Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

TonyTonka

Såg trailern för SVTs julkalender Snödrömmar,  och den verkar ändå lovande. Älskar de norrländska dialekterna som verkar förekomma i år. :D
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

BPS

Kanske kommer 2022 års julkalender i samband med att filmen som är byggd på julkalendern släpps.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 november 2024 kl. 16:49:39Såg trailern för SVTs julkalender Snödrömmar,  och den verkar ändå lovande. Älskar de norrländska dialekterna som verkar förekomma i år. :D
Jag har inte sett trailern än, men håller med att Snödrömmar verkar lovande - och den känns lite mer påkostad än SVTs julkalendrar vanligtvis brukar vara.

Jag hoppas bara att att det rör sig om äkta norrländska dialekter, och inte typiskt fejkad norrländska av samma slag som oftast förekommer på film. Det har man hört nog av genom åren, och åtminstone för oss som bor i Norr- och Västerbotten blir det oftast smärtsamt uppenbart när skådespelare från södra Sverige försöker att tala med tillgjord norrländsk dialekt...

Åtminstone en av skådespelarna som medverkar i Snödrömmar kommer dock härifrån Skellefteå, och är också aktuell just nu i Västerbottensteaterns uppsättning av När vi var samer (som jag inte har sett än, men ska se). Förhoppningsvis är det fler skådespelare från norra Sverige som medverkar, när nu julkalendern huvudsakligen är inspelad i Norrbotten.

Erika

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2023 kl. 18:23:23I förrgår köpte jag inte mindre än 6 stycken Julkalendrar på DVD i affären CityGross: Trolltider, Pettson och Tomtemaskinen, Mysteriet på Greveholm (originalet från 1996), Pelle Svanslös, Dieselråttor och Sjömansmöss samt Barna Hedenhös Uppfinner Julen!
Idag var jag på CityGross och köpte följande;

- Teskedsgumman

- Albert och Herbert

- Julstrul med Staffan och Bengt

- Sunes Jul

- Tjuvarnas Jul

- Selmas Saga

- Storm på Lugna Gatan

- Panik i Tomteverkstaden

- Mirakel

- En Hederlig Jul med Familjen Knyckertz

Förövrigt så var det mycket dyrare än ut hade räknat med...

(jag tycker folk borde sluta luras med priserna i affärerna och istället ha låga priser)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2024 kl. 20:01:28Förövrigt så var det mycket dyrare än ut hade räknat med...

(jag tycker folk borde sluta luras med priserna i affärerna och istället ha låga priser)
På vilket sätt har de lurats med priserna...? Fick du betala mer än vad som stod på prislappen, eller? För i så fall bör du klaga till affären.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2024 kl. 20:07:00På vilket sätt har de lurats med priserna...? Fick du betala mer än vad som stod på prislappen, eller? För i så fall bör du klaga till affären.
Ledsen, jag vill försöka undvika att ställa till med bråk, för jag gillar inte konflikter.

Men jag förklarade i kassan att det var rena rånet och att de måste sluta luras med priserna och att det inte alls är kul att bli lurad på pengar.

De kostade sammanlagt 569 kr.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2024 kl. 20:09:26Ledsen, jag vill försöka undvika att ställa till med bråk, för jag gillar inte konflikter.

Men jag förklarade i kassan att det var rena rånet och att de måste sluta luras med priserna och att det inte alls är kul att bli lurad på pengar.

Att förklara är inte en konflikt eller ett bråk. Dessutom kan man ju inte gå omkring och påstå att folk luras med priserna bara för att man tycker att de är höga du har ju ändå skaffat 10 DVD:er... Hur mycket trodde du att det skulle kosta?

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 16 november 2024 kl. 20:12:56Att förklara är inte en konflikt eller ett bråk. Dessutom kan man ju inte gå omkring och påstå att folk luras med priserna bara för att man tycker att de är höga du har ju ändå skaffat 11 DVD:er... Hur mycket trodde du att det skulle kosta?
Det brukar vara 2 filmer för 99 i affärerna, personligen tycker jag dock att det borde kosta max 20 kr per film.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2024 kl. 20:09:26Ledsen, jag vill försöka undvika att ställa till med bråk, för jag gillar inte konflikter.

Om det var 569 kr för alla 10 du nämnde tycker jag att det var ett väldigt bra pris - mycket mindre än en hundralapp per DVD-box kan man väl knappast räkna med...

Men på vilket sätt har de lurats med priserna? Har du fått betala rätt pris enligt prislappen och/eller skyltar i affären? Eller har det funnits annonser i tidningar om ett lägre pris än det det du fick betala? Att något (enligt dig) är dyrt betyder ju inte att någon har "lurats"...

Anders M Olsson

Det tycker jag inte låter speciellt dyrt om du fick tio julkalendrar för 569 kronor. Jag förstår inte vad det är du tycker de har lurats med, om det inte var så att det stod något annat på prislappen?

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2024 kl. 20:14:45Det brukar vara 2 filmer för 99 i affärerna, personligen tycker jag dock att det borde kosta max 20 kr per film.
Inte för att vara sån, men om du tror att en döende industri/marknad kan överleva på 20 kr styck när majoriteten slutat använda formaten så borde du göra lite mer research. Jag menar det är inte så ovanligt att man får betala 20 kr för en sliten och repig DVD och ännu mer om det är på Tradera.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 16 november 2024 kl. 20:17:56Inte för att vara sån, men om du tror att en döende industri/marknad kan överleva på 20 kr styck när majoriteten slutat använda formaten så borde du göra lite mer research. Jag menar det är inte så ovanligt att man får betala 20 kr för en sliten och repig DVD och ännu mer om det är på Tradera.
Fast, om man har lägre priser så får man garanterat fler kunder som kommer och köper dem och då kan det väl knappast klassas som förlust heller.

Jag har ofta haft perioder då jag haft rätt dåligt med pengar och försöker att spara ihop dem.

Å andra sidan får jag ändå medge att det är bättre nu än på 1990-talet, för då hade man nämligen 219 kr styck för en Disneyklassiker på video.

Nu är ju i och för sig Disney inte alls rättvist att jämföra med svenska julkalendrar, men ni fattar poängen iallafall.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2024 kl. 20:01:28Idag var jag på CityGross och köpte följande;
Jaså, vilken City Gross var det? Har för mig att mataffärerna här i Malmö och förmodligen i allmänhet har slutat helt med fysisk media.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2024 kl. 20:22:58Fast, om man har lägre priser så får man garanterat fler kunder som kommer och köper dem och då kan det väl knappast klassas som förlust heller.
Det är en taktik som vissa väljer att använda men med fysisk media hjälper det inte att det är billigare för folk bryr sig inte de är helt enkelt för vana vid streamandets lättillgänglighet.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2024 kl. 20:25:58Jaså, vilken City Gross var det? Har för mig att mataffärerna här i Malmö och förmodligen i allmänhet har slutat helt med jag fysisk media.
Det är en taktik som vissa väljer att använda men med fysisk media hjälper det inte att det är billigare för folk bryr sig inte de är helt enkelt för vana vid streamandets lättillgänglighet.
Jodå, både i Ica Maxi, Coop och CityGross så säljs det fortfarande DVD & Bluray, bland annat så köpte jag Insidan Ut 2 och Wonka på Bluray i Jägersro idag.

Att Insidan Ut 2 var dyrare än vanligt hade jag dock räknat med eftersom den fortfarande är ganska nyutgiven.