas på Stockholmskanalen, men SVT kom att istället få sända den och då under en annan titel. Det skulle kunna förklara vissa detaljer kring 1987 års julkalender. Detta är endast en teori.
Själv har jag aldrig ens hört talats om Stockholmskanalen - vad var eller är det för kanal?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2024 kl. 09:27:27Själv har jag aldrig ens hört talats om Stockholmskanalen - vad var eller är det för kanal?
Min första spontana tanke är att det handlar om en lokalkanal (bor inte i Stockholm), men nu hittade jag detta på Wikipedia:

CitatStockholmskanalen

Under 1987 genomfördes en omorganisation av verksamheten inom SVT som skulle innebära att kanalen bytte namn till Kanal 1 och främst visade program producerade i Stockholm. TV2 skulle bli "Sverigekanalen" där man visade program producerade ute i landet. För de som arbetade i TV-huset i Stockholm innebar förändringen att de redaktioner som funnits för gamla TV1 och TV2 slogs ihop och bildade en stor Kanal 1-organisation.

Organisatoriskt sjösattes förändringarna den 1 juli 1987.[1] Den nya namnet och de nya tablåerna infördes den 31 augusti 1987. Nytt från dag ett var ett fast block för barnprogram efter Aktuellts tidiga kvällssändning (med den nya "Bolibompavinjetten") och att Aktuellts huvudsändning flyttade till 21.30. Sammanslagningen av TV1- och TV2-redaktionerna möjliggjorde rationaliseringar som med tiden ökade programtiden.[1] Kanal 1 fick en egen enhet för dramaproduktion, Kanal 1 Drama, som snart blev Nordens största producent av drama.[2]

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 14 februari 2024 kl. 09:17:42Sitter och skriver på mobilen, så lite knasigheter kan förekomma...

Nej, aldrig hört talas om. Dock vid en snabb titt via KB:s tidningstjänst låter det snarare som det handlar om en arbetstitel på Marias barn. Visserligen nämns Stockholmskanalen i en förhandstitt, men även något som kallas för Björnes bod vilket bör vara det som i slutändan kom att få namnet Björnes magasin. Om jag är inte minns helt fel så sändes 1987 års julkalender som en del av det programmet. Förhandstitten gäller Expressen 1987-04-20.

Funderar dock på om det inte är så Jesus hjälten var tänkt att sändas på Stockholmskanalen, men SVT kom att istället få sända den och då under en annan titel. Det skulle kunna förklara vissa detaljer kring 1987 års julkalender. Detta är endast en teori.
Citat från: Erika skrivet 14 februari 2024 kl. 12:13:52Min första spontana tanke är att det handlar om en lokalkanal (bor inte i Stockholm), men nu hittade jag detta på Wikipedia:

Citat från: Erika skrivet 14 februari 2024 kl. 09:17:42Sitter och skriver på mobilen, så lite knasigheter kan förekomma...

Nej, aldrig hört talas om. Dock vid en snabb titt via KB:s tidningstjänst låter det snarare som det handlar om en arbetstitel på Marias barn. Visserligen nämns Stockholmskanalen i en förhandstitt, men även något som kallas för Björnes bod vilket bör vara det som i slutändan kom att få namnet Björnes magasin. Om jag är inte minns helt fel så sändes 1987 års julkalender som en del av det programmet. Förhandstitten gäller Expressen 1987-04-20.

Hm, skulle Stockholmskanalen vara ett smeknamn för TV1 så skulle det förklara vissa saker. Dock är det värt att nämna att Baptistkyrkan två år tidigare anordnade en pengainsamling till en tävling för bästa manus till en kristen julkalender som jag antog var denna. 

"Nästa års Julkalender ska heta "Jesus hjälten" och handla om Julevangeliet, har nya Stockholmskanalen bestämt" står det att läsa i Dagens Nyheter 17 december 1987. Så det är ju inte helt orimligt att dom faktiskt syftar på TV1.

Detta skulle dock innebära att Marias barn gått under fyra olika namn.. Och fortfarande undrar jag vad det blev av Baptistkyrkans initiativ. Dom hade ju fått fram ett manus av vad jag kunde läsa mej fram till.
Houba !

Jonas9881

Citat från: Sabelöga skrivet 14 februari 2024 kl. 16:03:21Detta skulle dock innebära att Marias barn gått under fyra olika namn.. Och fortfarande undrar jag vad det blev av Baptistkyrkans initiativ. Dom hade ju fått fram ett manus av vad jag kunde läsa mej fram till.
Vadå Baptistkyrkans initiativ?

Varför skulle en kyrka har fått fram ett manus, och till vad?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 16:15:58Vadå Baptistkyrkans initiativ?

SVT har genom åren fått klagomål på att Julkalendrarna har har varit för oreligösa...

Sabelöga

Citat från: Jonas9881 skrivet 14 februari 2024 kl. 16:15:58Vadå Baptistkyrkans initiativ?

Baptistkyrkan i Sollentuna protesterade å det kraftigaste mot Trolltider och Trollkalendern 1985 för att TV hadde mage att visa Oden och andra förkristna symboler och anordnade då en protestgrupp för att samordna inskickandet av klagomål till TV, skriva ut klisterlappar och upprop och dylikt. En del i detta var att folk kunde skicka in pengar som skulle gå till ett manustävling för att sedan producera en rent kristen julkalender som svar. Undrar vad det blev av den. Tyckte jag läste i någon tidning från den tiden att manuset blev klart och utgick från det var denna "Jesus hjälten" som skulle visas på Stockholmskanalen, vad nu det var. Men det verkar det inte vara om Stockholmskanalen är TV1.
Houba !